Re: Zondagsrust
Geplaatst: 16 jul 2024, 12:52
Ik weet het niet. Luther's opvattingen over de sabbat en de zondag werden best wel beïnvloed door zijn vijandigheid tegen het Jodendom en ook door zijn teruggrijpen op de vroege kerkvaders. Wat vind je echt bijbels aan zijn zienswijze op de sabbat in zijn boek Galaten? Net als de vroege kerkelijke schrijvers, zoals Ignatius van Antiochië en Eusebius van Caesarea, zag Luther de zondag als de vervulling van de sabbat en als de dag van aanbidding vanwege de opstanding van Christus. Dat wil echter niet zeggen dat de zondag er is omdat de Heere ons dat zo gegeven heeft. Tertullianus is daar duidelijk over: "zondagse erediensten zijn een traditie zonder schriftuurlijke autoriteit."huisman schreef: ↑16 jul 2024, 11:04ZWP schreef: ↑16 jul 2024, 10:38Ik denk dat HHR de lastigheid mbt de verhouding sabbat - zondag goed samenvat.Posthoorn schreef: ↑16 jul 2024, 10:30Dit is typisch voor jouw manier van discussiëren.huisman schreef: ↑16 jul 2024, 10:18 Denk dat de vroege kerk de leer van de apostelen om op de eerste dag van de week samen te komen voor Woord,sacrament,gebed en handreiking aan de armen terecht hebben voortgezet.
Verder is het Scheppingsritme van 6 en daarna een rustdag sowieso geen discussie.
Nogmaals ik haalde antwoord 103 aan. Daar gaat het niet over een wettische invulling van de zondag. De laatste zin is zo prachtig en het overdenken meer dan waard: Dat ik…den Heere door Zijn Geest, in mij werke late, en alzo den eeuwigen Sabbat in dit leven aanvange. Als de zondag zo gehouden mag worden is het een heerlijke dag!Je gaat helemaal niet in op wat HHR zegt. Je herhaalt alleen je eigen standpunt.
Laten we dankbaar zijn dat we een aparte dag hebben in onze maatschappij, gebaseerd op de opstandingsdag. Maar de directe link (in de reformatorische theologie) tussen zondag en sabbat kunnen we Bijbels gezien niet hard onderbouwen.
Dat de eerste christenen op de eerste dag van de week samenkwamen zegt jou niets? Dat de verheerlijkte Christus zich aan Johannes op Patmos openbaarde op de dag des Heeren zegt je ook niets?
Paulus heeft een hele brief geschreven om de vermenging met de Joodse Godsdienst te bestrijden.
Jezus heeft de wet vervuld. Ook de sabbat. Hij heeft volmaakt gerust in het graf op de sabbat en stond op, op de dag des Heeren.
Leestip: De brief aan de Galaten plus verklaring van Luther.
“Het protestantisme, dat het gezag van de (Rooms-katholieke) kerk verwerpt, heeft geen goede redenen voor zijn zondagstheorie en zou logischerwijs de zaterdag als sabbat moeten houden.” — John Gilmary Shea, American Catholic Quarterly Review, januari 1883.
“Is zaterdag de zevende dag volgens de Bijbel en de Tien Geboden? Ik antwoord ja.
Is zondag de eerste dag van de week en heeft de Kerk de zevende dag – zaterdag – veranderd in zondag, de eerste dag? Ik antwoord ja.
Heeft Christus de dag veranderd? Ik antwoord nee!”
“Hoogachtend, J. Card. Gibbons.” — James Cardinal Gibbons, aartsbisschop van Baltimore, Md. (1877-1921), in een ondertekende brief.
Vraag – Welke dag is de sabbat?
“Antwoord – Zaterdag is de sabbatdag.
“Vraag – Waarom vieren we zondag in plaats van zaterdag?
“Antwoord – Wij vieren de zondag in plaats van de zaterdag omdat de Katholieke Kerk tijdens het Concilie van Laodicea (364 n.Chr.) de plechtigheid van de zaterdag naar de zondag heeft verplaatst.”
— Eerwaarde Peter Geiermann, CSSR, The Convert's Catechism of Catholic Doctrine, p. 50, 3e editie, 1957.
Het is een ingewikkelde materie. Laat duidelijk zijn: de zondag is voor mij een prachtige dag. De sabbat ook.“Vraag. – Hoe bewijst u dat de Kerk de macht heeft om feesten en heilige dagen te bevelen?
“Antwoord. – Juist door de handeling van het veranderen van de sabbat in de zondag, wat protestanten toestaan; en daarom spreken ze zichzelf liefkozend tegen, door de zondag strikt te houden en de meeste andere feesten die door dezelfde kerk worden geboden, te breken.
“Vraag. – Hoe bewijs je dat?
“Antwoord. – Omdat zij door de zondag te houden, de macht van de Kerk erkennen om feesten te verordenen en deze onder zonde te bevelen: en door de rust die door haar geboden is niet te houden, ontkennen zij in feite dezelfde macht.” — An Abridgment of the Christian Doctrine, samengesteld door Henry Tuberville, p. 58.