Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Afgewezen

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:De oproep - bevel - tot de goddelozen is: "Bekeert u en gelooft het Evangelie" of "Wend u naar mij toe en wordt behouden".
Verder wordt ik om het woordje "welmenend" een beetje boos, want een aanbod wat de Heere doet is waar. Dat hoeft niet met allerlei bijvoeglijke naamwoorden bevestigd te worden. Want God is waarachtig en alle mens leugenachtig. (dit itt tot het woordje onvoorwaardelijk waaraan wel degelijk een inhoudelijke waarde wordt gegeven).
Fijn dat we het daarin eens zijn. Toch kan het belangrijk zijn om het woordje 'welmenend' bij te voegen, omdat volgens sommigen aan verworpenen het Evangelie alleen verkondigd wordt om 'hun alle onschuld te benemen'.
Willem schreef:
Afgewezen schreef:Omdat het aanbod de gelovige rechtsgrond geeft óm te geloven.
Dit klopt. Gelovigen zijn echter levend gemaakt. Hier worden verschillende zaken door elkaar gehaald.
Mijns inziens wordt hier niets door elkaar gehaald. Ik denk dat jouw fout is dat je zegt dat iemand éérst een gelovige is en dan vervolgens gaat geloven. Maar het is zoals beleden wordt in NGB art. 22: Wij geloven, dat, om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt.
Willem schreef:
Afgewezen schreef:Eigenlijk is het triest dat op deze manier het mooie van het Evangelie naar omlaag gehaald wordt. Het is alsof je een prachtig gebouw platwalst om te kijken of het fundament wel deugt. Ja, het fundament deugt, maar van het gebouw is niet veel meer over...
Ik kan verder niet zoveel met dit soort waardeoordelen.
Ik wel. Je kunt namelijk zo klinisch met de boodschap van het Evangelie omgaan, door alles uit te pluizen en te beredeneren (het moet wel zus zijn, anders zo, enz. enz.), dat je het mooie er afhaalt.
Willem schreef:Maar dit is - in dit topic - niet waar het over gaat.
Onder 'onvoorwaardelijk' worden hele andere interpretaties verstaan.
Wat mij betreft gaat het het hier in deze topic wél over. Als gezegd wordt dat ook het geloof wordt aangeboden, ben ik het daar niet mee eens. Dus in die zin stem ik met jou overeen.
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:Onder 'onvoorwaardelijk' worden hele andere interpretaties verstaan.
Wat mij betreft gaat het het hier in deze topic wél over. Als gezegd wordt dat ook het geloof wordt aangeboden, ben ik het daar niet mee eens. Dus in die zin stem ik met jou overeen.
Dat wordt in dit topic m.i. - voor zover ik het gelezende begrijp - wel degelijk gezegd. En tegen deze dwaling ageer ik.
Als dat niet zo is dan zie ik dit graag ondubbelzinnig verduidelijkt. Artikel NBG art. 22 onderschrijf ik ten volle. De Heilgen Geest ontsteekt in onze harten een oprecht geloof. De dwaling is dat men onder dit "onvoorwaardelijke" ook de noodzaak dat de de Heilgen Geest het geloof in ons hart moet ontsteken alvorens wij tot God om genade roepen als een voorwaarde ziet. En dat dit geloof - het door de Heilgen Geest gewerkte geloof - niet nodig is om b.v. met het hart psalm 81 vs 11 te bidden. Dat men zonder dit geloof - of levendmaking - om dit geloof en de genade kan vragen. Het is altijd de Heere die begint. Met Zijn aanbod van genade EN met zijn inwendige roeping.
refo

Bericht door refo »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:Onder 'onvoorwaardelijk' worden hele andere interpretaties verstaan.
Dat wordt in dit topic m.i. - voor zover ik het gelezende begrijp - wel degelijk gezegd. En tegen deze dwaling ageer ik.
Als dat niet zo is dan zie ik dit graag ondubbelzinnig verduidelijkt. Artikel NBG art. 22 onderschrijf ik ten volle. De Heilgen Geest ontsteekt in onze harten een oprecht geloof. De dwaling is dat men onder dit "onvoorwaardelijke" ook de noodzaak dat de de Heilgen Geest het geloof in ons hart moet ontsteken alvorens wij tot God om genade roepen als een voorwaarde ziet. En dat dit geloof - het door de Heilgen Geest gewerkte geloof - niet nodig is om b.v. met het hart psalm 81 vs 11 te bidden. Dat men zonder dit geloof - of levendmaking - om dit geloof en de genade kan vragen. Het is altijd de Heere die begint. Met Zijn aanbod van genade EN met zijn inwendige roeping.
Dat zijn allemaal beschouwingen over hoe het gaat of gegaan is.
Interessant voor (amateur-) theologen.
Praktisch heeft dat geen enkele betekenis.
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
Je moet nog maar eens dit topic doorlezen en je zult zien dat je vecht tegen gedachten die niemand hier geplaatst heeft.
Je ging in je reactie zelfs zover dat je dit durfde te stellen.
Willem schreef:Het aanbod van genade is beperkt tot degenen die geloof hebben
Jij ageert tegen een -in jouw ogen dwaling- en stelt er zelf een dwaling tegenover. Wees toch dankbaar dat het welmenend onvoorwaardelijk aanbod van genade komt tot dode zondaren. Maar verwar niet het aanbod van genade met de genade zelf. Daar zit de werking van Gods Geest tussen in de weg van bekering en geloof.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem

Bericht door Willem »

refo schreef:Praktisch heeft dat geen enkele betekenis.
Ergens staat in de bijbel: "Al de schrift is van God ingegeven en is nuttig" enz. Tevens staat er: "Onderzoek de Schriften".
Als e.e.a meegelezen zou zijn zou men zien dat het hier ten diepste gaat om het "sola gratia".
Lijkt me best nuttig om - door Schrift met Schrift vergelijken - hierover na te denken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Je moet nog maar eens dit topic doorlezen en je zult zien dat je vecht tegen gedachten die niemand hier geplaatst heeft.
Ik kom die gedachte toch wel tegen huisman, bijv. in een post van memento: als ik als onbekeerde ga bidden, dan zal God horen, want Hij doet wat Hij belooft. Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 03 nov 2011, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Overigens kun je hier op een heel pastorale wijze mee omgaan, getuige onderstaand citaat van Brakel (waarmee we dan ook weer terug zijn bij de topictitel), uit de Redelijke Godsdienst, hfdst. 31, over de wedergeboorte:
XXX. Vraagt u dan: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
Ik antwoord: meent u het? Is 't waarheid, is 't ernst? Zou u alles, wat in de wereld vermakelijk is, wel willen missen, en afstand doen van uwe beminde, eerlijke, voordelige, vermakelijke zonde? Is de verzoening met God, God lief te hebben, te vrezen en te dienen in alle Godzaligheid, u beminnelijker dan alles wat er is? Wilt u, dat u dát kennen en boven alles beminnen mocht?
Zegt u: ja, ik meen het, 't is mij ernst.
Dan antwoord ik: bekeert u en gelooft het Evangelie.
Zegt u, dat weet men wel, dat men dan zalig worden zal.
Wel weet het met opmerking, dat het een onuitsprekelijke genade en voorrecht is, dat men op geloof en bekering zalig worden kán. God was niet gehouden u daarop zalig te maken, maar 't is Zijn vrije goedheid daarop de zaligheid te beloven en te geven. Welaan dan, bekeert u!
Vraagt u: kan ik wel? Is het in mijn macht?
Ik antwoord:
(a) Wees verzekerd, gelijk u het goedkeurt, dat het uw plicht is.
(b) Probeer het eens, als u 't begint, zult u ten eerste bevinden dat u blind zijt, dat u God, Christus, de weg om tot Christus te komen, de wedergeborenen staat der ziel en de ware heiligheid in hare natuur niet kent. En dat gij niet kent, hoe zult u dat doen? Maar behalve dat, u zult bevinden, als 't op een doen komt, dat gij niet wilt. "Ik wil niet", zal het eerste begin zijn van het nalaten. Daarbij is de boosheid van uw natuur zo groot, en de zonde is zó sterk, en de zaak is zó zwaar, dat u niet kunt. Zink dan in uw ellende en onmacht, en wees hopeloos en radeloos bij uzelf.
