Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Mister
Administrator

Re: Ontwikkelingen Ger. Gem. in Ned. BV

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:Jawel. Je hebt gelijk in het bij elkaar horen. Ik geef echter aan dat mijn groot gedrukt gedeelte leidend wordt op het moment dat het eerste deel 'wettige verkiezing' etc. niet mogelijk is. Dat was mijn gedachte. Wie moet(en) ds. Van der Meer 'wettig' verkiezen dan?
Kerkrechtelijk is het zo, dat de kerkenraad de kandidaten stelt voor ambtsdrager, de ledenvergadering kiest en de kerkenraad beroept vervolgens de predikant; dat kan ook bij deze enkelvoudige kandidaatstelling (dan stemt men gewoon ja of nee).
(Als het beroep aangenomen wordt, volgen er nog meer stappen, maar daar ga ik nu even aan voorbij).
Kennelijk is die tweede stap in dit geval overgeslagen en daarmee onkerkrechtelijk.
Daarmee zeg je dat er nog wel een kerkenraad aanwezig is. Mijn uitgangspunt was nl. (blijkbaar ten onrechte) dat geen kerkenraad meer in de betreffende gemeente is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef:Jawel. Je hebt gelijk in het bij elkaar horen. Ik geef echter aan dat mijn groot gedrukt gedeelte leidend wordt op het moment dat het eerste deel 'wettige verkiezing' etc. niet mogelijk is. Dat was mijn gedachte. Wie moet(en) ds. Van der Meer 'wettig' verkiezen dan?
Kerkrechtelijk is het zo, dat de kerkenraad de kandidaten stelt voor ambtsdrager, de ledenvergadering kiest en de kerkenraad beroept vervolgens de predikant; dat kan ook bij deze enkelvoudige kandidaatstelling (dan stemt men gewoon ja of nee).
(Als het beroep aangenomen wordt, volgen er nog meer stappen, maar daar ga ik nu even aan voorbij).
Kennelijk is die tweede stap in dit geval overgeslagen en daarmee onkerkrechtelijk.
Daarmee zeg je dat er nog wel een kerkenraad aanwezig is. Mijn uitgangspunt was nl. (blijkbaar ten onrechte) dat geen kerkenraad meer in de betreffende gemeente is.
Strikt genomen heb je daar gelijk in: zover ik weet zijn er alleen diakenen. Maar goed, als zij dan toch de taak van kerkregering op zich genomen hebben (die mogelijkheid is er, omdat diakenen te allen tijde als hulpouderling kunnen functioneren), zouden ze wel de kerkorde moeten volgen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Strikt genomen heb je daar gelijk in: zover ik weet zijn er alleen diakenen. Maar goed, als zij dan toch de taak van kerkregering op zich genomen hebben (die mogelijkheid is er, omdat diakenen te allen tijde als hulpouderling kunnen functioneren), zouden ze wel de kerkorde moeten volgen.
In dat geval gaat op dat het inderdaad kerkordelijk onrechtmatig is wat er gebeurt. Maar betekent dat zomaar dat je je dan als kerklid moet onttrekken aan je kerkverband of niet meer behoort te luisteren naar een dergelijke kerkenraad. Bovendien, wat heb je nog voor middelen om een kerkenraad 'terug te fluiten'? Zijn er nog wel zaken als een classis/synode dan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Bovendien, wat heb je nog voor middelen om een kerkenraad 'terug te fluiten'? Zijn er nog wel zaken als een classis/synode dan?
Terugfluiten klinkt wat negatief. Maar als er geen meerdere vergaderingen zijn, is er geen sprake meer van een geordend kerkelijk leven.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:Bovendien, wat heb je nog voor middelen om een kerkenraad 'terug te fluiten'? Zijn er nog wel zaken als een classis/synode dan?
Terugfluiten klinkt wat negatief. Maar als er geen meerdere vergaderingen zijn, is er geen sprake meer van een geordend kerkelijk leven.
Vandaar het gebruik van de aanhalingstekens;)
Maar blijft nog de vraag openstaan: is het ontbreken van een geordend kerkelijk leven een reden om de kerk te verlaten?
refo

Bericht door refo »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Maar blijft nog de vraag openstaan: is het ontbreken van een geordend kerkelijk leven een reden om de kerk te verlaten?
Dan is het geen kerk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Dan is het geen kerk.
Dan is de kerk feitelijk opgehouden te bestaan bij het overlijden van de predikant.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

huisman schreef:Mister schreef
Jawel. Je hebt gelijk in het bij elkaar horen. Ik geef echter aan dat mijn groot gedrukt gedeelte leidend wordt op het moment dat het eerste deel 'wettige verkiezing' etc. niet mogelijk is. Dat was mijn gedachte. Wie moet(en) ds. Van der Meer 'wettig' verkiezen dan?
Met deze keuze van de kerkenraad hebben ze het kerkverband impliciet opgeheven, ze maken immers gebruik van een predikant die in hun kerk onbevoegd is, hij is nooit over gegaan naar de GGiN (bv) . Mij lijkt voor de duidelijkheid dat de kerkenraad het kerkverband verlaat en opgaat in een vrije gemeente. De gemeente heeft dan de keus om mee over te gaan naar die nieuwe gemeente of te blijven bij de nog overgebleven GGiN (bv) kerken.
Het kerkblad wat nog steeds bestaat heet nu "Kerkblad Tholen". Ze hebben helemaal geen gemeente in Tholen, maar de redactieleden wonen er wel, vandaar wellicht en Ds.A.P.van der Meer staat op het eiland Tholen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:Dan is de kerk feitelijk opgehouden te bestaan bij het overlijden van de predikant.
Eigenlijk al eerder: toen men geen meerdere vergaderingen meer had.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gijs83 schreef:
huisman schreef:Mister schreef
Jawel. Je hebt gelijk in het bij elkaar horen. Ik geef echter aan dat mijn groot gedrukt gedeelte leidend wordt op het moment dat het eerste deel 'wettige verkiezing' etc. niet mogelijk is. Dat was mijn gedachte. Wie moet(en) ds. Van der Meer 'wettig' verkiezen dan?
Met deze keuze van de kerkenraad hebben ze het kerkverband impliciet opgeheven, ze maken immers gebruik van een predikant die in hun kerk onbevoegd is, hij is nooit over gegaan naar de GGiN (bv) . Mij lijkt voor de duidelijkheid dat de kerkenraad het kerkverband verlaat en opgaat in een vrije gemeente. De gemeente heeft dan de keus om mee over te gaan naar die nieuwe gemeente of te blijven bij de nog overgebleven GGiN (bv) kerken.
Het kerkblad wat nog steeds bestaat heet nu "Kerkblad Tholen". Ze hebben helemaal geen gemeente in Tholen, maar de redactieleden wonen er wel, vandaar wellicht en Ds.A.P.van der Meer staat op het eiland Tholen.
Nu ja, bijna. Sint Philipsland is echt een ander eiland(je), wel gemeente Tholen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:Dan is de kerk feitelijk opgehouden te bestaan bij het overlijden van de predikant.
Zijn die er wel ooit geweest dan? De laatste jaren ws. niet meer dan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Ik ben nog benieuwd naar de onderbouwing van de stelling dat je geen kerk hebt als er geen meerdere vergaderingen zijn. Geldt hier niet alleen de regel: Woord/Sacramenten/tucht?
(afgezien van de vraag of het een gewenste situatie is!)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Ik ben nog benieuwd naar de onderbouwing van de stelling dat je geen kerk hebt als er geen meerdere vergaderingen zijn. Geldt hier niet alleen de regel: Woord/Sacramenten/tucht?
(afgezien van de vraag of het een gewenste situatie is!)
Volgens de NGB art 31 geldt inderdaad de regel Woord, sacramenten en tucht.
De Bijbel (zie Handelingen 15) gaat m.i. uit van de wenselijkheid van meerdere vergaderingen.
Diederik

Bericht door Diederik »

Ach al zou het helemaal geen wettige kerk meer zijn het grootste zou zijn als er gevonden mochten worden van de KERK. en sluit nu dit topic maar want waartoe dient dit om de vijandschap te uiten!!!!!!!!!!! :lock
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Diederik schreef:Ach al zou het helemaal geen wettige kerk meer zijn het grootste zou zijn als er gevonden mochten worden van de KERK. en sluit nu dit topic maar want waartoe dient dit om de vijandschap te uiten!!!!!!!!!!! :lock
Beste Diederik, waar lees jij die veronderstelde vijandschap?
Gesloten