Hoi Ptl,
Origineel gepost door ptl
Zie Romeinen 7:18 (en ook de rest van dat hoofdstuk): Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet
Paulus spreekt over zichzelf (hij heeft het over mij), dat hij het goede niet doet wat zijn nieuwe mens wilt.
Ja en waardoor kómt dat?
Doordat de mens is op te delen in 'vlees' en 'geest' - zoals die draad door de gehele Romeinenbrief loopt.
Ik - mijn geest - ben niet meer in het vlees. Rom. 8:9. Ik heb namelijk in mijn bewustzijn, in mijn geest, de gezindheid van de Geest aangenomen.
Ik ben geen schuldenaar van het vlees. Rom. 8:12.
Mijn vlees, mijn oude mens, is gekruisigd. Rom. 6.
Indien ik nu datgene doe wat ik nÃet wens, dan bewerk Ãk dat niet, maar de zonde, die in mij, d.w.z. in mijn vlees, woont. Rom. 7:20.
Je kan niet zeggen dat je oude mens is als een jas die uit is, het is juist een jas die je belemmerd in je doen en laten, Paulus roept niet voor niet 'wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods'...
En wat staat erachter? En vervolgens in de voltooide tijd? Rom. 7:24-26, Rom. 8:1-2 bijvoorbeeld. Ik ben vrijgemaakt. Waarvan?
Je kunt het op honderd verschillende manieren zeggen. Bijvoorbeeld: de zonde is een juk en een last. Leg dat af. Heb. 12:1. Anders kun je de wedloop eenvoudigweg niet lopen.
Wat ons plaagt is dat we soms niet weten dat er nóg een last op ons drukt. Maar zodra God ons wijst op die last, en wij ons bewust worden van die werkingen des lichaams, kunnen we deze doden - Rom. 8:13. En als we die last hebben afgelegd, en ons hebben gereinigd daarvan, dan kunnen we nóg sneller de wedloop lopen! Het gaat alleen maar vooruit, en sneller vooruit. Zondigen trekt je slechts achteruit.
Wetteloosheid staat namelijk lijnrecht tegenover rechtvaardigheid en heiliging.
Gelukkig laat God ons niet alle ongerechtigheid in ons vlees in één keer zien, daar zouden we moedeloos van worden. Daarom is heiliging ook een vrucht, die moet groeien. Je bent niet in één keer helemaal geheiligd, het is een proces.
Kortom, het is onzin om te zeggen dat de oude mens niet meer in je woont, sterker nog, die oude mens is zelfs een deel van jezelf, een deel van je eigen ik....
En mijn eigen ik gaat dood: want niet meer Ãk maar Christus leeft in mij! Ik sterf dagelijks. Daarom getuigt mijn geest met Gods Geest dat ik uit God geboren ben. Niet vanwege mijn eigen ik, mijn eigen vlees, maar vanwege Christus, die in mij woont.
Indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, zal hij nooit vrucht dragen! Heiliging is een vrucht. Eerst ga ik zelf eraan. Stukje bij beetje. En stukje bij beetje ga ik meer en meer vrucht dragen. Maar eens zal ik volledig afgestorven zijn, mijn vlees zal geen enkele invloed meer hebben en mijn heiliging zal volkomen zijn.
Dat gelóóf ik. En lees hieronder wat geloof inhoudt. Niet datgene wat ik nog zÃe en mérk. Maar datgene waar ik op hoop, en die hoop is zekerheid. En ik sta op die weg. Steeds kan ik weer een aspectje van mijn eigen ik, mijn oude mens, mijn vlees, vinden, en dat afleggen, wanneer ik blijf wandelen in het licht!
En in geloof is het een jas, die is afgelegd. Het is voltooide tijd. Zoals ook in Kol. 3:5-10. Leg de oude mens met zijn praktijken af!
Maar ik zal nog even kort mijn visie samenvatten:
1) Een bekeerd mens bestaat uit een oude en een nieuwe mens, die samen die mens vormen (Rom 7)
Romeinen 7 scheidt de mens in vlees en geest/inwendige mens. Het vlees hoort aan het kruis. Het Ãs nog aanwezig, maar kan niets meer uitrichten als ik het gekruisigd houdt. De geest is in Christus, mijn geest wordt vervuld met Christus' geest. Ik heb de gezindheid van de Geest.
2) De oude en de nieuwe mens beïnvloeden elkaar, als de oude mens de overhand krijgt, word het geloof minder, en als de nieuwe mens de overhand krijgt, zondig je minder (1 Joh 3:21)
Zondig je minder? De bovenstaande tekst is daar geen argument voor. Bovendien is het verder onbijbels. De oude mens, mijn vlees met zijn hartstochten en begeerten, de zonde, mag en kan niet bewust de overhand krijgen - dan zou ik uit de duivel zijn. 1 Joh. 3:1-10.
3) Het verschil tussen een bekeerd mens, en een onbekeerd mens, zit m in die nieuwe wil. Een mens met een nieuwe wil zondigt wel, maar hij blijft niet in die zonde liggen, maar bekeert zich van die zonde, en krijgt vergeving, een onbekeerd mens blijft liggen in de zonde (Spreuken 24:16)
Wat in spreuken genoemd wordt valt niet onder zondigen in het N.T. Zonde is wetteloosheid. Vallen, krijgsgevangen genomen worden, struikelen is geen zonde zolang je niet opzettelijk en bewust tegen Gods wet ingaat.
4) Wij struikelen allen in vele. Wij leven hier geen perfect leven, wij zijn niet bestand tegen alle verleidingen, wij zijn niet als Jezus, die in geen ding gezondigd heeft, en Die alle verleidingen heeft kunne weerstaan
Nee? Kunnen wij niet worden als Jezus dan? Nu nog bijbelteksten. Alleen voor 'het struikelen in vele' staat een bijbeltekst: echter struikelen doe je niet opzettelijk, jij wel?
Zonde doen = wetteloosheid! En is wetteloosheid niet hetzelfde als doen alsof de wet voor jou niet bestaat? Dat is heel bewust en opzettelijk nÃet doen van wat God jou gebiedt. Je verlustigen in Gods wet - ookal wordt je krijgsgevangen genomen - is niet hetzelfde als wetteloosheid.
Maar wij dienen te streven naar volmaaktheid (ook al weten we dat dat hier op aarde maar ten dele haalbaar is),
Is dát geloof?
laten we ons niet verheffen boven de groot-gelovige Paulus: Niet dat ik het alrede gekregen heb, of alrede volmaakt ben; maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben.(Fil 3:12)
Paulus jaagde naar de volmaaktheid. Hij heeft het over gelijkvormigheid aan het beeld van Jezus. Jacobus heeft het over onberispelijkheid en het volkomene. Johannes over niet meer te zondigen. Petrus over in de voetstappen van Jezus te gaan en heilig en onberispelijk te wandelen.
'Zo kennen wij dan van nu af aan niemand meer naar het vlees.' 2 kor. 5:16.
Laten we dat niet doen! Laten we voor onszelf en voor elkaar geloven dat we een nieuwe schepping zijn! vs. 17. Dat is de enige manier om elkaar op te bouwen in ons allerheiligst geloof.
Ik benadruk de onderstaande tekst uit Heb. 11:1.
Groeten, Rose.