Situatie Iran

KDD

Re: Situatie Iran

Bericht door KDD »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 12:44
ZWP schreef: Vandaag, 10:49
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 09:59
ZWP schreef: Vandaag, 08:36
Wat vind je van de recente uitspraak van hem dat ‘de eer denk te te hebben’ om Cuba in te nemen. Hij zegt: ‘Ik denk dat ik ermee kan doen wat ik wil’.
Taal van een groots staatsman?
Hij heeft gelijk. Als het een goed willende president was niet. Maar dit is wel een dictator en en vriendje van Rusland, dus vind het niet zo’n groot probleem
En hoe verhoudt zich dat dan volgens jou aan eerdere uitspraken van Trump over geen oorlogen meer beginnen en ze allemaal te stoppen?
Dit zijn geen echte oorlogen met veel man op de grond etc.. Je moet z’n uitspraken ook niet letterlijk nemen.
Bij Trump moet je altijd onthouden dat je zijn woorden óf letterlijk, maar dan niet serieus moet nemen, óf wel serieus, maar dan niet letterlijk. :D

Mooi om te lezen dat twee meer terroristen die hoge pieten waren in de Iraanse regering opgeruimd zijn.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

KDD schreef: Vandaag, 13:00
De Rijssenaar schreef: Vandaag, 09:59

Hij heeft gelijk. Als het een goed willende president was niet. Maar dit is wel een dictator en en vriendje van Rusland, dus vind het niet zo’n groot probleem
En hoe verhoudt zich dat dan volgens jou aan eerdere uitspraken van Trump over geen oorlogen meer beginnen en ze allemaal te stoppen?
Dit zijn geen echte oorlogen met veel man op de grond etc.. Je moet z’n uitspraken ook niet letterlijk nemen.
Bij Trump moet je altijd onthouden dat je zijn woorden óf letterlijk, maar dan niet serieus moet nemen, óf wel serieus, maar dan niet letterlijk. :D

Mooi om te lezen dat twee meer terroristen die hoge pieten waren in de Iraanse regering opgeruimd zijn.
Exact. Dat snappen veel mensen niet.. Het is verder gewoon een heel wijze bestuurder. Hij snapt hoe het volk denkt.
De Rijssenaar

ZWP schreef: Vandaag, 12:53
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:24 Nee, dat kan ik niet om zeer moverende redenen die jij zelf ook wel kan bedenken. Maar dat het nu een actief aandachtspunt is bewijst genoeg m.i.
Duidelijk! Je geeft een zeer stellige mening, maar bij een beetje tegengas blijk je de mening niet te kunnen onderbouwen. Goed voor de forummers om even op te merken.
En een slecht of niet onderbouwde mening is in een discussie niet veel waard.

ZWP schreef: Vandaag, 10:49 En hoe verhoudt zich dat dan volgens jou aan eerdere uitspraken van Trump over geen oorlogen meer beginnen en ze allemaal te stoppen?
Nee, dat was al duidelijk. Hij spreekt zich nogal eens tegen, dus het is al vrij lastig om alles letterlijk te nemen.
De bommen en raketten die wederzijds geschoten worden zijn overigens wel letterlijk bommen en raketten. Even voor de goede orde.
Ja. Maar als Amerika de vijandelijke krachten niet in toom houd kunnen wij het ook wel vergeten met de handel. Alleen dromen onze leiders dat de wereld bestaat uit vredelievende mensen en dat oorlog niet meer past bij weldenkende mensen..
DDD

Bericht door DDD »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 13:03
KDD schreef: Vandaag, 13:00

Exact. Dat snappen veel mensen niet.. Het is verder gewoon een heel wijze bestuurder. Hij snapt hoe het volk denkt.
Dat zal waar zijn. Dat betekent dat een deel van de mensen ontzettend dom is. En dat is ook zo. Ieder volk krijgt de leider die het verdient, zegt men dan. Al krijgen wij gelukkig veel meer dan we verdienen.
ZWP

Bericht door ZWP »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 13:06
ZWP schreef: Vandaag, 12:53 Nee, dat was al duidelijk. Hij spreekt zich nogal eens tegen, dus het is al vrij lastig om alles letterlijk te nemen.
De bommen en raketten die wederzijds geschoten worden zijn overigens wel letterlijk bommen en raketten. Even voor de goede orde.
Ja. Maar als Amerika de vijandelijke krachten niet in toom houd kunnen wij het ook wel vergeten met de handel. Alleen dromen onze leiders dat de wereld bestaat uit vredelievende mensen en dat oorlog niet meer past bij weldenkende mensen..
Je neemt vrij kritiekloos het verhaal van Trump over, maar het is altijd verstandig om te kijken wat er achter zit. Dan speelt er veel meer dan alleen 'krachten in toom houden ten behoeve van de handel'. Dat is overigens ook niet als reden aangegeven door het Witte Huis. Het ging ook om kernprogramma's.

