SGP wil bezuinigen op kinderopvang!

Marie-Henriëtte

Re: SGP wil bezuinigen op kinderopvang!

Bericht door Marie-Henriëtte »

Hoeveel geld krijgt een gezin eigenlijk voor kinderopvang? Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ik dacht altijd dat de ouders zelf een bijdrage moesten leveren en het bedrijf waar zij werken ook (wel afhankelijk van de CAO). Daarnaast schijnt het mogelijk te zijn om via de toeslagenregeling van de Belastingdienst iets vergoed te krijgen en in sommige gevallen betaalt de gemeente (afhankelijk van de gezinssituatie ) mee.

Als blijkt dat vooral de ouders en werkgevers de kinderopvang betalen, begrijp ik niet zo zeer waar de SGP op bezuinigen wil. Als zij echt plannen hebben om een paar miljard te bezuinigen, dan kunnen zij beter van hun Joint Strike Fighter standpunt afzien.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

ik ben er op tegen om je kinderen 3 of meer dagen weg te brengen. Dan kun je beter niet aan kinderen beginnen, want dan laat je de ander de opvoeding doen.
Realiseer je je wel wat je hier zegt? Dat dit pijnlijk kan zijn? Dat het ook nog eens heel erg on-Bijbels is?
helemaal niet onbijbels... juist bijbels... wie 4 dagen moet werken voor hun huis of luxe, kan niet thuis zijn voor de kinderen... dan kun je toch beter geen gezin stichten? Is dat juist niet de reformatorische gedachte?
geboortebeperking betekent niet dat je kinderen neemt, maar als je dit met beleid doet kan het juist goed zijn. Elk kind moet wel een slaapplek hebben en onderhouden kunnen worden. Als je je kinderwens uitstelt voor luxe en carierre dan ben je wel verkeerd bezig, maar als er geen geld is... tja...
Dat is inderdaad de vraag ja... Dus huren of verhuizen naar een goedkoper deel van Nederland.
Huren is niet goedkoper, ook niet in het noorden. mijn tante betaald meer huur dan wij aan hypotheek in een zelfde soort huis. Weggegooid geld dus!
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 20 apr 2010, 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marie-Henriëtte schreef:Hoeveel geld krijgt een gezin eigenlijk voor kinderopvang? Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ik dacht altijd dat de ouders zelf een bijdrage moesten leveren en het bedrijf waar zij werken ook (wel afhankelijk van de CAO). Daarnaast schijnt het mogelijk te zijn om via de toeslagenregeling van de Belastingdienst iets vergoed te krijgen en in sommige gevallen betaalt de gemeente (afhankelijk van de gezinssituatie ) mee.

Als blijkt dat vooral de ouders en werkgevers de kinderopvang betalen, begrijp ik niet zo zeer waar de SGP op bezuinigen wil. Als zij echt plannen hebben om een paar miljard te bezuinigen, dan kunnen zij beter van hun Joint Strike Fighter standpunt afzien.
Je krijgt ongeveer 75% van datgene wat de kinderopvang je kost via de toeslagenregeling van de belastingdienst vergoed (als je een Jan Modaalsalaris hebt).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bloempje28 schreef:Huren is niet goedkoper, ook niet in het noorden. mijn tante betaald meer huur dan wij aan hypotheek in een zelfde soort huis. Weggegooid geld dus!
Ja, als je de hypotheekrenteaftrek erbij betrekt.
Bloempje28

Erasmiaan schreef:
Bloempje28 schreef:Huren is niet goedkoper, ook niet in het noorden. mijn tante betaald meer huur dan wij aan hypotheek in een zelfde soort huis. Weggegooid geld dus!
Ja, als je de hypotheekrenteaftrek erbij betrekt.
o, dat moet er dus ook af??
memento

Bericht door memento »

Onzin! Hier in de randstad heb je prachtige appartementen met 3 slaapkamers voor 450 EUR per maand. Of van 550 tot 650 EUR per maand mooie ruime eensgezinswoningen, met nog recht op huursubsidie ook.

Voor mensen die echt goedkoop willen zitten, kan je voor 325 EUR per maand in een flatje met 2 slaapkamers.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Erasmiaan schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Hoeveel geld krijgt een gezin eigenlijk voor kinderopvang? Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ik dacht altijd dat de ouders zelf een bijdrage moesten leveren en het bedrijf waar zij werken ook (wel afhankelijk van de CAO). Daarnaast schijnt het mogelijk te zijn om via de toeslagenregeling van de Belastingdienst iets vergoed te krijgen en in sommige gevallen betaalt de gemeente (afhankelijk van de gezinssituatie ) mee.

Je krijgt ongeveer 75% van datgene wat de kinderopvang je kost via de toeslagenregeling van de belastingdienst vergoed (als je een Jan Modaalsalaris hebt).
Graag een verwijzing (link) waar ik dit kan vinden.
Bloempje28

Erasmiaan schreef:

Dus wordt de gewone man weer gekort en de rijke man kan gewoon doorleven, want die betaald toch al meer!!!
Bloempje28

memento schreef:
Onzin! Hier in de randstad heb je prachtige appartementen met 3 slaapkamers voor 450 EUR per maand. Of van 550 tot 650 EUR per maand mooie ruime eensgezinswoningen, met nog recht op huursubsidie ook.

Voor mensen die echt goedkoop willen zitten, kan je voor 325 EUR per maand in een flatje met 2 slaapkamers.
Huisje van E325 krijg je niet met een modaal inkomen. en waar je ook geen gezin kan stichten!! En E500,- betaal je ook ongeveer als je koopt, maar met een modaal inkomen hou je niet veel over als je al de vaste lasten er dan vanaf trekt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bloempje28 schreef: helemaal niet onbijbels... juist bijbels... wie 4 dagen moet werken voor hun huis of luxe, kan niet thuis zijn voor de kinderen... dan kun je toch beter geen gezin stichten? Is dat juist niet de reformatorische gedachte?
geboortebeperking betekent niet dat je kinderen neemt, maar als je dit met beleid doet kan het juist goed zijn. Elk kind moet wel een slaapplek hebben en onderhouden kunnen worden. Als je je kinderwens uitstelt voor luxe en carierre dan ben je wel verkeerd bezig, maar als er geen geld is... tja...
Nog maar eens lezen over de voorzienigheid in de HC.
Dat is inderdaad de vraag ja... Dus huren of verhuizen naar een goedkoper deel van Nederland.
Huren is niet goedkoper, ook niet in het noorden. mijn tante betaald meer huur dan wij aan hypotheek in een zelfde soort huis. Weggegooid geld dus![/quote]

Huren is wel goedkoper in grote delen van het land. En weggooien is het helemaal niet. Ik heb geen schuldenlast in mijn nek. Geloof me, dat voelt goed ;-) Verder wordt al het buitenonderhoud (2010 -> huis compleet schilderen, houtwerk aanpakken, dubbel glas vervangen door HR+++ glas) kostenloos uitgevoerd.
memento

Bericht door memento »

Bloempje28 schreef:
memento schreef:

Huisje van E325 krijg je niet met een modaal inkomen. en waar je ook geen gezin kan stichten!! En E500,- betaal je ook ongeveer als je koopt, maar met een modaal inkomen hou je niet veel over als je al de vaste lasten er dan vanaf trekt.
500 EUR redt je niet met kopen hoor, als je alle kosten van een huis meerekent, dus ook onderhoud, belastingen, etc (dingen die de huurstichting anders geheel of gedeeltelijk voor je betaald).

Trouwens, als je met een modaal inkomen zoveel vaste lasten hebt, dat je met huiskosten van 500 EUR niet veel meer over hou, doe je toch iets verkeerd. Ik denk dat een budgetcoach je dan nog heel goede besparingstips kan leveren...
Lassie

Bericht door Lassie »

Mister schreef:
Huren is wel goedkoper in grote delen van het land. En weggooien is het helemaal niet. Ik heb geen schuldenlast in mijn nek. Geloof me, dat voelt goed ;-) Verder wordt al het buitenonderhoud (2010 -> huis compleet schilderen, houtwerk aanpakken, dubbel glas vervangen door HR+++ glas) kostenloos uitgevoerd.

Nou wij hebben alleen onze hypotheek als lening. Voor de rest niks.

Als wij in onze woonplaats willen huren zijn wij duurder uit dan de hypotheek die wij nu betalen. Dit komt ook mede door dat mijn man een behoorlijke spaarpot had en zijn opa hem nog geld had gegeven (die had z'n huis verkocht en heeft dat geld verdeelt onder de kleinkinderen).
memento

Bericht door memento »

Lassie schreef:
Mister schreef:

Nou wij hebben alleen onze hypotheek als lening. Voor de rest niks.

Als wij in onze woonplaats willen huren zijn wij duurder uit dan de hypotheek die wij nu betalen. Dit komt ook mede door dat mijn man een behoorlijke spaarpot had en zijn opa hem nog geld had gegeven (die had z'n huis verkocht en heeft dat geld verdeelt onder de kleinkinderen).
Als je het geld hebt, is kopen handig. Als je het geld echter niet hebt, is huren zeker iets wat serieus overwogen moet worden...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vanmorgen zat een vrouwelijke collega achter haar PC te foeteren op de SGP, vanwege de bezuinigingsplannen. Als er bezuinigd ging worden op kinderopvang, moest zij stoppen met werken, zei ze. Prima, antwoordde ik. Nu heb jij je inkomen, en betalen we met z'n allen de opvang van jouw kindje. Straks zorg je zelf voor je eigen kind, en hoeven wij dat niet met elkaar te betalen.
Dat had ze nog nooit bedacht, zei ze, dat dat geld van die opvang uit de belastingen betaald moet worden. :bobo
vlinder

Bericht door vlinder »

Bloempje28 schreef:
memento schreef:

Huren is echt een betere optie als je het arm hebt. Dat is beter te verkiezen dan in een koophuis te gaan wonen met weinig ruimte, maar omdat huren te min is, of omdat je per saldo na jaren niets overhoudt. Mijn ervaring is dat je door te huren kunt sparen zodat je later een huis wat makkelijker kunt kopen.

Daarnaast zou ik het net als mister waarderen als je minder spreekt van kinderen nemen of gezin stichten. De eerste hint van Mister kwam bij jou misschien niet zo duidelijk over. Ik zal het anders zeggen: ik wilde dat ik met je mocht ruilen. Ik thuis als moeder, jij mijn werk....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie