Leggings

ejvl

Re: Leggings

Bericht door ejvl »

TAF schreef: Er staat geschreven en dat is het gebod : vrouwen geen mannenkleding, en mannen geen vrouwenkleding.
Niet om rebels ofzo te zijn, maar uit nieuwsgierigheid:
Waar staat in de bijbel dit gebod? In Deut. 22? Maar daar staat toch ook dat je geen 2 verschillende soorten stof mag hebben?

Ik denk er als volgt over:

Vroeger had je mannen en vrouwen die een rok droegen, er waren vast wezenlijke verschillen tussen deze kleding, deze cultuur in het oosten is ook omgeslagen.
In Nederland was het zo dat vroeger vrouwen een rok droegen en mannen een broek, deze cultuur is ook omgeslagen dat zowel mannen en vrouwen een broek dragen.

Ik ben voorstander voor een duidelijk verschil in kleding tussen man en vrouw, dit is echter niet gebonden een broek/rok denk ik, we kunnen simpelweg niet meer de conclusie trekken dat in Nederland alleen een rok voor vrouwen is en de broek alleen voor mannen.

Daarbij, ik vind een roze broek toch echt geen mannenkleedstuk evenals een legging en dergelijke.

Verschil tussen mannen en vrouwenkleding, zeker, wis en waarachtig! Hoe dat in te vullen: Zorgen dat er duidelijk verschil in zit, ook in uiterlijke kenmerken, ook anderen geen aanstoot geven, als het de gewoonte is in een kerk dat vrouwen een rok dragen en je wilt je bij die kerk voegen ga dan niet in een broek lopen maar pas je aan bij de kerk waarbij je je aansluit.
Maar geen wettische invulling hieraan geven denk ik.
parel

Bericht door parel »

TAF schreef: Een man kan zich met geen goed fatsoen in een legging hijsen, dus dat is toch zeker een vrouwenkledingstuk en dus in essentie toegestaan.
Ware het niet dat er tegenwoordig ook mannenleggings zijn, (Geen flauw idee hoe ze die willen dragen, onder een lange broek ofzo?) maar ze zijn er dus wel.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
TAF

Bericht door TAF »

ejvl schreef:
TAF schreef: Er staat geschreven en dat is het gebod : vrouwen geen mannenkleding, en mannen geen vrouwenkleding.
Niet om rebels ofzo te zijn, maar uit nieuwsgierigheid:
Waar staat in de bijbel dit gebod? In Deut. 22? Maar daar staat toch ook dat je geen 2 verschillende soorten stof mag hebben?

Ik denk er als volgt over:

Vroeger had je mannen en vrouwen die een rok droegen, er waren vast wezenlijke verschillen tussen deze kleding, deze cultuur in het oosten is ook omgeslagen.
In Nederland was het zo dat vroeger vrouwen een rok droegen en mannen een broek, deze cultuur is ook omgeslagen dat zowel mannen en vrouwen een broek dragen.

Ik ben voorstander voor een duidelijk verschil in kleding tussen man en vrouw, dit is echter niet gebonden een broek/rok denk ik, we kunnen simpelweg niet meer de conclusie trekken dat in Nederland alleen een rok voor vrouwen is en de broek alleen voor mannen.

Daarbij, ik vind een roze broek toch echt geen mannenkleedstuk evenals een legging en dergelijke.

Verschil tussen mannen en vrouwenkleding, zeker, wis en waarachtig! Hoe dat in te vullen: Zorgen dat er duidelijk verschil in zit, ook in uiterlijke kenmerken, ook anderen geen aanstoot geven, als het de gewoonte is in een kerk dat vrouwen een rok dragen en je wilt je bij die kerk voegen ga dan niet in een broek lopen maar pas je aan bij de kerk waarbij je je aansluit.
Maar geen wettische invulling hieraan geven denk ik.
ik zal nog eens opzoeken waar die text aangaande de vrouwen en mannenkleding staat, ik meende in het NT namelijk ook nog eens, in hetzelfde gedeelte waar over haardracht (mannen kort, vrouwen lang) en hoofddeksel tijdens de dienst (mannen onbedekt, vrouwen bedekt) gesproken word. Maar daarin kan ik me vergissen, aangaande de 2 soorten stof, dat vertelde iemand mij pas recent, en als dat echt zo is, neig ik eerder om daar OOK wat mee te doen, dan om die andere regel te schrappen.

