Helemaal mee eens.Jongere schreef:Waarom draai je de vraag niet om? Lees je ook maar ergens in het hele Nieuwe Testament over periodiek aftreden van degenen die leiding geven aan de gemeente?Bettler schreef: En noem dan eens 1 geldige reden daarvoor? Het is bewust zo dat een broeder na een periode weer aftreedt. Zo voorkom je bepaalde ongezonde situaties, machtsverhoudingen binnen de kerkenraad en/of gemeente, etc. Etc.
Onderstaande post schreef ik over dit onderwerp eerder op het forum, ik denk daar nog hetzelfde over.
Als het gaat over de misstanden die worden genoemd, noemt het bevestigingsformulier tegen "tyrannie in de kerk" niet een ambtstermijn, maar (zoals eilander terecht opmerkt) dat de kerkenraad groot genoeg moet zijn. Er kan dan onderlinge correctie plaatsvinden.Jongere schreef:Al vind ik het evenmin terecht om van de weeromstuit de kerkorde als nieuw gebod te gaan hanteren, in reactie op allerlei (al dan niet vermeende) misstanden. Enerzijds is de kerk Rooms als ze zich teveel op de traditie beroept, anderzijds is "De Kerkorde" opeens het hoogste goed. Al het (inmiddels wel bekende) gemopper moet ook nog maar eens duidelijk Bijbels gefundeerd worden.
De redenen die Calvijn blijkbaar aandraagt vind ik zeker plausibel. Anderzijds heeft prof. van de Beek er terecht op gewezen dat de kerk geen democratisch orgaan is. Ook lees ik in de ambtsopvatting in het Nieuwe Testament (als je daar al zo over kunt spreken) ook niets van een periodieke aftreding. Ervaring in het ambtelijke werk lijkt me bovendien buitengewoon nuttig. Goede kennis van wat er leeft binnen de gemeente, de tijd om te leren in het pastoraat (daar is twee jaar absoluut onvoldoende voor). Ambten zijn niet zoiets als 'leuke functies die heel de gemeente wel even mag vervullen'. Bovendien zijn er heel wat andere taken te vervullen binnen de gemeente waarin alle gaven van de gemeente tot hun recht kunnen komen (als het goed is).
Het gaat (mijns inziens) vooral mis op het moment dat de kerkenraad op een verkeerde manier overheersend wordt binnen de gemeente. Bijvoorbeeld als de ambten niet vervuld worden terwijl er wel geschikte (aan het avondmaal gaande) kandidaten zijn. Ik denk ook dat het een goed teken is als de kerkenraad een evenwichtige verdeling van jong en oud in zich heeft.
Vooral lijkt dit me de stelregel: de kerkenraad moet dienend en met vertrouwen in de gemeente functioneren en vooral op het functioneren eerlijk aanspreekbaar zijn (zowel persoonlijk als in de ledenvergadering). Als dat het geval is, zie ik weinig redenen om allerlei regels te gaan stellen over termijnen, etc.
Kerkorde of geen kerkorde.
Mara spreekt over mensen die langer dan 20 jaar ouderling zijn terwijl "niemand dit een goede zaak vindt". Dat is niet juist. Ik ken ambtsdragers die langer dan 20 jaar ouderling zijn en nog altijd hun ambt op een heel goede wijze bekleden. Zij kennen de gemeente door en door (en wederzijds), hebben ruime ervaring in hun ambt en daardoor ook veel wijsheid ontwikkeld in zowel de pastorale gesprekken als in het kerkelijk leven.
Als er problemen zijn met de ambtsuitoefening dan moet daar over gesproken worden. Dat moet niet worden opgelost door een 'technische oplossing' om mensen na heel korte tijd de kerkenraad weer uit te sturen. Ik zie daarvoor geen enkele aanwijzing in de Bijbel.
@Bettler, een regel dient een doel, de regel moet geen doel op zich worden. En waarom wel jonge frisse broeders, geen oude wijze broeders? Ik word altijd een beetje kregel van zulke uitspraken.