Beroepingswerk discussie [4]

Stof

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Roos2018 schreef:
Bruna schreef: ...
Zou het niet zo zijn dat er niet zoveel predikanten zijn die zich thuis voelen bij deze links van het midden gemeenten als Kapelle en Oostkapelle?
Wellicht goed bedoeld, maar toch vind ik dit een trieste opmerking.
Of een predikant zich thuis zou moeten voelen in een bepaalde denominatie, dat zou toch geen criterium behoren zijn voor het wel of niet hebben van een roeping?
Ook in gemeenten wat jullie aanduiden als "links van het midden gemeenten" (wat ik op zich al een verschraalde uitdrukking vind ten gevolge van de verzuiling), bevinden zich mensen die wel een ziel hebben voor de eeuwigheid en Woordverkondiging en bekering nodig hebben tot behoud.
Denk o.a. maar aan de gelijkenis van het verloren schaap, de verloren zoon en de geschiedenis van die ongetrouwde vrouw in Samariyah.
Inderdaad! Helemaal eens.
Ook eens, een pijnlijke opmerking. Laten we hopen dat 'thuisvoelen' geen rol speelt. Alle gemeenteleden, rechts, midden, links zijn van dezelfde lap gescheurd en hebben hetzelfde nodig. Gemeenteleden van rechtse gemeenten staan ten diepste even vijandig tegen de leer van vrije genade dan wie dan ook.
Daarnaast zou het ook weleens kunnen dat sommige gemeenten (ik bedoel niet deze twee specifieke gemeenten want ken ze niet) van kleur verschieten, juist door het ontbreken van een eigen dominee.
DDD

Bericht door DDD »

Het is bovendien de omgekeerde wereld. Ik denk dat er inderdaad te weinig predikanten zijn voor het traditionele midden en de linkerflank van de GG. Dat ligt aan het beleid voor de toelating van predikanten, en is die gemeenten niet te verwijten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:@Wim Anker en anderen,

Iedereen die mij gisteren en vandaag een soort van 'uitlachte' toen ik schreef dat de 2 jongste predikanten straks beiden in Rijssen dienen, verwijs ik naar dit artikel: https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-pd- ... beroep-aan.
Blijkbaar vind de webbeheerder dit ook dusdanig nieuwswaardig om te vermelden. Zo gek was mijn bewering dus niet.
Misschien ben je zelf wel de webbeheerder. :nananere
Nee. De webbeheerder heeft ooit in het RD gestaan. Hij woont aan het andere einde van de Biblebelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Stof

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
Hollander schreef:

Iedereen die mij gisteren en vandaag een soort van 'uitlachte' toen ik schreef dat de 2 jongste predikanten straks beiden in Rijssen dienen, verwijs ik naar dit artikel: https://www.gergeminfo.nl/nieuws/ds-pd- ... beroep-aan.
Blijkbaar vind de webbeheerder dit ook dusdanig nieuwswaardig om te vermelden. Zo gek was mijn bewering dus niet.
Misschien ben je zelf wel de webbeheerder. :nananere
Nee. De webbeheerder heeft ooit in het RD gestaan. Hij woont aan het andere einde van de Biblebelt.
Arjan van 't Zelfde, lid van GG Beekbergen. https://www.linkedin.com/in/arjan-van-t-zelfde-2a759b8a.
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Nee. De webbeheerder heeft ooit in het RD gestaan. Hij woont aan het andere einde van de Biblebelt.
Maar misschien heeft hij een tekstschrijver uit het Zeeuwse in dienst. Alles kan, hè. :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
refo

Bericht door refo »

Het bericht is niet helemaal juist. Rijssen-West is niet een van de 2 grootste gemeenten.
Of het bijzonder is, weet ik niet. Er bestaat ook jeugdige overmoed.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:

Het bericht is niet helemaal juist. Rijssen-West is niet een van de 2 grootste gemeenten.
Of het bijzonder is, weet ik niet. Er bestaat ook jeugdige overmoed.
Alle drie gemeenten in R. zitten volgens mij in de top 10 van grootste GerGerms. Maar voor West weet ik dat niet zeker, maar het is beslist geen kleine gemeente, en nog altijd groeiend. (staat op nummer 19, zoals hieronder blijkt)

Volgens Wikipedia:
Nr. Gemeente Leden
Predikant (per 1 sept. 2019)
-------------------------------
1 Rijssen-Zuid
2.764 ds. S.W. Janse

2 Nunspeet
2.396 ds. A. Schot

3 Kootwijkerbroek
2.386 ds. G. Beens

4 Yerseke
2.362 ds. C. van Krimpen

5 Barneveld-Centrum
2.360 ds. E.J. Boudewijn

6 Rijssen-Noord 2.295
ds. C.A. van Dieren

7 Veenendaal
2.230 ds. B. Labee

8 Opheusden
2.216 ds. W. Mouw

9 Genemuiden
2.145 vacant

10 Hendrik-Ido-Ambacht
2.110 ds. M.H. Schot

11 Scherpenzeel
2.063 vacant

12 Krabbendijke
2.043 vacant

13 's Gravenpolder
2.030 vacant

14 De Valk-Wekerom
1.922 ds. B.J. van Boven

15 Barneveld-Zuid
1.814 ds. J. van Laar

16 Werkendam
1.799 ds. H.J. Agteresch

17 Tricht-Geldermalsen
1.679 ds. P. Mulder

18 Gouda
1.621 ds. G. Clements

19 Rijssen-West
1.615 ds G van Manen

20 Alblasserdam
1.576 ds. C. Sonnevelt

21 Krimpen aan den IJssel
1.559 ds. C. van Ruitenburg

22 Kapelle-Biezelinge
1.554 vacant

23 Dordrecht
1.554 ds. W.A Zondag

24 Kampen
1.548 ds. D.W. Tuinier

25 Goes 1.490
ds. G.P. van Nieuw Amerongen

Waarom ze bij Wikipedia voor Rijssen-West, als predikant ds. van Manen toedichten is mij een raadsel, zoals er meer fouten in de online encyclopedie te vinden zijn...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik beweer ook niet dat jij de enige bent die zich met onnutte en ijdele dingen bezighoudt.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De beheerder van Gergeminfo is ook nogal van het hijgerige, de feitjes en de statistieken. Er staan soms ook tenenkrommende stukjes op de site. Bij een jubileum van een predikant lijken de ledentallen en beroepingsstatistieken daar belangrijker dan de kern van de prediking.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Stof schreef:We doen alsof dominees erop kicken om maar weer een nieuwe, aanzienlijker gemeente en hoger traktement te kunnen krijgen. Als je echt zo denkt vraag ik me af waarom je überhaupt nog naar de kerk gaat. Verwacht je dan echt nog vrucht op de prediking? Of is die vruchteloosheid het volgende kritiekpunt?

Denk je echt dat 't jonge gezin Den Haan blij is dat ze weer mogen verhuizen, dit keer naar een uithoek de andere kant op? Natúúrlijk niet zeg.

"Hij moest door Samaria gaan", zo was het toen, zo is het nog.
Paar opmerkingen hierbij:

1) Je hebt mij nergens zien opschrijven dat ik het heb over het jonge gezin Den Haan. Ik heb gesproken over het systeem in z'n algemeen wat niet deugt
2) Jammer om een discussie op deze wijze in de kiem te smoren. Waarom we überhaupt nog naar de kerk gaan? Om daar te horen hoe de Bijbel en de Heere tot ons spreekt. Mag je dan niet meer (positief) kritisch staan tegenover bepaalde zaken? (Te) makkelijk scoren dit
3)"Hij moest door Samaria gaan", je spreekt hier over de Heere Jezus. Ik vind het op z'n minst opmerkelijk om dit parallel te trekken aan het beroepingswerk binnen de Gereformeerde Gemeenten. Je doet net alsof dominees nu al in dit leven volkomen geestelijk leven. Kom op zeg, word eens reëel. Genoeg voorbeelden die uitwijzen dat dit niet het geval is.
Mara

Bericht door Mara »

Amstelodamense schreef:
Stof schreef:We doen alsof dominees erop kicken om maar weer een nieuwe, aanzienlijker gemeente en hoger traktement te kunnen krijgen.
Denk je echt dat 't jonge gezin Den Haan blij is dat ze weer mogen verhuizen, dit keer naar een uithoek de andere kant op? Natúúrlijk niet zeg.
Je doet net alsof dominees nu al in dit leven volkomen geestelijk leven. Kom op zeg, word eens reëel. Genoeg voorbeelden die uitwijzen dat dit niet het geval is.
In dit geval denk ik niet dat deze dominee erop gekickt heeft (rare uitdrukking in dit verband trouwens) want ik lees dat hij een beroep eerder heeft afgewezen.
En er zijn slechtere plaatsen om te wonen dan in het schone Rijssen.
Zo goed ken ik het gezin niet, maar ik denk wel dat ze reëel genoeg in het leven staan om zoiets te verwachten.

Een predikant kan zich soms erg verbonden weten met een gemeente, maar hij is ook een voorbijganger. Niet alleen voorganger dus. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:De beheerder van Gergeminfo is ook nogal van het hijgerige, de feitjes en de statistieken. Er staan soms ook tenenkrommende stukjes op de site. Bij een jubileum van een predikant lijken de ledentallen en beroepingsstatistieken daar belangrijker dan de kern van de prediking.
Laat hem dat maar niet horen! Hij leest hier namelijk ook mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Erskinees schreef:De beheerder van Gergeminfo is ook nogal van het hijgerige, de feitjes en de statistieken. Er staan soms ook tenenkrommende stukjes op de site. Bij een jubileum van een predikant lijken de ledentallen en beroepingsstatistieken daar belangrijker dan de kern van de prediking.
Jouw alter ego?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nee:
Stof schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:Misschien ben je zelf wel de webbeheerder. :nananere
Arjan van 't Zelfde, lid van GG Beekbergen. https://www.linkedin.com/in/arjan-van-t-zelfde-2a759b8a.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Ja, dat hebben we al gemerkt.
Gesloten