Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Michaels

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door Michaels »

ZWP schreef: Gisteren, 13:54 Ik krijg informatie van het Dutch Biblebelt Netwerk https://www.driestar-hogeschool.nl/agen ... lt-network:

"We nodigen u van harte uit voor onze jaarlijkse studie- en netwerkdag die op zaterdag 29 november 2025 zal worden gehouden. Het thema van dit jaar is ‘Onbekeerd en toch gedoopt: De bevindelijk-gereformeerde worsteling met de kinderdoop’.

Het programma opent met de Biblebelt-lezing, die verzorgd wordt door Willem Ouweneel, emeritus-hoogleraar systematische theologie en een kenner van dooptheologie. Vervolgens gaat Teun van der Leer, predikant en theoloog verbonden aan de Unie van Baptistengemeenten, in op de doop vanuit baptistisch perspectief. Ten slotte reflecteert Jaco de Heer, predikant en docent binnen de Gereformeerde Gemeenten, op de eerdere bijdragen en brengt hij de thematiek in gesprek met de bevindelijk-gereformeerde praktijk."

Wellicht interessant voor deelnemers en meelezer van deze discussie.
Is al eens meer op die locatie geweest. 11 jaar geleden.
https://www.google.com/search?q=ezinga+ ... jX-KQ,st:0
Ds M.G. (Maarten Geert) Ezinga is inmiddels overleden.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Adagio schreef: Gisteren, 08:31 Wie worden Gods kinderen genoemd? Wie zijn bondelingen? Het gaat om het inwendige; en dan: (Rom. 9:) "Niet de kinderen des vleses, die zijn kinderen Gods; maar de kinderen der beloftenis worden voor het zaad gerekend." "Dat is, die, gelijk Izak uit kracht der belofte Gods tegen den loop der natuur geboren is, alzo ook door kracht van Gods verkiezing en belofte tot het geloof zouden gebracht worden." "Maar ook Rebekka is daarvan een bewijs, als zij uit één bevrucht was, namelijk Izak, onzen vader. Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden" "Omdat in het voorgaande voorbeeld enige ongelijkheid scheen te zijn waarom God Izak boven Ismaël verkoren had, als die een zoon was van een dienstmaagd, en nu tot enige jaren gekomen, waarin hij enige tekenen van verkeerdheid getoond had, zo komt hij nu tot het tweede voorbeeld van Ezau en Jakob".

(...)

De gedachte bekruipt soms, dat er 'gehamerd' wordt op het inzijn in Gods verbond, omdat het kennelijk kan dat vele gedoopten (die men kinderen Gods noemt), de kerk de rug toekeren c.q. toegekeerd hebben. En dat lees je immers ook van het oude bondsvolk Israël, waarvan zovelen in de woestijn stierven.

Gods Woord (en de D.L.) leren een volharding der heiligen - om het dan voor anderen in te vullen: wordt er daarom vermeden om te spreken over de verkorenen Gods (wat de apostelen wel onbekommerd deden), en liever gesproken over bondelingen?
Ik hou het bij wat Brakel zegt:
Als je je kind doopt dan betekent dat niet dat "dit mijn kind uitverkoren is, bekeerd en zalig zal worden; maar in ‘t gemeen dat de kinderen van de bondgenoten, uit kracht van het verbond met de bondgenoten en hun kinderen opgericht, de goederen deszelfs in recht hebben, en in bezitting zullen deelachtig worden, in tegenstelling van de kinderen van degenen, die geen bondgenoten zijn, dewelke geen beloften hebben in het Woord, latende de zaligheid, als ze jong sterven, aan de vrije en verborgene handelingen Gods, zonder het een of ander met fundament daarvan te kunnen zeggen. En omdat de kinderen van de bondgenoten niets vertonen dat voor of tegen is, zo hebben wij ze niet te onderscheiden, maar hen uit kracht van de belofte voor kinderen van God te houden, totdat zij het tegendeel vertonen. Zodat in Christus geheiligd te zijn is, deel te hebben aan Christus.

In deze visie is geen afval der heiligen. Want als ze later verstokt ongelovig blijken, dan was de doop helemaal geen teken en zegel van het verbond en waren ze nooit in het verbond geweest.

Aldus Brakel. Ik weet niet zeker of dit helemaal bijbels is. Maar wel kloppend binnen de gereformeerde theologie.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Arja schreef: Gisteren, 13:56 Hoi @refojongere, als ik dat zo lees, blijf ik bij één ding hangen. Er wordt gezegd dat verbondskinderen kinderen van God genoemd worden. Dat ken ik natuurlijk wel uit de Catechismus. Maar als ik het Nieuwe Testament lees, hoor ik telkens dit: kinderen van God, dat wordt gezegd bij wie Christus aannemen, geloven en door de Geest geleid worden (Joh. 1:12; Gal. 3:26; Rom. 8:14). Ik leerde dat ook in de Gereformeerde Gemeente en ik denk dat dat bijbels is.
Ik snap dit helemaal. Wie wordt er volgens het NT een kind van God genoemd. Welnu, dat is hetzelfde als te zeggen: wie is er in Christus, wie een lid van Zijn Lichaam, wie is ingeplant in de wijnstok, wie is een verbondskind, Abrahams kind. Dat zijn toch synoniemen? Eens?

Jezus noemt de ongelovigen Joden weldegelijj Abrahams zaad (Joh 8, 37) en toch kinderen van de duivel vanwege hun ongeloof (8,44).

Het geloof is bepalend of iemand in waarheid Abrahams zaad is (Rom. 9:8).

Ds. Kievit zegt hierover: "Voor allen gemeenschappelijk was de belofte, waardoor de Heere hen tot kinderen had aangenomen. Het kan niet ontkend worden of daarin wordt de eeuwige zaligheid aan allen aangeboden. Wat betekent het dan anders dat Paulus ontkent dat enkelen met recht als kinderen der belofte worden beschouwd dan dat hij niet meer redeneert over de uitwendig aangeboden genade maar over die welke de uitverkorenen alleen krachtdadig ontvangen?

Hier ontstaat dus een dubbele reeks kinderen in de Kerk. Omdat het hele lichaam van het volk door een en hetzelfde woord tot de schaapskooi Gods wordt geroepen, worden in dit opzicht allen zonder uitzondering als kinderen beschouwd en slaat de naam Kerk op allen gemeenschappelijk. Ten opzichte van het verborgen heiligdom Gods worden geen anderen als kinderen Gods beschouwd dan zij in wie de belofte door het geloof verwerkelijkt is.

Je kan dus tegelijk kind Gods, volk Gods, heilig heten en... geen volk, onbesneden van hart en dus onheilig."

Laten we dit staan. Zie de gelijkenis van de ware wijnstok, wijze en dwaze maagden. Allen waren rank, allen waren maagd.

Met twee woorden spreken: je bent Gods aangenomen kind, maar ben je een wegloper, dan zul je als kind van het Koninkrijk buitengeworpen worden (Matth. 8:13). Ten diepste was zo iemand geen Koninkrijkskind in diepste zin van het woord.
Michaels

Bericht door Michaels »

Refojongere schreef: 27 okt 2025, 19:25
Michaels schreef: 27 okt 2025, 17:08 Die ik dan graag toe voeg is John Bunyan.
In de gereformeerde reformatorische gezinde zeer bekent door zijn christelijke allegorie: “pelgrimsreis van deze wereld naar de toekomstige”. Hij was een Baptist met een geweldige positieve verklaring zowel over de geloofsdoop als ook over de kinderdoop.
https://theologienet.nl/bestanden/bunya ... orstel.pdf

Goddelijke instellingen

Doop en Avondmaal zijn voor hem symbolische instellingen van de hoogste
betekenis, zinnebeelden van de dood en de opstanding van Christus en als zodanig
hulpmiddelen in Gods hand. Ze zijn echter geen grondpilaren van het christendom,
noch vereisten voor het toetreden tot een gemeente of bindende voorschriften voor de
beleving van de geloofsgemeenschap. Wie dat voorstaat, geeft ze een grotere plaats
dan God ze heeft toegekend. Men moet ervoor oppassen, dat men met Gods
hulpmiddelen geen afgoderij bedrijft!
In het Oude Testament was de besnijdenis wel een inwijdingsritueel, maar Mozes en
Jozua lieten honderdduizenden onbesnedenen toe.
In het Nieuwe Testament is de doop echter niet zo'n ritueel, gelovigen kunnen al
zichtbare heiligen zijn, vóórdat ze gedoopt zijn.
Als de doop op zich al geen fundamenteel vereiste is tot zaligheid, heeft dat tot
gevolg, dat verschil in opvatting over kinder- of volwassendoop van nog minder
belang is. Overdoop als gelovige voor wie als kind was gedoopt, is bij toetreding tot
Bunyans gemeente geen noodzaak. Zowel wie als kind als wie als volwassene is
gedoopt, kan behoren tot de zichtbare heiligen en aan het Avondmaal deelnemen.
Beste Michaels,

Behoren tot de kerk, deelnemen aan het Avondmaal, gedoopt zijn, bekend zijn met de leer van de verkiezing, wedergeboorte, zondagsheiliging zijn allemaal geen vereisten voor de zaligheid. Kijk maar naar de moordenaar aan het kruis.

Dan kunnen we dit forum net zo goed sluiten.

Gods kinderen begeren in alles God recht te dienen. In alles. Ze redeneren niet van: als het niet strikt nodig is tot zaligheid, dan is eenheid hierop niet nodig.

Een lied zingt: "Wordt Uw wil gedaan, dan bindt het ons saam".
Ja.. met de moordenaar aan het kruis is het ultieme bewezen “genade alleen”, ook al hebben Gods kinderen begeren in alles God recht te dienen. Vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten (Mattheüs 19:30, Marcus 10:31 en Lucas 13:30). Zoals ook in de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard, waar de laatst aangenomen arbeiders hetzelfde loon krijgen als de eerst aangenomen arbeiders.
Dus…. laten we het forum nog maar niet sluiten.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
Arja

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef: 25 okt 2025, 14:10 Ik heb een mooi document, getiteld "Theologie en geschiedenis van de baptisten", door C.G. van Kralingen.
Als je geïnteresseerd bent, kan ik het naar je mailen, @ Arja.
Dank je voor het artikel; heel waardevol, ik kende het nog niet. En ik vind het fijn om met je te discussiëren; je bent je bent scherp (op de goede manier) en dat inspireert. Alleen op dit punt rond Israël en vervangingstheologie komen we denk ik niet dichter bij elkaar, en dat is oké. Voor mij gaat een gesprek ook niet om de ander te overtuigen, maar om te delen hoe we de Schrift zien. En soms ontdek ik dan dingen waar ik zelf weer over nadenk.

Goed, weer terug naar de tpoic: kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift.
Ik zie daar toch wel wat overlap tussen jou en mij. 😊
Arja

Bericht door Arja »

Refojongere schreef: Vandaag, 00:44
Arja schreef: Gisteren, 13:56 Hoi @refojongere, als ik dat zo lees, blijf ik bij één ding hangen. Er wordt gezegd dat verbondskinderen kinderen van God genoemd worden. Dat ken ik natuurlijk wel uit de Catechismus. Maar als ik het Nieuwe Testament lees, hoor ik telkens dit: kinderen van God, dat wordt gezegd bij wie Christus aannemen, geloven en door de Geest geleid worden (Joh. 1:12; Gal. 3:26; Rom. 8:14). Ik leerde dat ook in de Gereformeerde Gemeente en ik denk dat dat bijbels is.
Ik snap dit helemaal. Wie wordt er volgens het NT een kind van God genoemd. Welnu, dat is hetzelfde als te zeggen: wie is er in Christus, wie een lid van Zijn Lichaam, wie is ingeplant in de wijnstok, wie is een verbondskind, Abrahams kind. Dat zijn toch synoniemen? Eens?

Jezus noemt de ongelovigen Joden weldegelijj Abrahams zaad (Joh 8, 37) en toch kinderen van de duivel vanwege hun ongeloof (8,44).

Het geloof is bepalend of iemand in waarheid Abrahams zaad is (Rom. 9:8).

Ds. Kievit zegt hierover: "Voor allen gemeenschappelijk was de belofte, waardoor de Heere hen tot kinderen had aangenomen. Het kan niet ontkend worden of daarin wordt de eeuwige zaligheid aan allen aangeboden. Wat betekent het dan anders dat Paulus ontkent dat enkelen met recht als kinderen der belofte worden beschouwd dan dat hij niet meer redeneert over de uitwendig aangeboden genade maar over die welke de uitverkorenen alleen krachtdadig ontvangen?

Hier ontstaat dus een dubbele reeks kinderen in de Kerk. Omdat het hele lichaam van het volk door een en hetzelfde woord tot de schaapskooi Gods wordt geroepen, worden in dit opzicht allen zonder uitzondering als kinderen beschouwd en slaat de naam Kerk op allen gemeenschappelijk. Ten opzichte van het verborgen heiligdom Gods worden geen anderen als kinderen Gods beschouwd dan zij in wie de belofte door het geloof verwerkelijkt is.

Je kan dus tegelijk kind Gods, volk Gods, heilig heten en... geen volk, onbesneden van hart en dus onheilig."

Laten we dit staan. Zie de gelijkenis van de ware wijnstok, wijze en dwaze maagden. Allen waren rank, allen waren maagd.

Met twee woorden spreken: je bent Gods aangenomen kind, maar ben je een wegloper, dan zul je als kind van het Koninkrijk buitengeworpen worden (Matth. 8:13). Ten diepste was zo iemand geen Koninkrijkskind in diepste zin van het woord.
Ik denk dat we het bijna hetzelfde zien maar op één belangrijk punt toch niet helemaal. Die laatste term, verbondskind, wordt door de apostelen nergens gebruikt voor niet-Joodse mensen die de Heere nog niet aangenomen hebben.

De apostolische lijn is:
Abrahams zaad door geloof, niet door natuurlijke afkomst
(Galaten 3:7, 29)

Kind van God: door aanneming in Christus, niet door geboorte of kerkelijke positie
(Johannes 1:12; Galaten 3:26)

In Christus / Lichaam: door de Geest ingevoegd
(1 Korinthe 12:13)

De taal van de Schrift blijft helder:
"Gij zijt kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus."
(Galaten 3:26)

"Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods."
(1 Johannes 3:2)

En de bron van dat kind-zijn is niet geboorte in een gelovig huis, maar: "Zie, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, dat wij kinderen Gods zouden genoemd worden."
(1 Johannes 3:1)

Dat is aanneming als kind. Als kind-zijn via natuurlijke geboorte zou gaan, zou adoptie geen adoptie meer zijn. Daarom blijf ik bij dit eenvoudige punt: de apostelen noemen niemand kind van God zonder aanneming in Christus. Ik denk dat de dominee die jij aanhaalt niet dezelfde dingen zegt die ik bij John Owen lees. Hoewel zij beiden de kinderdoop praktiseerden, dachten ze hierover niet hetzelfde.

Men is hier intern verdeeld over.
Citaat John Owen:
Er is een andere familie waarnaar zij overgebracht moeten worden, en waar zij van zichzelf geen recht of titel hebben. Dit is die familie in hemel en op aarde die naar de naam van Christus genoemd wordt (Efeze 3:15) – de grote familie van God. God heeft een huis en familie voor zijn kinderen; van wie Hij sommigen onderhoudt uit de rijkdom van Zijn genade, en anderen ontvangt met de volheid van Zijn heerlijkheid. Op dit geslacht hebben zij zelf geen recht of aanspraak; zij zijn er volledig van vervreemd (Efeze 2:12), en kunnen er geen aanspraak op maken. God verdreef de gevallen Adam uit de hof en sloot alle wegen terug af met een vlammend zwaard, klaar om hem af te snijden als hij het zou proberen, en verklaart overvloedig dat hij, en alles in hem, elk recht had verloren om tot God te naderen in welke familierelatie dan ook. Een verdorven, vervloekte natuur heeft niet het minste recht op iets van God. Daarom worden zij overgebracht van het ene geslacht naar het andere, zodat deze adoptie volkomen wettig is. Dit gebeurt niet op een slinkse, onderhandse manier, maar bij gezag. “Zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden” (Johannes 1:12). Hen uitrusten met de macht, de volwaardigheid en het recht van kinderen Gods te worden, is een wettige handeling. Zo worden zij geschikt gemaakt om deel te hebben aan de erfenis der heiligen in het licht (Kolossenzen 1:12). Zo worden zij door een rechtelijk oordeel verheven tot lid van het gezin waar God de Vader is, Christus de oudste Broeder, alle heiligen en engelen broeders en kinderen, en zo verkrijgen zij tevens de erfenis die bestaat uit een onsterfelijke, onvergankelijke kroon, die nimmer zijn glans verliest.
Wat wij in NL kennen als “tweeërlei kinderen van het verbond” vind je dus niet op die manier bij Owen en de Puriteinen. Zij koppelen ‘kind-zijn’ aan aanneming door Christus niet aan geboren worden binnen de zichtbare kring. Dat maakt hun taal strakker. Maar niet minder bijbels.
Plaats reactie