Maar wie profiteert hier nu werkelijk van? En wie heeft er last van?

Degenen die hier beter uitkomen zijn olie-exporterende landen (vooral Rusland!) en uberhaupt de grote geopolitieke spelers. De defensie-industrie niet te vergeten. Trumps rijke vrienden hebben sowieso altijd baat bij wat hij ook doet.

Iran zelf schiet hier voorlopig weinig mee op. Ja, er worden grote misdadigers gedood. Maar ze staan in de rij om die plekken op te vullen. Komt er werkelijk verandering onder zo'n repressief regime? Andere landen in de regio hebben ook behoorlijk last, vooral degenen met Amerikaanse legerbases. De wereldeconomie leidt hier ook onder. Dat concentreert zich wellicht nog niet zo op rijke Nederlanders, maar juist degenen die het al lastig hebben.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

huisman schreef: Gisteren, 22:01
DDD schreef: Gisteren, 21:27 Ik ben sowieso geen voorstander van grootschalig oliegebruik. Dus mij moet je het niet vragen. Als de olieprijs verdrievoudigt, worden duurzame alternatieven ook snel aantrekkelijker.
Er is aan jou geen groot econoom verloren gegaan. Als de olieprijs verdrievoudigt wordt bijna alles fors duurder. Elk product wat getransporteerd moet worden wordt duurder. Ook windmolens, zonnepanelen en elektrische fietsen.
Inflatie naar boven de 5% enz. M.a.w. wij kunnen dat vast wel betalen maar veel Nederlanders komen dan in grote problemen.

Nu is er meer dan genoeg olie en zal binnen 1 kwartaal de prijs weer gezakt zijn. Maak mij daarover dus geen zorgen.
Wat een badinerende opmerking. DDD kijkt veel holistischer naar economie dan dat jij doet. Aan jou is geen groot econoom van de toekomst verloren gegaan....
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:32 Ben wel blij met Trump. Pakt mooi door. In media zijn ze allemaal weer aan het huilen natuurlijk. Hoor je ze praten over het “internationaal recht”.. Wat een geklets allemaal… Word wakker uit je droom wereld!!
Wat vind je van de recente uitspraak van hem dat ‘de eer denk te te hebben’ om Cuba in te nemen. Hij zegt: ‘Ik denk dat ik ermee kan doen wat ik wil’.
Het is te bizar voor woorden. Rijssenaar, leg eens uit waarom je blij met hem bent.
huisman

Bericht door huisman »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 14:58
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:32 Ben wel blij met Trump. Pakt mooi door. In media zijn ze allemaal weer aan het huilen natuurlijk. Hoor je ze praten over het “internationaal recht”.. Wat een geklets allemaal… Word wakker uit je droom wereld!!
Het is te bizar voor woorden. Rijssenaar, leg eens uit waarom je blij met hem bent.
Dit is toch wel goed nieuws als het waar blijkt te zijn. https://nos.nl/l/2606673
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

parsifal schreef: Vandaag, 12:57
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:24
parsifal schreef: Vandaag, 12:01
Wim Anker schreef: Vandaag, 11:56

Snap je het verschil tussen tt en vt? Mischien dat eerst nog even opfrissen en dan de posting opnieuw lezen.
Ja dat verschil begrijp ik. En kun je me over de verleden tijd wat cijfers en bronnen geven. Nederland heeft een wat gevoelig verleden met kernfysica en Pakistan en dat heeft het land wat voorzichtiger gemaakt. Ik vraag me dus af of het waar is dat vele studenten uit Iran in Nederland kernfysica studeerden.
Nee, dat kan ik niet om zeer moverende redenen die jij zelf ook wel kan bedenken. Maar dat het nu een actief aandachtspunt is bewijst genoeg m.i.
Nee ik vermoedde al dat je dat niet kon. Ik geloof er ook helemaal niets van dat er veel Iraniers in Nederland kernfysica hebben gestudeerd. (Ik zou niet verbaasd zijn als het er minder dan tien deze eeuw zijn). In Nederland liggen dit soort zaken sinds het Pakistan drama echt gevoelig. Ik meen dat in 2008 er rechtzaken waren van Nederlanders die ook Irans paspoort hadden die geen toegang hadden tot dit soort studies en dat speelde al langer. De rechter zei dat dit discriminatie was, maar overheid hield de studies toch gesloten voor Iraanse studenten.

