Kun je dan aangeven waar ik de plank mis sla?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Mooie uitleg Arja, ik weet er te weinig vanaf om daar een goed antwoord op te kunnen geven.Arja schreef: ↑Gisteren, 21:54Misschien zou je het zo een beetje (of helemaal zo) kunnen zienpierre27 schreef: ↑Gisteren, 21:39Dat zou ik je niet kunnen vertellen over de volgorde van Gods deugden. Ik denk zelf dat God rechtvaardig is omdat Hij genadig is.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 21:28 @Pierre27, en ik zou de vraag ook aan Geeske willen stellen, is er een volgorde in Gods deugden volgens jullie? Kan God alleen genadig zijn nadat Hij rechtvaardig is?
“Gods genade is heilig, en Zijn rechtvaardigheid is liefdevol.
In de Zoon ontmoeten ze elkaar zonder te botsen.”
(vrij naar John Owen)
Paulus zegt dat zo: “Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods en worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods; tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is. Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
Paulus zegt dus niet dat Gods rechtvaardigheid voortkomt uit genade, maar dat Zijn genade mogelijk is omdat Hij rechtvaardig is omdat Hij de straf niet negeerde, maar droeg in Christus. En over volgorde, omdat ik daar toch mee bezig ben, deel ik mijn eigen aantekeningen:
"In het Hebreeuwse denken bestaat er geen volgorde in Gods deugden.
God is niet eerst iets en daarna iets anders, Gods Woord zegt: Hij is één. Zijn eigenschappen zijn geen losse bouwstenen van Zijn wezen, maar verschillende manieren waarop Zijn ene, ondeelbare karakter zichtbaar wordt. In het Hebreeuws is het sleutelwoord ’echad’ of éénheid, heelheid. Zoals in Deuteronomium 6:4: “Hoor, Israël, de HEERE, onze God, de HEERE is één.”
Dat betekent: Gods genade, recht, trouw, toorn, barmhartigheid, ze vloeien niet na elkaar, maar gelijktijdig uit één bron. Wat Hij doet, komt altijd voort uit Zijn wezen, en dat wezen is volkomen samenhangend.
Wanneer Hij rechtvaardig is, is Hij dat genadig. Wanneer Hij genadig is, is Hij dat rechtvaardig. Er is geen spanning of volgorde — alleen volmaakte samenhang."
Ik ben ook benieuwd hoe jij dat ziet @Pierre
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.