eilander schreef:refo schreef:eilander schreef:refo schreef:
En LIEFDE is lief bedacht, maar die is 'slechts' een randvoorwaarde. Dat biedt geen toekomst.
Bedankt voor het compliment.
Met de rest van je commentaar ben ik het absoluut niet eens. Liefde is geen randvoorwaarde, maar basis.
Dus randvoorwaarde.
Je kunt je kinderen de hele dag knuffelen, maar daar komen ze geen steek verder mee.
En ook Ryle, Henri en Koelman hebben geen oplossingen. Zelfs met alleen het boek Spreuken kom je er niet.
Ik vind dit een onbegrijpelijke opvatting van het begrip liefde. Het is toch geen liefde om de hele dag met je kinderen te knuffelen?? Je zoekt het goede voor je kind vanuit de basis dat je van hem/haar oprecht houdt! Dat is inderdaad veel moeilijker dan knuffelen. Maar mijns inziens toch echt heel anders dan "drillen".
Misschien komen we ergens door deze discussie.
Je zoekt het goede voor het kind. Mijn stelling is: het kind weet niet wat dat goede is.
- De vreze des Heeren is iets wat buiten je macht ligt. Voor buitenkerkelijk (want daar gaat het ook over) zelfs buiten beeld.
- Waarvoor je leert is je niet duidelijk.
- Welk beroep je wilt weet je niet.
- Je ziet dat een huwelijk steeds vaker strandt en dus een gevaarlijk avontuur is.
De werkelijkheid waarin ze leven heeft geen vaste grond. Door alle -ismes zitten we nu in een moeras en de kerk biedt ook geen antwoord.
Waar je ook gaat zitten op een schaal van 1 tot 100 van knuffelen (=0) tot drillen (=100) we lossen daar niets mee op.