Verkiezingen: de uitslagen en hoe nu verder....

Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

limosa schreef:
Duuk schreef:
limosa schreef:
Duuk schreef:CU heeft mijn stem gekregen. Toch heb ik nog jarenlang SGP gestemd, maar de maat was vol.

Toen ik op TV de SGP avond zag in Wassenaar, werd ik bevestigd. Ben intussen te ver van de orthodox rechts reformatorische groep afgegroeid.

Wellicht is dat ook de reden dat er relatief veel jongeren op de SGP stemmen. Waarschijnlijk krijgen veel mensen toch meer oog voor andersdenkenden naarmate ze ouder worden.
Merkwaardig! Hoe kom je erop dat oog krijgen voor andersdenkenden synoniem is met weggroeien van de lijn van de reformatie.
Ik heb niet gezegd dat dat synoniem daarvoor is. Het kan er wel voor zorgen dat je je eigen visie gaat bepalen in plaats van dat je je laat leiden door anderen. En dat kan weer resulteren in een andere visie. Net zo goed kan je visie hetzelfde blijven. Bij mij is dat dus veranderd.
ah, oké, jíj bent door de andersdenkenden veranderd, het lijkt me wat kort door de bocht om dat gelijk van de meerderheid van de SGP-jongeren te zeggen
Met alle respect, maar jij legt mij dingen in de mond die ik er zelf niet inleg.

Nogmaals: ik bedoel te zeggen dat als je jong bent dat je je eerder laat leiden door wat anderen menen. Je gaat naarmate je ouder wordt je zelf steeds meer ontwikkelen. Ik neem aan dat jij niet meer hetzelfde denkt als je ouders je hebben bijgebracht. Daarvan zal deels nog wel hetzelfde zijn, maar niet alles. Door om te gaan voor andersdenken kan je visie op een hoop zaken veranderen. Let op: ik zeg KAN. Voor sommigen betekent dat dat het spoor van de ouders niet meer helemaal gevolgd wordt. En dat KAN leiden in het stemmen op een andere partij dan de SGP.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Duuk schreef:
limosa schreef:
Duuk schreef:
limosa schreef: Merkwaardig! Hoe kom je erop dat oog krijgen voor andersdenkenden synoniem is met weggroeien van de lijn van de reformatie.
Ik heb niet gezegd dat dat synoniem daarvoor is. Het kan er wel voor zorgen dat je je eigen visie gaat bepalen in plaats van dat je je laat leiden door anderen. En dat kan weer resulteren in een andere visie. Net zo goed kan je visie hetzelfde blijven. Bij mij is dat dus veranderd.
ah, oké, jíj bent door de andersdenkenden veranderd, het lijkt me wat kort door de bocht om dat gelijk van de meerderheid van de SGP-jongeren te zeggen
Met alle respect, maar jij legt mij dingen in de mond die ik er zelf niet inleg.

Nogmaals: ik bedoel te zeggen dat als je jong bent dat je je eerder laat leiden door wat anderen menen. Je gaat naarmate je ouder wordt je zelf steeds meer ontwikkelen. Ik neem aan dat jij niet meer hetzelfde denkt als je ouders je hebben bijgebracht. Daarvan zal deels nog wel hetzelfde zijn, maar niet alles. Door om te gaan voor andersdenken kan je visie op een hoop zaken veranderen. Let op: ik zeg KAN. Voor sommigen betekent dat dat het spoor van de ouders niet meer helemaal gevolgd wordt. En dat KAN leiden in het stemmen op een andere partij dan de SGP.
Ja alles KAN. Maar enige aanwijzing voor een bepaald oorzakelijk verband wat statistisch significant zou kunnen zijn ontbreekt ten enenmale.

