Het denkend christendom

MS

Bericht door MS »

OK Anemoon nu begrijp ik je standpunt. Iedere ketter heeft zijn letter.

Maar nu een andere vraag ook gericht denk ik op het denkend christendom.
In de bijbel vind ook iedereen zijn of haar waarheid, maar er is maar 1 waarheid?
En nu zijn natuurlijk bijzaken niet belangrijk, dus als we daar van mening over verschillen beide op grond van de bijbel is dat niet zo erg. Maar de belangrijkst zaak, hoe wordt ik rechtvaardig voor God. Daar kan denk ik maar 1 waarheid in bestaan, maar er schijne er 10000 te zijn. En hoe kun je dan je standpunt soms heel helder verwoord zien in een oudvader. Is toch wel te begrijpen dat je dan voor een stukje van die oudvader kiest.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MS En hoe kun je dan je standpunt soms heel helder verwoord zien in een oudvader. Is toch wel te begrijpen dat je dan voor een stukje van die oudvader kiest.
Hoezo? wordt jouw gevoelen, mening of geloof daar geloofwaardiger door?
Citeren van oudvaders blijft blijft tricky: je laat oudvaders al gauw buikspreken en zeggen wat jij eigenlijk vind.

Waarom niet je mening bevestigd of verwoord zien door een oudvader en vervolgens met eigen woorden vertellen wat je hebt gezien, ervaren of geloofd? Daarvoor hoeven we niet te citeren. Het gaat er tenslotte niet om wat oudvaders vinden of geloven, maar wat wij vinden of geloven. Paulus waarschuwde er ook voor toebn hij opmerkte dat er mensen waren die zeiden: ik ben van Cefas, ik ben van Apollos, ik ben van Johannes. Daar ging men de mist in.

oja, er zijn geen 1000 waarheden hoe je als zondaar rechtvaardig voor God bent. Dat is maar op 1 manier: door het geloof in Jezus Christus.

[Aangepast op 15/2/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Kinderkens, zullen we het weer over het 'denkend christendom' gaan hebben?

Aan mn eerdere posting zou ik het volgende willen toevoegen: Bevinding zonder kennis is dood gevoel. Kennis zonder bevinding is dood verstandswerk. Beide gevaren zie ik in de gereformeerde gezindte, en ik weet niet wat ik enger moet vinden. Laten we streven naar evenwichtigheid...
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door memento
Kinderkens, zullen we het weer over het 'denkend christendom' gaan hebben?

Aan mn eerdere posting zou ik het volgende willen toevoegen: Bevinding zonder kennis is dood gevoel. Kennis zonder bevinding is dood verstandswerk. Beide gevaren zie ik in de gereformeerde gezindte, en ik weet niet wat ik enger moet vinden. Laten we streven naar evenwichtigheid...
Daar is genade voor nodig...

Groet,

RvP
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door mementoIk vraag me wel eens af, wat voor waarde het heeft om iets te geloven, zonder te weten waarom. Geloof zonder oorzaak is als een huis op een zandgrond. Hoe kan je ooit iets geloven, zonder met je verstand te weten waarom je het geloofd? (ik bedoel hiermee niet dat we de zaak die we geloven ten volle moeten begrijpen)
Zeg je hiermee dat geloven zonder te weten waarom. waardeloos is?
Verder stel je kennis noodzakelijk om te kunnen geloven. (denk ik ook).
Nee, ik denk dat we veel geestelijke achteruitgang zien omdat we te weinig weten wat we geloven. Ik verbaas me er soms over hoe weinig mensen nog weten over iets wat ze volmondig zeggen te geloven.
waar zie jij die geestelijke achteruitgang?
Is het ook niet zo dat we leven in de tijd van de grote afval? het is toch voorzegd? Hoe slechter het wordt, hoe beter het gaat? Naar Zijn komst toe? Jezus stelt toch ook de vraag; zal ik nog geloof vinden op de aarde?
Is de oorzaak ervan niet vaak luiheid? Hoe vaak onderzoeken wij Gods Woord, met een onderzoekende geest? Of lezen we de Schrift, en denken er niet meer over na wat we nu precies lezen, onder het motto 'wat daar staat weet ik al lang'. Geloof zonder kennis vind dingen vaak vanzelfsprekend, en mist de bewondering.
Geloof zonder kennis bestaat niet. Bedoel je dat we gods Geest vaak missen in het lezen, wat al begint met het ontbreken van het gebed om Gods Geest voordat we met lezen beginnen?
En is een andere oorzaak niet eenzijdigheid? Hoeveel wordt er niet gepreekt dat een mens zich moet bekeren, en dat hij moet geloven, en dat er een uitverkiezing is, maar hoe zelden wordt uitgelegd Wie God is, wat onze geloofsbelijdenissen inhouden, wat de uitverkiezing nu inhoudt....

Ik weet haast zeker dat er mensen over zullen struikelen dat ik zeg dat er vaak niet uitgelegd word wie God is.
God heeft zich geopenbaard in Christus: Heb 1:1God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon;
2 Welken Hij gesteld heeft tot een Erfgenaam van alles, door Welken Hij ook de wereld gemaakt heeft;

Ook Lukas 11:37-54 heeft ons iets belangrijks te zeggen. Lu 11:52 Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt den sleutel der kennis weggenomen; gijzelven zijt niet ingegaan, en die ingingen, hebt gij verhinderd. Die sleutel der kennis is de liefde, de vervulling der wet, het einde der wet: Christus.
Ik wil pleiten voor een bewustwording van hetgeen men gelooft, want zonder kennis kan er geen geloof zijn. Terug naar de Schrift, terug naar de kerkvaders en oudvaders.
Terug naar de Levende Christus! Hij is toch de Logos, het Woord. Want Hij is ons geworden tot wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing. Zonder Hem is er geen kennis Gods.

Ik begrijp je pleidooi, maar als we dogma's en diepe theologische kwesties gaan uitdiepen zonder Gods Geest, zonder de Geest van Christus, zal ons dat ook niets brengen. Ik wil pleiten voor meer Christusprediking, Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd. Biddend om Zijn Geest, die ons alles zal leren wat tot zaligheid en heiligheid nodig is.

1
Laat me in U blijven, groeien, bloeien,
o Heiland die de wijnstok zijt!
Uw kracht moet in mij overvloeien,
of 'k ben een wis verderf gewijd.
Doorstroom, beziel en zegen mij,
opdat ik waarlijk vruchtbaar zij!
2
Ik kan mijzelf geen wasdom geven:
niets kan ik zonder U, o Heer!
In uw gemeenschap kiemt er leven
en levensvolheid meer en meer!
Uw Geest moet in mij uitgestort:
de rank die U ontvalt, verdort.
3
Neen, Heer, ik wil van U niet scheiden,
'k blijf de Uw' altijd, blijf Gij de mijn'!
Uw liefde moet alom mij leiden,
uw leven moet mijn leven zijn,
uw licht moet schijnen in mijn huis
bij kruis naar kracht en kracht vaar kruis.
4
Dan blijft mijn ziel voor U gewonnen,
dan wint mijn ziel door U in kracht!
Het werk in need'righeid begonnen,
wordt dan in heerlijkheid volbracht!
Wat in de winds'len sliep, ontbot,
en komt in 't licht en rijpt voor God.
Plaats reactie