Vraagt u verder: Wat raad? Is er dan gans geen hoop voor mij?
Ik antwoord: niet in uzelf, maar wel bij God, en daar is hoop voor u, omdat u onder de bediening van het Evangelie leeft, het middel, ja het enige middel, waardoor God zielen bekeert. Verblijdt u dan, dat u onder de middelen leeft, en dat God u overtuiging geeft en begeerte tot bekering en zaligheid; neemt de middelen vlijtig waar, wees naarstig om de predikatiën en de catechisaties waar te nemen. Lees met aandacht veel in Gods Woord, of laat het u voorlezen, voegt u bij de Godzaligen, en verzoekt in hun bijeenkomsten toegelaten te worden. Volgt op de bewegingen tot bidden en tot Godzaligheid.
Zal ik dan bekeerd en zalig worden?
Ik antwoord: uw werk zal God niet bewegen om u de bekering te geven, maar ook, God zal u niet uitsluiten, als gij uzelf niet uitsluit; u hebt reden van hoop, omdat God u tot zover onder overtuiging gebracht heeft; wacht dan verder op de minste beweging des Geestes, volgt die op, en ziet toe, dat u ze niet tegenstaat. Blijft zo in volstandigheid onder de middelen, en geeft het niet op als u van uw begeerlijkheden telkens afgetrokken wordt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Overigens kun je hier op een heel pastorale wijze mee omgaan, getuige onderstaand citaat van Brakel (waarmee we dan ook weer terug zijn bij de topictitel), uit de Redelijke Godsdienst, hfdst. 31, over de wedergeboorte:
XXX. Vraagt u dan: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
Ik antwoord: meent u het? Is 't waarheid, is 't ernst? Zou u alles, wat in de wereld vermakelijk is, wel willen missen, en afstand doen van uwe beminde, eerlijke, voordelige, vermakelijke zonde? Is de verzoening met God, God lief te hebben, te vrezen en te dienen in alle Godzaligheid, u beminnelijker dan alles wat er is? Wilt u, dat u dát kennen en boven alles beminnen mocht?
Dan antwoord ik: bekeert u en gelooft het Evangelie.
Zegt u, dat weet men wel, dat men dan zalig worden zal.
Wel weet het met opmerking, dat het een onuitsprekelijke genade en voorrecht is, dat men op geloof en bekering zalig worden kán. God was niet gehouden u daarop zalig te maken, maar 't is Zijn vrije goedheid daarop de zaligheid te beloven en te geven. Welaan dan, bekeert u!
Vraagt u: kan ik wel? Is het in mijn macht?
Ik antwoord:
(a) Wees verzekerd, gelijk u het goedkeurt, dat het uw plicht is.
(b) Probeer het eens, als u 't begint, zult u ten eerste bevinden dat u blind zijt, dat u God, Christus, de weg om tot Christus te komen, de wedergeborenen staat der ziel en de ware heiligheid in hare natuur niet kent. En dat gij niet kent, hoe zult u dat doen? Maar behalve dat, u zult bevinden, als 't op een doen komt, dat gij niet wilt. "Ik wil niet", zal het eerste begin zijn van het nalaten. Daarbij is de boosheid van uw natuur zo groot, en de zonde is zó sterk, en de zaak is zó zwaar, dat u niet kunt. Zink dan in uw ellende en onmacht, en wees hopeloos en radeloos bij uzelf.
Vraagt u verder: Wat raad? Is er dan gans geen hoop voor mij?
Ik antwoord: niet in uzelf, maar wel bij God, en daar is hoop voor u, omdat u onder de bediening van het Evangelie leeft, het middel, ja het enige middel, waardoor God zielen bekeert. Verblijdt u dan, dat u onder de middelen leeft, en dat God u overtuiging geeft en begeerte tot bekering en zaligheid; neemt de middelen vlijtig waar, wees naarstig om de predikatiën en de catechisaties waar te nemen. Lees met aandacht veel in Gods Woord, of laat het u voorlezen, voegt u bij de Godzaligen, en verzoekt in hun bijeenkomsten toegelaten te worden. Volgt op de bewegingen tot bidden en tot Godzaligheid.
