Gereformeerde Gemeenten

huisman

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 10:49
huisman schreef: Vandaag, 09:55
DDD schreef: Vandaag, 09:40
Job schreef: Vandaag, 00:23 Even tussen haakjes een ander onderwerp: het viel me in het nieuwsbericht op dat acht diakenen best een groot aantal is - sowieso. Even gespiekt op gergeminfo; zag onder de Anbi-gegevens van Tricht-Geldermalsen dat men in 2024 maar liefst 11 diakenen had tegenover 8 ouderlingen. Boeiend, die verhouding heb ik nog nooit gezien: meer diakenen dan ouderlingen. Volgens mij is het (bijna) altijd andersom?

Ik hoorde recent een predikant zeggen dat pastoraal werk feitelijk bij diakenen hoort te liggen. Dat vind ik boeiend, want vaak lijkt het juist bij (wijk)ouderlingen en predikanten te zijn neergelegd. Mogelijk functioneerde het in Geldermalsen wel zo.

Lijkt me iets moois om over na te denken: pastoraat door diakenen. Het formulier geeft daar zeker aanleiding toe.
Bij ons zijn er ook meer diakenen dan ouderlingen. Ik dacht dat dat vrij veel voorkomt, vooral in de rechterflank van de GG.
In de CGK is daar terecht in de K.O. (Art 38 lid 1 ) een stokje voor gestoken. Daar staat: Een kerkenraad moet uit minimaal drie personen bestaan. Het getal de ouderlingen zal niet kleiner mogen zijn dan dat der diakenen (1901,1947).
Dus 5/5 mag nog wel maar 4/5 niet.
Mag het andersom wel het geval zijn?
Jazeker.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johnny65

Bericht door Johnny65 »

DDD schreef: Gisteren, 20:41 Nou in ieder geval het wraken van een deskundige rechter vind ik wel heel twijfelachtig. Dat getuigt nou niet echt van een christelijke houding.
Als je als deputaten en classis recht hebt gehandeld hoef je je toch geen zorgen te maken over wie de rechter gaat zijn? Klinkt alsof ze toch niet alles eerlijk en netjes hebben gedaan...
Johnny65

Bericht door Johnny65 »

Is de minste zijn altijd maar je mond dichthouden, ook al wordt God, de bijbel, en de 10 geboden ontheiligd? Of alle kromme dingen in de doofpot stoppen? Dat is niet de boodschap die ik in de bijbel lees.
MichelT

Bericht door MichelT »

MGG schreef: Vandaag, 10:31
Henk J schreef: Vandaag, 09:53 De grote GG's in mijn omgeving hebben allemaal evenveel diakenen als ouderlingen. Bij de GGiN en de OGGiN zie je wel veel meer diakenen als ouderlingen. Overigens zijn verhoudingsgewijs de kerkenraden hier niet heel groot, vaak 8-10 ouderlingen en 8-10 diakenen op meer dan 2000 gemeenteleden.
Barneveld-Zuid had meer diakenen dan ouderlingen en zelfs voor Veluwse begrippen een kleine kerkenraad. Weet jij of dit veranderd is?
Barneveld zuid
5 ouderlingen
8 diakenen
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

MichelT schreef: Vandaag, 12:24
Henk J schreef: Vandaag, 09:53 De grote GG's in mijn omgeving hebben allemaal evenveel diakenen als ouderlingen. Bij de GGiN en de OGGiN zie je wel veel meer diakenen als ouderlingen. Overigens zijn verhoudingsgewijs de kerkenraden hier niet heel groot, vaak 8-10 ouderlingen en 8-10 diakenen op meer dan 2000 gemeenteleden.
Barneveld-Zuid had meer diakenen dan ouderlingen en zelfs voor Veluwse begrippen een kleine kerkenraad. Weet jij of dit veranderd is?
Barneveld zuid
5 ouderlingen
8 diakenen
Maar dat is toch super weinig, een ouderling heeft dan de zorg voor zo'n 450 leden, lijkt mij ondoenlijk.
Job

Bericht door Job »

MichelT schreef: Vandaag, 12:24
Barneveld zuid
5 ouderlingen
8 diakenen
Tsjonge, ik ben duidelijk niet goed geïnformeerd. Ben dan ook erg honkvast, in onze gemeente zijn er altijd meer ouderlingen dan diakenen geweest en in gemeenten rondom ook, maar dat is dus geen gemeengoed.