Voor zover ik weet moet ik bij sommige functies (als ik die zou willen) al door extra tests heen, omdat mijn vrouw uit een niet-NAVO land komt. Studie kernfysica voor iemand uit land waartegen VN sancties zijn lijkt me nog wat gevoeliger.
Ondertussen wat verder gekeken wat mogelijk de bron is van de beweringen van @WimAnker. Het is altijd wat verwarrend en niet erg behulpzaam dat hij er zelf graag zo geheimzinnig over doet.

Er is mogelijk inderdaad een verband tussen het Iraanse atoomprogramma en de informatie die gestolen in door Abdul Qadeer Khan voor Pakistan in de jaren 70 (toen de sjah nog aan de macht was in Iran). Het gaat verder niet over Iraanse studenten. Voor wie het heel moeilijk is om in Nederland bij gevoelige studies als kernfysica binnen te komen en voor zover ik kan overzien sinds de Khan-zaak al vrij moeilijk is. (En dat was dus voordat Iran een Islamitische staat werd, en toen het nog de meest pro-Westerse en Israel-vriendelijke staat in de regio was).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
De Rijssenaar

Hier wat voorbeelden:
- Godsdienstvrijheid;
- Steun voor Israël;
- Stoppen met gender gedoe;
- Abortus scherper;
- Iran aanpakken;
- Foute presidenten oppakken;
- Grote schoonmaak door media;
- Europa wakker schudden
ZWP

Bericht door ZWP »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 15:22
Hier wat voorbeelden:
1 Godsdienstvrijheid;
2 Steun voor Israël;
3 Stoppen met gender gedoe;
4 Abortus scherper;
5 Iran aanpakken;
6 Foute presidenten oppakken;
7 Grote schoonmaak door media;
8 Europa wakker schudden
1. Dat is er altijd al geweest in de VS?
2. Is al jarenlang beleid onder alle presidenten.
3. Het is sociale ontwikkeling in de maatschappij die niet zo makkelijk te keren is. Laat staan te onderdrukken.
4. Dat ligt niet zozeer bij de president en federale overheid als wel bij de staten. En er is al eerder betoogd: je kunt je beter richten op de trieste oorzaken van vele abortussen dan verbieden.
5. Zie hierboven waarom dat niet perse goed uitpakt en wie ervan profiteert.
6. Is dat een taak van de VS? En is het in overeenstemming met zijn verkiezingsbeloften?
7. Meer vrijheid voor media is juist belangrijk; de VS hebben niets aan halve staatmedia die Trump naar de mond praten.
8. Dat is zeker gelukt inmiddels. Wellicht tot schade van de Amerikaanse economie op de langere termijn. In plaats van allerlei zaken bij de VS kopen, gaan we meer zelf ontwikkelen (AI, defensie, tech).
parsifal

Bericht door parsifal »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 15:22
Hier wat voorbeelden:
- Godsdienstvrijheid;
- Steun voor Israël;
- Stoppen met gender gedoe;
- Abortus scherper;
- Iran aanpakken;
- Foute presidenten oppakken;
- Grote schoonmaak door media;
- Europa wakker schudden
Dit zijn toch allemaal punten die m.i. discutabel zijn.
1) Is er echt meer godsdienstvrijheid onder Trump? Hoe draagt hij hier aan bij?
2) Steun voor Israel is er inderdaad wel. Al was dat onder Biden al niet weinig. Ook Hillary Clinton was vrij duidelijk over hoe zij er in stond (en dat was een houding die we in Nederland graag gezien hadden denk ik). Blinde steun die kritiekloos is kan uiteindelijk de positie van Israel ook schaden. Iemand als Charlie Kirk was daarom ook wat kritischer dan Trump.
3) Dat was in VS wat doorgeslagen, al slaat het nu ook weer door de andere kant op. Als er de mogelijkheid is voor transitie dan moet je wat met mensen die transitie hebben doorgemaakt en het lijkt me dat je in ieder geval de mensen die nu alle uiterlijke lichamelijke kenmerken van een vrouw hebben ook zo behandeld.
4) Als het allemaal tot minder abortussen leidt zou dat mooi zijn. Ik zou niet verbaasd zijn als blijkt dat uiteindelijk meer abortussen plaatsvinden door beleid van regering Trump (de armsten die het zwaarder krijgen en de verminderde toegang tot ziektekostenverzekering zijn wel een ding in de VS, waar een bevalling in het ziekenhuis echt absurd duur kan zijn).
5 en 6) In Venezuela lijkt het er voor de bevolking niet veel beter op te worden, omdat men het regime eigenlijk heeft laten zitten. In Iran moet ik ook maar zien of het er beter op wordt. Bij de Korea-oorlog in de jaren 50 was er nog de Zuid-Koreaanse bevolking die er een stuk beter uit kwam, bij Iran nu is het maar de vraag of er iemand in Iran beter van wordt?
7) De grote schoonmaak door media is m.i. juist echt een probleem. Juist overheids-kritische pers is nuttig in een democratie. Als de kritische pers minder toegang krijgt tot informatie en journalisten moeten oppassen met wat ze schrijven (zonder dat er gelogen of misleidt wordt) dan is er echt een probleem.
8) Dat had vast met meer overleg gekund en zonder de grote schokken die het meebrengt. Vorige week was ik op een bijeenkomst over verspreiding van SOAs. HIV in Afrika is nog steeds groot en er is veel schade aangericht door het terugtrekken van USAID. Dit gaat niet alleen om geld, maar ook om de infrastructuur die wegviel. Wij klagen ook als de energiebedrijven van de ene op andere dag stoppen met energie leveren zelfs als ze stoppen met verdere rekeningen sturen. Wakker schudden is belangrijk (ook met verantwoording van Europa), maar alle soft-power weggooien lijkt me niet zo'n goed idee of dat naar Europa is of naar andere werelddelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto

Bericht door Profesto »

parsifal schreef: Vandaag, 15:10
parsifal schreef: Vandaag, 12:57
Wim Anker schreef: Vandaag, 12:24
parsifal schreef: Vandaag, 12:01

Ja dat verschil begrijp ik. En kun je me over de verleden tijd wat cijfers en bronnen geven. Nederland heeft een wat gevoelig verleden met kernfysica en Pakistan en dat heeft het land wat voorzichtiger gemaakt. Ik vraag me dus af of het waar is dat vele studenten uit Iran in Nederland kernfysica studeerden.
Nee, dat kan ik niet om zeer moverende redenen die jij zelf ook wel kan bedenken. Maar dat het nu een actief aandachtspunt is bewijst genoeg m.i.
Nee ik vermoedde al dat je dat niet kon. Ik geloof er ook helemaal niets van dat er veel Iraniers in Nederland kernfysica hebben gestudeerd. (Ik zou niet verbaasd zijn als het er minder dan tien deze eeuw zijn). In Nederland liggen dit soort zaken sinds het Pakistan drama echt gevoelig. Ik meen dat in 2008 er rechtzaken waren van Nederlanders die ook Irans paspoort hadden die geen toegang hadden tot dit soort studies en dat speelde al langer. De rechter zei dat dit discriminatie was, maar overheid hield de studies toch gesloten voor Iraanse studenten.

Voor zover ik weet moet ik bij sommige functies (als ik die zou willen) al door extra tests heen, omdat mijn vrouw uit een niet-NAVO land komt. Studie kernfysica voor iemand uit land waartegen VN sancties zijn lijkt me nog wat gevoeliger.
Ondertussen wat verder gekeken wat mogelijk de bron is van de beweringen van @WimAnker. Het is altijd wat verwarrend en niet erg behulpzaam dat hij er zelf graag zo geheimzinnig over doet.

Er is mogelijk inderdaad een verband tussen het Iraanse atoomprogramma en de informatie die gestolen in door Abdul Qadeer Khan voor Pakistan in de jaren 70 (toen de sjah nog aan de macht was in Iran). Het gaat verder niet over Iraanse studenten. Voor wie het heel moeilijk is om in Nederland bij gevoelige studies als kernfysica binnen te komen en voor zover ik kan overzien sinds de Khan-zaak al vrij moeilijk is. (En dat was dus voordat Iran een Islamitische staat werd, en toen het nog de meest pro-Westerse en Israel-vriendelijke staat in de regio was).
Dat je nog zoveel moeite doet om desinformatie uit een fabeltjesfuik te weerleggen.
Zelfs als de desinformatie relatie heeft met een historisch feit, heeft het weinig zin om deze dingen te weerleggen. De mensen in de fabeltjesfuik willen toch alleen maar in het fabeltje geloven.
Profesto

Bericht door Profesto »

Verder is het tenenkrommend te zien hoe Trump door sommigen nog steeds op het schild gehesen wordt.
Trump heeft zoals zo vaak geen flauw benul van hoe het zit met de NAVO. De NAVO is een organisatie van landen die hebben afgesproken elkaar te helpen bij een aanval op een van de lidstaten.
In deze oorlog wordt geen lid van de alliantie aangevallen, een van de leden valt zelf een andere natie aan. Er is daarom helemaal geen grond om de NAVO te vragen te hulp te schieten.
KDD

Bericht door KDD »

President Trump weet heel goed hoe het zit met de NAVO. Hij geeft andere landen de kans om laten zien dat ze niet alleen mooi praten maar ook wat willen doen. Proactive zijn in plaats van reactive zijn noemen we dat hier. Maar de Europeanen missen geen kans om een ​​kans te missen. Het is een beetje grappig te zien hoe de tegenstanders van Trump hem keer op keer onderschatten.
Plaats reactie