Wellicht lopen er ook twee zaken door elkaar.
Zover ik Parsifal ken, reageert hij rustig, beheerst, fatsoenlijk en respectvol.
Anderen missen die eigenschappen. Dat maakt hun reacties minder verteerbaar.
Zij drijven hun standpunten. En dát werkt averechts. Dat verziekt een forum.
Hartenkreet!
Re: Hartenkreet!
- Niet meer zo actief -
Wat het modereren betreft (ik benoem dit op persoonlijke titel, mijn modpet staat niet op) zijn er twee soorten overtredingen:
- fatsoens- en discussienormen die geschonden worden. Denk aan op-de-persoon, onfatsoenlijk taalgebruik, geen respect tonen enzovoorts. Het is soms vervelend om daarbij in te grijpen, omdat ik hier geen docent of moeder ben, die een opvoedende taak heeft. Maar in het algemeen is het wel redelijk helder wanneer een correctie, knip, vermaan, waarschuwing of meer nodig is. Dit betreft ongeveer 98% van de meldingen.
- inhoudelijke / theologische normen die geschonden worden. Het gaat dan niet over de manier waarop het standpunt wordt gebracht, maar om het standpunt zelf dat verwerpelijk is. Ik vind het zelf lastig om te bepalen wanneer je ingrijpt. Bij forummers die langer meelopen, weet je dat ze soms een bepaald standpunt inbrengen om de discussie te verhelderen. Ze benoemen een argument waar ze zelf niet achter staan, maar waarvan ze wel graag de tegenargumentatie helder willen hebben. Is het altijd verwerpelijk om standpunten te benoemen die niet je eigen standpunten zijn? Soms geeft het veel meer body, scherpte en helderheid in een discussie. Vrijwel altijd wordt er in de lopende discussie flink tegengas gegeven, en komen dus de tegenargumenten wel op tafel. Regelmatig komt hierover een discussie op gang in het modforum. Het modingrijpen kan dan afwachtend zijn, maar ook worden waarschuwingen gegeven, of gaan we nog verder. We kunnen er ook voor kiezen dat mods zich in de discussie mengen om die zo weer een zetje in de goede richting te geven. Soms is het wel heel duidelijk dat iemand schopt. Dat zijn meestal forummers die hier op RF niet zo lang meegaan. We krijgen maar hoogst zelden inhoudelijke meldingen.
- fatsoens- en discussienormen die geschonden worden. Denk aan op-de-persoon, onfatsoenlijk taalgebruik, geen respect tonen enzovoorts. Het is soms vervelend om daarbij in te grijpen, omdat ik hier geen docent of moeder ben, die een opvoedende taak heeft. Maar in het algemeen is het wel redelijk helder wanneer een correctie, knip, vermaan, waarschuwing of meer nodig is. Dit betreft ongeveer 98% van de meldingen.
- inhoudelijke / theologische normen die geschonden worden. Het gaat dan niet over de manier waarop het standpunt wordt gebracht, maar om het standpunt zelf dat verwerpelijk is. Ik vind het zelf lastig om te bepalen wanneer je ingrijpt. Bij forummers die langer meelopen, weet je dat ze soms een bepaald standpunt inbrengen om de discussie te verhelderen. Ze benoemen een argument waar ze zelf niet achter staan, maar waarvan ze wel graag de tegenargumentatie helder willen hebben. Is het altijd verwerpelijk om standpunten te benoemen die niet je eigen standpunten zijn? Soms geeft het veel meer body, scherpte en helderheid in een discussie. Vrijwel altijd wordt er in de lopende discussie flink tegengas gegeven, en komen dus de tegenargumenten wel op tafel. Regelmatig komt hierover een discussie op gang in het modforum. Het modingrijpen kan dan afwachtend zijn, maar ook worden waarschuwingen gegeven, of gaan we nog verder. We kunnen er ook voor kiezen dat mods zich in de discussie mengen om die zo weer een zetje in de goede richting te geven. Soms is het wel heel duidelijk dat iemand schopt. Dat zijn meestal forummers die hier op RF niet zo lang meegaan. We krijgen maar hoogst zelden inhoudelijke meldingen.
Ik weet uit ervaring hoe lastig modereren kan zijn en ook dat het een spanningsveld kan zijn. Het kostte mij soms slapeloze nachten. Dat is ook de reden geweest dat ik stopte. Ik wil mijn waardering uitspreken voor het werk wat jullie (met name achter de schermen) doen.
Maar dan wel volgens jouw criteria, want anders is de hele discussie nutteloos. Want ik vind dat ik hieraan ook voldoe. Maar daar wordt dus verschillend over gedacht.Zonderling schreef:Bij mijn weten de bevindelijk gereformeerde richting, voor zover ten volle verenigd met de gereformeerde belijdenis.Isala schreef:Wat is / wie zijn die eigenlijke doelgroep?Zonderling schreef:Dit alles maakt dit forum steeds minder geschikt voor de eigenlijke doelgroep
Dat vraag ik mij dit hele topic al een beetje af.
Re: Hart
UTiberius schreef:We nemen het in ieder geval mee.huisman schreef:Toch vind mijn hartenkreet bij de moderators geen weerklank maar ontkenning. Het zal dus wel mijn verkeerde perceptie zijn. No hard feelings
Je ziet aan het bericht van RefoCalvinist dat er wel degelijk gemodereerd wordt. En dat het nog helpt ook.
Wat Parsifal betreft, nu we toch namen aan het noemen zijn, je kan het met hem eens zijn of niet (ik vaak niet), maar je kan hem niet gebruiken als illustratie bij een verandering van modereren, want voor zover ik kan overzien, heeft hij dezelfde standpunten als toen je hier aanmeldde.
Daar heb je gelijk in Tiberius. Ik heb e.a terug zitten lezen. En zag dat Parsifal eerder, voordat ik überhaupt meedeed, al deze standpunten had. Dus in dit geval kan je niet van verandering spreken. Eigenlijk baal ik dat ik dit voorbeeld heb gebruikt. Omdat het nu wel erg op de persoon is geworden. Laat duidelijk zijn dat ik niet personen bedoel maar standpunten in een discussie. Voor mij blijft de vraag staan. (En ik begrijp echt dat het heel lastig is soms) wanneer gaat iets echt buiten de belijdenis en de Schrift om. En in hoeverre wil je dat tolereren op een forum als dit. Ook al werd dat in het verleden door sommige personen al gedaan.
En zoals Zita zegt; Soms worden er standpunten verdedigd waar mensen zelf niet achter staan. Ik vind dat misleidend. Je kan ook klip en klaar zeggen dat je weet dat er mensen zijn die dit of dat zeggen. En daar dan met zijn allen een tegenantwoord op zoeken. Maar net doen alsof je zelf dat standpunt hebt schept alleen maar verwarring.
Om bij het vb van schepping te blijven. Er worden echt niet alleen standpunten ingenomen waar men zelf niet achter staat. Anders wordt dat ook niet stug volgehouden... Dus hoe moet je daar dan mee omgaan? Zo zijn er ook voorbeelden rondom de discussie homoseksuele relaties te verzinnen.
Overigens fijn om te lezen dat e.a. Meegenomen zal worden door de moderatoren. Is het een idee dat jullie, als jullie eruit zijn, laten weten wat eruit is gekomen?
Luther schreef:Ik deel je analyse. Het actieve RF-publiek van sep. 2015 is niet te vergelijken met het actieve RF-publiek van laten we zeggen sep. 2010. Toen waren m.n. actief: Tiberius, Afgewezen, jvdg, Marnix, refo, Rens, memento, MarthaMartha, henriët, Bert Mulder, Unionist, Kaw, albion, Jongere, Gian, Erasmiaan, Gijs83, Wilma van den Berg, vlinder, Zonderling, fluitje, Kislev, Ander, Auto, caprice, WIlhelm, rekcor, Democritus, etc. Het meerendeel is thans stukken minder actief dan toen.Zonderling schreef:Dat ik 3500 postings gehad heb, is voor mij geen reden voor afscheid. Wel reden zijn de zorgen over het feit dat de opvattingen op het forum zeer verschillend zijn, waardoor het bepaald niet (meer) zo is dat dit forum primair verbonden is met de rechterzijde van de gereformeerde gezindte. En daar ligt voor mij wel de behoefte als het gaat om een discussieforum.Tiberius schreef:... Zonderling stemde daarmee in op basis van 3.500 postings.
