Ik vind het grof omdat Hoed steeds heel inhoudelijk gereageerd heeft. Jij valt hem/haar echter op de persoon aan en dan nog wel zonder enige aanleiding.GG links schreef: ↑Vandaag, 16:11Grove verwijten? Hooguit wat cynisch. Maar grof dat valt wel mee vind ik.Valcke schreef: ↑Vandaag, 16:09En dat geeft jou recht voor enkele grove verwijten richting Hoed? Omdat hij/zij het niet met jou eens is?GG links schreef: ↑Vandaag, 16:04"Vragen blijven stellen bij een bijbelse instelling" . Dat is nu juist waar het om gaat. Jij en Hoed vinden dat daar niet aan getornd mag worden en staan 0,0 open voor een andere interpretatie van genoemd hoofdstuk en veeleer krijgen de tegenstanders onder uit de zak. Dat vind ik triest.Valcke schreef: ↑Vandaag, 15:57
Ik vind dit een minderwaardige reactie aan het adres van Hoed, net als het voorafgaande verwijt van anderen de les te lezen. Deze discussie is niet begonnen om anderen de les te lezen, maar omdat anderen (jou inbegrepen) vragen blijven stellen bij een Bijbelse instelling. Wanneer die Bijbelse instelling verdedigd wordt, komen vervolgens de verwijten. Een trieste gang van zaken.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
met alle respect maar inhoudelijk reageren, heb ik toch een ander beeld bij als ik zo de reacties eens terug lees.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Als je dat op de persoon aanvallen noemt dan ken ik nog wel iemand die dat deed. Hoed, als ik je beledigd heb dan bied ik daar m'n excuus voor aan. Ik stop met het voeren van deze discussie. Ik blijf het volgen want ik ben wel benieuwd naar een inhoudelijke mening omtrent de stelling van Bertiel.Valcke schreef: ↑Vandaag, 16:16Ik vind het grof omdat Hoed steeds heel inhoudelijk gereageerd heeft. Jij valt hem/haar echter op de persoon aan en dan nog wel zonder enige aanleiding.GG links schreef: ↑Vandaag, 16:11Grove verwijten? Hooguit wat cynisch. Maar grof dat valt wel mee vind ik.Valcke schreef: ↑Vandaag, 16:09En dat geeft jou recht voor enkele grove verwijten richting Hoed? Omdat hij/zij het niet met jou eens is?GG links schreef: ↑Vandaag, 16:04
"Vragen blijven stellen bij een bijbelse instelling" . Dat is nu juist waar het om gaat. Jij en Hoed vinden dat daar niet aan getornd mag worden en staan 0,0 open voor een andere interpretatie van genoemd hoofdstuk en veeleer krijgen de tegenstanders onder uit de zak. Dat vind ik triest.
De kerk heeft op een gegeven moment de brieven van Paulus als canoniek erkend. Dat is natuurlijk prima, want er staan belangrijke zaken in. Maar in die brieven staan ook adviezen en aanwijzingen over hoeden en de vrouw. Dat gaat allemaal niet over Gods wet of over het Evangelie. Jezus zegt er ook niets van.
Misschien had de kerk die passages beter tussen haakjes kunnen zetten. Net als de zinsnede dat het lelijk is dat een man lang haar heeft. Dat was de mode van Paulus als Romein. In de kerkgeschiedenis zijn wel Godzalige mannen aan te wijzen met lang haar, maar blijkbaar is dat prima.
En wereldwijd houden alleen een paar Nederlandse mensen zich eraan.
Misschien had de kerk die passages beter tussen haakjes kunnen zetten. Net als de zinsnede dat het lelijk is dat een man lang haar heeft. Dat was de mode van Paulus als Romein. In de kerkgeschiedenis zijn wel Godzalige mannen aan te wijzen met lang haar, maar blijkbaar is dat prima.
In de Afrikaanse kerk waar mijn kinderen deze zomer te gast waren was de lange rok belangrijker dan de hoofdbedekking. Dat respecteer je dan natuurlijk, maar of al de gebruiken qua kleding en bedekking in de wereldwijde kerk een Bijbelse basis hebben, is de vraag.
