Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

merel

Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Bericht door merel »

helma schreef: Vandaag, 07:50 Bijbel hsv met psalmen zwart leer index | 9789065394613 https://share.google/ylFd40ikoM9mcnIXa

Als HSV bijbels er ook gewoon zó uitzien, hoe kan je dan zien hoeveel mensen een SV of HSV gebruiken...

Ik weet zeker dat niemand in onze gemeente kan 'zien' dat mijn man en ik een HSV bijbel mee hebben.
Wordt bij jullie de SV nog gebruikt? Geldt dat voor alle BhP gemeenten?
helma

Bericht door helma »

merel schreef:
helma schreef: Vandaag, 07:50 Bijbel hsv met psalmen zwart leer index | 9789065394613 https://share.google/ylFd40ikoM9mcnIXa

Als HSV bijbels er ook gewoon zó uitzien, hoe kan je dan zien hoeveel mensen een SV of HSV gebruiken...

Ik weet zeker dat niemand in onze gemeente kan 'zien' dat mijn man en ik een HSV bijbel mee hebben.
Bij ons wel in elk geval.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

huisman schreef: Vandaag, 08:34

Betrapt :humhihi
even extra huisbezoek inplannen ;)

Bij ons denk ik dat zo'n 20% van de kerkgangers een HSV meeneemt. Er zijn enkelen met grote bezwaren gegrond of niet zullen we maar niet bediscusseren.
\Ik verwacht niet dat de HSV vlug wordt ingevoerd als kanselbijbel, wel wordt vrijgegeven in het jeugdwerk. Ik hoop dat SV27 wat gaat worden, de GBS aanpassingen zijn echt te minimaal. nog mooier zou zijn als GBS, SV27 en HSV samen te werk zouden gaan en er iets zou komen wat door heel de gezindte en links ervan gebruikt kan worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
helma

Bericht door helma »

Ik denk dat wij tegendraads zijn. Als bij ons HSV wordt ingesteld neem ik een SV mee.

Mijn vader had vaak wel 3 vertalingen bij zich.
Ik vergelijk ook graag.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat is zeker waardevol, als ik een schriftlezing moet voorbereiden of een inleiding of iets dergelijks, pak ik er altijd ook de HSV maar ook de KJ en de lutherbijbel bij
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Momenteel gebruik ik SV, Schlachter, en Telos het meest, maar dat wisselt nog weleens. In gezin en kerk alleen de SV.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 sep 2025, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Vandaag, 08:57

Er bestaan geen BhP gemeenten. ;) In bijna alle wordt de SV gebruikt maar er zijn ook gemeenten die zich verbonden voelen met BhP waar de HSV gebruikt wordt. In de CGK zijn volgens mij 4 vertalingen vrijgegeven. De SV/HSV/NBV21 en ik denk de NBG51 ook nog. Die wordt denk ik nergens meer gebruikt in de eredienst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:14 dat is zeker waardevol, als ik een schriftlezing moet voorbereiden of een inleiding of iets dergelijks, pak ik er altijd ook de HSV maar ook de KJ en de lutherbijbel bij
De online studiebijbel is daar echt heel fijn voor. Daar kun je 6 of 8 vertalingen naast elkaar zetten.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wij gebruiken HSV en SV door elkaar. Kerkelijk altijd SV, tijdens bijbelstudie en -kringavonden ook. Thuis en persoonlijk lezen we de HSV, maar zeker ook wel de SV met kanttekeningen. Het wisselt een beetje.

Soms erger ik me wat aan het woordgebruik van de HSV, dat had hier en daar best mooier gemogen. Maar dat is natuurlijk subjectief.

Gistermorgen hadden we een predikant met een prachtig (deftig) taalgebruik. Ik vind dat erg mooi om naar te luisteren. Voor anderen is dat weer niet zo, begreep ik gisteren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 09:36 Wij gebruiken HSV en SV door elkaar. Kerkelijk altijd SV, tijdens bijbelstudie en -kringavonden ook. Thuis en persoonlijk lezen we de HSV, maar zeker ook wel de SV met kanttekeningen. Het wisselt een beetje.

Soms erger ik me wat aan het woordgebruik van de HSV, dat had hier en daar best mooier gemogen. Maar dat is natuurlijk subjectief.

