Ik zou er me niet thuis voelen. Immers is de prediking niet een enkel wegduwen in een zwaar zondebesef, maar een blijde boodschap (mag en even ds. van Reenen citeren) voor een arm en ellendig volk.GG links schreef: ↑Vandaag, 14:12In veel gemeenten wel ja vrees ik.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 14:10 Nog een heel citaat, en je vraagt je af: hoe komt hij erbij:
“mensen worden in de prediking aangespoord om meer zondebesef te krijgen, maar er wordt vervolgens geen algemene oproep gedaan tot bekering en geloof in het Evangelie, dus, het gaat alsmaar over zondebesef,
zondebesef, zondebesef…
Waar komt dit vandaan? Is dit de realiteit?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Misschien bedoeld hij dat wel. Arm en ellendig volk. Hoe ellendig (= zondebesef) moet je zijn ?-DIA- schreef: ↑Vandaag, 14:15Ik zou er me niet thuis voelen. Immers is de prediking niet een enkel wegduwen in een zwaar zondebesef, maar een blijde boodschap (mag en even ds. van Reenen citeren) voor een arm en ellendig volk.GG links schreef: ↑Vandaag, 14:12In veel gemeenten wel ja vrees ik.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 14:10 Nog een heel citaat, en je vraagt je af: hoe komt hij erbij:
“mensen worden in de prediking aangespoord om meer zondebesef te krijgen, maar er wordt vervolgens geen algemene oproep gedaan tot bekering en geloof in het Evangelie, dus, het gaat alsmaar over zondebesef,
zondebesef, zondebesef…
Dat is vaak een discussiepunt. Vaak vinden wij mensen niet ellendig genoeg. Wij mensen zullen nooit de diepte van onze ellende kennen. Genoeg is als je Jezus nodig hebt, niet meer en niet minder. Zo hoor ik het in iedergeval van de kansel.
Dat zou het nu net niet moeten zijn. Dan blijf je maar in jezelf steken. Daarom is deze vraag ook zo zinloos en wat bedoelt men er in feite mee?GG links schreef: ↑Vandaag, 14:24Misschien bedoeld hij dat wel. Arm en ellendig volk. Hoe ellendig (= zondebesef) moet je zijn ?-DIA- schreef: ↑Vandaag, 14:15Ik zou er me niet thuis voelen. Immers is de prediking niet een enkel wegduwen in een zwaar zondebesef, maar een blijde boodschap (mag en even ds. van Reenen citeren) voor een arm en ellendig volk.GG links schreef: ↑Vandaag, 14:12In veel gemeenten wel ja vrees ik.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 14:10 Nog een heel citaat, en je vraagt je af: hoe komt hij erbij:
zondebesef, zondebesef…
Dat is vaak een discussiepunt. Vaak vinden wij mensen niet ellendig genoeg. Wij mensen zullen nooit de diepte van onze ellende kennen. Genoeg is als je Jezus nodig hebt, niet meer en niet minder.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik hoorde jou pas nog heel kritisch reageren op een voorbereidingpreek van ds. Vreugdenhil die juist daarover ging. Als ik het mis heb moet je me corrigeren.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 14:36Dat zou het nu net niet moeten zijn. Dan blijf je maar in jezelf steken. Daarom is deze vraag ook zo zinloos en wat bedoelt men er in feite mee?GG links schreef: ↑Vandaag, 14:24Misschien bedoeld hij dat wel. Arm en ellendig volk. Hoe ellendig (= zondebesef) moet je zijn ?
Dat is vaak een discussiepunt. Vaak vinden wij mensen niet ellendig genoeg. Wij mensen zullen nooit de diepte van onze ellende kennen. Genoeg is als je Jezus nodig hebt, niet meer en niet minder.
Hier een verduidelijking van deze zaken.
https://www.gergemamersfoort.nl/bestand ... rie-07.pdf
Een citaat hieruit:
https://www.gergemamersfoort.nl/bestand ... rie-07.pdf
Een citaat hieruit:
Het is van het grootste belang om hier zuiver te spreken. Er zijn soms zulke merkwaardige gedachten over de mate van ontdekking. Comrie wijst op een ‘gevaarlijke dwaling’. Mensen kunnen tot daden van wanhoop komen als niet de bijbelse lijn wordt aangehouden. Aan de andere kant moeten we wel leren om God te erkennen. Zijn doen is rein en Zijn vonnis is rechtvaardig. Dat is wel nodig. De Heere leert het in de Bijbel en op de school van Zijn genade. Juist in die weg krijgt Christus waarde en betekenis.
Wat was die blijde boodschap van de preek-DIA- schreef: ↑Vandaag, 14:15Ik zou er me niet thuis voelen. Immers is de prediking niet een enkel wegduwen in een zwaar zondebesef, maar een blijde boodschap (mag en even ds. van Reenen citeren) voor een arm en ellendig volk.GG links schreef: ↑Vandaag, 14:12In veel gemeenten wel ja vrees ik.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 14:10 Nog een heel citaat, en je vraagt je af: hoe komt hij erbij:
zondebesef, zondebesef…
van afgelopen zondag die u in het topic 'hoe was je zondag ' deelde?
Lieve mensen laat het gaan. Dit werkt niet.
Dia begrijpt vaak de vragen ( ik geloof dat ze met bewogenheid gesteld worden) niet zo goed, voelt zich dan aangevallen en het gaat van kwaad tot erger.
Het is echt beter om niet steeds deze discussies aan te gaan, is mijn bescheiden mening. Iedereen wordt er akelig van.
Dia begrijpt vaak de vragen ( ik geloof dat ze met bewogenheid gesteld worden) niet zo goed, voelt zich dan aangevallen en het gaat van kwaad tot erger.
Het is echt beter om niet steeds deze discussies aan te gaan, is mijn bescheiden mening. Iedereen wordt er akelig van.
Je hebt gelijk.Terri schreef: ↑27 minuten geleden Lieve mensen laat het gaan. Dit werkt niet.