Zal ik dan bekeerd en zalig worden?
Ik antwoord: uw werk zal God niet bewegen om u de bekering te geven, maar ook, God zal u niet uitsluiten, als gij uzelf niet uitsluit; u hebt reden van hoop, omdat God u tot zover onder overtuiging gebracht heeft; wacht dan verder op de minste beweging des Geestes, volgt die op, en ziet toe, dat u ze niet tegenstaat. Blijft zo in volstandigheid onder de middelen, en geeft het niet op als u van uw begeerlijkheden telkens afgetrokken wordt.
Prachtig citaat, Afgewezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:Je ging in je reactie zelfs zover dat je dit durfde te stellen.
Willem schreef:Het aanbod van genade is beperkt tot degenen die geloof hebben
Jij ageert tegen een -in jouw ogen dwaling- en stelt er zelf een dwaling tegenover. Wees toch dankbaar dat het welmenend onvoorwaardelijk aanbod van genade komt tot dode zondaren. Maar verwar niet het aanbod van genade met de genade zelf. Daar zit de werking van Gods Geest tussen in de weg van bekering en geloof.
Dit had ik idd onjuist neergeschreven en bij deze distanieer ik me er ook van.
Maar ik blijf wel ageren tegen de de topic titel "Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade". Als men er nog achter zou zetten: "met bevel van bekering en geloof" dan zou het nog wat anders zijn. Zoals uit het citaat van Brakel ook blijkt.
Maar het "onvoorwaardelijke" wordt misbruikt. Daar kom ik zo nog wel op terug.
Brakel schreef:XXX. Vraagt u dan: Wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
Niemand zal hierop echter ja kunnen zeggen zonder de levendmaking.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:
Maar dat zegt Brakel zelf niet! En gelukkig maar. Want dan timmer je alles dicht. De Heilige Geest werkt ook in mensen die nog niet zalig zijn, maar die Hij zalig gaat maken.
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:
Maar dat zegt Brakel zelf niet! En gelukkig maar. Want dan timmer je alles dicht. De Heilige Geest werkt ook in mensen die nog niet zalig zijn, maar die Hij zalig gaat maken.
Nee, dat zegt Brakel idd niet. En dat vind ik wel erg lastig. Want mijn antwoord in de kerk is niet Ja!, ik meen het, t'is mij ernst. Mijn antwoord is: Nee, ik wil niet. Ik wil als God zijn. Ik haat U! Is wat ik hier schrijf nu werkelijk zo onherkenbaar? Maar aan Brakel heb ik dan verder niet veel meer.
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:
Willem schreef:
Nee, dat zegt Brakel idd niet. En dat vind ik wel erg lastig. Want mijn antwoord in de kerk is niet Ja!, ik meen het, t'is mij ernst. Mijn antwoord is: Nee, ik wil niet. Ik wil als God zijn. Ik haat U! Is wat ik hier schrijf nu werkelijk zo onherkenbaar? Maar aan Brakel heb ik dan verder niet veel meer.
Brakel zegt nog veel meer. Ter overdenking het grote voorrecht en de verantwoordelijkheid om onder deze roeping te zitten.
XII. Nu komt in bedenking: Of God ook roept allen, die onder de bediening des
Evangelies zijn, en niet zalig worden, dan of God alleen de uitverkorenen roept?
Ik antwoord: God roept allen en een ieder, die onder de bediening des Evangelies
leven. Dit dient wel opgemerkt, opdat men vrijmoedigheid heeft om Christus aan te
nemen. 't welk men niet zou doen, indien 't Evangelie niet aangeboden werd, en opdat
men erkent de rechtvaardigheid Gods in 't straffen van degenen, die op zo groot een
zaligheid geen acht geven, en het Evangelie niet gehoorzaam zijn.