Overigens denk ik niet dat jongeren zich snel laten leiden door wat ouderen zeggen: eerder door wat jongeren onderling zeggen. En dat kan weleens botsen met 'thuis'. Zoals ouderen zich net zo goed en zeker niet minder laten leiden door wat hun 'peers' zeggen.
limosa

Bericht door limosa »

Duuk schreef:
limosa schreef:
Duuk schreef:
limosa schreef: Merkwaardig! Hoe kom je erop dat oog krijgen voor andersdenkenden synoniem is met weggroeien van de lijn van de reformatie.
Ik heb niet gezegd dat dat synoniem daarvoor is. Het kan er wel voor zorgen dat je je eigen visie gaat bepalen in plaats van dat je je laat leiden door anderen. En dat kan weer resulteren in een andere visie. Net zo goed kan je visie hetzelfde blijven. Bij mij is dat dus veranderd.
ah, oké, jíj bent door de andersdenkenden veranderd, het lijkt me wat kort door de bocht om dat gelijk van de meerderheid van de SGP-jongeren te zeggen
Met alle respect, maar jij legt mij dingen in de mond die ik er zelf niet inleg.

Nogmaals: ik bedoel te zeggen dat als je jong bent dat je je eerder laat leiden door wat anderen menen. Je gaat naarmate je ouder wordt je zelf steeds meer ontwikkelen. Ik neem aan dat jij niet meer hetzelfde denkt als je ouders je hebben bijgebracht. Daarvan zal deels nog wel hetzelfde zijn, maar niet alles. Door om te gaan voor andersdenken kan je visie op een hoop zaken veranderen. Let op: ik zeg KAN. Voor sommigen betekent dat dat het spoor van de ouders niet meer helemaal gevolgd wordt. En dat KAN leiden in het stemmen op een andere partij dan de SGP.
ik begin het te snappen als je zegt "sommigen" en "kan"
maar eerder zei je "wellicht" "relatief veel jongeren" en "veel mensen die oog krijgen voor andersdenkenden", en dat hoeft helemaal niet zo te zijn, sterker nog, ik ben van mening dat het niet zo is
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Het word een lastige kluif. Een meerderheidskabinet is niet makkelijk te halen. Helemaal als partijen niet willen buigen voor standpunten.

Gisteravond hoorde ik iemand zeggen, dat een minderheidskabinet ook heel goed mogelijk is. Nadeel is dan wel dat ministers álles wat ze willen, eerst door de kamer moeten loodsen. Pure democratie.

En als ze er niet uit gaan komen ivm de 1e kamer verkiezing... dan komen er nog weer nieuwe verkiezingen ook :shock:

Maar goed, zelf hoop ik dat CU mee kan regeren in een bepaalde coalitie. En hoe weinig ze dan alsnog mogen zeggen, winst is geboekt!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

marsm104 schreef:Het word een lastige kluif. Een meerderheidskabinet is niet makkelijk te halen. Helemaal als partijen niet willen buigen voor standpunten.

Gisteravond hoorde ik iemand zeggen, dat een minderheidskabinet ook heel goed mogelijk is. Nadeel is dan wel dat ministers álles wat ze willen, eerst door de kamer moeten loodsen. Pure democratie.

En als ze er niet uit gaan komen ivm de 1e kamer verkiezing... dan komen er nog weer nieuwe verkiezingen ook :shock:

Maar goed, zelf hoop ik dat CU mee kan regeren in een bepaalde coalitie. En hoe weinig ze dan alsnog mogen zeggen, winst is geboekt!
Ik hoop het ook, hoewel er natuurlijk wel serieus gekeken gaat worden naar CDA / PVDA / SP. Het CDA kan niet zomaar om de grote winnaar van deze verkiezingen heen. Natuurlijk is het lastig, men heeft flink ruzie gemaakt en scherpe dingen gezegd tegen elkaar. Marijnissen kan niet te gemakkelijk de regering in, dan verliest hij geloofwaardigheid...maar na een verkiezingscampagne waarin veel gepolariseerd wordt trekt dat meestal wel weer wat bij. Het is dus gewoon een kwestie van onderhandelen en als men er samen een beetje uitkomt kan men dat ook wel mooi verkopen. Er moet toch een regering komen, en iedere politicus weet heel goed dat de politiek een consensuscultuur is.

Van mij mag CDA wel met PVDA en CU in de regering, maar ik denk dat de onderhandelingen met de SP dan eerst wel vast moeten lopen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:.................. maar ik denk dat de onderhandelingen met de SP dan eerst wel vast moeten lopen.
De SP van binnenuit kennende, kun je daar zo ongeveer gif op innemen!

Het zou me van m'n stoel doen vallen van verbijstering als het wél tot een akkoord met het CDA zou komen.

De coalitie CDA/PvdA (met wélke andere partij dan ook) loopt op voorhand al spaak door de persoonlijke animosoteit tussen de heren Balkenende en Bos...........ze kunnen inmiddels elkaars bloed wel drinken na alle persoonlijke aanvallen over en weer in steeds heftiger bewoordingen en zeer zichtbare irritaties tov de ander!

Het wordt een zéér hete formatie-winter..................
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Petrus schreef:
Marnix schreef:.................. maar ik denk dat de onderhandelingen met de SP dan eerst wel vast moeten lopen.
De SP van binnenuit kennende, kun je daar zo ongeveer gif op innemen!

Het zou me van m'n stoel doen vallen van verbijstering als het wél tot een akkoord met het CDA zou komen.

De coalitie CDA/PvdA (met wélke andere partij dan ook) loopt op voorhand al spaak door de persoonlijke animosoteit tussen de heren Balkenende en Bos...........ze kunnen inmiddels elkaars bloed wel drinken na alle persoonlijke aanvallen over en weer in steeds heftiger bewoordingen en zeer zichtbare irritaties tov de ander!
Tja, Bos en Balkenende moeten in het belang van het volk gewoon hun ruzie bijleggen. En dat kan best als ze beiden iets inschikkelijk willen zijn. Met de CU erbij is het dan ook wel mooi verdeeld, 39 zetels op links, 41 middenrechts (CDA)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

De coalitie CDA/PvdA (met wélke andere partij dan ook) loopt op voorhand al spaak door de persoonlijke animosoteit tussen de heren Balkenende en Bos.
Ach, als er mogelijkheden zijn tot samenwerking horen we opeens nooit meer wat van dhr. Bos...
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Petrus schreef:
Marnix schreef:.................. maar ik denk dat de onderhandelingen met de SP dan eerst wel vast moeten lopen.
De SP van binnenuit kennende, kun je daar zo ongeveer gif op innemen!

Het zou me van m'n stoel doen vallen van verbijstering als het wél tot een akkoord met het CDA zou komen.

Het wordt een zéér hete formatie-winter..................
Er wordt wel gezegd dat Balkenende en Marijnissen het persoonlijk zeer goed met elkaar kunnen vinden , beter dan Balkenende en Bos.

Vanuit dat oogpunt zou het niet verwonderlijk zijn dat het toch als serieuze optie moet worden gezien.

Het is ook een feit dat als de SP niet in de regering komt dat dan deze partij met de volgende verkiezingen nog groter wordt.


Dus concluderend : de SP in de regering ; volgend jaar nieuwe verkiezingen , omdan weer door te gaan met een regering CDA, VVD, die het achteraf bezien heel goed gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

ach, ik denk dat een centrum/linkse regering het ook niet slecht zou doen, misschien nog wel beter dan CDA en VVD. Die hebben het prima gedaan, maar ik vind het niet erg als het iets linkser wordt. De stabiele evenwichtigheid van het CDA maar dan met een wat socialer gezicht. Prima toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Ter informatie het volgende stukje Copy and Paste uit het RD)

DEN HAAG - Koningin Beatrix benoemt naar verwachting zaterdag een informateur die alle mogelijke coalities moet verkennen. De vorstin sprak vanmiddag met de fractieleiders van de grote partijen. De linkse partijen willen dat in elk geval CDA en SP bij de formatiebesprekingen worden betrokken.

Kamervoorzitter Weisglas sprak gisteravond al met de koningin. Na afloop van het gesprek zei hij dat het „heel belangrijk is dat nu, nadat sinds mei 2002 twee keer een kabinet is gevallen, alles op alles wordt gezet om tot een stabiele coalitie te komen.”

Koningin Beatrix sprak vanaf vanmiddag met de fractievoorzitters van de grote partijen in de Tweede Kamer. CDA-leider Balkenende was als eerste aan de beurt. Hij zei donderdag na de eerste vergadering van zijn nieuwe fractie dat hij mogelijkheden ziet voor coalitievorming, maar hij wilde niet zeggen welke. Balkenende noemde de conclusie van ChristenUniefractievoorzitter Rouvoet dat de kiezer voor een socialer beleid heeft gekozen „voorbarig.”

PvdA-fractievoorzitter Bos zou de koningin, net als GroenLinks, adviseren om in elk geval de SP te betrekken bij de formatiebesprekingen. Bos is niet van plan in een coalitie te stappen zonder de SP, bevestigde hij donderdag nog eens. De SP zou er vanuit de oppositie immers electoraal flink van kunnen profiteren als de PvdA in de formatiebesprekingen veel concessies moet doen aan het CDA.

Een kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie is daarom niet Bos’ eerste keus. Als hij blijft vasthouden aan samenwerking met de SP dreigt de kabinetsformatie een moeizaam en langdurig proces te worden. Meerderheidscombinaties zonder CDA en PvdA zijn vrijwel ondenkbaar. De formatie kan zelfs blijven slepen tot na de Provinciale Statenverkiezingen in maart. Dan wordt duidelijk hoe de krachtsverhoudingen in de Eerste Kamer uitvallen.

VVD-leider Rutte gaat ervan uit dat zijn partij niet betrokken wordt bij de formatie. SP-lijsttrekker Marijnissen is wel bereid met CDA en PvdA te praten over kabinetsvorming. Door de grote inhoudelijke verschillen tussen CDA en SP zal het echter lastig worden tot overeenstemming te komen, verwacht Marijnissen.

De koningin ontvangt zaterdag de fractievoorzitters van de kleinere partijen, waaronder ChristenUnie en SGP. ChristenUniefractievoorzitter Rouvoet zei vrijdagmorgen in het Nederlands Dagblad dat de winnaars van de verkiezingen, SP, Partij voor de Vrijheid en ChristenUnie, in elk geval aan de formatiebesprekingen moeten meedoen. Voortzetting van het huidige beleid ligt volgens hem niet voor de hand. „Dus je moet naar een accentverschuiving, naar centrumlinks of, zo je wilt, christelijk-sociaal.” Om de SP kan een formateur moeilijk heen, stelt hij, „maar als het gaat om het maken van een werkbare coalitie op basis van een stabiele meerderheid in de Kamer, dan zie ik daar nog wel wat haken en ogen aan.”

Rouvout is woensdag samen met CDA-prominent Lubbers gesignaleerd. Ze spraken, op initiatief van Lubbers, „onder meer over ieders verantwoordelijkheid in de huidige politieke constellatie”, aldus Rouvoet. Hij weet niet of de oud-premier er door iemand op uit is gestuurd om dergelijke gesprekken te voeren.
Petrus

Bericht door Petrus »

Na hertelling van stemmen in Eindhoven heeft de PvdA 1 zetel méér, en de SP 1 zetel minder!!

CDA
41 zetels

PvdA
33

VVD
22

SP
25

Fortuyn
0

GroenLinks
7

D66
3

ChristenUnie
6

SGP
2

PartijvoordeDieren
2

EénNl
0

Gr.Wilders/PvdVrijheid
9

Bron: AD van vandaag.............."de officieuze uitslagen ná hertelling van de stemmen"
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Petrus schreef: De SP van binnenuit kennende, kun je daar zo ongeveer gif op innemen!

Het zou me van m'n stoel doen vallen van verbijstering als het wél tot een akkoord met het CDA zou komen.

De coalitie CDA/PvdA (met wélke andere partij dan ook) loopt op voorhand al spaak door de persoonlijke animosoteit tussen de heren Balkenende en Bos...........ze kunnen inmiddels elkaars bloed wel drinken na alle persoonlijke aanvallen over en weer in steeds heftiger bewoordingen en zeer zichtbare irritaties tov de ander!
De heren Bos/Balkenende.... ach, ze hebben gevochten om het plekje, nu is de winnaar bekend. Ach... zullen ze zo kinderachtig zijn, en tot in den treure doorvechten~zeuren?

Ik hoop alleen niet dat het SP niet al te veel krijgt te zeggen. Kunnen we over een paar jaar weer puin ruimen :)
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

marsm104 schreef:
Petrus schreef: De SP van binnenuit kennende, kun je daar zo ongeveer gif op innemen!

Het zou me van m'n stoel doen vallen van verbijstering als het wél tot een akkoord met het CDA zou komen.

De coalitie CDA/PvdA (met wélke andere partij dan ook) loopt op voorhand al spaak door de persoonlijke animosoteit tussen de heren Balkenende en Bos...........ze kunnen inmiddels elkaars bloed wel drinken na alle persoonlijke aanvallen over en weer in steeds heftiger bewoordingen en zeer zichtbare irritaties tov de ander!
De heren Bos/Balkenende.... ach, ze hebben gevochten om het plekje, nu is de winnaar bekend. Ach... zullen ze zo kinderachtig zijn, en tot in den treure doorvechten~zeuren?

Ik hoop alleen niet dat het SP niet al te veel krijgt te zeggen. Kunnen we over een paar jaar weer puin ruimen :)
Nederland wordt altijd door compromissen geregeerd. Dus zou CDA en SP heel wel samen kunnen. Allebei wat traditioneel. Het kan. Al vraag ik me af of Balkenende dan premier wil zijn. Lijkt me dat dan een wat linksere CDA-er het zou moeten leiden. Of Andre Rouvoet. Want er zal nog wat bijmoeten. De SP wil mogelijk PvdA en de CDA dan CU. Niet omdat dat vrienden zijn, maar voor het aantal en het tegenwicht. En als iedereen graag wil dan kan het. Maar begint men morrend, dan kunnen we vast weer (rode) potloden gaan slijpen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, begrijpelijk, met PVDA en SP heb je toch 58 linkse zetels tegenover 41 rechts, kortom, dan kan je spreken van een behoorlijk linkse regering :) Links heeft dan al een hoop meer macht dan bij een coalitie met CU, PVDA en CDA... dan komt links maar op 39 zetels uit tegenover 41 voor het CDA. Overigens denk ik dat Balkenende best het kabinet kan leiden, hij krijgt dan alleen een iets ander gezicht, in plaats van de VVD tevreden houden moet hij dan linkse partijen meer tevreden houden :)

Op zich is het allemaal prima natuurlijk. CDA is de grootste en mag de onderhandelingen leiden. PVDA verliest dus mag zich fijn op de achtergrond houden. De SP wordt betrokken bij de onderhandelingen, terecht. Als CDA en SP er een beetje uitkomen zal het niet zo moeilijk zijn de PVDA ook mee te krijgen, PVDA hangt immers ergens tussen beiden partijen in. Komen CDA en SP er niet uit, dan is het het goed recht van het CDA om naar alternatieven te kijken, als de SP dan niet in de regering komt kan men in ieder geval stellen dat ze het geprobeerd hebben. En dan komt de CU om de hoek kijken.

Het kan nog wel eens even duren, want ik heb het idee dat het CDA liever de CU erbij heeft dan de SP, omdat links dan toch wel heel veel macht krijgt. Dus het is best mogelijk dat SP niet teveel consessies wil doen en CDA niet al te toegefelijk zal zijn.. en het gewoon vastloopt tussen CDA en SP. Dat zou in het voordeel van het CDA zijn, als ze er dan met de CU wel uitkomen. Die zijn kleiner en kunnen minder eisen stellen, dus wordt de invloed van links op de plannen een stuk kleiner :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie