Gebruiken rond begrafenissen (uit: In memoriam)

Paal

Re: In memoriam

Bericht door Paal »

DDD schreef:
Paal schreef:
DDD schreef:Maar zijn er dan ook begrafenissen waar niet wordt gezongen dan, in Rijssen?
DDD het gaat me steeds meer opvallen hoe ongelooflijk slecht jij op de hoogte bent van kerkelijk Nederland. Je doet opmerkingen over kerkverbanden waar ik echt de conclusie uit moet trekken dat je maar zeer beperkt kennis hebt van hetgeen in diverse kerkverbanden leeft.
Probeer je blik eens wat te verbreden.
En kan dat hier bij Refoforum niet goed dan? Ik ben het trouwens niet met je eens, ik kom in heel wat GG regelmatig. Rijssen is mij niet zo bekend, maar wat ik er over gelezen heb, behoorde die gemeente zeker niet tot de rechterflank van de GG. Ik ben verder goed bekend in de GB en redelijk in de CGK en GKV.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe breed jouw eigen blik dan wel niet is. Of is dat vooral in de rechterflank van de gereformeerde gezindte?
Ja hoor dat kan goed hier op RF. Ik had het overigens niet specifiek over de GG, maar over meerdere kerkverbanden. Het valt me namelijk vaak op dat jij je verbaast over zaken die spelen in kerkverbanden die m.i. algemeen bekend zijn dat ze spelen. Dat je een andere mening hebt kan hier goed op RF maar zo langzamerhand zou je wel moeten weten wat er zoal in leer en kerkelijk leven omgaat.
Over de flank waartoe Rijssen behoort, vind ik niet zo belangrijk.
Mijn blik is wellicht niet zo breed maar ik doe dat ook niet voorkomen. Ik heb wel genoeg prediking gehoord en hoor nog steeds uit de diverse kerkverbanden om me een redelijk beeld te vormen. Of dat alleen rechterflank van de ger.gez betreft is mij de diversiteit te groot om dat onder één noemer te scharen. In de GkV ben ik overigens geheel niet bekend.
DDD

Bericht door DDD »

Het is mij heus wel bekend dat er dominees zijn die niet laten zingen op een begrafenis. Dat heb ik zelf meegemaakt. Maar daarom kan ik mij er nog wel over verbazen als dat in een bepaalde gemeente het geval is.

Voor het overige is mij niet duidelijk wat nu precies jouw verwijt aan mij is. Als je zelfs in de GKV in het geheel niet bekend bent, wat is dan het probleem dat ik niet weet dat in Rijssen in de GG niet mag worden gezongen? Er zijn ergere dingen waarvan je niet op de hoogte kunt zijn, toch?

Misschien kun je je bezwaar tegen mijn gebrek aan algemene ontwikkeling nog wat nader toelichten?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jongere schreef:Volgens mij is het een misvatting om te denken dat we de psalmen zingen voor de overledenen (dus ook als we de psalmen daarom niet zouden zingen).
We zingen in de kerk niet voor mensen, maar voor en over de Heere. Dat mag altijd. Juist "in de grootste smarten". We zingen niet over iemands eeuwige bestemming, maar over de ernst van het leven (ps. 103:8) en de trouw van de Heere (ps. 103:9). In onze gemeente zingen we altijd deze twee psalmverzen samen op de zondag na een overlijden. Dat vind ik een goede gewoonte. Het is allebei waar: alle vlees is als gras, maar de gunst van de Heere is tot in eeuwigheid over degenen die Hem vrezen. Dat mogen we altijd zingend belijden, ongeacht de 'staat' van de overledene.
Wie denkt dat zingen alleen kan bij vreugde, geluk of zekerheid heeft denk ik de psalmen nog nooit werkelijk gelezen. Een begrafenis is juist één van de beste momenten om te zingen, ongeacht hoe we over de overledene denken. Een overdenking in de rouwdienst gaat ook niet over de overledene, maar over het eeuwige Woord van God. Zo ook onze psalmen.
Natuurlijk heb je gelijk. Ik houd erg van zingen, en toch mis ik het zingen niet tijdens een begrafenis.
Blijkbaar zit ik wel in de uiterst rechterflank van onze gezindte, want ik heb ik al heel wat begrafenissen meegemaakt in OGG/GGiN/GG/Herv maar er werd maar zelden gezongen. En er waren echt wel begrafenissen bij van mensen waarvoor gegronde hoop was.
Volgens mij heeft het ook gewoon te maken met het feit dat we alles heel sober willen houden. Ik vind het prima.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

