“Vraag er maar veel om.”

Herman
Moderator

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 11 aug 2023, 12:22 Zoals ik al eerder heb gezegd is niemand die bidden afwijst.
Waar de hele discussie mee begonnen is, is met de vraag of als het appel enkel blijft bij "vraag er maar veel om" dit wel bijbelse prediking is.
En daar staan in de citaten zat antwoorden op
E zijn diverse pogingen ondernomen om de gehele stelling naar de prullenbak van onbijbelse uitspraken te verwijzen. Dus dat niemand bidden afwijst, kan ik uit het geheel van de discussie niet afleiden.
Het is meer tekenend dat deze uitspraak uitsluitend wordt besproken in het licht van de bijbelse prediking. Alsof dat de enig gelegitimeerde visie ergens op mag zijn. Dat is tekenend voor de verzuurde manier waarop sommigen met het gereformeerde erfgoed omgaan. Ik wijs erop dat er veel meer theologische zienswijzen over deze stelling naar voren zijn te brengen uit te volle breedte van de gezindte. Maar dat telt voor ketterjagers niet: daar tellen alleen nominale zinnen die een overtreding van een dogma behelzen zonder rekenschap van de context.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

1. welke hele stelling?
2. nee niet iedereen heeft gereageerd, maar heb nog niemand horen zeggen dat ze bidden überhaupt afwijzen, dus je gaat met een idee van jezelf aan de haal als waarheid
3. de discussie ging over deze uitspraak in de prediking, dus waarom is het tekenend dat dit enkel besproken wordt? Het is de discussie.
4. verzuurd omgegaan met gereformeerd erfgoed, waar dan?
5. ketterjagers, man man man

je vind jezelf wel heel zielig en belangrijk
veel Herman, weinig waarheid dus.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 11 aug 2023, 13:12 1. welke hele stelling?
2. nee niet iedereen heeft gereageerd, maar heb nog niemand horen zeggen dat ze bidden überhaupt afwijzen, dus je gaat met een idee van jezelf aan de haal als waarheid
3. de discussie ging over deze uitspraak in de prediking, dus waarom is het tekenend dat dit enkel besproken wordt? Het is de discussie.

1. We zitten toch in hetzelfde topic: 'Vraag er maar veel om'?
2. Misschien is het je ontgaan, maar als je stelt dat bidden om bekering onbijbels is, omdat je alleen met een gelovige houding kan bidden, dan ontken je dat het gebed een functie heeft in de toe-ëigening.
3. Ik vraag er aandacht voor dat er meer perspectieven zijn. En ik bestrijd dat alleen de bepaling dat 'de prediking met bevel van geloof en bekering' als criterium van toepassing mag zijn.
4. Dat lijkt me duidelijk. Als je deze stelling niet meer op een positief kritische manier kan bespreken, maar dat zelfs gesproken wordt van misleiding, lijkt het me tamelijk verzuurd. Dan zitten we ook tamelijk dicht bij het begrip ketterjacht.
5. Bedankt voor je psychologische typering. Het zegt me iets over hoe we in dit topic begrijpend lezen...
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Herman schreef: 11 aug 2023, 13:49
Bertiel schreef: 11 aug 2023, 13:12 1. welke hele stelling?

1. We zitten toch in hetzelfde topic: 'Vraag er maar veel om'?
2. Misschien is het je ontgaan, maar als je stelt dat bidden om bekering onbijbels is, omdat je alleen met een gelovige houding kan bidden, dan ontken je dat het gebed een functie heeft in de toe-ëigening.
3. Ik vraag er aandacht voor dat er meer perspectieven zijn. En ik bestrijd dat alleen de bepaling dat 'de prediking met bevel van geloof en bekering' als criterium van toepassing mag zijn.
4. Dat lijkt me duidelijk. Als je deze stelling niet meer op een positief kritische manier kan bespreken, maar dat zelfs gesproken wordt van misleiding, lijkt het me tamelijk verzuurd. Dan zitten we ook tamelijk dicht bij het begrip ketterjacht.
5. Bedankt voor je psychologische typering. Het zegt me iets over hoe we in dit topic begrijpend lezen...
1. ja, maar naar aanleiding van als zijnde de enige aansporing in de prediking
2. een gebed zonder geloof dat God dit wil horen lijkt me ook geen bijbels gebed.
3. dat is wel hoe de DL de prediking typeert
4. het positief kritische wordt van beide zijden afgebroken in dit topic. Halve waarheden zijn hele leugens toch, dan mag er best stellig over gesproken worden. Om dit nu gelijk verzuring / ketterjacht / etc. te noemen vind ik echt ver gaan en zet gelijk degene met wie je in in discussie bent in diskrediet.
5. ik trek enkel conclusies nadat ik je stellingnames heb gelezen.

What you give is what you get Herman, ik heb echt veel moeite met de steeds verhardende toonstelling die ik (ook weer in dit topic) zie.
En daarin sta ik niet alleen
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 11 aug 2023, 13:56 1. ja, maar naar aanleiding van als zijnde de enige aansporing in de prediking
2. een gebed zonder geloof dat God dit wil horen lijkt me ook geen bijbels gebed.
3. dat is wel hoe de DL de prediking typeert
4. het positief kritische wordt van beide zijden afgebroken in dit topic. Halve waarheden zijn hele leugens toch, dan mag er best stellig over gesproken worden. Om dit nu gelijk verzuring / ketterjacht / etc. te noemen vind ik echt ver gaan en zet gelijk degene met wie je in in discussie bent in diskrediet.
5. ik trek enkel conclusies nadat ik je stellingnames heb gelezen.

What you give is what you get Herman, ik heb echt veel moeite met de steeds verhardende toonstelling die ik (ook weer in dit topic) zie.
En daarin sta ik niet alleen
1. In de weergave van Zeeuw hoef je geen enkele aanleiding te zien voor deze discussie. Behalve voor mensen die óver dit punt struikelen. Ik ben het eens met het gegeven dat een wensende prediking niet aan de norm voldoet. Ik ben het er niet mee eens dat bepaalde uitdrukking universeel slecht zijn.
2. Elke gebed als het in gehoorzaamheid gedaan wordt is juist. Maar niet alle gebeden worden gedaan met de gedachte dat ik zo'n groot geloof heb. De stilzwijgende implicatie die bij de kritiek op deze stelling is m.i. dat je blijkbaar eerst van je geloof overtuigd moet zijn. Het lijkt me beter van de belovende Hoorder uit te gaan, dan gaat het niet om mijn of het geloof als voorwaarde.
3. Dat weet ik. Maar ik refereer bijvoorbeeld aan deze zinsnede uit de catechismus. Dat is gewoon bijbels onderwijs: en dat God Zijn genade alleen aan diegenen geven wil, die Hem met hartelijke zuchten
zonder ophouden daarom bidden en daarvoor danken

Met andere woorden, zonder bidden krijg je geen genade.
4. Alsof de dominee die de uitspraak deed niet (bewust) in diskrediet is gebracht? En wat is jouw eigen rol daarin?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

over 4 wil ik reageren, de rest laat ik voor wat het is.
Ja, daar heb ik eerlijk van gezegd wat mij is opgevallen.
Ik wil het daarbij niet over de persoon hebben, wel over de prediking die bij hem en bij vele anderen klinkt.

Dit is geen bewust in diskrediet brengen, niet van Zeeuw, niet van mij.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ik vind dit een heel gevoelig topic. Ik ben opgegroeid onder een ds. die nooit mensen opriep om er veel om te bidden. Hij vond dat alleen gelovigen kunnen bidden. Anderzijds ging ik doordeweeks veel naar oud Ger Gem diensten waar dat juist heel veel gebeurde. Ik vond het allemaal super ingewikkeld. En het eigenlijk traumatische was dat er in die tijd eigenlijk nooit iemand in mijn omgeving en in onze (grote) gemeente bekeerd werd….
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Nu zie ik het anders. De oproep tot gebed om bekering of tot geloof in de Heere Jezus is naar mijn inzien niet heel verschillend en beide onmogelijk voor een ongelovige! Maar het gaat erom wie onze God is. Hij heeft Zijn Zoon gegeven en nu is de weg open. En Hij zegt: Die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen.
KDD

Bericht door KDD »

Hendrien schreef: 11 aug 2023, 14:40 Nu zie ik het anders. De oproep tot gebed om bekering of tot geloof in de Heere Jezus is naar mijn inzien niet heel verschillend en beide onmogelijk voor een ongelovige! Maar het gaat erom wie onze God is. Hij heeft Zijn Zoon gegeven en nu is de weg open. En Hij zegt: Die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen.
In mijn bijbel staat het zo:

Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

er staat ook in de bijbel dat de verborgen dingen voor de Heere zijn
KDD

Bericht door KDD »

Gebedsgestalten van ds F Bakker geeft veel onderwijs:

https://www.hertog.nl/artikel/978903360 ... sgestalten
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dank aan Herman. Ik denk dat hij goed weet te verwoorden hoe de vork in de steel zit. Al is begrijpend lezen wel een pré bij zijn bijdragen.
Inderdaad lijkt de discussie wederzijds verzuurd. Dat maakt een gesprek kattig, vooral een digitaal gesprek.

De diepere vraag is wat mij betreft: Zijn er ongelovigen in onze gemeente en hoe gaan we daar in de prediking mee om?

Je kunt linksaf met visies over verbond en beloften waardoor er geen ruimte is voor ongelovigen en/of waar vermogens in de mens worden gelegd.
Je kunt rechtsaf en krijgt dan wat Hendrien bijv. schetst.

Ik herken wel een bepaalde aversie tegen wat rechtshangende reacties. Daarom wordt dr. v.d. Brink van stal gehaald. Want het raakt precies aan zijn kernpunt dat hij wil maken op zijn onhandige manier. Maar goed, daar zijn al topics over volgeschreven.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 11 aug 2023, 16:01 De diepere vraag is wat mij betreft: Zijn er ongelovigen in onze gemeente en hoe gaan we daar in de prediking mee om?

Je kunt linksaf met visies over verbond en beloften waardoor er geen ruimte is voor ongelovigen en/of waar vermogens in de mens worden gelegd.
Je kunt rechtsaf
Wat mij betreft begint het met een lesje positief kritisch luisteren. Het zou het geestelijk leven zeer bevorderen als er net zo veel gebeden wordt als dat het in de prediking wordt aanbevolen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: 07 aug 2023, 22:07 Vraag er maar veel om. Dat is zoiets van ik wil het graag hebben maar het is nog maar de vraag of God het wil geven.
Een uitdrukking waarvan ik me afvraag of dit bij de reformatoren, onze oude schrijvers of de puriteinen zo voor komt.
God wil er zeker om gevraagd worden, maar wel vanuit het geloof dat Hij het schenken zal
Hier begon het mee, daar zijn een aantal postings over uitgewisseld. Soms op het scherpst van de snee. Maar door deze ponering vraag je ook om sterke reacties. Persoonlijk vind ik het iets flauw om dan in een reactie naar Herman te klagen over verhardende postings.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

pierre27 schreef: 11 aug 2023, 20:52
Bertiel schreef: 07 aug 2023, 22:07 Vraag er maar veel om. Dat is zoiets van ik wil het graag hebben maar het is nog maar de vraag of God het wil geven.
Een uitdrukking waarvan ik me afvraag of dit bij de reformatoren, onze oude schrijvers of de puriteinen zo voor komt.
God wil er zeker om gevraagd worden, maar wel vanuit het geloof dat Hij het schenken zal
Hier begon het mee, daar zijn een aantal postings over uitgewisseld. Soms op het scherpst van de snee. Maar door deze ponering vraag je ook om sterke reacties. Persoonlijk vind ik het iets flauw om dan in een reactie naar Herman te klagen over verhardende postings.
Scherp mag, geen enkel probleem mee. Maa niet de ander negatief wegzetten of belachelijk maken. Dat is van compleet andere orde
Plaats reactie