Tienerzwangerschappen

Marnix

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Marnix »

parsifal schreef:
Mara schreef: Vroeger durfde zo'n meisje wat moest trouwen, het amper te vertellen tegen haar ouders, uit angst voor strenge straf.
Nu wordt er vaak liefdevol gereageerd, de oma gaat de baby opvoeden en de dochter kan gewoon haar school afmaken.
Niemand gaat er iets lelijks over zeggen, want je hebt zelf ook nog koren te veld staan.
Ik heb begrepen dat je ook lang niet in alle kerken meer, vooraan, aan de schandpaal wordt genageld ?
Of ze trouwen gewoon niet in de kerk, alles kan.
Ik mag hopen dat we wat dat betreft niet naar vrieger verlangen. De schandpaal hoeft van mij niet zo nodig en is wat mij betreft niet het toonbeeld van Christendom. Opvallend dat je openbare schuldbelijdenis trouwens zo ziet. Geef de mensen die in de fout zijn gegaan nu de steun die ze kunnen gebruiken, zeker als ze schuld hebben beleden. In het laatste geval is ze er op aan blijven spreken zelfs zonde.
Helemaal mee eens. De zonde afkeuren maar de zondaar niet afwijzen maar liefhebben. Zeker niet als er schuld is beleden.

Heer gedenk de zonden niet
In mijn jeugd door mij bedreven
Wilt u die mijn schulden ziet
In uw goedheid mij vergeven.

Schandpalen en andere vormen van liefdeloosheid zijn hier niet op zijn plaats. Schuldbelijdenis overigens wel. Maar op belijden van schuld mag ook vergeving volgen, want die is er bij God dan altijd!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef: Vroeger durfde zo'n meisje wat moest trouwen, het amper te vertellen tegen haar ouders, uit angst voor strenge straf.
Nu wordt er vaak liefdevol gereageerd, de oma gaat de baby opvoeden en de dochter kan gewoon haar school afmaken.
Niemand gaat er iets lelijks over zeggen, want je hebt zelf ook nog koren te veld staan.
Ik heb begrepen dat je ook lang niet in alle kerken meer, vooraan, aan de schandpaal wordt genageld ?
Of ze trouwen gewoon niet in de kerk, alles kan.
Ik mag hopen dat we wat dat betreft niet naar vrieger verlangen. De schandpaal hoeft van mij niet zo nodig en is wat mij betreft niet het toonbeeld van Christendom. Opvallend dat je openbare schuldbelijdenis trouwens zo ziet. Geef de mensen die in de fout zijn gegaan nu de steun die ze kunnen gebruiken, zeker als ze schuld hebben beleden. In het laatste geval is ze er op aan blijven spreken zelfs zonde.
Helemaal mee eens. De zonde afkeuren maar de zondaar niet afwijzen maar liefhebben. Zeker niet als er schuld is beleden.

Heer gedenk de zonden niet
In mijn jeugd door mij bedreven
Wilt u die mijn schulden ziet
In uw goedheid mij vergeven.

Schandpalen en andere vormen van liefdeloosheid zijn hier niet op zijn plaats. Schuldbelijdenis overigens wel. Maar op belijden van schuld mag ook vergeving volgen, want die is er bij God dan altijd!
Ik had geschreven dat schandpalen niet op zijn plaats zijn, maar dat is verwijderd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

memento schreef:Ik denk dat veel voorkomen zou worden, als de dubbele moraal die er nu (met name in plattelandsgebieden) uitgestraald wordt door de ouders, afgezworen zou worden. Aan de ene kant zeggen "het mag niet", en aan de andere kant dingen zeggen als "we zijn zelf ook jong geweest", of als een stelletje moet trouwen "ze hebben tenminste wel eerlijk geleefd", straalt een dubbelheid uit, zo van: het mag, als je het maar stiekem doet.

Aan de andere kant is het van de zotte, dat sommigen ouders in onze kringen het gewoon toestaan als er bij elkaar geslapen wordt in verkeringstijd. We staan moorden toch ook maar niet toe, omdat je sommige moordenaars niet kunt tegenhouden?