En sja, ik vind die rokken, met laarsjes enzo juist leuk staan.. -> een van de redenen dat ik vaak op meisjes viel uit de zwaardere hoek al voor ik zelf er de overstap naar maakte, en zou het toch wel een groot gemis vinden als dat zou verdwijnen (goed klederdracht is ook uitgestorven, maar daarover zullen veel mensen hetzelfde weemoedige gevoel hebben dat ik zou hebben, zouden de rokken en laarsjes verdwijnen denk ik)
In alle eerlijkheid die cultuursfactor speelt ook mee, net als bij klederdracht, het werkt niet als nog maar een handjevol in een gehele groep het dragen....
(houd het dan maar mooi verplicht, ook al is het dan niet:P)
September

Bericht door September »

Lieve mensen,

Waar gaat dit over.......leggings....kom op zeg is er De Heer is waarlijk opgestaan en wij hebben het hier over leggings........
Allemaal uiterlijkheden, laten we ons eens druk maken over vanmiddag bijvoorbeeld, misschien is Jezus dan al terug en dan...?
TAF

Bericht door TAF »

parel schreef:
TAF schreef: Een man kan zich met geen goed fatsoen in een legging hijsen, dus dat is toch zeker een vrouwenkledingstuk en dus in essentie toegestaan.
Ware het niet dat er tegenwoordig ook mannenleggings zijn, (Geen flauw idee hoe ze die willen dragen, onder een lange broek ofzo?) maar ze zijn er dus wel.
sja... as man ben je wel een beetje een lachertje dan.. :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0lUjhEHlh7s[/youtube]
Simon

Bericht door Simon »

TAF schreef:De broek (letterlijk) aantrekken, was (en is) vaak een symbool van rebellie tegen Gods orde, dwv, de vrouw onder haar man.
Dit is waarom juist een rok of jurk aantrekken een bewuste keuze is om je tegen dit wereldse feminisme te verzetten, juist bewust te kiezen voor God en Zijn orde.

Verder is een rok natuurlijk een prachtige manier om duidelijk uit te komen (en herkenbaar te zijn) als een gelovige.

Echter dit gaat natuurlijk niet 1 op 1 op, niet elke vrouw die een broek aantrekt, trekt die ook geestelijk aan, en het is de geestelijke broek, niet de fysieke, die de vrouw verboden is.

Er staat geschreven en dat is het gebod : vrouwen geen mannenkleding, en mannen geen vrouwenkleding, maar we kunnen niet hardmaken dat een broek persee mannelijk is (zeker niet aangezien er plenty broeken uit vrouwenkledingwinkels zijn, waar je je als man echt niet in zou kunnen vertonen)
hiervan afgeleid zou je nog kunnen zeggen dat unisexkleding (kleding die niet duidelijk mannelijk of vrouwelijk is en door beiden gedragen kan worden) ontmoedigd danwel afgeraden word.

Een man kan zich met geen goed fatsoen in een legging hijsen, dus dat is toch zeker een vrouwenkledingstuk en dus in essentie toegestaan.

Wel blijven andere wetten ook van kracht, zoals dat je je fatsoenlijk dient te kleden.. wat ook weer een lastige is, want wat fatsoenlijk is verschild gedeeltelijk per cultuur, al zou ik om afglijden op wereldse schaal te voorkomen de joodse wetten uit de bijbel aanhouden of iig in gedachten houden die inhielden :
Ongetrouwde vrouwen : lange mouwen, hoge kragen, knieen bedekt..
bij getrouwde vrouwen mochten de mouwen kort zijn, verder dezelfde voorschriften.
(waarmee ze bedenkt zijn staat dan weer niks over)

In dat kader is ALLEEN een legging natuurlijk not done, zoals genoemd we weten dat dat duidelijk teveel laat zien.
echter een legging onder een rok (of broek) is in dat kader dus duidelijk geen bezwaar.
verder zijn er meer misdragingen, sommige vrouwen hebben dan wel rokken, maar hebben een onzedelijk decolete, of dragen minirokjes (zonder daar dan nog een broek onder te hebben)
het mag duidelijk zijn dat dat ook niet de bedoeling is, en iemand die wel een rok placht te dragen, maar vervolgens dan wel zo doet, fout bezig is.