Ik denk dat de analyse van Helma klopt: diakenen vinden (of mogelijk zelfs: worden) lijkt vermoedelijk wat gemakkelijker en de analyse van Refo ook: in de praktijk doen ze dan wel allerlei ouderlingentaken.
mvdb

Bericht door mvdb »

helma schreef: Vandaag, 08:44 Ik vermoed dat bij sommige mensen (en gemeentes) de gedachte leeft dat je voor ouderling bekeerd moet zijn en voor diaken niet.
De drempel om iemand verkiesbaar te stellen voor diaken is minder hoog en ook de drempel om het ambt te aanvaarden is er dan minder, schat ik in.
Vooral als er worstelingen zijn vanwege de toe-eigening van het heil.
Een 'onbekeerde' ambtsdrager vind ik wel heel erg ingewikkeld. De gedachte dat het ene ambt wat dat betreft 'hoger' zou zijn dan het andere, is m.i. onjuist.
Bewaar het Pand

Bericht door Bewaar het Pand »

De ambten zijn in principe gelijk, maar in de praktijk blijkt dit toch nog altijd wel anders te zijn. We hebben bijvoorbeeld al gauw meer achting voor een ouderling dan voor een diaken. En nog iets waar het mijns inziens wel uit blijkt: we zien het vaak voorkomen dat iemand eerst diaken is, en daarna ouderling wordt. Dit wordt toch wel gezien als 'promotie'. Wanneer zien we iemand die ouderling is daarna nog diaken worden?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

je kan het keurig verklaren, maar gereformeerd is het niet. Geen onderscheid tussen alle 3 de ambten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De kerkregering en toezicht op de prediking/kerkelijk leven behoort bij ouderlingen volgens het formulier (en Bijbel). Diakenen moeten daarin stil zijn.

Misschien is het juist dat wat in Geldermalsen niet goed gaat?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bertiel schreef:je kan het keurig verklaren, maar gereformeerd is het niet. Geen onderscheid tussen alle 3 de ambten.
Wel onderscheiden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

verschillende taken, echter gelijke stem in alles en geen gradaties / trappetjes tussen de ambten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
mvdb

Bericht door mvdb »

Bewaar het Pand schreef: Vandaag, 13:36 De ambten zijn in principe gelijk, maar in de praktijk blijkt dit toch nog altijd wel anders te zijn. We hebben bijvoorbeeld al gauw meer achting voor een ouderling dan voor een diaken. En nog iets waar het mijns inziens wel uit blijkt: we zien het vaak voorkomen dat iemand eerst diaken is, en daarna ouderling wordt. Dit wordt toch wel gezien als 'promotie'. Wanneer zien we iemand die ouderling is daarna nog diaken worden?
Ik ken wel voorbeelden van ouderlingen die later diaken geworden zijn. Daarnaast zie ik de 'route' van diaken naar ouderling niet vaak.
E.e.a. hangt ook samen met het feit dat in verschillende kerkgenootschappen termijnen getermineerd zijn tot 2 of 3x 4 jaar.
refo

Bericht door refo »

Volgens het bevestigings-formulier behoren diakenen niet tot de kerkenraad:
En alzo maken de dienaars des Woords en de ouderlingen tezamen een college of gezelschap, zijnde als een raad der Kerk en vertonende de gehele gemeente.

De DKO heeft hierop wel een uizondering: En waar het getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen de diakenen mede tot de kerkenraad mogen genomen worden.

De ouderlingen dienen altijd minimaal met zijn tweeën te zijn op huisbezoek. Dat volgt uit de DKO.
Ze moeten opzicht houden op de Dienaar des Woords, de diakenen, de gemeente en op elkaar.
Dat laatste kan niet als hij alleen op huisbezoek gaat. Hij valt dan buiten het opzicht dat nodig is. Het is dan geen huisbezoek in kerkelijke zin, maar meer een beleefdheidsbezoek, gelijk aan ziekenbezoek.
Dan kan hij in plaats van de diaken net zo goed zijn vrouw meenemen. Nog gezelliger ook. Vrouwen zitten altijd maar met een club (zwarte) mannen opgescheept bij huisbezoek.
Job

Bericht door Job »

Zou er een apart topic gemaakt kunnen worden over de rol van diakenen? Ik vind het best boeiend en er leven denk ik misverstanden over. Kunnen we het gelijk eens hebben over diakonessen, iets waar ik weleens pleidooien voor hoor.
Plaats reactie