Huisman schreef:
hoop de woorden die ds. Mallan heeft gesproken over een door God gewilde scheur nooit uit te spreken. Dat is juist de worsteling van velen die ik spreek. Wat is de weg die wij mogen/moeten gaan?
Als er wordt gescheurd dan hoop ik dat je de woorden wel kunt - en zult - uitspreken? Wat is dit voor arrogantie? Of je scheurt ( in de daad) en belijdt dat het Gods wil is of je scheurt niet als de opvatting is dat het niet naar Gods wil is.
En de "worsteling" lijkt me ook geen criterium verder. Hoelang en hoeveel zal Saul geworsteld hebben alvorens het heft in eigen handen te nemen? Nu is "worstelen" de "dan zal het wel een juiste uitkomst hebben" proef?
huisman schreef:Het misverstand verder lijkt te zijn dat de situatie in de CGK niet heel anders is dan pakweg 20 jaar geleden. Dat is nadrukkelijk wel zo. Nog nooit zijn belangrijke aangenomen rapporten en besluiten door een deel van de kerken naast zich neergelegd.
Nog nooit zijn doorgaande vermaningen door classis en P.S. totaal genegeerd. Iedereen mag de situatie anders taxeren maar dat de situatie onvergelijkbaar is met het verleden is klip en klaar.
Het is ook nog nooit 26 augustus 2025 geweest voor vandaag in de CGK.... Het al wel al lang aan de gang dat over onbijbels gedrag in leer en leven er überhaupt geen rapporten ter synode zijn gekomen. Kortom, nu zijn er rapporten en is dat een reden om te scheuren. Want dezelfde synode die zegt dat de rapporten de bijbelse lijn vertolken zegt ook dat er niet gesanctioneerd wordt. Maar als er geen export is wordt er ook niet gesanctioneerd en dan mag het wel? Het is klip en klaar dat er weinig nieuws onder de zon is.
huisman schreef:
Jullie vraag om je aan te sluiten bij een kerkverband waar wij ons mee verbonden voelen is ook logisch. Toch zitten daar op plaatselijk niveau allerlei haken en ogen aan plus nog veel gevoeligheden. Hoe het kerkelijk landschap er over 5 jaar uitziet is in nevelen gehuld.
Dit is een eerlijke antwoord. Niet de Schrift maar allerlei haken en ogen en gevoeligheden zijn blijkbaar beslissend.
Onderstaande ook maar even meegenomen:
Evangelist schreef: ↑14 aug 2025, 14:11
Wim Anker schreef: ↑14 aug 2025, 13:51
Evangelist schreef: ↑14 aug 2025, 13:46
Wim Anker schreef: ↑14 aug 2025, 13:36
De wollige blblabla gaat maar door...... Alles is erop gericht om aan te tonen dat de ander fout zit.
De vraag die ik telkenmale stel - en wordt ontweken - waar "rechts' de legitimatie vandaan haalt dat zondigen van de ander eigen, nieuwe zonde, zal legitimeren.
Dat was de vraag die ik aan @Evangelist stelde waarna @Huisman weer met een "ja maar hunnie" betoog komt. Dat vroeg ik niet.
En juist dat laatste,.dat onwijken van de vraag, maakt het zo wrang. De indruk dat het enkel een Jehu's ijver is word, ondanks herhaald vragen, niet weggenomen.
Goed, zou je dan je rechtstreeks vraag nog één keer kunnen stellen?
Waarom niet aansluiten bij andere kv (HHK, GG) waar ik niets over hoor ipv het oprichten van een nieuw kv waarover ik wwel pagina's vol zie verschijnen die vooral uitleggen dat het geen nieuw kv is maar de hkv en de wettige voortzetting vam de oude kv want de ander .....weer heel veel tekst ..... enzovoort.
1. Dat zou heel wat scheuringen geven in bestaande, behoudende gemeenten. De één wil dan beslist naar de GG; de ander naar de HHK; een derde wil hoe dan ook CGK zijn. Kortom: om de chaos niet nog groter te maken is dit nu bijna nergens een optie, althans als je plaatselijke gemeenten zoveel mogelijk één wilt laten blijven.
De eerste vraag is natuurlijk waarom het zo belangrijk is om de plaatselijke gemeente zoveel mogelijk een wilt laten blijven? Het is een wat kromme redenering, op synodaal niveau roepen dat de verschillen zo groot zijn dat samen niet meer kan en plaatselijk wel alles in het werk stellen om het samen te houden.
Daarnaast is deze ponering niet waar m.i. over de breedte van de CGK bezien. Veel gemeenten willen nu juist hierover gewoon geen herrie en zeker niet kiezen tussen links en rechts. Ook gemeenten die zich gewoon houden aan de synode uitspraken. Ik hoor juist dat de - gedwongen - keuze die nu wordt opgelegd de gemeente zal splijten en van kleur zal doen verschieten.
Wat een verantwoordelijkheid hebben de "gij zult scantioneren" afgevaardigden anders.... op zich genomen. Niemand legde hun een strobreed in de weg. Beroepen op het ontstaan van de CGK is een gotspe, de afscheiding was er nooit geweest als de rechtzinnige predikanten destijds mochten preken naar Gods Woord.
Evangelist schreef:2. De discussie over de wettige voortzetting vind ik niet zo zinvol of interessant. Wel kun je zeggen dat gemeenten die zich in alles binnen de genoemde vierslag bewegen, zich niet hoeven te verdedigen over de vraag of ze CGK zijn.
Niet interessant? Recht en gerechtigheid niet zo boeiend?
Evangelist schreef:3. Dat er een scheuring gaat plaatsvinden, is wel duidelijk. Het gaat om de vraag, hoe om te gaan met afwijkende gemeenten? En kun je verantwoordelijkheid blijven dragen voor afwijkingen die tegen de Schrift ingaan? Afgescheidenen zijn immers geen hervormden.
Klopt denk ik. Terugkeren van deze heilloze weg zal wel teveel gevraagd zijn, de afgelopen tijd zijn vakkundig de mogelijkheden om weer "on speaking terms" te komen afgesneden.
Evangelist schreef:4. Dat het op den duur wenselijk is dat er herverkaveling plaatsvindt, hoeft geen betoog. Doorgaans komt er echter veel vlees en wereld bij en lukt dat toch maar moeizaam.
Dat behoeft wel betoog. Wat kunnen de behoudende gemeenten niet meer wat vroeger wel kon ?
En dat "niet verantwoordelijk willen zijn voor" is ook nogal een egoïstisch motief. (en een seculier tijdgeest denken anno 2025 wat veel slachoffers eist) Als je scheurt veranderd er toch niets in de linkse kant? Behalve dat ze niet eens meer gewaarschuwd worden, gelukkig ben je van dat deel van de kudde af.....
Is dit soort van "afbakening", waarvoor de leiders aanspreekbaar willen zijn, chrstelijk? Doe toch wat de hand vind om te doen en stop met het afbakenen en de afwerende handjes van "daar ben ik verder niet van".
Evangelist schreef:5. Het bestaan van een kerkverband is een middel; geen doel. Als het voor het grote doel helpt om kerkverbanden op te heffen, dan moet dat gebeuren. Maar je zult altijd een ander bovenplaatselijk niveau nodig hebben.
Eens. Maar leg dan wel wat beter uit wat het het grote doel dient om een nieuwe kv op te richten.