Herman schreef: ↑11 aug 2023, 13:49
Bertiel schreef: ↑11 aug 2023, 13:12
1. welke hele stelling?
2. nee niet iedereen heeft gereageerd, maar heb nog niemand horen zeggen dat ze bidden überhaupt afwijzen, dus je gaat met een idee van jezelf aan de haal als waarheid
3. de discussie ging over deze uitspraak in de prediking, dus waarom is het tekenend dat dit enkel besproken wordt? Het is de discussie.
4. verzuurd omgegaan met gereformeerd erfgoed, waar dan?
5. ketterjagers, man man man
je vind jezelf wel heel zielig en belangrijk
veel Herman, weinig waarheid dus.
1. We zitten toch in hetzelfde topic: 'Vraag er maar veel om'?
2. Misschien is het je ontgaan, maar als je stelt dat bidden om bekering onbijbels is, omdat je alleen met een gelovige houding kan bidden, dan ontken je dat het gebed een functie heeft in de toe-ëigening.
3. Ik vraag er aandacht voor dat er meer perspectieven zijn. En ik bestrijd dat alleen de bepaling dat 'de prediking met bevel van geloof en bekering' als criterium van toepassing mag zijn.
4. Dat lijkt me duidelijk. Als je deze stelling niet meer op een positief kritische manier kan bespreken, maar dat zelfs gesproken wordt van misleiding, lijkt het me tamelijk verzuurd. Dan zitten we ook tamelijk dicht bij het begrip ketterjacht.
5. Bedankt voor je psychologische typering. Het zegt me iets over hoe we in dit topic begrijpend lezen...
1. ja, maar naar aanleiding van als zijnde de enige aansporing in de prediking
2. een gebed zonder geloof dat God dit wil horen lijkt me ook geen bijbels gebed.
3. dat is wel hoe de DL de prediking typeert
4. het positief kritische wordt van beide zijden afgebroken in dit topic. Halve waarheden zijn hele leugens toch, dan mag er best stellig over gesproken worden. Om dit nu gelijk verzuring / ketterjacht / etc. te noemen vind ik echt ver gaan en zet gelijk degene met wie je in in discussie bent in diskrediet.
5. ik trek enkel conclusies nadat ik je stellingnames heb gelezen.
What you give is what you get Herman, ik heb echt veel moeite met de steeds verhardende toonstelling die ik (ook weer in dit topic) zie.
En daarin sta ik niet alleen