Erdee

Job

Re: Erdee

Bericht door Job »

DDD schreef: 15 jul 2024, 15:53 Helemaal oneens. Predikanten zijn voorgangers in de kerk(en). Dus voor zover ze daar talent voor hebben, moeten ze juist ook de media te woord staan en de lezers of kijkers/luisteraars iets zinnigs meegeven. Dat hoort bij hun functie. Het is een manier om herder en leraar te zijn, dat laatste vooral.
Binnen welke Bijbelse opdracht die ambtsdragers hebben gekregen vind je 'interviews geven binnen de eigen achterban' vallen?

Ik schreef trouwens dat ik het slim vind van het RD, maar eigenlijk vind ik het vooral een erg makkelijke keuze.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Job schreef: 15 jul 2024, 15:57
DDD schreef: 15 jul 2024, 15:53 Helemaal oneens. Predikanten zijn voorgangers in de kerk(en). Dus voor zover ze daar talent voor hebben, moeten ze juist ook de media te woord staan en de lezers of kijkers/luisteraars iets zinnigs meegeven. Dat hoort bij hun functie. Het is een manier om herder en leraar te zijn, dat laatste vooral.
Binnen welke Bijbelse opdracht die ambtsdragers hebben gekregen vind je 'interviews geven binnen de eigen achterban' vallen?

Ik schreef trouwens dat ik het slim vind van het RD, maar eigenlijk vind ik het vooral een erg makkelijke keuze.
Dat laatste is de vraag. Het kon wel eens zijn dat het aantal predikanten wat aan zo'n interview wil meedoen uiterst klein is binnen de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Dat schreef ik al. Ze moeten goede voorgangers zijn voor de gehele gemeente. Daar hoort dit mijns inziens ook bij. Paulus sprak op de Areopagus. Een dominee hoort op zijn minst in de krant te staan, als hij voldoende talenten heeft om dat op een goede manier te doen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 15 jul 2024, 16:11

Dat schreef ik al. Ze moeten goede voorgangers zijn voor de gehele gemeente. Daar hoort dit mijns inziens ook bij. Paulus sprak op de Areopagus. Een dominee hoort op zijn minst in de krant te staan, als hij voldoende talenten heeft om dat op een goede manier te doen.
Wat?!

Dit gebeurde er op de Areopagus:
22 En Paulus, staande in het midden van de plaats, genaamd Areopagus, zeide: Gij mannen van Athene! ik bemerke, dat gij alleszins gelijk als godsdienstiger zijt.

23 Want de stad doorgaande, en aanschouwende uw heiligdommen, heb ik ook een altaar gevonden, op hetwelk een opschrift stond: DEN ONBEKENDEN GOD. Dezen dan, Dien gij niet kennende dient, verkondig ik ulieden.

24 De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;

25 En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;

Paulus liet de mensen kennismaken met....God.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het interview (zo gaat dat met interviews) over ds. Huijser ging.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

-DIA- schreef: 13 jul 2024, 22:17 Het heeft geen zin meer om verder hierop in te gaan.
Ik wil toch nog een klein citaatje geven, en dan een beetje aangepast, want wat hier op het forum word gezegd laat mij ook niet onbewogen.
Een wat aangepast citaat, niet om te klagen, maar wel omdat het zo is:
"Ik vind het geen zwakte om me open te stellen... (ook hier op het forum niet). Maar het maakt me tegelijk kwetsbaar.
Ik denk dat ik hier de diepste krassen op mijn ziel heb opgelopen..."
Tsja, deze reactie onderstreept nogmaals wat ik eerder schreef: de discussie wordt op basis van emoties gevoerd. Zo is een open gesprek niet mogelijk.

Afijn, een digitaal forum heeft zo zijn voor- en nadelen. Waarschijnlijk zou een dergelijk gesprek compleet anders verlopen als het gesprek tijdens een fysieke ontmoeting plaats vindt.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Job schreef: 15 jul 2024, 15:40 Mooi interview was het. Het geeft een eerlijk kijkje in een domineeshart.

Toch ook van mij een kritische noot. Ds. Huijser wordt vaak geinterviewd en dat snap ik wel. Hij "levert" altijd wel iets spraakmakends, weet dat kernachtig te formuleren en een interview met hem levert een berg aan interactie met het medium dat hem interviewt op. Zie bijvoorbeeld de vele reacties op Facebook. Het RD is niet op het achterhoofd gevallen, het is commercieel slim om juist deze dominee een podium te geven.

Alleen: een interview als dit (want volgens mij is juist zijn kwetsbare, open, rechtstreekse houding iets wat zoveel mensen aantrekt) geeft deze predikant nog meer status; voorziet in alleen maar meer ds.Huijser-adoratie.

En daar wringt het voor mij: met precies dat gevolg wordt veel wat in het artikel wordt benoemd vakkundig om zeep geholpen.