-
Bedoel je hiermee te zeggen dat Gods Woord in de Bijbel is, maar dat er passages zijn die daar buiten vallen? Of geloof je nog steeds dat de hele Bijbel Gods Woord is?refo schreef: ↑Vandaag, 17:19 De kerk heeft op een gegeven moment de brieven van Paulus als canoniek erkend. Dat is natuurlijk prima, want er staan belangrijke zaken in. Maar in die brieven staan ook adviezen en aanwijzingen over hoeden en de vrouw. Dat gaat allemaal niet over Gods wet of over het Evangelie. Jezus zegt er ook niets van.
Ik weet niet of jij ooit Belijdenis des Geloofs hebt afgelegd in een kerkelijke gemeente, maar wat je hier durft te zeggen, gaat daar rechtstreeks tegenin. Gods Woord is geïnspireerd en als je dat dan durft te betwisten, is dat wel iets wat totaal niet door de beugel kan. Ik schrik hier wel erg van.refo schreef: ↑Vandaag, 17:19 De kerk heeft op een gegeven moment de brieven van Paulus als canoniek erkend. Dat is natuurlijk prima, want er staan belangrijke zaken in. Maar in die brieven staan ook adviezen en aanwijzingen over hoeden en de vrouw. Dat gaat allemaal niet over Gods wet of over het Evangelie. Jezus zegt er ook niets van.
En hoe zit het met de jas/mantel van Paulus?Hoed schreef: ↑Vandaag, 18:00Ik weet niet of jij ooit Belijdenis des Geloofs hebt afgelegd in een kerkelijke gemeente, maar wat je hier durft te zeggen, gaat daar rechtstreeks tegenin. Gods Woord is geïnspireerd en als je dat dan durft te betwisten, is dat wel iets wat totaal niet door de beugel kan. Ik schrik hier wel erg van.refo schreef: ↑Vandaag, 17:19 De kerk heeft op een gegeven moment de brieven van Paulus als canoniek erkend. Dat is natuurlijk prima, want er staan belangrijke zaken in. Maar in die brieven staan ook adviezen en aanwijzingen over hoeden en de vrouw. Dat gaat allemaal niet over Gods wet of over het Evangelie. Jezus zegt er ook niets van.
Ben je nu Gods Woord belachelijk aan het maken?Martijn schreef: ↑35 minuten geledenEn hoe zit het met de jas/mantel van Paulus?Hoed schreef: ↑Vandaag, 18:00Ik weet niet of jij ooit Belijdenis des Geloofs hebt afgelegd in een kerkelijke gemeente, maar wat je hier durft te zeggen, gaat daar rechtstreeks tegenin. Gods Woord is geïnspireerd en als je dat dan durft te betwisten, is dat wel iets wat totaal niet door de beugel kan. Ik schrik hier wel erg van.refo schreef: ↑Vandaag, 17:19 De kerk heeft op een gegeven moment de brieven van Paulus als canoniek erkend. Dat is natuurlijk prima, want er staan belangrijke zaken in. Maar in die brieven staan ook adviezen en aanwijzingen over hoeden en de vrouw. Dat gaat allemaal niet over Gods wet of over het Evangelie. Jezus zegt er ook niets van.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Nou, nou, even wat minder heftig allemaal.pierre27 schreef: ↑22 minuten geledenBen je nu Gods Woord belachelijk aan het maken?Martijn schreef: ↑35 minuten geledenEn hoe zit het met de jas/mantel van Paulus?Hoed schreef: ↑Vandaag, 18:00Ik weet niet of jij ooit Belijdenis des Geloofs hebt afgelegd in een kerkelijke gemeente, maar wat je hier durft te zeggen, gaat daar rechtstreeks tegenin. Gods Woord is geïnspireerd en als je dat dan durft te betwisten, is dat wel iets wat totaal niet door de beugel kan. Ik schrik hier wel erg van.refo schreef: ↑Vandaag, 17:19 De kerk heeft op een gegeven moment de brieven van Paulus als canoniek erkend. Dat is natuurlijk prima, want er staan belangrijke zaken in. Maar in die brieven staan ook adviezen en aanwijzingen over hoeden en de vrouw. Dat gaat allemaal niet over Gods wet of over het Evangelie. Jezus zegt er ook niets van.
Er staan in de brieven van Paulus passages waar we niet helemaal mee uit de voeten kunnen. B.v. Het ongehuwd blijven. Met name de Rooms Katholieke kerk heeft dat zeer serieus opgevat, met allerlei (helaas) vervelende gevolgen van dien.