Gereformeerde Gemeenten

Online
Rido91
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

-DIA- schreef: Gisteren, 09:56
Rido91 schreef: Gisteren, 09:54
-DIA- schreef: Gisteren, 09:32 Misschien nog een niet onbelangrijke vraag: Hoe denken we nu over een bijna-christen?
Wat denken we van boeken als "Betrouwbarew gids naar de hemel" van Joseph Alleine, of "De bijna-christen ontdekt" van Matheus Meade. Is de Mens van Nu eerlijker naar zichzelf toe, en bedriegt hij zichzelf niet meer zo snel? Is er iets veranderd in het het hart van de mens, is die diepe arglistigheid weg, of minder geworden, of zou het misschien zo kunnen zijn dat we niet zozeer ontdekt wensen te worden, en vleien mei goede gedachten omtrent onszelf en maken we geen zorgen, want: "We hebben immer Jezus aangenomen?" En, zo concluderen we misschien: "Jezus is voor zondaren gestorven en dat ik ben ik, en ik geloof dat, en dus is het goed?"
De door u genoemde boeken heb ik niet gelezen maar het korte antwoord is: er zijn maar twee wegen dus zalig of niet zalig. Hoewel ik snap wat er mee bedoelt wordt is er geen derde weg voor 'bijna-christenen.
Maar er wel 'bijna-christenen', en hoe weet ik of ik dat ben?
Kort gezegd door de Bijbel te lezen en de vraag te beantwoorden of Christus u alles is geworden of niet. Een kenmerk van het ware geloof is ook de zekerheid van het geloof. Lees hiertoe hoofdstuk V maar uit de Dordtse Leerregels.
Maar een prediking met een beperkt aanbod van genade of waar geen ruimte is voor het woord geloof zal dat helaas vaak niet uitwerken, daarom is dit ook niet zomaar een accentverschil
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5273
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Misschien nog een niet onbelangrijke vraag: Hoe denken we nu over een bijna-christen?
Wat denken we van boeken als "Betrouwbarew gids naar de hemel" van Joseph Alleine, of "De bijna-christen ontdekt" van Matheus Meade. Is de Mens van Nu eerlijker naar zichzelf toe, en bedriegt hij zichzelf niet meer zo snel? Is er iets veranderd in het het hart van de mens, is die diepe arglistigheid weg, of minder geworden, of zou het misschien zo kunnen zijn dat we niet zozeer ontdekt wensen te worden, en vleien mei goede gedachten omtrent onszelf en maken we geen zorgen, want: "We hebben immer Jezus aangenomen?" En, zo concluderen we misschien: "Jezus is voor zondaren gestorven en dat ik ben ik, en ik geloof dat, en dus is het goed?"
Ja, die heb ik gelezen. Denk ook aan Owen, huiveringwekkend soms.

Eén ding hadden zijn gemeen: ze verwezen naar Christus. Zonder omwegen, met bevel van geloof en bekering.

Zonder te weten hoe elke predikant van de GG dit afzonderlijk preekt (ik geef daar dus geen oordeel over) is het bedekt, minimaal of ongestructureerd prediken van het behoud in Christus een reden dat mensen in hun onwaardigheid en misschien-wel-zelfbedrog blijven ronddolen. Dat voelt wel vroom en kan een grond in zichzelf worden. Maar daarmee komt de Heere niet aan Zijn eer en de mens niet aan zijn zaligheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 33919
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Zien we nu goed wat het RD in 1989 ook zag gebeuren? Toen was er dus al beroering omtrent deze zaken, lees nog eens:
Terrein gewonnen
Waarom schrijf ik dit allemaal? Om een vrijgemaakte collega de das om te doen? Integendeel. Maar omdat ik wel eens bang ben dat zijn opvattingen steeds meer terrein winnen in de gereformeerde gezindte. Men moet vooral de mensen uit hun lijdelijkheid vandaan preken. Men moet niet zo strak de kenmerken van genade prediken. Men moet niet te veel aanwijzen waar het verkeerd kan gaan, maar liever 'positief' zijn. Men mag niet ongelovig zijn. Men moet de verbondsbeloften en het aanbod prediken. Men moet geloven.
Veel daarvan is nog waar ook. Maar waar zien wij in de praktijk dat er een ander, een nieuw leven groeit? Vruchten van heiligmaking mogen, kunnen toch niet uitblijven? Daarom blijft zelfonderzoek nodig. Daarbij blijven de geschriften van theologen uit voorbije eeuwen nuttig.
Jazeker, het aanbod van genade kan men niet wijd genoeg.uitbreiden! Maar de ellende van de mens kan men -daartegenover- niet diep genoeg peilen. En voor de boze streken van het menselijk hart kan men niet ernstig genoeg waarschuwen. Agrippa moet net zo goed aangewezen worden als Judas en Demas.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
R+ck
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2025, 14:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door R+ck »

Beste mede forum genoten. Ik merk dat dit gesprek niet voor meer toenadering maar eerder tot verwijdering leidt. Terwijl we toch gericht moeten zijn op de eenheid waar de Heere Jezus zelf voor gebeden heeft en nog altijd voor bidt.

Ik wil graag een citaat delen uit een recente preek van een (zo je wilt ‘rechtse) d.s die hier de laatste pagina’s veel ter sprake komt waarvan ik hoop en aanneem dat we elkaar hier van harte in kunnen vinden:
Ik heb al heel wat mooie boeken in mijn leven gelezen, en er zijn een aantal boeken die ik zeer liefheb. Maar ik moet u heel eerlijk zeggen: Romeinen 8 van Winslow is zó treffend, zó onderwijzend, zó vol lering. En dan spreekt hij ook over dat spanningsveld, zoals wij daar vaak tegenaan lopen, hè? Als het gaat om verkiezing, uitwendige roeping – hoe verhoudt zich dat met elkaar?

Geloof maar niet dat wij dat ooit zullen kunnen begrijpen, en dat God ook niet van ons vraagt dat wij dat kloppend krijgen voor onze bevatting. Gods verkiezing is Zijn zaak en niet de uwe. De roeping van het Evangelie, dát is waar God ook u naar oordelen zal. En dan spreken we over de toepassing van het offer van Christus in het leven van de uitverkorenen. Maar de uitgestrektheid van het offer van Christus geeft grond in de Evangelieprediking.

U zegt: “Dat kan niet samengaan.” Voor u niet, maar voor God wél. Als wij zeggen: “Die dingen kunnen niet samengaan en die zijn zelfs met elkaar in strijd,” dan willen wij God begrijpen. En dat is niet wat God van ons vraagt. En wat voor ons twee is, is voor Hem één. En dan kan het in Gods gedachten bestaan om allen te nodigen en de uitverkorenen zalig te maken. En hoe zich dat tot elkaar verhouden zal, dat zal pas in de eeuwigheid geopenbaard worden.

Dus het is niet de vraag of u uitverkoren bent. De prediking is: dat u verloren bent. Dat wil God u gezegd hebben. Dat is wat wij leren moeten. Maar daartegenover wordt de belofte van het Evangelie verkondigd aan allen, en een iegelijk tot wie God naar Zijn welbehagen Zijn Woord zendt – zonder onderscheid. Met bevel van bekering en geloof, dat een iegelijk die in de gekruiste Christus gelooft, niet zal worden verdreven, maar het eeuwige leven hebben.

Dat gaat over u. Dat gaat over u. Dat gaat over ieder die hier vanavond binnen de muren van dit kerkgebouw aanwezig is. Dat is wat we noemen: het ernstig, hartelijk, welmenend aanbod van genade, waarin God u Zijn vriendschap biedt.

En als u onbekeerd sterft, zal Hij zeggen: “Ik heb geroepen, maar gij hebt niet geantwoord.” En in dat licht mag ik zeggen: u ligt allen onder het oordeel van de dood, maar d’r is er Eén die uw ziel redden kan, en die het gezegd heeft: “Ontwaakt, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.”

Als u naar binnen kijkt, ziet u de dood. Als u in uw eigen hart kijkt, ziet u de onbekendheid, ziet u de hardheid, ziet u de onbuigzaamheid, ziet u de onwilligheid. Uw hart – wat springlevend is voor alles van deze wereld… Het kost u en mij niet de minste moeite om onze gedachten op de zonde te richten. Het gaat zó ellendig vanzelf. En het kost ons alle moeite om enige gedachten op de hemel te richten.