Ik weet niet goed wie ik daar verantwoordelijk voor houd. Het RD dat weliswaar midden in onze achterban wil staan, maar waar de schoorsteen eenvoudigweg ook moet blijven roken? Of rijmt het "toehappen" door de geïnterviewde op nogal wat interviewverzoeken mogelijk niet helemaal met de inhoud van dit interview? (weinig nodig om hoogmoedig te worden, gewoon "Arie" willen zijn, niet onnodig extra kwetsbaar hoeven zijn) Et cetera. In dat licht ben ik bang dat de kracht van deze dominee inderdaad ook zijn allergrootste vijand is.
Dominee Huijser kan inderdaad scherp en krachtig formuleren. Wat dat betreft zijn zijn opiniestukken en interviews nooit saai en boeien ze dus. Overigens geloof ik niet dat het RD uit winstbejag een interview met deze predikant heeft afgenomen. Ook als je kijkt naar wie eerder in deze rubriek is geïnterviewd, is dat toch vrij divers.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Job schreef: 15 jul 2024, 15:40 Mooi interview was het. Het geeft een eerlijk kijkje in een domineeshart.

Toch ook van mij een kritische noot. Ds. Huijser wordt vaak geinterviewd en dat snap ik wel. Hij "levert" altijd wel iets spraakmakends, weet dat kernachtig te formuleren en een interview met hem levert een berg aan interactie met het medium dat hem interviewt op. Zie bijvoorbeeld de vele reacties op Facebook. Het RD is niet op het achterhoofd gevallen, het is commercieel slim om juist deze dominee een podium te geven.

Alleen: een interview als dit (want volgens mij is juist zijn kwetsbare, open, rechtstreekse houding iets wat zoveel mensen aantrekt) geeft deze predikant nog meer status; voorziet in alleen maar meer ds.Huijser-adoratie.

En daar wringt het voor mij: met precies dat gevolg wordt veel wat in het artikel wordt benoemd vakkundig om zeep geholpen.

Ik weet niet goed wie ik daar verantwoordelijk voor houd. Het RD dat weliswaar midden in onze achterban wil staan, maar waar de schoorsteen eenvoudigweg ook moet blijven roken? Of rijmt het "toehappen" door de geïnterviewde op nogal wat interviewverzoeken mogelijk niet helemaal met de inhoud van dit interview? (weinig nodig om hoogmoedig te worden, gewoon "Arie" willen zijn, niet onnodig extra kwetsbaar hoeven zijn) Et cetera. In dat licht ben ik bang dat de kracht van deze dominee inderdaad ook zijn allergrootste vijand is.
Overigens weigert ds. Huijser ook wel eens aanvragen voor interviews. Zie deze link:

www.sliedrecht24.nl/populaire-dominee-h ... toe-trouw/
DDD

Bericht door DDD »

Dat staat er niet. Er staat dat zijn vrouw dat weigerde. Daar zou ik als kerkenraad niet zo blij mee zijn, maar dat is weer een andere kwestie.

De Bijbel zegt duidelijk dat wij altijd bereid moeten zijn om te getuigen van de hoop die in ons is, met ootmoedigheid en ontzag.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 15 jul 2024, 18:22 Dat staat er niet. Er staat dat zijn vrouw dat weigerde. Daar zou ik als kerkenraad niet zo blij mee zijn, maar dat is weer een andere kwestie.

De Bijbel zegt duidelijk dat wij altijd bereid moeten zijn om te getuigen van de hoop die in ons is, met ootmoedigheid en ontzag.
Dat daarvan altijd getuigd moet kunnen worden, staat buiten kijf. Maar je bent nog niet in gegaan op mijn vraag waar je dat element in dit (soort) interview(s) terugziet.
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 15 jul 2024, 18:22 Dat staat er niet. Er staat dat zijn vrouw dat weigerde. Daar zou ik als kerkenraad niet zo blij mee zijn, maar dat is weer een andere kwestie.

Misschien is het toch niet zo gek om de mediaverzoeken voortaan uitsluitend via zijn vrouw te laten lopen :)
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 15 jul 2024, 20:26

Dat daarvan altijd getuigd moet kunnen worden, staat buiten kijf. Maar je bent nog niet in gegaan op mijn vraag waar je dat element in dit (soort) interview(s) terugziet.
Dat wisselt per interview. Daar is geen vaste regel in. Maar ik mis dat nooit. Dus misschien kun je een voorbeeld noemen van een interview waarin je dat mist? Dat lijkt me wel zo praktisch.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 15 jul 2024, 21:54
Job schreef: 15 jul 2024, 20:26

Dat wisselt per interview. Daar is geen vaste regel in. Maar ik mis dat nooit. Dus misschien kun je een voorbeeld noemen van een interview waarin je dat mist? Dat lijkt me wel zo praktisch.
Het ging me om dit interview. En het type "human -interest" interviews met predikanten, zoals ook veelvuldig in Terdege terug te vinden. En de zomervideo's destijds met predikanten van het RD.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het een onbegrijpelijke vraag. Het artikel staat er vol mee.

Ellende, verlossing en dankbaarheid komen er in naar voren. Suggesties om opbouwende boeken te lezen, met specifiek namen en titels.

Het aanprijzen van het leven met God (vraag 7).

Nee, ik vind je opmerking onbegrijpelijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 15 jul 2024, 16:11
Daar heb je toch kerk blaadjes voor? Ik las de krant gisteren bij mijn moeder, en vond het interview volkomen oninteressant.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef: 15 jul 2024, 22:58 en vond het interview volkomen oninteressant.
Verrassend hoor. :nonnon

Wel leuk dat je de moeite neemt om het speciaal nog even te vermelden.
Plaats reactie