eilander schreef: Natuurlijk heb je gelijk. Ik houd erg van zingen, en toch mis ik het zingen niet tijdens een begrafenis.
Blijkbaar zit ik wel in de uiterst rechterflank van onze gezindte, want ik heb ik al heel wat begrafenissen meegemaakt in OGG/GGiN/GG/Herv maar er werd maar zelden gezongen. En er waren echt wel begrafenissen bij van mensen waarvoor gegronde hoop was.
Volgens mij heeft het ook gewoon te maken met het feit dat we alles heel sober willen houden. Ik vind het prima.
Mooie reactie, maar zoals ik een paar pagina's eerder las: er wordt blijkbaar bij overleden predikanten in jou flank normaliter wel gezongen. Dat vind ik dan vreemd. Blijkbaar moet het bij normale kerkleden, ook met gegronde hoop, somber zijn. Maar bij overleden predikanten mag het opeens een stuk minder sober.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:
eilander schreef: Natuurlijk heb je gelijk. Ik houd erg van zingen, en toch mis ik het zingen niet tijdens een begrafenis.
Mooie reactie, maar zoals ik een paar pagina's eerder las: er wordt blijkbaar bij overleden predikanten in jou flank normaliter wel gezongen. Dat vind ik dan vreemd. Blijkbaar moet het bij normale kerkleden, ook met gegronde hoop, somber zijn. Maar bij overleden predikanten mag het opeens een stuk minder sober.
Ik zeg niet dat zo moet. Ik geef mijn eigen ervaringen van enkele tientallen begrafenissen in verschillende kerkverbanden. Daarbij geef ik mijn eigen gevoel daarbij (ik mis het niet) en mijn mogelijke verklaring (soberheid).

Als ik mij goed herinner ben ik nog nooit op een begrafenis van een predikant geweest. Overigens vind ik niet dat het zingen van een of meerdere psalmverzen de begrafenis een "stuk minder sober" maakt, dat lijkt mij wat overdreven.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Wat mij trouwens wel opviel in het Reformatorisch Dagblad was het volgende:

Ds. W. Altena is begraven
Ds. J. den Besten is begraven

en nu op rd.nl Dr. Vreekamp is begraven

maar: Ds. Chr. van der Poel is ter aarde besteld

En ik heb even gekeken op digibron: Ds. J. Mol is ook ter aarde besteld

Waarom is/wordt een hervormd predikant begraven en een predikant van de Gereformeerde Gemeente ter aarde besteld? :bobo
Paal

Bericht door Paal »

DDD schreef:Het is mij heus wel bekend dat er dominees zijn die niet laten zingen op een begrafenis. Dat heb ik zelf meegemaakt. Maar daarom kan ik mij er nog wel over verbazen als dat in een bepaalde gemeente het geval is.

Voor het overige is mij niet duidelijk wat nu precies jouw verwijt aan mij is. Als je zelfs in de GKV in het geheel niet bekend bent, wat is dan het probleem dat ik niet weet dat in Rijssen in de GG niet mag worden gezongen? Er zijn ergere dingen waarvan je niet op de hoogte kunt zijn, toch?

Misschien kun je je bezwaar tegen mijn gebrek aan algemene ontwikkeling nog wat nader toelichten?

-
Laatst gewijzigd door Paal op 07 mar 2016, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Paal

Bericht door Paal »

DDD schreef:Het is mij heus wel bekend dat er dominees zijn die niet laten zingen op een begrafenis. Dat heb ik zelf meegemaakt. Maar daarom kan ik mij er nog wel over verbazen als dat in een bepaalde gemeente het geval is.

Het ging me niet om het zingen in Rijssen specifiek en al helemaal niet over de GG. Ik heb nu geen tijd en geen zin om al je postings op te zoeken maar mijn "verwijt" is dat je soms slecht inzicht hebt in hetgeen leeft in de diverse kerkverbanden, en dan misschien wel met name in de rechterflank van de ger.gez. Het niet zingen in Rijssen is maar een heel klein voorbeeldje. Overigens verbaasde jij je in het geheel over het feit dat er niet gezongen werd tijdens een rouwdienst. Je had dat ooit een keer meegemaakt bij een bepaalde predikant. Als je niet weet dat dit heel veel en vaak voorkomt in de ger gez(zie postings eilander ) ben je slecht op de hoogte. Ik dacht dat jij het ook was die de cgk bwp en de GGiN qua prediking op één lijn stelde. Excuses als ik de verkeerde persoon nu citeer. Zomaar een voorbeeld van slecht inzicht. Ik zal je in je komende postings herinneren als het weer zover is.

En nee de GkV wordt zeker niet tot de rechterflank van de ger.gez gerekend dus als ik daar niet zo bekend ben (dat houdt in dat ik daar niet meerdere malen per jaar een prediking van beluister itt andere kerkverbanden) , is dat niet zo vreemd.[/quote]
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

RefoCalvinist schreef:Wat mij trouwens wel opviel in het Reformatorisch Dagblad was het volgende:

Waarom is/wordt een hervormd predikant begraven en een predikant van de Gereformeerde Gemeente ter aarde besteld? :bobo
Waar sommige mensen al niet op letten.....
Dat laatste is inderdaad nog het meest op z'n plaats: :bobo
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
RefoCalvinist schreef:Wat mij trouwens wel opviel in het Reformatorisch Dagblad was het volgende:

Waar sommige mensen al niet op letten.....
Dat laatste is inderdaad nog het meest op z'n plaats: :bobo
Waarom nu weer zo'n geprikkelde reactie?
RC valt dit op, mogelijk meer mensen. Hoe komt het dat er verschillend taalgebruik gehanteerd wordt?
Hetzelfde geldt voor gestorven, overleden (soms mag dat niet gebruikt worden, kan heel nauw luisteren) dood (dieren gaan dood).
Dus ik vind het best een goede vraag RC. Of eigenlijk, opgemerkt. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik zag het ook. Ik hoopte dat het iets met de ruimte op de bladzijde te maken had. Een krant maken is toch een heleboel gepuzzel om dingen passend op een bladzijde te krijgen.
DDD

Bericht door DDD »

Paal schreef:

Het ging me niet om het zingen in Rijssen specifiek en al helemaal niet over de GG. Ik heb nu geen tijd en geen zin om al je postings op te zoeken maar mijn "verwijt" is dat je soms slecht inzicht hebt in hetgeen leeft in de diverse kerkverbanden, en dan misschien wel met name in de rechterflank van de ger.gez. Het niet zingen in Rijssen is maar een heel klein voorbeeldje. Overigens verbaasde jij je in het geheel over het feit dat er niet gezongen werd tijdens een rouwdienst. Je had dat ooit een keer meegemaakt bij een bepaalde predikant. Als je niet weet dat dit heel veel en vaak voorkomt in de ger gez(zie postings eilander ) ben je slecht op de hoogte. Ik dacht dat jij het ook was die de cgk bwp en de GGiN qua prediking op één lijn stelde. Excuses als ik de verkeerde persoon nu citeer. Zomaar een voorbeeld van slecht inzicht. Ik zal je in je komende postings herinneren als het weer zover is.

En nee de GkV wordt zeker niet tot de rechterflank van de ger.gez gerekend dus als ik daar niet zo bekend ben (dat houdt in dat ik daar niet meerdere malen per jaar een prediking van beluister itt andere kerkverbanden) , is dat niet zo vreemd.
Je moet wel precies lezen, net zoals ik mijn ideeën precies moet opschrijven. Ik heb gezegd dat er enkele predikanten zijn in de cgk die mijns inziens beter in de GGiN zouden passen dan in de GG. Dan weet ik twee namen te noemen, wat ik niet zal doen. En ik heb gemeld dat ik niet blij ben met het overstappen van predikanten uit de CGK naar de GG. BhP is toch wel een stuk breder dan twee predikanten. Niet alle BhP-predikanten zouden willen overstappen naar de GG trouwens. Dat was punt 2.

Het niet zingen in Rijssen verbaast mij inderdaad. Dat klopt. Het niet zingen in Yerseke niet. Al wist ik niet dat zoiets nog veel voorkomt, wat Eilander mij meldt. Ik maak het gelukkig niet vaak mee. Maar om daar meer van te weten, zit ik onder andere op refoforum.

De GKV behoren inderdaad niet tot de rechterflank van de gereformeerde gezindte, maar tot de linkerflank. Het ging er dan ook om dat jij vond dat ik niet breed genoeg kon kijken. En dat vond ik een verrassende stellingname.

@RefoCalvinist:
Ligt dat niet gewoon aan twee verschillende redacteuren voor de twee kerkverbanden? Dat zou ik niet gek vinden. Of men sluit aan bij de (gepercipieerde) wensen van de kerkleden.
mulder

Bericht door mulder »

DDD schreef: @RefoCalvinist:
Ligt dat niet gewoon aan twee verschillende redacteuren voor de twee kerkverbanden? Dat zou ik niet gek vinden. Of men sluit aan bij de (gepercipieerde) wensen van de kerkleden.
Ik ben bang: dat laatste. Jammer!! Ter aarde besteld / begraven, het maakt toch niet uit? Maar blijkbaar voor het RD wel.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

@DDD: Ja het zal waarschijnlijk aan twee verschillende redacteuren liggen, maar dan nog vond ik het opmerkelijk.
Blijkbaar mag dat niet van @Eilander. Maar sorry ik vind het vreemd om bij de ene predikant begraven, bij een ander ter aarde besteld (sowieso al een vreemde uitdrukking) en bij een volgende "aan de schoot der aarde toevertrouwt" neer te zetten. Van de laatste variant overigens geen voorbeeld kunnen vinden, maar het is ook een gangbare uitdrukking.
Trek gewoon één lijn daarin. Optisch ook veel beter. Maar goed wie weet heeft het ook te maken met het GG-gehalte van het RD, maar laten we daar maar niet van uitgaan. Altijd van het positieve uitgaan, zo ook hierin: twee verschillende redacteuren en geen strikt beleid.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Mara, ik reageer zo niet omdat ik vind dat je dit niet mag schrijven. Maar omdat ik me niet kan voorstellen dat ze bij het RD dit onderscheid maken op grond van kerkgenootschap. En omdat ik het dus erg gezocht vindt.
Plaats reactie