Wat is er aan de hand dan?Tiberius schreef:Wat een moeilijke weg voor dhr. Van Veen!
Ik wens hem en zijn broeder Gods nabijheid toe.
Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
Klopt.astroguy schreef:Ik denk dat gerefereerd wordt naar het feit dat dhr. Van Veen reeds in 2006 toegelaten werd, maar dat hij zich al na een maand terugtrok.freek schreef:Wat is er aan de hand dan?Tiberius schreef:Wat een moeilijke weg voor dhr. Van Veen!
Dat kan niet zonder zware strijd geweest zijn. En misschien nog wel.
Laten we die broeder maar opdragen in ons gebed. En ook zijn medebroeder (al weet ik daar weinig van).
Als we naar de 60 jarige geschiedenis kijken van de OGGN (zij ontstonden in 1948 na samenvoeging van de gemeenten van ds. Boone en de Federatie van OGG van ds. De Jonge), dan hebben ze nog nooit zo weinig predikanten gehad als nu, nl. 4. In 1948 begonnen ze met 8, terwijl er toen minder gemeenten waren dan nu en in 1978 hadden ze zelfs een jaar lang 13. Zelfs nadat er in de jaren 1979-1982 6 predikanten overleden waren er nog steeds 9 omdat er in die jaren ook weer 2 bijkwamen. Het is de laatste jaren snel minder geworden, en weinigen kwamen de gelederen versterken. Ik denk dat we dan blij mogen zijn dat dhr. Zwartbol en de twee nieuwe studenten deze en volgende jaren er bij mogen komen.memento schreef: Neemt niet weg dat ik blij ben voor de OGG dat ze weer wat predikanten erbij krijgen, het is hard nodig...
Atze
Het lijkt me sowieso een hele pittige taak om predikant te worden in een kerkverband als de OGG (of GGiN). Je moet met een klein groepje heel veel gemeenten toch min of meer leiden. Gemeenten die echt niet beter of voorbeeldiger zijn dan andere gemeenten; problemen komen er net zo veel voor. Vaak zijn de kerkenraden van de vacante gemeenten ook nog klein, zodat de predikanten onevenredig veel aandacht moeten besteden aan de gemeente. Nee, ik noem het wat.Tiberius schreef:Klopt.astroguy schreef:Ik denk dat gerefereerd wordt naar het feit dat dhr. Van Veen reeds in 2006 toegelaten werd, maar dat hij zich al na een maand terugtrok.freek schreef:Wat is er aan de hand dan?Tiberius schreef:Wat een moeilijke weg voor dhr. Van Veen!
Dat kan niet zonder zware strijd geweest zijn. En misschien nog wel.
Laten we die broeder maar opdragen in ons gebed. En ook zijn medebroeder (al weet ik daar weinig van).
Ik begrijp het toch niet helemaal, maar het is natuurlijk gewoon jouw eigen afweging. Ik vind het zelf echt een onmogelijke keuze. Een predikant die veel kennis overdraagt en een gedegen schriftanalyse geeft maar die niets zegt over de eventuele toepasbaarheid in je eigen leven, heeft kans zijn hoorders in verwarring achter te laten. Veel kennis, maar wat moeten we er dan mee? Een predikant die daarentegen bijna alleen maar 'ervaring' preekt, loop het gevaar om oeverloos te gaan bazelen of het subjectieve te gaan verobjectiveren (het type preek dat al af was voor er een bijbeltekst was). Zo'n predikant vergeet dat hij naast herder ook leraar is (en dus ook voor kennisoverdracht moet zorgen).Klaas-Jan schreef:Maar als ik moet kiezen tussen iemand die het goed in het hoofd heeft en niet goed in het hart (wat overduidelijk in de preek naar voren komt, omdat er geen bevinding in doorklinkt, dat merk je echt) of iemand die het bevindelijk heeft geleerd, maar niet zo goed kan uitleggen, dan ga ik toch echt voor het laatste... Dat begrijp je toch wel? Dat bedoelde ik te zeggen...
Als ik echt met het mes op de keel gedwongen zou worden om tóch te kiezen, ga ik, anders dan jij, voor het type 'hoofd'. Maar dan puur omdat ik dan tenminste toch dingen krijg aangereikt om zelf verder mee aan de slag te gaan. Bij het type 'hart' acht ik die kans minder groot. 'Kennis' is toch objectiever dan 'ervaring'.
Maar nogmaals, ik blijf een keuze onmogelijk vinden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Om deze keuzen te vermijden is in het verleden in ons land (o.m. 1618/1619) afgesproken dat een predikant een universitaire opleiding moet hebben. Niet dat dat een automatische garantie is voor een bevindelijk preek, maar je hebt wel een exegetisch 'goede' preek. De predikant heeft grondtalen geleerd en kan Schrift met Schrift vergelijken.
Daar heb je geen academische opleiding voor nodig. Dat konden ze in Berea ook al.Mister schreef:Om deze keuzen te vermijden is in het verleden in ons land (o.m. 1618/1619) afgesproken dat een predikant een universitaire opleiding moet hebben. Niet dat dat een automatische garantie is voor een bevindelijk preek, maar je hebt wel een exegetisch 'goede' preek. De predikant heeft grondtalen geleerd en kan Schrift met Schrift vergelijken.
Daar ben ik het hartgrondig mee eens. Een arts of advocaat moet ook een academische opleiding hebben. Dat zegt uiteraard niet automatisch dat ze dan ook in de praktijk goede professionals zijn, maar ze hebben in elk geval een goede basis als vertrekpunt.Mister schreef:Om deze keuzen te vermijden is in het verleden in ons land (o.m. 1618/1619) afgesproken dat een predikant een universitaire opleiding moet hebben. Niet dat dat een automatische garantie is voor een bevindelijk preek, maar je hebt wel een exegetisch 'goede' preek. De predikant heeft grondtalen geleerd en kan Schrift met Schrift vergelijken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Dat de Reformatoren (zelfs de 'bevindelijke') allemaal unaniem voor een gedegen opleiding waren, zegt nogal wat...Erasmiaan schreef:Daar heb je geen academische opleiding voor nodig. Dat konden ze in Berea ook al.Mister schreef:Om deze keuzen te vermijden is in het verleden in ons land (o.m. 1618/1619) afgesproken dat een predikant een universitaire opleiding moet hebben. Niet dat dat een automatische garantie is voor een bevindelijk preek, maar je hebt wel een exegetisch 'goede' preek. De predikant heeft grondtalen geleerd en kan Schrift met Schrift vergelijken.