Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Als we het toch over fusies hebben, ik zou het wel mooi vinden als de GK, de fusiekerk van DGK en GKN, zich aan zou sluiten bij de groep van Rijnsburg. Maar geen idee of dat realistisch zou zijn op korte termijn. Denk wel dat de GKv's van Capelle-noord en Urk hier ook naar kijken.
-
Ik zou zeggen: de PKN kan prima opgaan in de RKK. Dat zeggen ook mensen als prof Van de Beek en Van den Belt.MGG schreef: ↑Gisteren, 23:30Als je niemand zijn eigen kerkverband gunt, dan is de PKN of zelfs de RK de enige oplossing. Ik denk dat het een kwestie van tijd is tot de NGK tot de conclusie komt dat zij zich prima bij de PKN kunnen aansluiten.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:11Ik laat in het midden wat ik ben. Maar ik gun niemand zijn eigen kerkverband. De kerk is van Christus en een eigen verband stichten is als het scheuren van de bruid van Christus.MGG schreef: ↑Gisteren, 23:01Als ik mij niet vergis ben jij HHK. Als dat zo is, verbaast het mij dat je de CGK liever opknipt i.p.v. het behoudende deel een eigen kerkverband gunt.
In de ideale situatie neemt het aantal kerkverbanden af. Het is alleen nogal makkelijk om het van andere kerkverbanden/gemeente te verwachten. Wat dat betreft respect voor de mensen die ondanks alles lid zijn gebleven van de PKN.
De CGK staat uitermate dicht bij me (zowel midden als rechts), ik vind het vreselijk wat daar gebeurt. Maar laat dit dan alsjeblieft gelegenheid zijn je aan te sluiten bij de HHK zoals ds. J.H. Velema al opperde in 2004:
Binnen uw eigen kerkverband wordt voorspeld dat over vijftien jaar de linkerflank van de Christelijke Gereformeerde Kerken is opgegaan in de Nederlands Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, en dat de rechterflank is samengegaan met de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk.
„Dat verwacht ik ook. In mijn referaat voor het COGG heb ik gezegd: Wie het Kerkblad van het Noorden vergelijkt met het blad Bewaar het Pand, moet constateren: Hoe is het mogelijk dat beide bladen binnen dezelfde kerk verschijnen? Zelf heb ik altijd gezegd: Als in de Christelijke Gereformeerde Kerken de vrouw in het ambt wordt toegelaten, loopt dat uit op een scheuring. En dat wordt nu actueel. De Nederlands Gereformeerde Kerken kennen al de vrouwelijke diaken en ouderling. Straks stellen ze ook het predikantschap voor vrouwen open, dat is duidelijk. Meerdere Christelijke gereformeerde kerken zijn gelieerd aan de Nederlands gereformeerde kerk ter plaatse. Wat betekent dat de vrouw in het ambt bij ons via de achterdeur binnenkomt.
Zou u zich thuis voelen binnen de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk?
„Die indruk heb ik wel. Er zijn ook daar forse accentverschillen, maar dat hoeft geen reden tot scheiding te zijn. Zolang je met elkaar maar van harte achter de gereformeerde belijdenis staat, en de religie van de belijdenis functioneert. Wel zal de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk de kerkorde van 1951 aan de kant moeten zetten, en terug moeten keren naar de Dordtse Kerkorde. Ik denk niet dat men dat een bezwaar vindt.
Naast de PKN 1 kerkverband voor mensen die de breedte niet kunnen dragen is in theorie voldoende.
En dan is 1 kerk die die breedte niet kan verdragen voldoende: de Gereformeerde Kerk.
-
Voor zover ik weet waren ze de eerste keer niet in Rijnsburg. Maar los daarvan denk ik dat de cultuur en beleving van die gemeente inderdaad niet past bij de HHK. In Bunschoten is er ook een Hervormde Bondsgemeente en een Hersteld Gereformeerde kerk.
De perceptie is verschoven. Zeker bij het midden van nu zoals op dit forum vertegenwoordigd door @MidMid en @Middenrefo. Zij vinden deze predikanten uit het nabije verleden bij de rechterflank horen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:13 En dan is ds. J.H. Velema nota bene een middenman, net als prof Van t Spijker. Beiden voorzagen een scheuring rond de vrouw in het ambt.
Waarom volgen de CGK-ers niet gewoon zijn advies?
Toen ik in Rijnsburg was zag en sprak ik vertegenwoordigers van tientallen middengemeenten. Helaas worden die nu gelabeld als rechterflank om zo het sprookje overeind te houden dat midden niet in Rijnsburg aanwezig was.
Voor de goede orde. Ik zie mijzelf niet als midden en wordt terecht gerekend als behorend tot de rechterflank. Maar wel binnen de CGK en daar horen alle gemeenten bij die zich houden aan de vierslag.
Natuurlijk zal CGK Rijnsburg op termijn meer samenwerking hebben met de HHK/PKN GB en CGK ‘ongehoorzaam’ met de NGK.
Dat laatste zie ik ook snel tot een fusie komen. Dat eerste niet zo snel en dat heeft alles te maken met de verschillen in kerkstructuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik ben nog ouderling in Bunschoten geweest.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:04Voor zover ik weet waren ze de eerste keer niet in Rijnsburg. Maar los daarvan denk ik dat de cultuur en beleving van die gemeente inderdaad niet past bij de HHK. In Bunschoten is er ook een Hervormde Bondsgemeente en een Hersteld Gereformeerde kerk.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Wat ik bedoelde is dat Rijnsburg de kerkorde nu even weglaat, of op zijn best naar eigen inzicht interpreteert.huisman schreef: ↑Gisteren, 21:40Juist niet! Nu de kerkelijke weg voltooid is betreffende de twee thema’s v&a en homoseksueel samenleven en de ongehoorzaamheid in vele classes zelfs zonder vermaan doorgaat is kerkordelijk handelen met alle 181 gemeenten onmogelijk geworden. Wij hopen vanaf de plaatselijke gemeenten met inachtneming van de hele kerkorde het kerkverband weer op te bouwen met die gemeenten die zich wensen te houden aan de kerkorde. Het zich beroepen op de kerkorde door de gemeenten die ongehoorzaam zijn tot op het bot, is toch wel uiterst merkwaardig. Ik kan heel veel begrijpen. Juist omdat ik belijdend lid ben geweest in links, midden en rechts. Maar ik kan met geen mogelijkheid begrijpen dat kerkenraden die zelf op geen enkele wijze de kerkelijke weg hebben bewandeld mij nu wijzen op de kerkelijke weg. Ik neem ze daarin ook volstrekt niet serieus.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:47De kerkorde moet je nu wel weglaten in dat rijtje.huisman schreef: ↑Gisteren, 20:24Gehoorzaam blijven? Dat is nu juist waarom wij naar het convent gaan. Vanwege gehoorzaamheid aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 19:02
Het gaat mij niet om het tellen. Het gaat mij erom dat het fijn is om te horen wat anderen doen en wat hun argumenten zijn, of ze nu wel of niet naar Rijnsburg gaan. Je bent ten slotte deel van een kerkverband en dan doet het ertoe wat andere gemeentes doen. Je bent oprecht geïnteresseerd in elkaars standpunten. Daarom hoop ik ook dat de classisvergaderingen doorgaan.
Onze gemeente is niet begonnen met de vraag of we wel of niet naar Rijnsburg gaan. Maar met de vragen of we gehoorzaam willen blijven aan en binnen de bestaande structuur en of we de kerkelijke weg willen volgen. Op beide vragen was het unanieme antwoord: ja. Daaruit volgt dan dat we niet naar het convent gaan. In die volgorde.
-
Ik begin er echt een beetje genoeg van te krijgen hoe je mij dingen in de mond legt. Waar schrijf ik dat J.H. Velema en prof. Van ' t Spijker bij de rechterflank horen? Ik heb Velema in de consistorie horen verdedigen waarom hij gewoon in gemeenten ging preken waar ze nieuwe berijming zongen. Dat werd hem door een paar ouderlingen niet in dank afgenomen, maar daar trok hij zich uiteraard niets van aan. Met prof. Van 't Spijker had ik een zeer persoonlijke band waar ik hier op dit forum niet op in wil gaan. Maar neem van mij aan dat ik hem nooit tot de rechterflank zou rekenen. En neem van mij aan dat hij door de rechterflank de laatste tijd zeer selectief wordt geciteerd.huisman schreef: ↑Vandaag, 00:10De perceptie is verschoven. Zeker bij het midden van nu zoals op dit forum vertegenwoordigd door @MidMid en @Middenrefo. Zij vinden deze predikanten uit het nabije verleden bij de rechterflank horen.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:13 En dan is ds. J.H. Velema nota bene een middenman, net als prof Van t Spijker. Beiden voorzagen een scheuring rond de vrouw in het ambt.
Waarom volgen de CGK-ers niet gewoon zijn advies?
Toen ik in Rijnsburg was zag en sprak ik vertegenwoordigers van tientallen middengemeenten. Helaas worden die nu gelabeld als rechterflank om zo het sprookje overeind te houden dat midden niet in Rijnsburg aanwezig was.
Voor de goede orde. Ik zie mijzelf niet als midden en wordt terecht gerekend als behorend tot de rechterflank. Maar wel binnen de CGK en daar horen alle gemeenten bij die zich houden aan de vierslag.
Natuurlijk zal CGK Rijnsburg op termijn meer samenwerking hebben met de HHK/PKN GB en CGK ‘ongehoorzaam’ met de NGK.
Dat laatste zie ik ook snel tot een fusie komen. Dat eerste niet zo snel en dat heeft alles te maken met de verschillen in kerkstructuur.