Wordt bij jullie de SV nog gebruikt? Geldt dat voor alle BhP gemeenten?helma schreef: ↑Vandaag, 07:50 Bijbel hsv met psalmen zwart leer index | 9789065394613 https://share.google/ylFd40ikoM9mcnIXa
Als HSV bijbels er ook gewoon zó uitzien, hoe kan je dan zien hoeveel mensen een SV of HSV gebruiken...
Ik weet zeker dat niemand in onze gemeente kan 'zien' dat mijn man en ik een HSV bijbel mee hebben.
Nieuw initiatief herziening Statenvertaling
Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling
Bij ons wel in elk geval.merel schreef:Wordt bij jullie de SV nog gebruikt? Geldt dat voor alle BhP gemeenten?helma schreef: ↑Vandaag, 07:50 Bijbel hsv met psalmen zwart leer index | 9789065394613 https://share.google/ylFd40ikoM9mcnIXa
Als HSV bijbels er ook gewoon zó uitzien, hoe kan je dan zien hoeveel mensen een SV of HSV gebruiken...
Ik weet zeker dat niemand in onze gemeente kan 'zien' dat mijn man en ik een HSV bijbel mee hebben.
even extra huisbezoek inplannenhuisman schreef: ↑Vandaag, 08:34Betrapthelma schreef: ↑Vandaag, 07:50 Bijbel hsv met psalmen zwart leer index | 9789065394613 https://share.google/ylFd40ikoM9mcnIXa
Ik weet zeker dat niemand in onze gemeente kan 'zien' dat mijn man en ik een HSV bijbel mee hebben.![]()

Bij ons denk ik dat zo'n 20% van de kerkgangers een HSV meeneemt. Er zijn enkelen met grote bezwaren gegrond of niet zullen we maar niet bediscusseren.
\Ik verwacht niet dat de HSV vlug wordt ingevoerd als kanselbijbel, wel wordt vrijgegeven in het jeugdwerk. Ik hoop dat SV27 wat gaat worden, de GBS aanpassingen zijn echt te minimaal. nog mooier zou zijn als GBS, SV27 en HSV samen te werk zouden gaan en er iets zou komen wat door heel de gezindte en links ervan gebruikt kan worden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ik denk dat wij tegendraads zijn. Als bij ons HSV wordt ingesteld neem ik een SV mee.
Mijn vader had vaak wel 3 vertalingen bij zich.
Ik vergelijk ook graag.
Mijn vader had vaak wel 3 vertalingen bij zich.
Ik vergelijk ook graag.
dat is zeker waardevol, als ik een schriftlezing moet voorbereiden of een inleiding of iets dergelijks, pak ik er altijd ook de HSV maar ook de KJ en de lutherbijbel bij
- J.C. Philpot
Momenteel gebruik ik SV, Schlachter, en Telos het meest, maar dat wisselt nog weleens. In gezin en kerk alleen de SV.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 sep 2025, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Er bestaan geen BhP gemeenten.merel schreef: ↑Vandaag, 08:57Wordt bij jullie de SV nog gebruikt? Geldt dat voor alle BhP gemeenten?helma schreef: ↑Vandaag, 07:50 Bijbel hsv met psalmen zwart leer index | 9789065394613 https://share.google/ylFd40ikoM9mcnIXa

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De online studiebijbel is daar echt heel fijn voor. Daar kun je 6 of 8 vertalingen naast elkaar zetten.
- Maanenschijn
Wij gebruiken HSV en SV door elkaar. Kerkelijk altijd SV, tijdens bijbelstudie en -kringavonden ook. Thuis en persoonlijk lezen we de HSV, maar zeker ook wel de SV met kanttekeningen. Het wisselt een beetje.
Soms erger ik me wat aan het woordgebruik van de HSV, dat had hier en daar best mooier gemogen. Maar dat is natuurlijk subjectief.
Gistermorgen hadden we een predikant met een prachtig (deftig) taalgebruik. Ik vind dat erg mooi om naar te luisteren. Voor anderen is dat weer niet zo, begreep ik gisteren.
Soms erger ik me wat aan het woordgebruik van de HSV, dat had hier en daar best mooier gemogen. Maar dat is natuurlijk subjectief.
Gistermorgen hadden we een predikant met een prachtig (deftig) taalgebruik. Ik vind dat erg mooi om naar te luisteren. Voor anderen is dat weer niet zo, begreep ik gisteren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat is je leeftijd denk ik :-). Ik vind dat ook vaak best mooi nl.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 09:36 Wij gebruiken HSV en SV door elkaar. Kerkelijk altijd SV, tijdens bijbelstudie en -kringavonden ook. Thuis en persoonlijk lezen we de HSV, maar zeker ook wel de SV met kanttekeningen. Het wisselt een beetje.
- J.C. Philpot
Steef post beschrijft enkele valkuilen in de discussies rondom de herzienings-initiatieven, en bepleit een nuchtere en geestelijke houding:
https://www.rd.nl/artikel/1120548-jong- ... h-te-nemen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
ik merk hier echt een generatiekloof. Ik vind het altijd wel fijn als de predikant op dezelfde manier preekt als dat hij een brood besteld bij de bakkerZeeuw schreef: ↑Vandaag, 09:39Dat is je leeftijd denk ik :-). Ik vind dat ook vaak best mooi nl.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 09:36 Wij gebruiken HSV en SV door elkaar. Kerkelijk altijd SV, tijdens bijbelstudie en -kringavonden ook. Thuis en persoonlijk lezen we de HSV, maar zeker ook wel de SV met kanttekeningen. Het wisselt een beetje.
eens, nuchter en eerlijk, maar ik ben bang dat de samenvoeging nooit gaat komen.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 10:29 Steef post beschrijft enkele valkuilen in de discussies rondom de herzienings-initiatieven, en bepleit een nuchtere en geestelijke houding:
Nou vanuit de GG is altijd zeer afwijzend gereageerd. En hebben sommigen grote woorden gebruikt.MGG schreef: ↑13 sep 2025, 22:09Dat ik het overbodig vind dat een kerk(genootschap) erkent dat individuele dominees (mogelijk) te grote woorden gebruikt hebben.Martijn schreef: ↑13 sep 2025, 15:38Waar heb ik het over excuses?
Je gaat op 1 detail van mijn bericht in. Mogelijk kun je ook op dat andere ingaan. Hoe zie jij dat dan?
Je laat mijn vraag onbeantwoord. Vind je dat de HHK moet zeggen dat dr. Vd Brink te grote woorden gebruikt heeft?
Nee dat vindt ik niet. Daar was de context heel anders.
-
Vorige week kreeg ik de indruk dat context niet zo belangrijk was.Martijn schreef: ↑Vandaag, 10:42Nou vanuit de GG is altijd zeer afwijzend gereageerd. En hebben sommigen grote woorden gebruikt.MGG schreef: ↑13 sep 2025, 22:09Dat ik het overbodig vind dat een kerk(genootschap) erkent dat individuele dominees (mogelijk) te grote woorden gebruikt hebben.
Je laat mijn vraag onbeantwoord. Vind je dat de HHK moet zeggen dat dr. Vd Brink te grote woorden gebruikt heeft?
Nee dat vindt ik niet. Daar was de context heel anders.
Merkwaardig dat in alle voorzichtigheid iets zeggen niet mag. Maar dominees knechten van satan en verspreiders van terreur noemen wel lijkt te kunnen. Blijkbaar omdat de comtext heel anders is... de dubbele maat is wel heel duidelijk.