Beroepingswerk discussie [7]

Henk J

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 13 nov 2023, 08:05 Dat is toch niet bijzonder? Iemand gaat over naar een andere kerk en gaat daar dan een punt maken over iets al wat al eeuwen het probleem is.

Zelfs als buitenstaander begrijp ik wel dat dat een beetje raar is.
Discussies rondom homoseksualiteit zijn in de Nederlandse kerken niet al eeuwen uit. En binnen de PKN is het van tolereren naar accepteren naar propageren gegaan. Dat zijn deels wel ontwikkelingen van na 2004. Tegelijk kon je deze ontwikkelingen in 2004 al wel zien aankomen maar dat iemand verandert qua inzicht is toch niet zo bijzonder? Dat gebeurt wel vaker.
Henk J

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 13 nov 2023, 08:22 Een kerk kiezen naar gelang van je smaak op dat moment is natuurlijk niet hetzelfde als streven naar kerkelijke eenheid. Werkelijke eenheid wordt alleen gediend als iedereen zijn roeping vervult op de plaats waar God hem of haar gesteld heeft.
En als je nu voelt dat God je naar een andere plaats roept?
DDD

Bericht door DDD »

Dan maakt God een uitzondering op zijn eigen inzettingen of jij voelt het misschien verkeerd.

Ik heb geen idee. Het is in theorie allebei mogelijk maar ik zou eerder het laatste vermoeden, persoonlijk.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Het is wel zo dat als je de achtergrond van dominees meeneemt dat toch vaak de van oorsprong hervormden met de PKN zijn meegegaan en de van oorsprong afgescheidenen meegegaan zijn met de HHK, uitzonderingen daargelaten. Je neemt je eigen achtergrond altijd weer mee in beslissingen, al zullen die oprecht zijn gemaakt.
Henk J

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: 13 nov 2023, 09:36 Het is wel zo dat als je de achtergrond van dominees meeneemt dat toch vaak de van oorsprong hervormden met de PKN zijn meegegaan en de van oorsprong afgescheidenen meegegaan zijn met de HHK, uitzonderingen daargelaten. Je neemt je eigen achtergrond altijd weer mee in beslissingen, al zullen die oprecht zijn gemaakt.
Dat vraag ik me af, dan zou iemand er een onderzoek naar moeten doen. In ieder geval zijn er een heel aantal van oorsprong hervormde dominees meegegaan naar de HHK.
Geytenbeekje

Henk J schreef: 13 nov 2023, 09:47
Geytenbeekje schreef: 13 nov 2023, 09:36 Het is wel zo dat als je de achtergrond van dominees meeneemt dat toch vaak de van oorsprong hervormden met de PKN zijn meegegaan en de van oorsprong afgescheidenen meegegaan zijn met de HHK, uitzonderingen daargelaten. Je neemt je eigen achtergrond altijd weer mee in beslissingen, al zullen die oprecht zijn gemaakt.
Dat vraag ik me af, dan zou iemand er een onderzoek naar moeten doen. In ieder geval zijn er een heel aantal van oorsprong hervormde dominees meegegaan naar de HHK.
`De 3 broers den Ouden niet, van Vlastuin niet, W. Roos niet, P. de Vries ook niet dacht ik? W.J. op t Hof is nog een poosje ggin geweest. K.J.Kaptein (ogg). Nou ja dan vergeet ik denk ik nog wel wat.
CvdW

Bericht door CvdW »

https://www.mklaassen.net/persoonlijk/
In 2004 was dr. Klaassen nog geen dominee. Was nog met studie bezig. Deze heeft hij afgemaakt bij PKN, wat logisch is. Zoals iedereen kan weten zijn er binnen de PKN vanaf 2004 ontwikkelingen geweest. Dit heeft geleid tot een overgang naar een ander kerkverband.
(ik heb nooit vernomen dat de overgang naar ander kerkverband door dominee Venema, ds Zijderveld enz. ongehoord was)
Henk J

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: 13 nov 2023, 09:53 `De 3 broers den Ouden niet, van Vlastuin niet, W. Roos niet, P. de Vries ook niet dacht ik? W.J. op t Hof is nog een poosje ggin geweest. K.J.Kaptein (ogg). Nou ja dan vergeet ik denk ik nog wel wat.
De Den Ouden's en P. de Vries komen uit evangelisaties of gereformeerde samenkomsten, dat waren niet echt andere kerkverbanden, in dat soort kringen was vaak ook geen predikantenopleiding. Maar zoals ik al zei, je zou er een onderzoek naar moeten doen. Wel denk ik dat als mensen nu overstappen vanuit de GG of de GGiN er nu over het algemeen meer gekozen wordt voor de HHK dan voor de PKN.
Geytenbeekje

Henk J schreef: 13 nov 2023, 10:11
Geytenbeekje schreef: 13 nov 2023, 09:53 `De 3 broers den Ouden niet, van Vlastuin niet, W. Roos niet, P. de Vries ook niet dacht ik? W.J. op t Hof is nog een poosje ggin geweest. K.J.Kaptein (ogg). Nou ja dan vergeet ik denk ik nog wel wat.
De Den Ouden's en P. de Vries komen uit evangelisaties of gereformeerde samenkomsten, dat waren niet echt andere kerkverbanden, in dat soort kringen was vaak ook geen predikantenopleiding. Maar zoals ik al zei, je zou er een onderzoek naar moeten doen. Wel denk ik dat als mensen nu overstappen vanuit de GG of de GGiN er nu over het algemeen meer gekozen wordt voor de HHK dan voor de PKN.
In mijn ogen is alles wat destijds niet tot een NHK behoorde een afgescheiden gemeente. Al had je (veel) banden met de NHK.
Henk J

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef: 13 nov 2023, 10:16 In mijn ogen is alles wat destijds niet tot een NHK behoorde een afgescheiden gemeente. Al had je (veel) banden met de NHK.
Volgens mij werden evangelisaties erkend binnen de NHK, de GB nam ze altijd op in het boekje met adressen wat ze uitbrachten. Het was een mogelijkheid om toch gelieerd te blijven aan de NHK als je het plaatselijk niet eens was met de prediking.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef: 13 nov 2023, 09:53
`De 3 broers den Ouden niet, van Vlastuin niet, W. Roos niet, P. de Vries ook niet dacht ik? W.J. op t Hof is nog een poosje ggin geweest. K.J.Kaptein (ogg). Nou ja dan vergeet ik denk ik nog wel wat.
Is ds. W.J. op 't Hof GGiN geweest? Wanneer dan?
Hhkveluwe1985

Bericht door Hhkveluwe1985 »

Dag dag, hierbij een reactie vanaf de Veluwe.
Ik erken dat de weg die dominee M. Klaassen is gegaan een ietwat ondoorgrondelijke weg is.

Toch wil ik het volgende ter overweging meegeven aan mijn kritische collega’s op dit platform.

Dominee Klaassen heeft door de jaren heen steeds meer problemen gekregen met de handel en zienswijze vanuit de PKN met name omtrent huwelijk en gender identiteit. In Arnemuiden werd dit hem “te veel”. Echter als hij in de functie van dienstdoend gemeente predikant de overstap had gemaakt naar de HHK, had dit in deze gemeente absoluut tot een tweedeling en een scheuring geleid. Dominee Klaassen heeft op een waardige manier afscheid van Arnemuiden genomen. Is naar Barneveld verhuisd en nu bijna 1,5 jaar later neemt hij het beroep van Barneveld aan.
Ik vind dat hij hierin zeer zorgvuldig en correct heeft gehandeld.
Geytenbeekje

Henk J schreef: 13 nov 2023, 10:26
Geytenbeekje schreef: 13 nov 2023, 10:16 In mijn ogen is alles wat destijds niet tot een NHK behoorde een afgescheiden gemeente. Al had je (veel) banden met de NHK.
Volgens mij werden evangelisaties erkend binnen de NHK, de GB nam ze altijd op in het boekje met adressen wat ze uitbrachten. Het was een mogelijkheid om toch gelieerd te blijven aan de NHK als je het plaatselijk niet eens was met de prediking.
Dan was er wss wel een mogelijkheid geweest voor zoiets als een deelgemeente of een gemeente van bijzondere aard. Zie Nieuwleusen en Vriezenveen
Geytenbeekje

Hoopvol schreef: 13 nov 2023, 10:29
Is ds. W.J. op 't Hof GGiN geweest? Wanneer dan?
In Vlaardingen. Ik meen iig een keer gelezen te hebben dat iig zijn moeder naar de GGiN ging al bleven ze lid van de hervormde kerk.
DDD

Bericht door DDD »

CvdW schreef: 13 nov 2023, 09:57
https://www.mklaassen.net/persoonlijk/
In 2004 was dr. Klaassen nog geen dominee. Was nog met studie bezig. Deze heeft hij afgemaakt bij PKN, wat logisch is. Zoals iedereen kan weten zijn er binnen de PKN vanaf 2004 ontwikkelingen geweest. Dit heeft geleid tot een overgang naar een ander kerkverband.
(ik heb nooit vernomen dat de overgang naar ander kerkverband door dominee Venema, ds Zijderveld enz. ongehoord was)
Dan verneem je dat nu. :)
Plaats reactie