De duiding van het COVID virus

Geytenbeekje

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Geytenbeekje »

Habitat schreef:
helma schreef:ik had het er gister toch wel moeilijk mee dat we nu al weken niet naar de kerk kunnen en dat het ook nog wel een poos zal duren.
Heel herkenbaar. Normaal verheug ik mij op de zondag, maar ik betrapte mij er zojuist op dat ik dat niet deed. Ik dacht zelfs: 'pfff... morgen weer naar een computerscherm kijken'. Ik schaamde mij voor deze gedachte.
Als je dat doet uit oogpunt omdat je de kerkgang mist kan ik het wel plaatsen hoor.
Ik snap je punt ook wel.
samanthi

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
Habitat schreef:
helma schreef:ik had het er gister toch wel moeilijk mee dat we nu al weken niet naar de kerk kunnen en dat het ook nog wel een poos zal duren.
Heel herkenbaar. Normaal verheug ik mij op de zondag, maar ik betrapte mij er zojuist op dat ik dat niet deed. Ik dacht zelfs: 'pfff... morgen weer naar een computerscherm kijken'. Ik schaamde mij voor deze gedachte.
Als je dat doet uit oogpunt omdat je de kerkgang mist kan ik het wel plaatsen hoor.
Ik snap je punt ook wel.
Ja het samen zijn met je broeders en zusters, dat is echt een gemis.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Psalm 42:
3 Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?
- Niet meer zo actief -
samanthi

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:Psalm 42:
3 Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?
Ik begrijp het , toch hebben we sat niet meer nodig, het voorhangsel is gescheurd, we hebben vrije toegang...

Zie ook Johannes 4

21 Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gijlieden, noch op dezen berg, noch te Jeruzalem, den Vader zult aanbidden. En verder
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat David voelde hoe het nu ook voelt, binnen geheel andere omstandigheden.
Niet dat we persé alleen in een aard heiligdom (als dat nog zou bestaan) de Heere zouden kunnen ontmoeten.
- Niet meer zo actief -
samanthi

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:Ik denk dat David voelde hoe het nu ook voelt, binnen geheel andere omstandigheden.
Niet dat we persé alleen in een aard heiligdom (als dat nog zou bestaan) de Heere zouden kunnen ontmoeten.
Ik denk het niet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

samanthi schreef:
Mannetje schreef:Ik denk dat David voelde hoe het nu ook voelt, binnen geheel andere omstandigheden.
Ik denk het niet.
Dat David nu voelde hoe het nu ook voelt? Denk je dat niet?

Of dat je de Heere alleen in een aards heiligdom zou kunnen ontmoeten? Dat laatste weet ik zeker van niet, maar dat wilde ik ook niet opmerken.

Ik ben wel dankbaar dat in de psalmen vaak zulke mooie zinsneden staan die verwoorden hoe ik mij voel.
- Niet meer zo actief -
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:@Vervolgde:
Wat zou je dan willen bestuderen in wat anders moet?

Misschien kun je daarmee beginnen.
Ik herhaal eerst de woorden van een groot Godgeleerde, die ik al eerder heb gepost.

Daarom hoort naar mij, hetzij jongen of ouden, gelovigen of ongelovigen, bekeerden of onbekeerden, hoort, wat de Wet is; hoe zij gehouden wordt; wat ieder uwer te wachten staat, als hij die Wet in de wind slaat; maar ook: welk een loon hij ontvangen zal, die daarbij blijft.

De Wet is de volkomen uitdrukking van de wil van onze soevereine God, van die God, Die ons geschapen heeft, Die aan ons mensenkinderen de aarde heeft gegeven, opdat wij het daarop goed zouden hebben, en Die ook een hemel voor ons heeft gemaakt, opdat wij daarin zouden komen en eeuwig bij Hem gelukkig zijn, wanneer wij deze aarde moeten verlaten bij de dood. Opdat wij het hier op aarde goed zouden hebben en eenmaal in de hemel zouden komen, daartoe gaf Hij ons Zijn Wet. Het innigst Wezen Gods is daarin voor ons opengelegd.

Aanschouwt Gods goedertierenheid! Op deze tien pilaren rust uw ganse levensgeluk en het geluk uwer kinderen, en dat van hun kinderen na hen, tot in het duizendste geslacht! En het zijn vurige pilaren, zij zijn als zo vele lichtzuilen, zodat wij in ons de verderfelijke werken der duisternis, die al ons geluk en dat van onze kinderen verwoesten, kunnen ontdekken; het is een vurige Wet, vurige daden zijn het, zij worden gedaan in betoning der kracht van Boven. Is men eenmaal in deze daden in, zo komt men daarin ook voorwaarts; men wordt in beweging gebracht en voortgestuwd door almachtige kracht, en gaat recht voor zich uit, alles verbrekende en vermalende wat tegenstaat. Dat is de Wet, dat zijn de Tien Geboden.
Nog eens, vurige daden zijn het; wie daarin is, die moet gelukkig zijn hierbeneden; en hemelwaarts is zijn gang, en hij komt binnen! Dat legde God erin, dat schiep Hij in deze woorden.

Het hoeft geen nader betoog dat Nederland ver weg is uit deze heilige beveiliging van de Goddelijke wet. De meest fundamentele zonde in dit land is dan dat het God niet regeren laat, maar dat de afgod van de menselijke rede op de troon zit. De menselijke rede is het einde van alle tegenspraak, vandaar ook het weglopen met de wetenschap. Dit denken heeft zich geopenbaard in de Franse revolutie. Daar moet dan ook het beginpunt liggen van de wederkeer.

Wat zou het opruimen van de vruchten van die revolutie betekenen? Ik wil kort een paar dingen benoemen.
1 Het opruimen van de rechtstaat. Ik bedoel niet een wetteloos bestaan. Maar het wegdoen van die neutraliteit die de grondslag is van de rechtstaat. Die is voor elk christen onbestaanbaar is. De hele idee dat God dezelfde rechten heeft als satan is door en door goddeloos. Dus die rechtstaat bij het vuilnis. Dat geeft een stevige hervorming en een heel ander overheidsapparaat en herstel van de soevereiniteit.
2 Het handhaven van artikel 36 van de NGB door de hervormde overheid. Dat beteugelt gelijk de wildgroei aan religies in dit land.
3 Het opruimen van kerkgenootschappen en kerkverbanden die onder de naam van kerk een leer en praktijk voorstaan die niet is naar Gods woord. Dat geeft in combinatie met de voorgaande punten weer een duidelijk beeld wat kerk inhoud en welke functie de prediking heeft. Door de zuivere prediking spreekt niet een mens, maar God zelf tot iedere inwoner. Daaruit vraagt die prediking onderwerping en gehoorzaamheid.
4 Hervorming van het onderwijs. Niet langer een alles moet kunnen benadering en wat burgerschap. Herstel van gezag, normbesef en discipline, dat geeft duidelijkheid en structuur. Uiteraard met een breed en diep onderwijs van de christelijke ethiek en moraal. Daarmee komen dan begrippen als gezag, gehoorzaamheid, eer, eerbied, eerzaam en eerbaar weer op waarde.

Deze prediking en opvoeding geeft, gebonden aan Gods woord, een bevolking waarvan het geweten werkt, die elkanders lasten draagt en het van Hem verwacht, die de aarde en haar volheid in bezit heeft. Niet langer eigen kunnen en succes centraal, maar de afhankelijkheid.

Langs deze lijnen lijkt mij herstel van de breuk van land, volk en kerk mogelijk. Is het onmogelijk? Nee. Het is realiseerbaar, maar alleen in een weg van belijdenis van zonde en schuld.
Dat zal niet van de ene op de andere dag gerealiseerd worden. Maar het geeft wel een raamwerk van waaruit de huidige beslissingen te toetsen en te beoordelen zijn. Dit lijkt me op dit moment voldoende stof voor enig onderzoek.
refo

Bericht door refo »

Het kan allemaal wel zijn, maar hoe komt het dat vooral hoogbejaarden het slachtoffer zijn van het virus?
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Vervolgde:
Wat zou je dan willen bestuderen in wat anders moet?