Ik vind het moeilijk om te beoordelen of er een verandering is geweest in het modereerbeleid gedurende de afgelopen 10 jaar. Wel heb ik het idee dat opvattingen die 10 jaar geleden niet pasten bij dit forum meer sporadisch voorkwamen dan nu. Ik bespeur nu dat er een redelijk grote groep is van vrij fanatieke posters die weinig affiniteit lijken te hebben met de gereformeerde belijdenis en die bovendien beïnvloed zijn door het moderne denken. Een aantal lijkt precies te weten hoever men kan gaan om nog net niet de belijdenis rechtstreeks ter discussie te stellen. Zo'n grote groep was er 10 jaar geleden m.i. niet, en 10 jaar geleden waren ze ook niet zo dominant in de topics als nu. Daarentegen is het aantal posters met een duidelijk herkenbare orthodoxe achtergrond en gerichtheid op de belijdenissen in die 10 jaar sterk afgenomen. Dit aantal (actieve) posters is nu ongeveer op twee handen te tellen (maximaal). (Ik ga overigens geen namen noemen om mensen niet in- of uit te sluiten.)Nu voeg je een geheel nieuwe reden toe, namelijk het modereerbeleid (die m.i. een drogreden is, maar dat terzijde). Deze reden zie ik niet bij Zonderling. Wel zie ik bij hem een aantal andere redenen, zoals de snelle jelles, de belijdenisschoppers, enz. Maar daarvan zegt hij direct zelf al: "Al deze personen zijn hier jaren toegelaten en dit gebeurt nog steeds." Geen verandering dus.
Dus ik deel het gevoel van Huisman ten aanzien van de aard van de discussies in de topics, al zit dat waarschijnlijk niet primair in het modereerbeleid, maar meer in de huidige populatie posters.
Ik wilde jullie toch nog even helpen met deze analyse !
Z.
Die goede oude tijd ja. Als actief meelezer (al vanaf ca. 2007) zie ik wel degelijk een verandering met die tijd. Inloggen doe ik haast nooit, maar dit begon wel weer even te kriebelen.
Ik sta van harte achter de hartenkreet van Huisman, al realiseer ik me dat ik als 'meelezer' weinig te zeggen heb. Toch wil ik kwijt dat personen als Zonderling, JGW, Huisman, Dia (en natuurlijk nog wel meer) en ook een heel aantal uit het rijtje hierboven dat al afgehaakt is degenen zijn die het forum een refoforum houden en mij reden geven om regelmatig eens mee te lezen. Jammer dat daar zoveel tegenop komt soms.
ik lees ook al geruime tijd mee, post bijna nooit en ook nog niet sinds lang en ik denk juist dat het forum redelijk verrechts is. van een roddelforumpje erg breed zijn er nu kwalitatief goede discussies toch?? maybe heb je een te goed beeld van de goede oude tijd. overigens zijn er zoveel meer mensen afgehaakt (dat is geen rijtje, maar rijen) van de andere lichtere kant dat ik niet anders kan zeggen dat dit echt een rechts forum is!! als iemand twijfels heeft over de schepping, waarom zou die dat hier niet mogen delen? juist hier kunnen mooie discussies uit opbloeien en dat zie ik ook vaak gebeuren. daar kan ik van genieten!!Teun schreef: Die goede oude tijd ja. Als actief meelezer (al vanaf ca. 2007) zie ik wel degelijk een verandering met die tijd. Inloggen doe ik haast nooit, maar dit begon wel weer even te kriebelen.
Ik sta van harte achter de hartenkreet van Huisman, al realiseer ik me dat ik als 'meelezer' weinig te zeggen heb. Toch wil ik kwijt dat personen als Zonderling, JGW, Huisman, Dia (en natuurlijk nog wel meer) en ook een heel aantal uit het rijtje hierboven dat al afgehaakt is degenen zijn die het forum een refoforum houden en mij reden geven om regelmatig eens mee te lezen. Jammer dat daar zoveel tegenop komt soms.
verder snap ik niet dat mensen vertrekken, maar vervolgens allemaal kritiek spuien terwijl bijv. huisman al erg lang had aangekondigt om te vertrekken. ik zou het echt heel fijn vinden als je blijft, maar ik hoop en denk niet dat je nu opeens allemaal kritiek moet uitspuien en verandering willen, als je toch weggaat....
ik denk dat dit topic verder niet echt vruchtbaar meer is en de sfeer alleen naar benedenhaalt.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-
Hier sluit ik mij bij aan. Als er nog vragen aan mij gesteld worden of rechtstreeks op mijn citaten gereageerd wordt, wil ik daar nog op reageren. Anders laat ik het hierbij. Misschien had ik mijn afscheid wat beter kunnen plannen, want dit zijn inderdaad niet de meest prettige omstandigheden. Toch wil ik iedereen bedanken voor de toch vaak goede discussies en hartelijkheid; dat geldt ook voor hen met wie de discussies pittig waren. Bedankt!!huisman schreef:Toch vind mijn hartenkreet bij de moderators geen weerklank maar ontkenning. (...) No hard feelings
Een ieder heeft zijn zegje kunnen doen in dit topic. Pijnpunten zijn aangegeven, het ene iets subtieler als het ander. Voor nu: