Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
De moeite ligt niet zozeer in de prediking van ds Vreugdenhil, maar meer in de uitwerking van zijn prediking. Aan de andere kant moeten we ook geen karikatuur maken van zogenaamde linkse dominees binnen de GG: er wordt altijd de dood in Adam en het leven in Christus gepredikt, ellende, verlossing en dankbaarheid, er wordt wel degelijk (en soms nog scherp ook) gesepareerd etc.
- Maanenschijn
Het probleem zit niet in links-rechts. Het echte probleem zit er in dat de natuurlijke mens bij Christus als Plaatsvervanger weg wil blijven. Op een 'vrome' manier, door te blijven zoeken in zichzelf en zelfonderzoek. Of op een 'makkelijke' manier door Christus toe te eigenen zonder de ervaring van verlorenheid.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:12-DIA- schreef: ↑Vandaag, 11:03Het was niet enkel het woord van Petrus, anders zou het niets uitgewerkt hebben. Wat heb ik daar verder van te vinden? Waar wilde u naartoe?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 10:58Vindt u de toespraak van Petrus op de Pinksterdag ontdekkend genoeg? Daar lezen we immers ook niet zoveel over de door u zo geroemde kenmerken etc-DIA- schreef: ↑Vandaag, 10:45 Misschien is het ook goed om via "Delpher" oude jaargangen van het Nederlands Dagblad wat na te lezen.
Dan kunnen we wel eens het gevoel krijgen dat wat het ND toen schreef, nu zo rechtstreeks uit het RD afkomstig kon zijn. Lees bv. de stukjes "kanttekeningen" van P. Jongeling.
U zou thuisblijven voor de prediking van ds Vreugdenhil omdat het niet ontdekkend genoeg zou zijn en te makkelijk. Als u elke zondag zo'n preek als Petrus hield zou horen, zou u dan ook niet meer naar de kerk gaan?
Wat ik er mee wilde zeggen: we kunnen allerlei oude jaargangen van het ND gaan doorspitten om te kijken hoe men er 20 jaar geleden over dacht (zonder dat naast de Bijbel te leggen) maar gaat het er niet in de eerste instantie om hoe het Woord erover denkt? Vandaar mijn vraag: mist u ook de ontdekking in de preek van Petrus?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wat bedoel je met de uitwerking van zijn prediking ?GGotK schreef: ↑Vandaag, 11:31 De moeite ligt niet zozeer in de prediking van ds Vreugdenhil, maar meer in de uitwerking van zijn prediking. Aan de andere kant moeten we ook geen karikatuur maken van zogenaamde linkse dominees binnen de GG: er wordt altijd de dood in Adam en het leven in Christus gepredikt, ellende, verlossing en dankbaarheid, er wordt wel degelijk (en soms nog scherp ook) gesepareerd etc.
-
worden die problemen niet in stand gehouden door bepaalde eenzijdige prediking?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De Heere Jezus was ook makkelijk. Hij verweet de Schriftgeleerden dat ze de mensen lasten oplegden die te zwaar waren en die ze zelf niet optilden.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 11:33Het probleem zit niet in links-rechts. Het echte probleem zit er in dat de natuurlijke mens bij Christus als Plaatsvervanger weg wil blijven. Op een 'vrome' manier, door te blijven zoeken in zichzelf en zelfonderzoek. Of op een 'makkelijke' manier door Christus toe te eigenen zonder de ervaring van verlorenheid.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:12
U zou thuisblijven voor de prediking van ds Vreugdenhil omdat het niet ontdekkend genoeg zou zijn en te makkelijk. Als u elke zondag zo'n preek als Petrus hield zou horen, zou u dan ook niet meer naar de kerk gaan?
Wat ik er mee wilde zeggen: we kunnen allerlei oude jaargangen van het ND gaan doorspitten om te kijken hoe men er 20 jaar geleden over dacht (zonder dat naast de Bijbel te leggen) maar gaat het er niet in de eerste instantie om hoe het Woord erover denkt? Vandaar mijn vraag: mist u ook de ontdekking in de preek van Petrus?
Zo zie ik ook het voortdurend hameren op de ellendekennis. Dat is te zwaar. En zij die het propageren tillen het niet op. Ze zijn daar immers voorbij. Menen ze.
Denkt u dat we ons altijd maar laten opjagen als aangeschoten wild dat de vrede haakt, naar rust snakt om zo de opgelopen pijnlijke schampwonden een weinig te verzorgen, en de rust niet vindt?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:12-DIA- schreef: ↑Vandaag, 11:03Het was niet enkel het woord van Petrus, anders zou het niets uitgewerkt hebben. Wat heb ik daar verder van te vinden? Waar wilde u naartoe?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 10:58Vindt u de toespraak van Petrus op de Pinksterdag ontdekkend genoeg? Daar lezen we immers ook niet zoveel over de door u zo geroemde kenmerken etc-DIA- schreef: ↑Vandaag, 10:45 Misschien is het ook goed om via "Delpher" oude jaargangen van het Nederlands Dagblad wat na te lezen.
Dan kunnen we wel eens het gevoel krijgen dat wat het ND toen schreef, nu zo rechtstreeks uit het RD afkomstig kon zijn. Lees bv. de stukjes "kanttekeningen" van P. Jongeling.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Waar ligt uw moeite met de uitwerking die de prediking van ds Vreugdenhil zou kunnen hebben?GGotK schreef: ↑Vandaag, 11:31 De moeite ligt niet zozeer in de prediking van ds Vreugdenhil, maar meer in de uitwerking van zijn prediking. Aan de andere kant moeten we ook geen karikatuur maken van zogenaamde linkse dominees binnen de GG: er wordt altijd de dood in Adam en het leven in Christus gepredikt, ellende, verlossing en dankbaarheid, er wordt wel degelijk (en soms nog scherp ook) gesepareerd etc.
Het spijt mij maar dit is zo cryptisch omschreven dat ik niet echt begrijp wat u probeert te zeggen en wat dit met mijn vraag te maken heeft-DIA- schreef: ↑Vandaag, 11:42Denkt u dat we ons altijd maar laten opjagen als aangeschoten wild dat de vrede haakt, naar rust snakt om zo de opgelopen pijnlijke schampwonden een weinig te verzorgen, en de rust niet vindt?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:12
Moeten we hier echt in het openbaar twee predikanten/twee preken gaan vergelijken en bespreken? In het verleden werden zulke gesprekken vaak gesloten door de moderatoren.
Zeker, dat is de kern maar de mens wordt toch een handje geholpen (in dat probleem wat hij al heeft) want met al die kenmerken zoeken we het geloof buiten Christus in onszelf in plaats van buiten onszelf in Christus. En de Bijbel stelt niet de zondekennis als voorwaarde om Christus toe te eigenenMaanenschijn schreef: ↑Vandaag, 11:33Het probleem zit niet in links-rechts. Het echte probleem zit er in dat de natuurlijke mens bij Christus als Plaatsvervanger weg wil blijven. Op een 'vrome' manier, door te blijven zoeken in zichzelf en zelfonderzoek. Of op een 'makkelijke' manier door Christus toe te eigenen zonder de ervaring van verlorenheid.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:12
Meestal worden fatsoensnormen overschreden. Verder is het common sense in bijvoorbeeld HHK en CGK gemeenten om preekbesprekingen te houden. Het verschil is dat de dominee er dan bij is, dus dat zorgt voor een filtering van de feedback. Dus ja, ik zou willen oproepen, zet hier alleen tekst neer die je ook zou zeggen als de dominee er bij zit.
Kort en bondig dan op uw verzoek: Wie wordt hier gejaagd van den beginne aan? Nee, niet deze persoon, maar wel de leer die we begeren te belijden en hoog te houden. En deze leer heeft vele bestrijders.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:46Het spijt mij maar dit is zo cryptisch omschreven dat ik niet echt begrijp wat u probeert te zeggen en wat dit met mijn vraag te maken heeft-DIA- schreef: ↑Vandaag, 11:42Denkt u dat we ons altijd maar laten opjagen als aangeschoten wild dat de vrede haakt, naar rust snakt om zo de opgelopen pijnlijke schampwonden een weinig te verzorgen, en de rust niet vindt?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:12U zou thuisblijven voor de prediking van ds Vreugdenhil omdat het niet ontdekkend genoeg zou zijn en te makkelijk. Als u elke zondag zo'n preek als Petrus hield zou horen, zou u dan ook niet meer naar de kerk gaan?
Wij worden moe van al deze bittere van al die bittere woorden.
Misschien voelen we wel iets van wat de dichter zong in Psalm 123 vers 2:
Geef ons genâ, geef ons genâ, o HEER,
En red ons tot Uw eer;
Wij zijn reeds moe van al de schamp're woorden,
Die wij van smaders hoorden;
Ons treurig hart is moe van al het spotten,
En 't honend samenrotten
Der hovaardij, die need'rigen veracht,
En weelderig belacht.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Maanenschijn
Ik zit te denken aan Johannes 6: daar gaan velen (na gegeten te hebben van het brood dat de Heere Jezus brak) van hem weg. Want het aanbod van genade, het aanbod van Brood des Levens was eenrede die hard was en men zich er aan ergerden. In deze geschiedenis zijn ook deze twee zaken te leren: het zoeken in zichzelf (wat het volk en de Schriftgeleerden als grond voor de zaligheid zien) is ten ene male onvoldoende. En dat zien we nu ook nog. Daar waar Christus ruim gepredikt wordt horen we vaak: dat gaat zomaar niet!refo schreef: ↑Vandaag, 11:39 De Heere Jezus was ook makkelijk. Hij verweet de Schriftgeleerden dat ze de mensen lasten oplegden die te zwaar waren en die ze zelf niet optilden.
Zo zie ik ook het voortdurend hameren op de ellendekennis. Dat is te zwaar. En zij die het propageren tillen het niet op. Ze zijn daar immers voorbij. Menen ze.
Maar we leren hier ook het andere: als er geen honger is gemaakt door de Geest die levend maakt (vers 63) is er geen eten van het Brood des Levens. Alleen zij komen tot de Heere Jezus die daartoe van God gegeven zijn en gaande gemaakt worden.
Een hoofdstuk (Johannes 6) om nog eens diep over na te denken, mbt deze discussie trouwens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Kijk, dat vind ik nu eens een wijze raad!!!! Bedankt Herman! Wat je de dominee zelf niet durft te zeggen, moet je hier niet WILLEN zeggen.Herman schreef: ↑Vandaag, 11:56Meestal worden fatsoensnormen overschreden. Verder is het common sense in bijvoorbeeld HHK en CGK gemeenten om preekbesprekingen te houden. Het verschil is dat de dominee er dan bij is, dus dat zorgt voor een filtering van de feedback. Dus ja, ik zou willen oproepen, zet hier alleen tekst neer die je ook zou zeggen als de dominee er bij zit.
En zeker niet als daarbij de fatsoensnormen worden overschreden. En dat is hier de laatste tijd nogal eens gebeurd.
Ik neem je raad ter harte voor zover het mijzelf betreft, en beveel het anderen aan!
Aha, ik snap het maar het punt wat ik nu juist probeer te maken is dat de leer die u wenst hoog te houden in elk geval een andere is dan de leer der Reformatie en de leer uit de Bijbel. Kunt u mij nog proberen een serieus antwoord op mijn vraag te geven? En nee, ik 'veracht ' u niet, ik spreek u ('als enige bij wie ik dit ongemerkt doe merk ik ) als 'u' aan , ben geen 'smader' en ik probeer geen 'schampere woorden' te gebruiken dus zie het zeker niet als een persoonlijke aanval.-DIA- schreef: ↑Vandaag, 11:57Kort en bondig dan op uw verzoek: Wie wordt hier gejaagd van den beginne aan? Nee, niet deze persoon, maar wel de leer die we begeren te belijden en hoog te houden. En deze leer heeft vele bestrijders.Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:46Het spijt mij maar dit is zo cryptisch omschreven dat ik niet echt begrijp wat u probeert te zeggen en wat dit met mijn vraag te maken heeft-DIA- schreef: ↑Vandaag, 11:42Denkt u dat we ons altijd maar laten opjagen als aangeschoten wild dat de vrede haakt, naar rust snakt om zo de opgelopen pijnlijke schampwonden een weinig te verzorgen, en de rust niet vindt?Rido91 schreef: ↑Vandaag, 11:12
Wij worden moe van al deze bittere van al die bittere woorden.
Misschien voelen we wel iets van wat de dichter zong in Psalm 123 vers 2:
Geef ons genâ, geef ons genâ, o HEER,
En red ons tot Uw eer;
Wij zijn reeds moe van al de schamp're woorden,
Die wij van smaders hoorden;
Ons treurig hart is moe van al het spotten,
En 't honend samenrotten
Der hovaardij, die need'rigen veracht,
En weelderig belacht.