Opdat een iegelijk van deze zaak overtuigd worde, zo merkt:
1. Vergelijkt u met de wilde Indianen, die noch Christus, noch zaligheid kennen. Ziet
u niet dat God aan u wat anders doet dan aan hen? Zoudt u met hun staat wel willen
wisselen? Waarom niet? Is 't niet omdat hier meerder hoop is om zalig te worden als
daar? Zal niet de verdoemenis degenen, die onder de bediening geleefd hebben, en
onbekeerd gebleven zijn, zwaarder zijn dan van de woeste heidenen? En waarom toch,
indien de zaligheid hun niet was aangeboden geweest? Waaruit dan blijkt, dat zij allen
geroepen worden, die het Evangelie horen.
2. Een ieder, die onder de bediening is, hoort de stem van den leraar, lerende,
vermanende en bestraffende, zo geschiedt het aan hem, die het hoort; en de leraar is
een dienaar van Christus en uitdeler der verborgenheden Gods, 1 Kor. 4:1. Gezanten
van Christus' wege, 2 Kor. 5:20. Zodat die hen hoort, die hoort Christus, en die hen
verwerpt, die verwerpt Hem, Luk. 10:16. Hierbij, u hoort de eigene woorden Gods in
de Schrift vervat; dewijl dan een ieder de stem der leraren en de woorden Gods in
zijne oren hoort klinken, zo worden al die zaken tot hem gesproken, en hij wordt door
het Evangelie geroepen.
3. De Schrift zegt duidelijk dat velen, die verloren gaan, geroepen waren:
Matth. 20:16 ... velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Luk. 14:16-18... . hij noodde er velen En hij zond zijn dienstknecht uit... om te
zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed, en zij begonnen allen zich
eendrachtelijk te ontschuldigen.
Matth. 22:3. En zond zijne dienstknechten uit om de genooden ter bruiloft te
roepen; en zij wilden niet komen.
Was de gast zonder bruiloftskleed niet genodigd? Ja hij toch, dat was zijn misdaad
niet dat hij kwam. maar dat hij niet recht kwam, zonder bruiloftskleed. Zo is het klaar
dat een iegelijk, die onder de bediening is, tot Christus geroepen en genodigd wordt.
4. Daar is ene algemene uitroep tot allen, zonder enige bepaling. Die dorst heeft, die
geen geld heeft, die wil, Jes. 55:1,2; Joh. 7:37; Openb. 22:17. Die niet wil, die geen
dorst heeft, die late het; 't komt uit hem en 't zal op hem aankomen, hij was genodigd,
hij hoorde die algemene stem.
5. Velen verstoten het Evangelie, dies was het hun aangeboden, want dat niet
aangeboden wordt, kan men niet verstoten:
Hand. 13:46. ...Het was nodig dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou
worden; doch nademaal u hetzelve verstoot, enz.
Velen zijn het Evangelie ongehoorzaam. 2 Thess. 1:8. En zijn den Zoon
ongehoorzaam, Joh. 3:36. Dies werd hun Christus aangeboden, en hun werd gelast in
Christus te geloven.
6. De vermaning tot bekering en geloof worden bij elkander gevoegd: dat de
vermaning tot bekering een ieder raakt, zal niemand in twijfel trekken, zo zal hij dan
ook erkennen moeten dat de vermaning tot geloof een ieder raakt, want zij staan in
gelijke graad:
Mark. 1:15. ...bekeert u, en gelooft het Evangelie.
7. 't Ongeloof is een schrikkelijke zonde, ja zulk een zonde, dat hij God als een
leugenaar acht:
1 Joh. 5:10 ...die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt,
dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn
Zoon.
Joh. 16:8,9. En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde...
omdat zij in Mij niet geloven.
Indien Christus aan de ongelovig blijvende niet aangeboden werd, zo ging het hem
niet aan, hij had er niet mede te doen, 't was hem geen zonde, dat hij niet geloofde;
maar nu het hem een zonde is, dat is een klaar blijk dat het hem aangeboden was.
8. Dewijl de ongelovigen een schrikkelijk oordeel te verwachten hebben, zo wordt het
hun voorzeker aangeboden, en voorzeker zij waren geroepen. Ziet dit:
2 Thess. 1:8. Met vlammend vuur wrake doende over degenen ... die het
Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
Joh. 15:22 Indien Ik niet gekomen ware, en tot hen gesproken had, zij hadden
geen zonde; maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde.