Het kost ons niet de minste moeite om voor alle dingen van de tijd stad en land af te reizen, dan hierheen, dan daarheen. We getroosten ons kosten noch moeite. Maar het kost zó heel veel moeite om nu eens een avond lang – en wat is een avond – aan de zaken van je eeuwige ziel te denken. Van je onsterfelijke ziel.

Voelt u?

U zegt: “Maar waar moet ik dan heen, dominee?” Niet dieper afdalen in uzelf. Denk niet dat u er ooit nog iets van vinden zult in uzelf wat aansluiting heeft op de dingen van God en van Zijn Koninkrijk. Want het is er niet, en het komt er niet. U moet bij Hem zijn. De dood ligt bij u, het leven ligt in Hem.

U zegt: “Maar ik kan me nergens brengen.” Dat is maar de vraag, dat is maar de vraag. Wie verbiedt het u om de komende nacht door te brengen op uw knieën voor Gods aangezicht? Wie verbiedt u om dagelijks enkele uren af te zonderen om in de Heilige Schrift te lezen? Wie verbiedt u om alle middelen aan te wenden die God gegeven heeft, waarlangs Hij werken wil? Is er iemand die u dat verbiedt?

Wees eens eerlijk: wat is de reden dat er zóveel tijd verloren gaat aan de dingen van de wereld, en er zó weinig tijd besteed wordt aan onze ziel? Is dat een zaak van onmacht, of is dat een zaak van onwil…?

d.s A.T Huijser (5-6-2025)
-DIA-
Berichten: 33919
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

R+ck schreef: Gisteren, 10:29 Beste mede forum genoten. Ik merk dat dit gesprek niet voor meer toenadering maar eerder tot verwijdering leidt. Terwijl we toch gericht moeten zijn op de eenheid waar de Heere Jezus zelf voor gebeden heeft en nog altijd voor bidt.

Ik wil graag een citaat delen uit een recente preek van een (zo je wilt ‘rechtse) d.s die hier de laatste pagina’s veel ter sprake komt waarvan ik hoop en aanneem dat we elkaar hier van harte in kunnen vinden:
Ik heb al heel wat mooie boeken in mijn leven gelezen, en er zijn een aantal boeken die ik zeer liefheb. Maar ik moet u heel eerlijk zeggen: Romeinen 8 van Winslow is zó treffend, zó onderwijzend, zó vol lering. En dan spreekt hij ook over dat spanningsveld, zoals wij daar vaak tegenaan lopen, hè? Als het gaat om verkiezing, uitwendige roeping – hoe verhoudt zich dat met elkaar?

Geloof maar niet dat wij dat ooit zullen kunnen begrijpen, en dat God ook niet van ons vraagt dat wij dat kloppend krijgen voor onze bevatting. Gods verkiezing is Zijn zaak en niet de uwe. De roeping van het Evangelie, dát is waar God ook u naar oordelen zal. En dan spreken we over de toepassing van het offer van Christus in het leven van de uitverkorenen. Maar de uitgestrektheid van het offer van Christus geeft grond in de Evangelieprediking.

U zegt: “Dat kan niet samengaan.” Voor u niet, maar voor God wél. Als wij zeggen: “Die dingen kunnen niet samengaan en die zijn zelfs met elkaar in strijd,” dan willen wij God begrijpen. En dat is niet wat God van ons vraagt. En wat voor ons twee is, is voor Hem één. En dan kan het in Gods gedachten bestaan om allen te nodigen en de uitverkorenen zalig te maken. En hoe zich dat tot elkaar verhouden zal, dat zal pas in de eeuwigheid geopenbaard worden.

Dus het is niet de vraag of u uitverkoren bent. De prediking is: dat u verloren bent. Dat wil God u gezegd hebben. Dat is wat wij leren moeten. Maar daartegenover wordt de belofte van het Evangelie verkondigd aan allen, en een iegelijk tot wie God naar Zijn welbehagen Zijn Woord zendt – zonder onderscheid. Met bevel van bekering en geloof, dat een iegelijk die in de gekruiste Christus gelooft, niet zal worden verdreven, maar het eeuwige leven hebben.

