De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 15:22
Amstelodamense schreef: ↑Vandaag, 14:58
ZWP schreef: ↑Vandaag, 08:36
De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 23:32
Ben wel blij met Trump. Pakt mooi door. In media zijn ze allemaal weer aan het huilen natuurlijk. Hoor je ze praten over het “internationaal recht”.. Wat een geklets allemaal… Word wakker uit je droom wereld!!
Wat vind je van de recente uitspraak van hem dat ‘de eer denk te te hebben’ om Cuba in te nemen. Hij zegt: ‘Ik denk dat ik ermee kan doen wat ik wil’.
Taal van een groots staatsman?
Het is te bizar voor woorden. Rijssenaar, leg eens uit waarom je blij met hem bent.
Hier wat voorbeelden:
- Godsdienstvrijheid;
- Steun voor Israël;
- Stoppen met gender gedoe;
- Abortus scherper;
- Iran aanpakken;
- Foute presidenten oppakken;
- Grote schoonmaak door media;
- Europa wakker schudden
Dit zijn toch allemaal punten die m.i. discutabel zijn.
1) Is er echt meer godsdienstvrijheid onder Trump? Hoe draagt hij hier aan bij?
2) Steun voor Israel is er inderdaad wel. Al was dat onder Biden al niet weinig. Ook Hillary Clinton was vrij duidelijk over hoe zij er in stond (en dat was een houding die we in Nederland graag gezien hadden denk ik). Blinde steun die kritiekloos is kan uiteindelijk de positie van Israel ook schaden. Iemand als Charlie Kirk was daarom ook wat kritischer dan Trump.
3) Dat was in VS wat doorgeslagen, al slaat het nu ook weer door de andere kant op. Als er de mogelijkheid is voor transitie dan moet je wat met mensen die transitie hebben doorgemaakt en het lijkt me dat je in ieder geval de mensen die nu alle uiterlijke lichamelijke kenmerken van een vrouw hebben ook zo behandeld.
4) Als het allemaal tot minder abortussen leidt zou dat mooi zijn. Ik zou niet verbaasd zijn als blijkt dat uiteindelijk meer abortussen plaatsvinden door beleid van regering Trump (de armsten die het zwaarder krijgen en de verminderde toegang tot ziektekostenverzekering zijn wel een ding in de VS, waar een bevalling in het ziekenhuis echt absurd duur kan zijn).
5 en 6) In Venezuela lijkt het er voor de bevolking niet veel beter op te worden, omdat men het regime eigenlijk heeft laten zitten. In Iran moet ik ook maar zien of het er beter op wordt. Bij de Korea-oorlog in de jaren 50 was er nog de Zuid-Koreaanse bevolking die er een stuk beter uit kwam, bij Iran nu is het maar de vraag of er iemand in Iran beter van wordt?
7) De grote schoonmaak door media is m.i. juist echt een probleem. Juist overheids-kritische pers is nuttig in een democratie. Als de kritische pers minder toegang krijgt tot informatie en journalisten moeten oppassen met wat ze schrijven (zonder dat er gelogen of misleidt wordt) dan is er echt een probleem.
8) Dat had vast met meer overleg gekund en zonder de grote schokken die het meebrengt. Vorige week was ik op een bijeenkomst over verspreiding van SOAs. HIV in Afrika is nog steeds groot en er is veel schade aangericht door het terugtrekken van USAID. Dit gaat niet alleen om geld, maar ook om de infrastructuur die wegviel. Wij klagen ook als de energiebedrijven van de ene op andere dag stoppen met energie leveren zelfs als ze stoppen met verdere rekeningen sturen. Wakker schudden is belangrijk (ook met verantwoording van Europa), maar alle soft-power weggooien lijkt me niet zo'n goed idee of dat naar Europa is of naar andere werelddelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."