Ik denk dat dé oplossing of dé methode niet bestaat. Vanuit wat hulpinstanties erover zeggen, zijn wel wat nuttige tips af te leiden:
1. Begin sexuele voorlichting niet te laat. Eind lagere school is een geschikte tijd.
2. Hamer niet alleen op "het mag niet", maar leg uit dat sexualiteit iets moois en speciaals is, wat zo bijzonder is dat je dat in je hele leven maar met één iemand wil delen.
3. Wees eenduidig. Aan de ene kant "nee" zeggen, maar aan de andere kant doen alsof het "normaal" is als stelletjes voor het huwelijk seks hebben, straalt uit dat het een regel is, die niet serieus genomen hoeft te worden.
Eind lagere school is echt al te laat.
Je kan beter vroeger beginnen (6 jaar) en dan elk jaar een herhaalsessie. Mijn ervaring is dat ze dingen lang niet altijd onthouden. Je kan het dan ook iedere keer uitbreiden met wat meer informatie.

Volgens mij is het ook belangrijk dat we kennis/respect/begrip bijbrengen voor het verschil jongen-meisje
(De boeken van Shaunti Feldhahn zijn hierbij goed bruikbaar)
Jongens beseffen dan beter hoe meisjes in elkaar zitten en andersom ook.
Ook begrijpen meiden dan beter welk effect hun kledingstijl op jongens en mannen kan hebben.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
memento schreef:Ik denk dat veel voorkomen zou worden, als de dubbele moraal die er nu (met name in plattelandsgebieden) uitgestraald wordt door de ouders, afgezworen zou worden. Aan de ene kant zeggen "het mag niet", en aan de andere kant dingen zeggen als "we zijn zelf ook jong geweest", of als een stelletje moet trouwen "ze hebben tenminste wel eerlijk geleefd", straalt een dubbelheid uit, zo van: het mag, als je het maar stiekem doet.

Aan de andere kant is het van de zotte, dat sommigen ouders in onze kringen het gewoon toestaan als er bij elkaar geslapen wordt in verkeringstijd. We staan moorden toch ook maar niet toe, omdat je sommige moordenaars niet kunt tegenhouden?

Ik denk dat dé oplossing of dé methode niet bestaat. Vanuit wat hulpinstanties erover zeggen, zijn wel wat nuttige tips af te leiden:
1. Begin sexuele voorlichting niet te laat. Eind lagere school is een geschikte tijd.
2. Hamer niet alleen op "het mag niet", maar leg uit dat sexualiteit iets moois en speciaals is, wat zo bijzonder is dat je dat in je hele leven maar met één iemand wil delen.
3. Wees eenduidig. Aan de ene kant "nee" zeggen, maar aan de andere kant doen alsof het "normaal" is als stelletjes voor het huwelijk seks hebben, straalt uit dat het een regel is, die niet serieus genomen hoeft te worden.
Eind lagere school is echt al te laat.
Je kan beter vroeger beginnen (6 jaar) en dan elk jaar een herhaalsessie. Mijn ervaring is dat ze dingen lang niet altijd onthouden. Je kan het dan ook iedere keer uitbreiden met wat meer informatie.

Volgens mij is het ook belangrijk dat we kennis/respect/begrip bijbrengen voor het verschil jongen-meisje
(De boeken van Shaunti Feldhahn zijn hierbij goed bruikbaar)
Jongens beseffen dan beter hoe meisjes in elkaar zitten en andersom ook.
Ook begrijpen meiden dan beter welk effect hun kledingstijl op jongens en mannen kan hebben.
Helma: vind jij dat vaders beter voorlichting aan hun zonen kunnen geven en moeders aan hun dochters ? Of maakt dat niet uit volgens jou ? Gewoon hoe het uitkomt. :)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik heet geen Helma, maar wil wel graag reageren.
Bij ons werd het als plechtig moment gemaakt al 2 avonden van tevoren aangekondigd. En daar zaten mijn vader en moeder samen. Mijn vader begon met het verhaal....

Mijn mening: doe het als moeder gezellig tussendoor, bij de afwas, eten koken, shoppen. Maak er geen drama van. En vaders: geef geen advies of voorlichting over iets waarvan je niet weet hoe het voelt... :?

(mijn mening...) :hum
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Ik heet geen Helma, maar wil wel graag reageren.
Bij ons werd het als plechtig moment gemaakt al 2 avonden van tevoren aangekondigd. En daar zaten mijn vader en moeder samen. Mijn vader begon met het verhaal....

Mijn mening: doe het als moeder gezellig tussendoor, bij de afwas, eten koken, shoppen. Maak er geen drama van. En vaders: geef geen advies of voorlichting over iets waarvan je niet weet hoe het voelt... :?