Dat gaat over u. Dat gaat over u. Dat gaat over ieder die hier vanavond binnen de muren van dit kerkgebouw aanwezig is. Dat is wat we noemen: het ernstig, hartelijk, welmenend aanbod van genade, waarin God u Zijn vriendschap biedt.

En als u onbekeerd sterft, zal Hij zeggen: “Ik heb geroepen, maar gij hebt niet geantwoord.” En in dat licht mag ik zeggen: u ligt allen onder het oordeel van de dood, maar d’r is er Eén die uw ziel redden kan, en die het gezegd heeft: “Ontwaakt, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.”

Als u naar binnen kijkt, ziet u de dood. Als u in uw eigen hart kijkt, ziet u de onbekendheid, ziet u de hardheid, ziet u de onbuigzaamheid, ziet u de onwilligheid. Uw hart – wat springlevend is voor alles van deze wereld… Het kost u en mij niet de minste moeite om onze gedachten op de zonde te richten. Het gaat zó ellendig vanzelf. En het kost ons alle moeite om enige gedachten op de hemel te richten.

Het kost ons niet de minste moeite om voor alle dingen van de tijd stad en land af te reizen, dan hierheen, dan daarheen. We getroosten ons kosten noch moeite. Maar het kost zó heel veel moeite om nu eens een avond lang – en wat is een avond – aan de zaken van je eeuwige ziel te denken. Van je onsterfelijke ziel.

Voelt u?

U zegt: “Maar waar moet ik dan heen, dominee?” Niet dieper afdalen in uzelf. Denk niet dat u er ooit nog iets van vinden zult in uzelf wat aansluiting heeft op de dingen van God en van Zijn Koninkrijk. Want het is er niet, en het komt er niet. U moet bij Hem zijn. De dood ligt bij u, het leven ligt in Hem.

U zegt: “Maar ik kan me nergens brengen.” Dat is maar de vraag, dat is maar de vraag. Wie verbiedt het u om de komende nacht door te brengen op uw knieën voor Gods aangezicht? Wie verbiedt u om dagelijks enkele uren af te zonderen om in de Heilige Schrift te lezen? Wie verbiedt u om alle middelen aan te wenden die God gegeven heeft, waarlangs Hij werken wil? Is er iemand die u dat verbiedt?

Wees eens eerlijk: wat is de reden dat er zóveel tijd verloren gaat aan de dingen van de wereld, en er zó weinig tijd besteed wordt aan onze ziel? Is dat een zaak van onmacht, of is dat een zaak van onwil…?

d.s A.T Huijser (5-6-2025)
Ja, deze taal kennen we. Maar dat is ook ontdekkend.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-
Berichten: 33919
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Misschien is het ook goed om via "Delpher" oude jaargangen van het Nederlands Dagblad wat na te lezen.
Dan kunnen we wel eens het gevoel krijgen dat wat het ND toen schreef, nu zo rechtstreeks uit het RD afkomstig kon zijn. Lees bv. de stukjes "kanttekeningen" van P. Jongeling.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Online
Rido91
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

-DIA- schreef: Gisteren, 10:03
Rido91 schreef: Gisteren, 10:00
-DIA- schreef: Gisteren, 09:47
Bertiel schreef: Gisteren, 09:42

ik heb deze predikers weinig tot niet gehoord. wat ik heb gehoord is veel christen, weinig Christus, ontdekking buiten Christus om, is geen bijbelse ontdekking maar van en voor de mens. Ik heb ontdekking gehoord bij predikers die Christus nabij brachten, vanuit Zijn goedheid en verdienste, zo zal het harde hart verbroken worden en niet andersom.
Maar nu denk ik toch zomaar dat u zaken veroordeeld die genoemde predikers wel benoemden (of nog nog benoemen) en wat tot een nauw zelfonderzoek moet leiden. Want wees ervan overtuigd dat de predikers die sommigen wat verachtelijk als rechts benoemen, niet anders preken dan de 'founding fathers' van onze gemeenten.
Waar het vaak mis gaat in die door u genoemde en geroemde ontdekkende preken is dat ontdekking het doel van de preek lijkt te worden terwijl het een middel zou moeten zijn.
U bedoelt wellicht te zeggen "het ging mis bij de oprichters van de gereformeerde gemeenten", en daar lag de wortel van wat we niet meer wensen?
Dat is totaal niet wat ik wilde zeggen maar je kunt wel concluderen dat bijvoorbeeld ds Kersten als oprichter van de Ger Gem niet wenste om zich te voegen in de leer der Reformatie en met zijn leer voor grote geloofsonzerheid gezorgd heeft, al is die discussie hier al eerder gevoerd.
Eigenlijk is het nu de omgekeerde wereld geworden: blijf je trouw aan de Bijbelse tekst, preek je het Evangelie zo ruim als Jezus dat ook deed dan ben je een dwaalleraar, als je de tekst zo weet aan te passen met allerlei mitsen en maren en menselijke invullingen zodat het vooral niet zo ruim voorgesteld wordt als er staat preek je 'de oude waarheid.'
Online
Bertiel
Berichten: 5791
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: Gisteren, 10:45 Misschien is het ook goed om via "Delpher" oude jaargangen van het Nederlands Dagblad wat na te lezen.
Dan kunnen we wel eens het gevoel krijgen dat wat het ND toen schreef, nu zo rechtstreeks uit het RD afkomstig kon zijn. Lees bv. de stukjes "kanttekeningen" van P. Jongeling.
de bijbel is niet voldoende? Ik moet zo ontzettend veel lezen, dat ik amper aan de bijbel toekom. Terwijl ik steeds meer en meer leer, dat als ik het bij het woord enkel hou, dit mij meer profijt dan alles er rondomheen uittespitten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 32295
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

DIA, het is goed bedoeld, maar wat je schrijft klopt op allerlei punten niet.

Ik heb 'De bijna-christen ontdekt' gelezen, en ik vind het een prima boek. Ik kan mij ook prima in de geciteerde woorden van ds. Huijser vinden. En ik ben echt links GG.

Je moet karakterverschillen niet uitvergroten tot principiële punten, dat is één. En daarnaast mag er verschil van inzicht zijn.

Maar het zou duidelijk moeten zijn dat de rechterflank van de GG minder in lijn staat met reformatie, nadere reformatie en belijdenisgeschriften als de DL dan de linkerflank. Daarmee ben je nog niet ongereformeerd, maar het zou dwaas zijn om een predikant als ds. Vreugdenhil ongereformeerd te noemen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5824
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Rido91 schreef: Gisteren, 10:46
-DIA- schreef: Gisteren, 10:03
Rido91 schreef: Gisteren, 10:00
-DIA- schreef: Gisteren, 09:47
Maar nu denk ik toch zomaar dat u zaken veroordeeld die genoemde predikers wel benoemden (of nog nog benoemen) en wat tot een nauw zelfonderzoek moet leiden. Want wees ervan overtuigd dat de predikers die sommigen wat verachtelijk als rechts benoemen, niet anders preken dan de 'founding fathers' van onze gemeenten.
Waar het vaak mis gaat in die door u genoemde en geroemde ontdekkende preken is dat ontdekking het doel van de preek lijkt te worden terwijl het een middel zou moeten zijn.
U bedoelt wellicht te zeggen "het ging mis bij de oprichters van de gereformeerde gemeenten", en daar lag de wortel van wat we niet meer wensen?
Dat is totaal niet wat ik wilde zeggen maar je kunt wel concluderen dat bijvoorbeeld ds Kersten als oprichter van de Ger Gem niet wenste om zich te voegen in de leer der Reformatie en met zijn leer voor grote geloofsonzerheid gezorgd heeft, al is die discussie hier al eerder gevoerd.
Eigenlijk is het nu de omgekeerde wereld geworden: blijf je trouw aan de Bijbelse tekst, preek je het Evangelie zo ruim als Jezus dat ook deed dan ben je een dwaalleraar, als je de tekst zo weet aan te passen met allerlei mitsen en maren en menselijke invullingen zodat het vooral niet zo ruim voorgesteld wordt als er staat preek je 'de oude waarheid.'
Volgens mij chargeer je best wel wat nu...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 33919
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Gisteren, 10:50 DIA, het is goed bedoeld, maar wat je schrijft klopt op allerlei punten niet.

Ik heb 'De bijna-christen ontdekt' gelezen, en ik vind het een prima boek. Ik kan mij ook prima in de geciteerde woorden van ds. Huijser vinden. En ik ben echt links GG.

Je moet karakterverschillen niet uitvergroten tot principiële punten, dat is één. En daarnaast mag er verschil van inzicht zijn.

Maar het zou duidelijk moeten zijn dat de rechterflank van de GG minder in lijn staat met reformatie, nadere reformatie en belijdenisgeschriften als de DL dan de linkerflank. Daarmee ben je nog niet ongereformeerd, maar het zou dwaas zijn om een predikant als ds. Vreugdenhil ongereformeerd te noemen.
En de oude vrijgemaakten waren zeker ook goed gereformeerd?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Online
Rido91
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

-DIA- schreef: Gisteren, 10:45 Misschien is het ook goed om via "Delpher" oude jaargangen van het Nederlands Dagblad wat na te lezen.
Dan kunnen we wel eens het gevoel krijgen dat wat het ND toen schreef, nu zo rechtstreeks uit het RD afkomstig kon zijn. Lees bv. de stukjes "kanttekeningen" van P. Jongeling.
Vindt u de toespraak van Petrus op de Pinksterdag ontdekkend genoeg? Daar lezen we immers ook niet zoveel over de door u zo geroemde kenmerken etc
-DIA-
Berichten: 33919
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Rido91 schreef: Gisteren, 10:58
-DIA- schreef: Gisteren, 10:45 Misschien is het ook goed om via "Delpher" oude jaargangen van het Nederlands Dagblad wat na te lezen.
Dan kunnen we wel eens het gevoel krijgen dat wat het ND toen schreef, nu zo rechtstreeks uit het RD afkomstig kon zijn. Lees bv. de stukjes "kanttekeningen" van P. Jongeling.
Vindt u de toespraak van Petrus op de Pinksterdag ontdekkend genoeg? Daar lezen we immers ook niet zoveel over de door u zo geroemde kenmerken etc
Het was niet enkel het woord van Petrus, anders zou het niets uitgewerkt hebben. Wat heb ik daar verder van te vinden? Waar wilde u naartoe?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
R+ck
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jun 2025, 14:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door R+ck »

Beste DIA, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat u niet op zoek bent naar verbinding maar naar het krijgen van uw eigen gelijk… met mijn citaat wilde ik aangeven dat deze woorden van Ds Huijser iedereen uit de GG zal onderschrijven.
Terwijl u alles wat links van u is veroordeelt en afkeurt. Daarmee glijden we verder af en groeien we uit elkaar.
We moeten elkaar de ruimte geven binnen de gestelde piketpalen van de DL en andere belijdenisgrschriften. Dat is namelijk precies de reden waarom ze zijn opgesteld. Wie zijn wij om die te gaan vernauwen ?
Online
Rido91
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rido91 »

-DIA- schreef: Gisteren, 11:03
Rido91 schreef: Gisteren, 10:58
-DIA- schreef: Gisteren, 10:45 Misschien is het ook goed om via "Delpher" oude jaargangen van het Nederlands Dagblad wat na te lezen.
Dan kunnen we wel eens het gevoel krijgen dat wat het ND toen schreef, nu zo rechtstreeks uit het RD afkomstig kon zijn. Lees bv. de stukjes "kanttekeningen" van P. Jongeling.
Vindt u de toespraak van Petrus op de Pinksterdag ontdekkend genoeg? Daar lezen we immers ook niet zoveel over de door u zo geroemde kenmerken etc
Het was niet enkel het woord van Petrus, anders zou het niets uitgewerkt hebben. Wat heb ik daar verder van te vinden? Waar wilde u naartoe?

U zou thuisblijven voor de prediking van ds Vreugdenhil omdat het niet ontdekkend genoeg zou zijn en te makkelijk. Als u elke zondag zo'n preek als Petrus hield zou horen, zou u dan ook niet meer naar de kerk gaan?
Wat ik er mee wilde zeggen: we kunnen allerlei oude jaargangen van het ND gaan doorspitten om te kijken hoe men er 20 jaar geleden over dacht (zonder dat naast de Bijbel te leggen) maar gaat het er niet in de eerste instantie om hoe het Woord erover denkt? Vandaar mijn vraag: mist u ook de ontdekking in de preek van Petrus?
Plaats reactie