Gereformeerde Gemeenten

huisman

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Bewaar het Pand schreef: 58 minuten geleden
huisman schreef: Vandaag, 09:55
DDD schreef: Vandaag, 09:40
Job schreef: Vandaag, 00:23 Even tussen haakjes een ander onderwerp: het viel me in het nieuwsbericht op dat acht diakenen best een groot aantal is - sowieso. Even gespiekt op gergeminfo; zag onder de Anbi-gegevens van Tricht-Geldermalsen dat men in 2024 maar liefst 11 diakenen had tegenover 8 ouderlingen. Boeiend, die verhouding heb ik nog nooit gezien: meer diakenen dan ouderlingen. Volgens mij is het (bijna) altijd andersom?

Ik hoorde recent een predikant zeggen dat pastoraal werk feitelijk bij diakenen hoort te liggen. Dat vind ik boeiend, want vaak lijkt het juist bij (wijk)ouderlingen en predikanten te zijn neergelegd. Mogelijk functioneerde het in Geldermalsen wel zo.

Lijkt me iets moois om over na te denken: pastoraat door diakenen. Het formulier geeft daar zeker aanleiding toe.
Bij ons zijn er ook meer diakenen dan ouderlingen. Ik dacht dat dat vrij veel voorkomt, vooral in de rechterflank van de GG.
In de CGK is daar terecht in de K.O. (Art 38 lid 1 ) een stokje voor gestoken. Daar staat: Een kerkenraad moet uit minimaal drie personen bestaan. Het getal de ouderlingen zal niet kleiner mogen zijn dan dat der diakenen (1901,1947).
Dus 5/5 mag nog wel maar 4/5 niet.
Mag het andersom wel het geval zijn?
Jazeker.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie