Misschien bedoel je te zeggen: het verschil tussen een preek als een uit het hoofd geleerd lesje of een preek vanuit de beleving? Dat zou dan in elk geval wat duidelijker zijn. Want idd., een uitgeschreven preek kan bevindelijk zijn, en een niet-uitgeschreven preek heel onbevindelijk.Mara schreef:Ik snap steeds beter de hartenkreet van Huisman.
Het verschil tussen een bevindelijke preek en een uitgeschreven preek moet ik gaan uitleggen?
Hartenkreet!
Re: Hartenkreet!
Sorry Mara, mar de meeste predikanten schrijven hun preek helemaal uit. Dat wil helemaal niet dat ze hem ook helemaal oplezen, maar wat bedoel je nu precies?Mara schreef:Je snapt zelf wel denk ik heel goed dat ik geen leespreken bedoeld heb.eilander schreef:Nu ja, ik heb jarenlang onder leespreken mogen verkeren en was altijd in de veronderstelling dat ik in een rechts-bevindelijke gemeente zat. En was ds. G. van Reenen geen "schrijfdominee"? Dus ik geloof niet dat een preek uitschrijven, per definitie in tegenspraak is met bevindelijke prediking.Mara schreef:Ik snap steeds beter de hartenkreet van Huisman.
Het verschil tussen een bevindelijke preek en een uitgeschreven preek moet ik gaan uitleggen?
Hoe ondergraaf je de doelstelling van je eigen forum?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dit onderwerp is al meerdere keren uit en te na doorgesproken op dit forum en het is nu vragen naar de bekende weg.Afgewezen schreef:Misschien bedoel je te zeggen: het verschil tussen een preek als een uit het hoofd geleerd lesje of een preek vanuit de beleving? Dat zou dan in elk geval wat duidelijker zijn. Want idd., een uitgeschreven preek kan bevindelijk zijn, en een niet-uitgeschreven preek heel onbevindelijk.Mara schreef:Ik snap steeds beter de hartenkreet van Huisman.
Althans, zo voelt het intussen aan.
En dat maakt dat sommige forummers zich vervreemd voelen raken van RF.
Ondertussen wordt er niet meer inhoudelijk gereageerd op topicstarter Huisman.
Iets met slakjes en zout.
Ik trek me voorlopig even terug van deze discussie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nou zeg, je kunt toch eerlijke vragen gewoon beantwoorden?Mara schreef:Dit onderwerp is al meerdere keren uit en te na doorgesproken op dit forum en het is nu vragen naar de bekende weg.Afgewezen schreef:Misschien bedoel je te zeggen: het verschil tussen een preek als een uit het hoofd geleerd lesje of een preek vanuit de beleving? Dat zou dan in elk geval wat duidelijker zijn. Want idd., een uitgeschreven preek kan bevindelijk zijn, en een niet-uitgeschreven preek heel onbevindelijk.Mara schreef:Ik snap steeds beter de hartenkreet van Huisman.
Althans, zo voelt het intussen aan.
En dat maakt dat sommige forummers zich vervreemd voelen raken van RF.
Ondertussen wordt er niet meer inhoudelijk gereageerd op topicstarter Huisman.
Iets met slakjes en zout.
Ik trek me voorlopig even terug van deze discussie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
@Mara:
Ik ben het er wel mee eens dat ononderbouwde stellingen vooral op de linksere mensen als een rode lap op een stier werken. Dat komt omdat linksere mensen meer van vernieuwing houden en wat kritischer zijn dan gemiddeld.
Het RD had onlangs een indeling in vier grove categorien gemeenteleden. Die zou in dit draadje erg goed van pas komen. Ik zal wel bij de linkse mensen horen, volgens Huisman.
Bevindelijk en opgelezen is overigens, hoewel niet tegengesteld, wel een beetje op gespannen voet. De echte geestdrijvers vonden dat alles rechtstreeks van God moest komen, zonder studie of opleiding. Hoe rechtser, hoe dichter bij dat standpunt. De meer gereformeerden zijn altijd meer een voorstander geweest van orde en voorbereiding (wat niet perse betekent dat je je hele verhaal uitschrijft. Dat is een kwestie van een goede opleiding. Iedereen kan leren om uit zijn hoofd te preken. Op een verjaardag leest ook niemand zijn bijdragen voor, en toch gaat het gesprek meestal vloeiend.
Ik ben het er wel mee eens dat ononderbouwde stellingen vooral op de linksere mensen als een rode lap op een stier werken. Dat komt omdat linksere mensen meer van vernieuwing houden en wat kritischer zijn dan gemiddeld.
Het RD had onlangs een indeling in vier grove categorien gemeenteleden. Die zou in dit draadje erg goed van pas komen. Ik zal wel bij de linkse mensen horen, volgens Huisman.
Bevindelijk en opgelezen is overigens, hoewel niet tegengesteld, wel een beetje op gespannen voet. De echte geestdrijvers vonden dat alles rechtstreeks van God moest komen, zonder studie of opleiding. Hoe rechtser, hoe dichter bij dat standpunt. De meer gereformeerden zijn altijd meer een voorstander geweest van orde en voorbereiding (wat niet perse betekent dat je je hele verhaal uitschrijft. Dat is een kwestie van een goede opleiding. Iedereen kan leren om uit zijn hoofd te preken. Op een verjaardag leest ook niemand zijn bijdragen voor, en toch gaat het gesprek meestal vloeiend.
Gelet op andere topics gaat het er ook niet beter op worden. En dan mis ik daar helaas ook @huisman. Het oordeel komt van binnenuit.
Ironisch voor mij om dit te lezen.
Als volwassen gedoopte op latere leeftijd, iemand die altijd seculier geleefd heeft.
Met seculier bedoel ik niet zonder geloof in de HEERE, maar gewoon met alle moderne gemakken en ongemakken.
Ik bedoel, de reden voor mij om mijzelf op dit forum te begeven was juist kennis op te doen van de stellingen van de ''rechterflank''
Ik zelf spreek liever van behoudend en traditioneel aangezien de begrippen ''links'' en ''rechts'' naar mijn mening in de tweede kamer thuis horen en niet in de kerk.
Toch vind ik het inderdaad een slechte zaak als , laten we zeggen, het fundament verslapt.
Grondbeginselen en Godsdienst zijn er niet om ''met de tijd mee te gaan'' maar daar juist boven uit te stijgen.
Als volwassen gedoopte op latere leeftijd, iemand die altijd seculier geleefd heeft.
Met seculier bedoel ik niet zonder geloof in de HEERE, maar gewoon met alle moderne gemakken en ongemakken.
Ik bedoel, de reden voor mij om mijzelf op dit forum te begeven was juist kennis op te doen van de stellingen van de ''rechterflank''
Ik zelf spreek liever van behoudend en traditioneel aangezien de begrippen ''links'' en ''rechts'' naar mijn mening in de tweede kamer thuis horen en niet in de kerk.
Toch vind ik het inderdaad een slechte zaak als , laten we zeggen, het fundament verslapt.
Grondbeginselen en Godsdienst zijn er niet om ''met de tijd mee te gaan'' maar daar juist boven uit te stijgen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Goede post.refo schreef:Inzake de leer van wat goed en niet goed is in theologisch opzicht heeft 'onze gezindte' best wel bijzondere opvattingen.
Bijzonder in de zin van dat ze wereldwijd helemaal zo niet geleerd en/of beleefd worden. Als de internationalisering toeneemt neemt ook het besef toe dat het allemaal ook anders kan.
Neem het puntje van Luther:
- Het afnemend gevoelen dat wedergeboorte en bekering en geloof een wonder van God is, gewerkt door de Heilige Geest.
Ik denk dat dat helemaal niet waar is om dat zo te stellen. Je moet dan eerst tussen de prediking en die constatering een bepaald soort bevinding schuiven. Dan heb je gelijk. Maar alle christenen die serieus werk maken van hun geloof erkennen best het wonder.
Maar je ziet het op de zendingsvelden ook: de wildeman met botjes in zijn neus wordt ouderling of predikant. Wat een wonder! De derde generatie kent dat wonder zo niet. Toch verwachten wij van ze dat ze helemaal terug gaan naar 'af'. Ze moeten in hun gevoel dezelfde heiden worden als hun opa, pas dan is er plaats gemaakt voor Christus en wordt geloof een wonder. Dat gaat ze niet lukken, zeker niet als ze geen zondaar voor God gemaakt worden, zoals wij dat graag zien. Dat kun je niet zelf bewerken. Toch? Want dat wordt er ook nog bij geleerd.
Terug naar Nederland. Ik heb op huisbezoek één en andermaal gevraagd aan de ouderlingen: wat verwachten jullie nu van ons als gemeente? Er komt geen antwoord. Ik denk dat ze inderdaad niets verwachten. Van de predikers word je op dat punt ook niet veel wijzer. Dan kom je op wat andere punten van Luther over aanbod en verstarring. De gemeente gaat zich dan ook zo gedragen: verwacht niets van mij, maar alles van God. Zo slaapt de gemeente in. Hoezeer de 'noodzaak van wedergeboorte' waar is, toch kan deze leer als slaapmiddel gaan fungeren als er verder geen uitkomst geboden wordt. Net zoals de koperen slang. Die was ooit van levensbelang, maar Hizkia moest hem vernietigen vanwege afgodendienst. Dat kan blijkbaar. Net zo goed als wat Jezus zegt: u verhindert mensen in te gaan. In onze optiek kan dat helemaal niet. Wie verkoren is wordt op Gods tijd wedergeboren, dat verhindert niemand. Blijkbaar toch wel, zegt Jezus ons. Hier wringt de leer met Gods Woord.
Dan terug naar de openingspost.
Zo'n hartenkreet van een forummer doe zogenaamd verdrietig is hebben we al vaker gehad. Die verdrietige mensen zijn inmiddels allemaal afgehaakt. Ze voegden ook meestal niets toe, want je mocht ze alleen beamen. Maar blijkbaar zitten er toch allerlei puntjes in de aloude leer die nadere verdediging behoeven. En als dat niet lukt? Dan heeft het toch blijkbaar geen dageraad. Dan kun je gaan zitten jammeren dat ze het niet met je eens zijn, maar dat is alleen maar om de eigen rechtzinnigheid te benadrukken.
-
Een ding weet ik inmiddels wel: dit forum leent zich volstrekt niet meer voor een gesprek met enige diepgang over theologische en geestelijke zaken. Daarvoor zijn de tegenstellingen te groot, de verhoudingen te verziekt, en de ego's van sommigen te groot (de goede niet te na gesproken). Overigens had ik mij voorgenomen niet meer te posten, maar deze hartenkreet trok mij nog één keer terug naar het forum.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 03 okt 2015, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Jouw reactie komt inderdaad nogal gefrustreerd over.
Een ego is wel toegestaan als het met die van mij overeenkomt.
Gesprekken met diepgang zijn dat alleen als het mijn diepgang is.
Zo is ongeveer de structuur van de huidige gereformeerde gezindte. Maar echt, niet van mening veranderen levert geen betere godsdienst op.
Gesprekken met diepgang zijn dat alleen als het mijn diepgang is.
Zo is ongeveer de structuur van de huidige gereformeerde gezindte. Maar echt, niet van mening veranderen levert geen betere godsdienst op.
Na een en ander overdacht te hebben, geloof ik dat het het beste is dat ik me bij Zonderling aansluit. Ik kan niet meer geloven dat het enig nut zal hebben om tegen de geest van dit forum in te gaan. Als ik dat al zou doen, dan blijft het een strijd. Ik raad iedereen aan de ogen open te houden.
Het aanvankelijke voornemen van het vandaag te plaatsen artikel van dr. Janse zie ik dan ook van af. Het artikel spreekt ook duidelijk wat er gaande is onder on vanouds reformatorisch erfdeel. Het artikel plaatsen zou parels voor de zwijnen werpen zijn want ik kan niet anders verwachten dan een frontale aanval, gezien de ontwikkelingen in ons land, onder het vanouds gereformeerde erfdeel.
Mogen we met Jeremia niet spreken: O land, land, land, hoort des HEEREN Woord?
Hierbij wil ik het dan laten.
Het aanvankelijke voornemen van het vandaag te plaatsen artikel van dr. Janse zie ik dan ook van af. Het artikel spreekt ook duidelijk wat er gaande is onder on vanouds reformatorisch erfdeel. Het artikel plaatsen zou parels voor de zwijnen werpen zijn want ik kan niet anders verwachten dan een frontale aanval, gezien de ontwikkelingen in ons land, onder het vanouds gereformeerde erfdeel.
Mogen we met Jeremia niet spreken: O land, land, land, hoort des HEEREN Woord?
Hierbij wil ik het dan laten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gezellig hier... ook goedemorgen...
Koop allemaal die cd van Dia, zet hem op en geniet van heerlijke, rustige psalmmuziek. Daarna gaan we overnieuw beginnen. Fijne zaterdag en een goede dienst morgen.
Koop allemaal die cd van Dia, zet hem op en geniet van heerlijke, rustige psalmmuziek. Daarna gaan we overnieuw beginnen. Fijne zaterdag en een goede dienst morgen.
Laatst gewijzigd door Desiree op 03 okt 2015, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
@DIA
Met oprechte bezorgdheid kan ik goed leven. Als je maar weet dat de zwijnen je toch als een schaapje beschouwen.
Wellicht bedenk je je nog een keer, dat zou zomaar kunnen. De mens is immers ongestadig in al zijn wegen.
Met oprechte bezorgdheid kan ik goed leven. Als je maar weet dat de zwijnen je toch als een schaapje beschouwen.
Wellicht bedenk je je nog een keer, dat zou zomaar kunnen. De mens is immers ongestadig in al zijn wegen.
Ik heb getwijfeld of ik deze vragen per PB aan de moderators zou stellen maar heb toch gekozen om het te doen op het forum.
Is mijn hartenkreet ook een zorg van jullie team of is het meer een jammerklacht van een forummer die bezig is zijn afscheid te plannen?
Ik denk dat het goed is om nog eens duidelijk te kijken naar het doel en de doelgroep van dit forum. Mijn gevoel is dat een (O)GG(iN)'er/HHK'er/CGK'er(BhP) die geen frustratie heeft richting zijn kerk hier niets meer te zoeken heeft.
Het is een platform geworden van mensen die walgen van de traditie van hun eigen gemeente en alles anders willen.
Om daar steeds weer tegen in te gaan zonder ooit bij de kern te komen is vermoeiend en vrij zinloos.
Dit forum zou een "veilige" plaats moeten zijn voor het bevindelijke deel van de reformatorische gezindte. Binnen die veiligheid kan dan gesproken worden over wat de kern raakt. B.v.
1. Wat is door de Geest gewerkte bevinding en wat is valse mystiek
2. Wat is de Bijbelse verhouding tussen wet en evangelie.
3. Wat is nodig om het Heilig Avondmaal te mogen vieren.
4. Verbonds en doopdiscussies.
5. Verhouding tussen Gods soevereiniteit en de verantwoordelijkheid van de mens.
6. Als God in de wedergeboorte " in ons zonder ons" werkt hoe wordt een mens dat gewaar.
7. Aanbod van genade discussies.
Enz.enz.enz........
Er is binnen zulke onderwerpen genoeg te bespreken en te corrigeren door te luisteren naar elkaar op grond van Gods Woord en onze gereformeerde confessie.
Maar de "veiligheid" om over zulke zaken te spreken is weggevloeid uit dit forum. Jammer!
Is mijn hartenkreet ook een zorg van jullie team of is het meer een jammerklacht van een forummer die bezig is zijn afscheid te plannen?
Ik denk dat het goed is om nog eens duidelijk te kijken naar het doel en de doelgroep van dit forum. Mijn gevoel is dat een (O)GG(iN)'er/HHK'er/CGK'er(BhP) die geen frustratie heeft richting zijn kerk hier niets meer te zoeken heeft.
Het is een platform geworden van mensen die walgen van de traditie van hun eigen gemeente en alles anders willen.
Om daar steeds weer tegen in te gaan zonder ooit bij de kern te komen is vermoeiend en vrij zinloos.
Dit forum zou een "veilige" plaats moeten zijn voor het bevindelijke deel van de reformatorische gezindte. Binnen die veiligheid kan dan gesproken worden over wat de kern raakt. B.v.
1. Wat is door de Geest gewerkte bevinding en wat is valse mystiek
2. Wat is de Bijbelse verhouding tussen wet en evangelie.
3. Wat is nodig om het Heilig Avondmaal te mogen vieren.
4. Verbonds en doopdiscussies.
5. Verhouding tussen Gods soevereiniteit en de verantwoordelijkheid van de mens.
6. Als God in de wedergeboorte " in ons zonder ons" werkt hoe wordt een mens dat gewaar.
7. Aanbod van genade discussies.
Enz.enz.enz........
Er is binnen zulke onderwerpen genoeg te bespreken en te corrigeren door te luisteren naar elkaar op grond van Gods Woord en onze gereformeerde confessie.
Maar de "veiligheid" om over zulke zaken te spreken is weggevloeid uit dit forum. Jammer!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.