De laatste wet die er geld is de persoonlijke overtuigings en aanstootswet :
Als men zelf geloofd als vrouw zijnde dat broeken in zijn geheel verboden zijn voor vrouwen, dan moet je ook consequent zijn en geen leggings dragen. (dat leert de bijbel ook, dat je als je geloofd dat iets niet mag, je het ook niet moet doen)
En verder, als je je onder gelovigen bevind die niet geloven dat je leggings mag dragen, wees dan geen aanstoot, en laat ze uit.

Tenslotte voor wie alternatieven wil : een dikke panty (of mayo) geeft ook veel warmte, en er zijn hele leuke kniekousjes hoor met kleurtjes;) niemand verplicht je saaie witte of zwarte te dragen:P verder helpt thermisch (lang) ondergoed, te koop bij veel skizaken een hoop.
Voor zover ik weet is Nederland het enige land ter wereld wat een groep christenen heeft, waar de vrouwen geen broek (mogen) dragen.
Dit ceremoniele OT-gebod heeft net als het dragen van 2 verschillende stoffen een geestelijke betekenis..
maar goed, in de vergeestlijking van zaken zijn we nogal selectief, en dan krijg je natuurlijk vroeg of laat ''problemen''.
...iets met ''Letter en Geest''.....
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Simon

Bericht door Simon »

parel schreef:
ja, lekker warm, onder een broek, voor op de motor als het koud is.liefst een thermische natuurlijk.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
parel

Bericht door parel »

TAF schreef:
parel schreef:
sja... as man ben je wel een beetje een lachertje dan.. :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0lUjhEHlh7s[/youtube]
Robin Hood ziet er best stoer uit, toch?
Maar mee eens, ik vidnt het er niet uit zien.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Desiree

Bericht door Desiree »

Nooit gehoord van lange onderbroek? Mannenlegging.. heerlijk warm.

Ik heb niks met deze discussies.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

BJD

Bericht door BJD »

parel schreef:
als ik op m'n racefiets stap bij koud weer lijkt het er toch verdacht veel op... alleen er zit een zemen lap in... Bij mooi weer zelfs een korte ' legging' ;)
Marco

Bericht door Marco »

BJD schreef:
parel schreef:
als ik op m'n racefiets stap bij koud weer lijkt het er toch verdacht veel op... alleen er zit een zemen lap in... Bij mooi weer zelfs een korte ' legging' ;)
Ga daar maar niet mee naar de kerk :nonnon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Predikanten uit de gereformeerde gezindte die strijden tegen de legging (bijv. hier: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... stuk.dhtml), krijgen steun uit onverwachte hoek:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/mode_beau ... en___.html
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Simon

Bericht door Simon »

Luther schreef:Predikanten uit de gereformeerde gezindte die strijden tegen de legging (bijv. hier: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... stuk.dhtml), krijgen steun uit onverwachte hoek:
Als de maatschappij gaat bepalen wat we wel of niet mogen dragen, om wat voor reden dan ook, zie ik de rok en het hoofddoekje ook nog wel verdwijnen.
De boerka is al taboe, meen ik,
Maar mannen in witte jurken kan weer wel, vooral op vrijdag.
Raar land, hoor.
- Oswald Chambers -
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:Predikanten uit de gereformeerde gezindte die strijden tegen de legging (bijv. hier: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... stuk.dhtml), krijgen steun uit onverwachte hoek:
:jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:
:jongle
Vakantietijd, komkommertijd in de pers :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten