Celibaat en kindermisbruik

helma

Re: Celibaat en kindermisbruik

Bericht door helma »

sela schreef:niet spreken in de zin van 'concrete voorvallen'? of als 'het vuil niet in het openbaar laten komen, omdat daarmee Gods naam wordt aangetast'?
nu, als ik een onterechte post plaats mogen jullie deze wel weghalen...

dit hield me iig nog even bezig:
Gijs83 schreef: of zou dat dit Gods weerhoudende genade zijn!?
ik denk niet dat er sprake is van weerhoudende genade.

'las op een welbekend web dat de pkn vorig jaar melding maakte van 419 gevallen van seksueel misbruik en dat zonder enige media aandacht. 'de pkn is meer dan de helft zo klein als de rkk in Nederland. maar goed, daar gaat het niet om, want ook dat is veel minder dan 1% van het totaal'.

ik probeerde een tweede bron te zoeken om deze getallen te staven, maar kon die niet vinden.
wel een link naar zembla

ook las ik feedback op zembla, ondermeer het commentaar dat er aan voorbij wordt gegaan dat er duizenden kinderen slachtoffer zijn van misbruik/mishandeling en daar wordt nauwelijks over gerept.

ook kwam ik dit artikel tegen in de trouw:
Ganzevoort maakt duidelijk dat binnen elke kerk zeker een handvol plegers van seksueel misbruik zit. In een kerk met 500 leden (waarvan zo'n 100 slachtoffers) zullen dat er enkele tientallen zijn, schat hij, uiteenlopend van iemand die op zeker moment 'een grens heeft overschreden, tot aan de hardnekkige seksueel misbruiker'.
inderdaad niet over concrete voorvallen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hebben jullie het hier over pastorale relaties(waar mij het hier om gaat) of bv. ook een vader-kind relaties?
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Gijs83 schreef:Hebben jullie het hier over pastorale relaties(waar mij het hier om gaat) of bv. ook een vader-kind relaties?
wat is de reden dat je daar meer over wil weten gijs?
wat denk je er wijzer van te worden?
Joannah

Bericht door Joannah »

't word nu wel erg bar, he?
Zelfs gehandicapten moeten het ontgelden
ALs alle niet katholieke kerken niet overduidelijk afstand nemen van deze zeer goddeloze praktijken, (ipv te zeggen dat het ook in onze gezindten vaak voorkomt, wat ik zeer bestrijd) zullen me met dezelfde kwast bestreken worden door seculieren en wordt dit de aanleiding tot anti-religieuze sentimenten in de maatschappij, ben ik bang.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buite ... iet-op.htm
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Joannah schreef:'t word nu wel erg bar, he?
ALs alle niet katholieke kerken niet overduidelijk afstand nemen van deze zeer goddeloze praktijken, (ipv te zeggen dat het ook in onze gezindten vaak voorkomt, wat ik zeer bestrijd) zullen me met dezelfde kwast bestreken worden door seculieren en wordt dit de aanleiding tot anti-religieuze sentimenten in de maatschappij, ben ik bang.
Ik vrees dat het de tijd is, dat er dingen voor de deur staan waarvan ons de oren zullen doen klinken. Als je alles bij elkaar neemt wat er in de wereld en de godsdienst gebeurt kun je daar zeker voor vrezen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

Het meest trieste vindt ik hoe de RK met misbruikmeldingen is omgegaan: In plaats van aangifte te doen bij politie, verplaatste men de geestelijke naar een andere plaats (waar deze vaak gewoon verder ging met misbruiken). Ook de huidige paus heeft (toen nog kardinaal), toen hij verantwoordelijk was voor zo'n misbruikmelding, zich hieraan schuldig gemaakt (zie http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buite ... iet-op.htm). Een handelswijze die een kerk onwaardig is.
Joannah

Bericht door Joannah »

memento schreef:Het meest trieste vindt ik hoe de RK met misbruikmeldingen is omgegaan: In plaats van aangifte te doen bij politie, verplaatste men de geestelijke naar een andere plaats (waar deze vaak gewoon verder ging met misbruiken). Ook de huidige paus heeft (toen nog kardinaal), toen hij verantwoordelijk was voor zo'n misbruikmelding, zich hieraan schuldig gemaakt (zie http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buite ... iet-op.htm). Een handelswijze die een kerk onwaardig is.
Een handelswijze die iedereen onwaardig is, maar die de kerk die zegt onfeilbaar te zijn en de plaatsvervanger te zijn van Christus vele malen zwaarder zal toegerekend worden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
parsifal

Bericht door parsifal »

Weet wel dat het voor de kerk helemaal niet gewoon is om naar justitie te stappen. Zeker in die tijd niet. Ik vraag me af of nu ook nog mensen worden ontslagen die misbruik hebben gepleegd zonder dat er aangifte wordt gedaan door de werkgever. Ik heb zo het vermoeden dat er bijvoorbeeld in het geval dat bijvoorbeeld een docent met een studente een relatie krijgt of een arts met een patient ontslag kan volgen, maar dat niet direct naar justitie wordt gestapt.

Verder is de vraag of in alle gevallen misbruik is vastgesteld bij kerkelijk onderzoek. Is een beschuldiging genoeg om iemand uit zijn ambt te zetten? Ik ken de zaken niet, en wat gebeurt er als men door biecht van de dader dingen over misbruik is te weten gekomen. Mag dan het biechtgeheim worden gebroken (ik denk het niet).

In geval van misbruik, moet in ieder geval iemand uit het ambt gezet worden, maar of het de taak van de kerk is om bij justitie aangifte te doen is vraag 2. Ik heb het idee dat er in de jaren 60 en 70 veel meer mensen dan nu nee zouden zeggen op die vraag.

In geval van bewezen misbruik dingen weer laten gebeuren is natuurlijk vreselijk.
Net als alle misbruik vreselijk is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Jo-Ann schreef:
Gijs83 schreef:Hebben jullie het hier over pastorale relaties(waar mij het hier om gaat) of bv. ook een vader-kind relaties?
Omdat het naar buiten komt bij de RK-kerk, ben ik benieuwd hoe dat er in onze gezindte voor staat. Als het goed ligt zou de Heere daar een pastoraal werker van moeten weerhouden.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Jo-Ann schreef:
Omdat het naar buiten komt bij de RK-kerk, ben ik benieuwd hoe dat er in onze gezindte voor staat. Als het goed ligt zou de Heere daar een pastoraal werker van moeten weerhouden.
Om alles maar goed onder de "mantel der liefde" te schuiven :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Joannah schreef:'t word nu wel erg bar, he?
Ik vrees dat het de tijd is, dat er dingen voor de deur staan waarvan ons de oren zullen doen klinken. Als je alles bij elkaar neemt wat er in de wereld en de godsdienst gebeurt kun je daar zeker voor vrezen.
Ik denk dat er al heel wat gaande. Nu er een aantal zaken openbaar komen, melden zich steeds meer mensen dat ze in hun jeugd misbruikt zijn. De media zit er nu ook bovenop. Bijna ieder geval wordt dan gemeld. Dan lijkt of het heel erg is. Dat is het ook natuurlijk, maar de buitenwacht komt het nu te weten. De media doet er verstandig aan, denk ik, om hierin erg terughoudend te zijn.
Anderzijds de tijden komen dat mensen tot steeds wredere dingen in staat zullen zijn. Zie maar dat het echte christelijke geluid steeds minder getolereerd word. In wat voor vervolgingen gaat zich dat uitten? Dat komt dan met bepaalde wetsartikelen in het gedrang. Algemeen fatsoen komt in het gedrang. Ik vraag me soms wel eens af: als je er geen last van hebt, waarom maak er dan een probleem van(bv.vrouwenkwestie SGP)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Jo-Ann schreef:
nee, natuurlijk niet. Maar het wordt, denk ik, wel een hoop gedaan.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
nee, natuurlijk niet. Maar het wordt, denk ik, wel een hoop gedaan.
Dat is verdrietig genoeg, maar al te waar... :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Joannah

Bericht door Joannah »

Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Jo-Ann schreef:
De mantel der liefde jegens de misbruikers of de misbruikten?
Een soort variant op de universele mensenrechten die meestal worden aangehaald als het om de rechten gaat van de misdadigers ipv de slachtoffers?
memento

Bericht door memento »

In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg. De plicht tot de bescherming van het recht der zwakken gaat bóven de geheimhoudingsplicht van het pastorale gesprek (en van een goede pastor is bekend, dat hij van zijn leden verwacht dat zij zich onderwerpen aan het burgerlijke recht).
Plaats reactie