Zo heb ik het ook gedaan, mijn man vond het een beetje moeilijker dan ik :)
Het gaat al een beetje vanzelf als het kind een broertje of zusje krijgt. Ook een prima moment. :super
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
vlinder schreef:Ik heet geen Helma, maar wil wel graag reageren.

Zo heb ik het ook gedaan, mijn man vond het een beetje moeilijker dan ik :)
Het gaat al een beetje vanzelf als het kind een broertje of zusje krijgt. Ook een prima moment. :super
Wij hebben als regel: voor hun 8e moeten ze voorgelicht zijn, anders ben je gewoon weg te laat!
En het krijgen van een broertje en zusje is een prima aanleiding, al moet de jongste ook op een ontspannen manier worden voorgelicht.

En vader/zoon of moeder/dochter vind ik erg prettig, want idd. een man zit wat anders in elkaar als een vrouw. :)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

Het zal per vader wel verschillend zijn denk ik.
In ons gezin mag ik het doen :huhu
Marnix

Bericht door Marnix »

Helemaal mee eens.... Maar is het een oplossing voor de hier besproken problematiek? Dat durf ik sterk te betwijfelen. Wordt met het voorlichten de kans op tienerzwangerschappen kleiner? Ik neem aan dat ze niet zwanger worden omdat ze niet weten wat seks is en wat de mogelijke gevolgen zijn? Enige wat allicht wel helpt is blijven benadrukken dat seks en liefde bij elkaar horen. Vertel je ze niets over seksualiteit, dan snappen ze dat allicht minder en volgens ze de cultuur en hun gevoel / lichaam eerder. Hebben ze geen argumenten voor het "waarom niet".
Marnix

Bericht door Marnix »

Helemaal mee eens.... Maar is het een oplossing voor de hier besproken problematiek? Dat durf ik sterk te betwijfelen. Wordt met het voorlichten de kans op tienerzwangerschappen kleiner? Ik neem aan dat ze niet zwanger worden omdat ze niet weten wat seks is en wat de mogelijke gevolgen zijn? Enige wat allicht wel helpt is blijven benadrukken dat seks en liefde bij elkaar horen. Vertel je ze niets over seksualiteit, dan snappen ze dat allicht minder en volgens ze de cultuur en hun gevoel / lichaam eerder. Hebben ze geen argumenten voor het "waarom niet".
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:Het zal per vader wel verschillend zijn denk ik.
In ons gezin mag ik het doen :huhu
:humhihi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
vlinder

Bericht door vlinder »

@ Marnix, heel mooi dat je steeds benadrukt dat het waarom belangrijk is. Een hartelijke keuze om te leven naar de Bijbelse normen en waarden en daar ook voor staan. Ik denk dat je wel een punt hebt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
helma

Bericht door helma »

Marnix schreef:Helemaal mee eens.... Maar is het een oplossing voor de hier besproken problematiek? Dat durf ik sterk te betwijfelen. Wordt met het voorlichten de kans op tienerzwangerschappen kleiner? Ik neem aan dat ze niet zwanger worden omdat ze niet weten wat seks is en wat de mogelijke gevolgen zijn? Enige wat allicht wel helpt is blijven benadrukken dat seks en liefde bij elkaar horen. Vertel je ze niets over seksualiteit, dan snappen ze dat allicht minder en volgens ze de cultuur en hun gevoel / lichaam eerder. Hebben ze geen argumenten voor het "waarom niet".
Ik vind dat dat absoluut bij de voorlichting hoort. Als ik voorlichting geef dan hou ik altijd de Bijbel erbij.
Hoe goed God het heeft gemaakt en heeft bedoeld en hoe het door de zondeval is geworden.
Dat de duivel er altijd op uit is (geweest) Gods mooie scheppingsgaven te vertrappen
Maar dat het toch een gave van God is die bijzonder waardevol is als we ermee omgaan zoals God het heeft bedoeld.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tja, het lijkt mij logisch. Als die motivatie er niet is of als men denkt dat het geen zin heeft om je daar aan te houden is het best logisch dat ze het er op dit punt ook van nemen. Als mensen niet geloven of geloven dat de kans dat het voor hen is maar heel klein is, houden ze weinig motivatie over om het niet te doen. Er is in deze tijd maar 1 goede reden om het niet te doen, en dat is als je Hem lief hebt en wil dienen en je aan Zijn regels wil onderwerpen. Is dat niet het geval, wat blijft er dan over dan zoveel mogelijk genieten van dit leven, eten, drinken en andere genotsmiddelen....
Plaats reactie