Indien allen, die onder de bediening des Evangelies zijn, niet geroepen waren, en
Christus hun niet aangeboden werd, hoe kunnen ze dan daarom gestraft worden, en
hoe kan dan hun verdoemenis zwaarder zijn? Maar dewijl zij om het Evangelie niet te
gehoorzamen gestraft, en zwaarder dan anderen gestraft worden, zo was het hun
aangeboden.
XIII. Dewijl nu Christus allen, die onder de bediening zijn, aangeboden wordt, zo mag
niet alleen een iegelijk komen, en niemand behoeft achter te blijven, uit vreze of hij
wel geroepen wordt, maar een iegelijk moet tot Christus komen, en Hem aannemen,
om door Hem gerechtvaardigd, geheiligd, bewaard en verheerlijkt te worden. Dit moet
men niet opvatten, alsof een iegelijk verplicht ware te geloven, dat Christus voor hém
gestorven en zijn Zaligmaker was, dat zij verre, dat is het geloof niet. 't Geloof is niet
de verzekering, die is een gevolg van 't geloof; maar 't bestaat in de uitgang uit
zichzelf van een verlegene over zijn ellendige staat, en van een begerige ziel naar
verzoening, vrede, heiligheid en heerlijkheid; en in het overgaan in Christus, en in het
aannemen van Hem, die Zichzelf aanbiedt, en een ieder tot Zich roept en nodigt, met
belofte, dat die komen, niet uitgeworpen zullen worden; en in het verlaten van zijn ziel
op Hem, als de almachtige, waarachtige en getrouwe Zaligmaker.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:Nee, dat zegt Brakel idd niet. En dat vind ik wel erg lastig. Want mijn antwoord in de kerk is niet Ja!, ik meen het, t'is mij ernst. Mijn antwoord is: Nee, ik wil niet. Ik wil als God zijn. Ik haat U! Is wat ik hier schrijf nu werkelijk zo onherkenbaar? Maar aan Brakel heb ik dan verder niet veel meer.
Het is niet lastig. Want het kan allebei waar zijn, dat we bekeerd willen worden en dat we tóch vijanden van God zijn. Voor mij is Brakel overigens niet het einde van alle tegenspraak, maar in dit stukje vind ik hem zuiver én pastoraal. Hij probeert het niet kloppend te krijgen en dat vind ik erg bevrijdend.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Brakel zegt nog veel meer. Ter overdenking het grote voorrecht en de verantwoordelijkheid om onder deze roeping te zitten.
XII. Nu komt in bedenking: Of God ook roept allen, die onder de bediening des Evangelies zijn, en niet zalig worden, dan of God alleen de uitverkorenen roept (...)
Huisman, ik denk dat je punt in dit opzicht wel duidelijk is. Het heeft geen zin om dat nu weer opnieuw in extenso voor het voetlicht te brengen.
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Brakel zegt nog veel meer. Ter overdenking het grote voorrecht en de verantwoordelijkheid om onder deze roeping te zitten.
XII. Nu komt in bedenking: Of God ook roept allen, die onder de bediening des Evangelies zijn, en niet zalig worden, dan of God alleen de uitverkorenen roept (...)
Huisman, ik denk dat je punt in dit opzicht wel duidelijk is. Het heeft geen zin om dat nu weer opnieuw in extenso voor het voetlicht te brengen.
Huisman begrijpt het niet helemaal. Het gaat er niet om of er een roeping tot allen is. Die is er. Het gaat er ook niet om of het aanbod van genade tot allen die het horen komt. Want dat komt er. Zoals staat in Jes 45 vs 22 Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.

Het gaat om het woordeke "onvoorwaardelijk". Dit wordt - met name door @memento, maar ook wel door anderen die daarvoor het bewijs menen te leveren door selectief wat citaten te knippen en plakken - gebruikt om in een onbekeerde het vermogen te leggen tot God te roepen om genade op een zodanige wijze dat de Heere het wel moet geven volgens Zijn eigen beloften.
Plaats reactie