DDD schreef:Abnormaal praten tijdens de eredienst. Zeurderig bidden en andere vormen van raar doen, bijvoorbeeld schreeuwen. Dat wordt op de Theologische school overigens niet geleerd, ik heb geen idee waar dat vandaan komt.
Ik zie niet in wat dit met verrechtsing te maken heeft, dit is iets van alle tijden.
De recente artikelen over de implicaties van Gods voorzienigheid voor verzekeren en inenten in de Saambinder. Dat is duidelijk een voorbeeld van opvattingen die in 1980 zo niet in de Saambinder te vinden waren. Overigens hebben dit soort artikelen geen invloed op de opinie van de lezers, gemiddeld genomen, denk ik.
Kijk even op digibron, tik als zoekwoord verzekeringen of inenten in en selecteer de Saambinder. Dan klopt het niet helemaal wat je zegt. Het ligt er natuurlijk aan in welke kringen we verkeren, ik ken nog best een heel aantal mensen binnen de GG die niet verzekerd zijn. De groep die niet laat inenten is nog groter. In de GGiN is het overigens nog meer gemeengoed.
Een predikant die vindt dat grootouders niet op zondag moeten reizen voor de doop van hun kleinkind (ik ga er even vanuit dat dat inderdaad voorkomt) vind ik ook zo'n rariteit.
Dat vind jij. Het is een vrij algemeen principe geweest om op zondag zo min mogelijk te reizen. Dat is nog steeds bij sommigen het geval. Anderen nemen het wat ruimer. Ik hoop morgen een doopdienst bij te wonen, moet er 80 km. voor rijden. Ik zie geen bezwaar, wel een meerwaarde. Anderen zien het anders, dat mag gewoon. Punt is wel dat we elkaar daarin niet veroordelen. En dat wordt veel gedaan, naar mijn mening. Al vind ik het punt van die dominee wel bijzonder. Ik geloof eigenlijk niet zo dat hij dit zo gezegd heeft.