Misschien kun je daarmee beginnen.
Volgens mij zijn er genoeg zaken te benoemen.

Ik ben het wel eens met @Vervolgde, overigens.

En ik mis de kerkgang ook steeds meer. Ik hoop en bid echter om een wonder dat tegen alle menselijke berekeningen in er binnenkort toch weer kerkdiensten kunnen plaatsvinden, waarbij de gemeente in het kerkgebouw vertegenwoordigd is. God is machtig om daarvoor te zorgen.
Iets benoemen is iets anders dan bestuderen. Ik kan ook zo genoeg verbeterpunten opnoemen, vooral bij anderen. Maar daar komt het natuurlijk niet op aan. Het bestuderen is het probleem niet, het probleem is het dóen.
DDD

Bericht door DDD »

Vervolgde schreef: Wat zou het opruimen van de vruchten van die revolutie betekenen? Ik wil kort een paar dingen benoemen.
1 Het opruimen van de rechtstaat. Ik bedoel niet een wetteloos bestaan. Maar het wegdoen van die neutraliteit die de grondslag is van de rechtstaat. Die is voor elk christen onbestaanbaar is. De hele idee dat God dezelfde rechten heeft als satan is door en door goddeloos. Dus die rechtstaat bij het vuilnis. Dat geeft een stevige hervorming en een heel ander overheidsapparaat en herstel van de soevereiniteit.
2 Het handhaven van artikel 36 van de NGB door de hervormde overheid. Dat beteugelt gelijk de wildgroei aan religies in dit land.
3 Het opruimen van kerkgenootschappen en kerkverbanden die onder de naam van kerk een leer en praktijk voorstaan die niet is naar Gods woord. Dat geeft in combinatie met de voorgaande punten weer een duidelijk beeld wat kerk inhoud en welke functie de prediking heeft. Door de zuivere prediking spreekt niet een mens, maar God zelf tot iedere inwoner. Daaruit vraagt die prediking onderwerping en gehoorzaamheid.
4 Hervorming van het onderwijs. Niet langer een alles moet kunnen benadering en wat burgerschap. Herstel van gezag, normbesef en discipline, dat geeft duidelijkheid en structuur. Uiteraard met een breed en diep onderwijs van de christelijke ethiek en moraal. Daarmee komen dan begrippen als gezag, gehoorzaamheid, eer, eerbied, eerzaam en eerbaar weer op waarde.

Deze prediking en opvoeding geeft, gebonden aan Gods woord, een bevolking waarvan het geweten werkt, die elkanders lasten draagt en het van Hem verwacht, die de aarde en haar volheid in bezit heeft. Niet langer eigen kunnen en succes centraal, maar de afhankelijkheid.

Langs deze lijnen lijkt mij herstel van de breuk van land, volk en kerk mogelijk. Is het onmogelijk? Nee. Het is realiseerbaar, maar alleen in een weg van belijdenis van zonde en schuld.
Dat zal niet van de ene op de andere dag gerealiseerd worden. Maar het geeft wel een raamwerk van waaruit de huidige beslissingen te toetsen en te beoordelen zijn. Dit lijkt me op dit moment voldoende stof voor enig onderzoek.
Ik hoop dat er niets van terecht komt. Het lijkt mij een verschrikkelijk land, waar je nog nauwelijks als christen kunt leven. Het lijkt een beetje op de gevaarlijke ideeën van In het Spoor.
learsi

Bericht door learsi »

Als je Corona, zonsverduistering (zoek er eens een foto bij), kort samenvat, dan krijg je:

.......... "met vuur omkroonde duisternis"..... of...... "duisternis in vuur gevat"....of....."een krans van licht om de duisternis"......... of.......verlichte duisternis.

Als je Corona Virus (het zijn 2 latijnse woorden) vertaald, dan krijg je:

……....... kroon van/op vergif van de slang...........

het gif van de slang komt via de beet van de slang, je kunt het dus ook zó zeggen:

..............kroon op de slangenbeet.......

Veel mensen zien het CV als een waarschuwing.
En aangezien op een paar landen na het CV overal gevonden wordt is dit een waarschuwing aan alle mensen op deze wereld. Hoe men de waarschuwing interpreteert is afhankelijk van de achtergrond, van waaruit men denkt.
De een noemt het positief, de ander negatief. De een heeft een natuurlijke interpretatie, de ander een spirituele.
De een put er hoop uit, de ander wordt er angstig van.
Een christen ontkomt er niet aan om het licht van het Woord er over te laten schijnen.
Verder is het belangrijk dat we de waarschuwing bekijken in de context waarin hij tot ons komt. De context is dan het maatschappelijk, wetenschappelijk, sociologisch, culturele en politieke klimaat in het werelddorp (met de fiets van Maastricht naar Groningen doe je in ongeveer 20 uur en met de nieuwe dorpfiets vlieg je in ongeveer 20 uur van Schiphol naar Perth, Australie) waarin we wonen. Na de Eerste WERELD-Oorlog is de term globalisering meer en meer gevuld. Zo ongeveer tot de rand toe. Er moet verandering komen. Het gonst van woorden als kantelen, verandering, transitie, transformatie, sustainable development goals, nieuw tijdperk, na chaos ontstaat er een nieuw dynamisch evenwicht, leeg lopen van de kerken waar het evangelie een eeuwen lange invloed had (2Thess:2), een verwildering van waarden en normen, het afbreken van het gezin, de vrije keus van gender, aanpassen gender wet in 2020, pogingen de woorden man en vrouw uit te roeien (zowel een man als een vrouw kunnen cis-gender zijn), ondemocratische handtekeningen van wereldleiders onder VN-doelen, een nieuwe lijn naar de toekomst wordt uitgezet. Wat in een ver verleden een halt toegeroepen werd, wordt nu weer mogelijk. Zie ze zijn enerlei volk en hebben allen enerlei taal en dit is wat ze zullen maken. Wat toen noodgedwongen in de steek gelaten moest worden zal nu afgemaakt worden.

Dit is de context waarin de waarschuwing tot ons komt.
De vraag is nu wat het Oude en Nieuwe Testament over de waarschuwing en de context te zeggen hebben.

hg
Learsi
learsi

Bericht door learsi »

sorry dubbel
learsi
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Ik hoop dat er niets van terecht komt. Het lijkt mij een verschrikkelijk land, waar je nog nauwelijks als christen kunt leven. Het lijkt een beetje op de gevaarlijke ideeën van In het Spoor.
Jammer dat je het zo ziet. Het zijn voor mij slechts de eerste grondbeginselen voor een christelijk bestaan. Het tegenovergestelde is voor mij niet leefbaar.

Wat ik echter niet begrijp is het volgende. Wanneer God als Schepper wordt aangeraakt zijn er grote en stevige discussies. Ook op dit forum. Gebruik het woord evolutie en de deining is er! Wordt God als Regeerder en Onderhouder van alle dingen geraakt en afgezet, dan blijft het angstwekkend stil. Dat is wat ik niet begrijpen kan.
Immers aan de wieg van die ‘neutrale positie’ staat de zelfbewuste mens met zijn rede, inzicht en wetenschap. Het is die mens die in de vorm van de rechtstaat de belijdenis doet: God blijf maar in de hemel, of neem genoegen met dezelfde plaats als boeddha, mohamed of satan. Wij doen het hier op aarde wel met onze wetenschap.

Als God het scheppen wordt ontroofd is er commotie, als God Zijn schepping wordt ontstolen, dan is er stilte. Het heeft er de schijn van dat men dat eigenlijk wel goed zou vinden. Dat is wat ik niet begrijp.
Christen

Bericht door Christen »

samanthi schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-dr- ... -1.1651246
Mooi stuk van ds Kater
Prachtig. Hij spreekt hetzelfde 'dialect' blijkbaar.. wat kan ik me in deze bijdrage vinden. Het verbaasd en verwonderd mij wel meer dat predikanten van zijn kerkverband hetzelfde 'dialect' spreken.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie