De waarde om het gebruik aan de orde te stellen is er niet. Wel een opscherping om met elkaar te kijken waarom doen we wat wij doen. Ik heb m'n eigen mening daardoor iets bijgesteld.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 11:33Dat ben ik niet met je eens. Je stelt een eeuwenlang gebruik ter discussie. Een gebruik wat voortkomt uit de brief aan Korinthe. Een gebruik wat in de Gereformeerde Gemeente ook nog gemeengoed is.GG links schreef: ↑Vandaag, 09:59Het is altijd zo geweest vind ik geen reden om dat niet te bediscussiëren. Je kan tot andere inzichten komen. Ik ben zeker niet tegen het afschaffen van het gebruik maar heb er wel mijn vragen bij en verketter niemand die een ander inzicht heeft.
Zo vond ik de inzichten van Valcke inhoudelijk en heb mede daardoor mijn eigen inzicht bijgesteld dat ik, als ik vrouw zou zijn, een hoedje zou dragen. Bij twijfel immers niet inhalen. Maar ik blijf mijn twijfels houden inzake het cultuur en tijdgebonden zijn van 1 Korinthe 11.
Dan moet je wel verdraaid goede argumenten hebben om dit gebruik terzijde te schuiven en af te doen als tijdgebonden.
Juist daarom ook mijn vraag aan jou: wat is de waarde er van om dit gebruik ter discussie te stellen? Daar heb ik nog geen inhoudelijke reactie op gehad.
Ook op mijn eerdere vraag, waar je de grens stelt wat wel/ niet tijdgebonden is, heb ik geen reactie ontvangen.
Mijn zorg komt voort uit het feit dat ik in mijn omgeving kerken heb zien veranderen. Het begon met hoofdbedekking. Inmiddels wordt de tweede dienst op zondag vrijwel niet meer bezocht. Ook tijdgebonden?
De grens wat tijdsgebonden is niet te trekken. Dat verschilt per geval. Dat lang haar voor mannen een oneer is, is zeer tijdsgebonden en geld niet altijd en overal. Dit als voorbeeld.
De 2e dienst is idd tijdsgebonden. Vroeger ging men 1x op de sabbat naar de synagoge volgens mij. Nu hebben sommige gemeentes zelfs 3 diensten. Dat is cultuur en plaatselijk gebruik. Ik vind het overigens goed om 2x per zondag naar de kerk te gaan maar het is mijns inziens tijdsgebonden.
Om het afzetten van het hoofddeksel te koppelen aan het skippen van de 2e dienst gaat mij wat ver. Bij ons is de opkomst ook veel minder in de middagdienst als de ochtenddienst. Bij jullie niet ?