Gistermorgen hadden we een predikant met een prachtig (deftig) taalgebruik. Ik vind dat erg mooi om naar te luisteren. Voor anderen is dat weer niet zo, begreep ik gisteren.
Dat is je leeftijd denk ik :-). Ik vind dat ook vaak best mooi nl.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Steef post beschrijft enkele valkuilen in de discussies rondom de herzienings-initiatieven, en bepleit een nuchtere en geestelijke houding:

https://www.rd.nl/artikel/1120548-jong- ... h-te-nemen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zeeuw schreef: Vandaag, 09:39
Maanenschijn schreef: Vandaag, 09:36 Wij gebruiken HSV en SV door elkaar. Kerkelijk altijd SV, tijdens bijbelstudie en -kringavonden ook. Thuis en persoonlijk lezen we de HSV, maar zeker ook wel de SV met kanttekeningen. Het wisselt een beetje.

Dat is je leeftijd denk ik :-). Ik vind dat ook vaak best mooi nl.
ik merk hier echt een generatiekloof. Ik vind het altijd wel fijn als de predikant op dezelfde manier preekt als dat hij een brood besteld bij de bakker
Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 10:29 Steef post beschrijft enkele valkuilen in de discussies rondom de herzienings-initiatieven, en bepleit een nuchtere en geestelijke houding:

https://www.rd.nl/artikel/1120548-jong- ... h-te-nemen
eens, nuchter en eerlijk, maar ik ben bang dat de samenvoeging nooit gaat komen.
Martijn

Bericht door Martijn »

MGG schreef: 13 sep 2025, 22:09
Martijn schreef: 13 sep 2025, 15:38
MGG schreef: 13 sep 2025, 14:21
Martijn schreef: 13 sep 2025, 14:13
Precies.

Ik vraag me af waarom een kerk(genootschsp) niet kan of durft te erkennen dat er te grote woorden en verkeerde woorden zijn gebruikt.
Het doel is niet om zo'n uitspraak te vergoeilijken.

Waarom zou een kerk(genootschap) excuses moeten maken voor de de woordkeuze van een dominee? Verwacht je ook dat de HHK excuses maakt voor de woorden van dr. Vd Brink?
Waar heb ik het over excuses?
Je gaat op 1 detail van mijn bericht in. Mogelijk kun je ook op dat andere ingaan. Hoe zie jij dat dan?
Dat ik het overbodig vind dat een kerk(genootschap) erkent dat individuele dominees (mogelijk) te grote woorden gebruikt hebben.

Je laat mijn vraag onbeantwoord. Vind je dat de HHK moet zeggen dat dr. Vd Brink te grote woorden gebruikt heeft?
Nou vanuit de GG is altijd zeer afwijzend gereageerd. En hebben sommigen grote woorden gebruikt.

Nee dat vindt ik niet. Daar was de context heel anders.
MGG

Bericht door MGG »

Martijn schreef: Vandaag, 10:42
MGG schreef: 13 sep 2025, 22:09
Martijn schreef: 13 sep 2025, 15:38
MGG schreef: 13 sep 2025, 14:21

Het doel is niet om zo'n uitspraak te vergoeilijken.

Waarom zou een kerk(genootschap) excuses moeten maken voor de de woordkeuze van een dominee? Verwacht je ook dat de HHK excuses maakt voor de woorden van dr. Vd Brink?
Waar heb ik het over excuses?
Je gaat op 1 detail van mijn bericht in. Mogelijk kun je ook op dat andere ingaan. Hoe zie jij dat dan?
Dat ik het overbodig vind dat een kerk(genootschap) erkent dat individuele dominees (mogelijk) te grote woorden gebruikt hebben.

Je laat mijn vraag onbeantwoord. Vind je dat de HHK moet zeggen dat dr. Vd Brink te grote woorden gebruikt heeft?
Nou vanuit de GG is altijd zeer afwijzend gereageerd. En hebben sommigen grote woorden gebruikt.

Nee dat vindt ik niet. Daar was de context heel anders.
Vorige week kreeg ik de indruk dat context niet zo belangrijk was.

Merkwaardig dat in alle voorzichtigheid iets zeggen niet mag. Maar dominees knechten van satan en verspreiders van terreur noemen wel lijkt te kunnen. Blijkbaar omdat de comtext heel anders is... de dubbele maat is wel heel duidelijk.
Plaats reactie