Nieuw van de JBGG

Wilhelm

Re: Nieuw van de JBGG

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:Zeg Wilhelm, niet teveel op de persoon gaan spelen, he. ;)

Maar wat zie jij dan als principieel verschil tussen die kroon-en-zoon activiteiten en Daniël kampen bijvoorbeeld? Of met gewone vakanties, wat dat betreft?

Ok mod, ik bedoelde het als een kwinkslag met een wat serieuse ondertoon, en jvdg kan dat wel hebben. ;) Trouwens, ik vind het altijd wel opvallend dat jij als stellige poster op sommige wat gevoeligere onderwerpen ook geen positie in neemt :)

Wat je vraag betreft : Ik zie er ook geen principieel verschil tussen. Mijn posting die als eerste wat kritisch was richting dit JBGG initiatief ging vooral om
- de zoveelste vakantie
- geld wat je ook met je hele gezin kunt besteden
- het achterlaten van vrouw en kinderen.

Dit zijn gewoon argumenten die zeker ook bij de JBGG meegespeeld hebben in de beslissing om een vader zoon vakantie te gaan organiseren. En voor de een weegt dit en voor de ander weegt dat argument wat zwaarder.
Wat ik er mee wilde aangeven, is dat met alle positieve reacties, er ook zeker gekeken moet worden naar de negatieve kanten van zon initiatief. Vreemd (zeker uit mijn mond ;) ) dat nieuwe initiatieven altijd juichend worden omarmd, en alle tegenargumenten als "kul" worden weggezet.

En als ik heel eerlijk ben, dan sta ik niet te springen bij dit soort initiatieven. Net zoals alle individuele verenigingen die allerlei ontspanningsuitjes gaan organiseren, en die steeds langer moeten duren.
Ik ben zo bang dat we keihard aan het werk zijn om elkaar vast te houden in sociale settings, en echt, opzich is dat wel goed, maar dat het ten koste gaat van diepgang. Als het wezen ontbreekt, kunnen we als kerk op sociaal vlak nog heel veel betekenen, maar het probleem wordt er niet mee opgelost.
Verootmoediging en schuldbelijdenis vanwege onze zonden en het veelal ontbreken van vruchten in de gemeenten passen ons beter dan allerlei noodgrepen.

Dat is de kanttekening die ik wilde maken. En, het klinkt misschien wat paradoxaal, maar alle vaders die met hun zonen op vakantie gaan wens ik hele fijne dagen, maar ga wel in het besef dat dit de oplossing niet is.
Willem

Bericht door Willem »

Wilhelm schreef:

Maar wat zie jij dan als principieel verschil tussen die kroon-en-zoon activiteiten en Daniël kampen bijvoorbeeld? Of met gewone vakanties, wat dat betreft?

Ok mod, ik bedoelde het als een kwinkslag met een wat serieuse ondertoon, en jvdg kan dat wel hebben. ;) Trouwens, ik vind het altijd wel opvallend dat jij als stellige poster op sommige wat gevoeligere onderwerpen ook geen positie in neemt :)

Wat je vraag betreft : Ik zie er ook geen principieel verschil tussen. Mijn posting die als eerste wat kritisch was richting dit JBGG initiatief ging vooral om
- de zoveelste vakantie

Dit zijn gewoon argumenten die zeker ook bij de JBGG meegespeeld hebben in de beslissing om een vader zoon vakantie te gaan organiseren. En voor de een weegt dit en voor de ander weegt dat argument wat zwaarder.
Wat ik er mee wilde aangeven, is dat met alle positieve reacties, er ook zeker gekeken moet worden naar de negatieve kanten van zon initiatief. Vreemd (zeker uit mijn mond ;) ) dat nieuwe initiatieven altijd juichend worden omarmd, en alle tegenargumenten als "kul" worden weggezet.

En als ik heel eerlijk ben, dan sta ik niet te springen bij dit soort initiatieven. Net zoals alle individuele verenigingen die allerlei ontspanningsuitjes gaan organiseren, en die steeds langer moeten duren.
Ik ben zo bang dat we keihard aan het werk zijn om elkaar vast te houden in sociale settings, en echt, opzich is dat wel goed, maar dat het ten koste gaat van diepgang. Als het wezen ontbreekt, kunnen we als kerk op sociaal vlak nog heel veel betekenen, maar het probleem wordt er niet mee opgelost.
Verootmoediging en schuldbelijdenis vanwege onze zonden en het veelal ontbreken van vruchten in de gemeenten passen ons beter dan allerlei noodgrepen.

Dat is de kanttekening die ik wilde maken. En, het klinkt misschien wat paradoxaal, maar alle vaders die met hun zonen op vakantie gaan wens ik hele fijne dagen, maar ga wel in het besef dat dit de oplossing niet is.
Ik ben het helmaal met Wilhelm eens, met andere woorden heb ik gepoogd dit ook al aan te geven. Verder kan een ieder zich geruststellen, Het mijnerzijds negatief duiden van bepaalde ontwikkelingen in de samenleving betekent niet per defenitie dat ik proefondervindelijk kennis heb gemaakt met deze negatieve ontwikkelingen. De door mijn geschetste "druk,druk,druk" cultuur is een algemeen probleem wat ook de refo gezindte niet voorbij gaat, dit bagetelliseren door dit te linken aan mijn eigen sociale omgeving doet het gesprek geen recht.

Ten laatste valt mij op dat verschillende voorstanders van dit initiatief al - min of meer regelmatig - al tijd uittrekken om met hun kind(eren) 1 op 1 op stap gaan (1 of meerdere dagen). Het lijkt me evident dat mijn bezwaren zich hierop niet richten, integendeel. Dit is ten zeerste aan te bevelen. Maar deze gezinnen hebben het "groeps" initiatief van de bond niet nodig. Je kan wel zeggen dat de bond er niet over heeft nagedacht en maar wat verzint in navolging van de EO maar dat gaat er bij mij toch niet in. Het bestuur heeft uiteraard wel degelijk gekeken naar de doelgroep en daar een behoefte geconstateerd die blijkbaar niet door de deelnemers zelf ingevuld wordt. De vraag is dan of het bestrijden van het symtoom niet leidt tot een verergering van de kwaal.
jvdg

Bericht door jvdg »

Wilhelm schreef:Dat is de kanttekening die ik wilde maken. En, het klinkt misschien wat paradoxaal, maar alle vaders die met hun zonen op vakantie gaan wens ik hele fijne dagen, maar ga wel in het besef dat dit de oplossing niet is.
Als je het over roepen hebt, zonder een mening te ventileren, dan is deze posting daar ook een goed voorbeeld van.
Ja, mits, tenzij, mss, wellicht, positief maar.......
Kanttekening zus, paradoxaal zo.....

Enfin, wie kaatst kan de bal verwachten.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Wat je vraag betreft : Ik zie er ook geen principieel verschil tussen. Mijn posting die als eerste wat kritisch was richting dit JBGG initiatief ging vooral om
- de zoveelste vakantie

In veel van bovengenoemde zaken ben ik het van harte met je eens. Volgens mij is deze actie van de Jeugdbond gericht op het organiseren van een uitje waarbij wezenlijke zaken met een bepaalde diepgang een plaats gaan krijgen. Dus wanneer er steeds meer uitjes komen en het alleen maar een beetje sociaal doen is zonder enige diepgang moeten we het vooral niet doen.

Je overige argumenten zijn waar maar die behoeven afweging door het betreffende gezin. Wanneer het geld er is, moeder het wellicht wel lekker vindt wanneer pa met de jongens een poosje ophoepelen is het prima wanneer in zo'n gezin een keuze wordt gemaakt voor een vader-zoon-Daniëlkamp. Niks mis mee. Twee jaar geleden liet ik vrouw en kind achter om twee weken met een oude tante en een oude broer en nog wat mensen naar de andere kant van de wereld te gaan. Dat ging ook in goed overleg. :)
helma

Bericht door helma »

als moeder het prima vindt als vader een poosje ophoepelt wordt het misschien meer tijd voor een uitje voor vader en moeder samen waarin ze kunnen werken aan hun huwelijk :hum
Auto

Bericht door Auto »

helma schreef:als moeder het prima vindt als vader een poosje ophoepelt wordt het misschien meer tijd voor een uitje voor vader en moeder samen waarin ze kunnen werken aan hun huwelijk :hum
Ah, dan is de volgende stap voor de JBGG om een huwelijksconferentie te beleggen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:
helma schreef:als moeder het prima vindt als vader een poosje ophoepelt wordt het misschien meer tijd voor een uitje voor vader en moeder samen waarin ze kunnen werken aan hun huwelijk :hum
Ah, dan is de volgende stap voor de JBGG om een huwelijksconferentie te beleggen!
Huwelijksbezinning en -catechese valt niet onder het mandaat van de Jeugdbond; dat ligt bij de lokale kerkenraden, zie het rapport hierover op de GS 2007. Vele kerkenraden hebben hier al acties op uitgezet.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wilhelm schreef:

- de zoveelste vakantie

Natuurlijk is het niet DE oplossing. De oplossing is investeren in de relatie met je kinderen... en dit is daar een klein stuje van. Overigens vraag ik me af of nieuwe initiatieven altijd met open armen worden onthaald en kritiek daarop als "kul" weggezet. Ik heb het idee dat het bij een hoop mensen precies andersom is :)
Willem schreef:Ten laatste valt mij op dat verschillende voorstanders van dit initiatief al - min of meer regelmatig - al tijd uittrekken om met hun kind(eren) 1 op 1 op stap gaan (1 of meerdere dagen). Het lijkt me evident dat mijn bezwaren zich hierop niet richten, integendeel. Dit is ten zeerste aan te bevelen. Maar deze gezinnen hebben het "groeps" initiatief van de bond niet nodig. Je kan wel zeggen dat de bond er niet over heeft nagedacht en maar wat verzint in navolging van de EO maar dat gaat er bij mij toch niet in. Het bestuur heeft uiteraard wel degelijk gekeken naar de doelgroep en daar een behoefte geconstateerd die blijkbaar niet door de deelnemers zelf ingevuld wordt. De vraag is dan of het bestrijden van het symtoom niet leidt tot een verergering van de kwaal.
Hoe zou dat de kwaal verergeren dan? En als dat het geval zou kunnen zijn moet men daar gewoon voor waarschuwen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Trouwens, ik vind het altijd wel opvallend dat jij als stellige poster op sommige wat gevoeligere onderwerpen ook geen positie in neemt :)
Ik weet niet of dit nu zo'n gevoelig onderwerp is.
Eigenlijk wil ik er helemaal geen uitgesproken mening over hebben, als dat mag.

Voor mij persoonlijk hoeft zo'n uitje niet zo; ik ga zelf elke avond na het eten (vaak met mijn zoons) een kilometer of 10 fietsen.
Maar als anderen wel behoefte hebben aan zo'n activiteit en er ook het geld voor (over) hebben, zie ik daar niet zo'n kwaad in, nee.
freek

Bericht door freek »

Ander schreef:
caprice schreef:
Erasmiaan schreef:Wat heeft dit alles nog met 'kerk-zijn' te maken? De JBGG is een reisbureau geworden... :( Compleet met hypes e.d.
Inderdaad. Ik overweeg al geruime tijd om de donatie stop te zetten, maar op de een of andere manier vind ik het toch ook weer moeilijk. Er kwam zomaar in mijn gedachten: wat zou ds. Kersten hier nou van vinden?

Waarom zulk een dure reis, en dat zo'n eind van huis? Is het een soort afkoopregeling voor vaders na een tekort aan aandacht?
Ik denk dat ds. Kersten het prima zou vinden, wanneer hij een kijkje had kunnen nemen in onze huidige tijd. Dit laat gelijk het manco zien van zo'n opmerking. Ds. Kersten leefde in de eerste helft van de 20e eeuw, wij in de eerste helft van de 21e.
Omdat er veel gevraagd wordt van mannen (en vrouwen), altijd druk, veel van huis, is het wel eens goed om extra aandacht te geven aan hun zonen. Vooral wanneer je ziet waaraan zulke jongens in onze tijd worden blootgesteld is het goed om de aandacht te vestigen op wat wezenlijk waarde heeft. Dat gebeurt soms te weinig in de gewone gezinssituatie. Daarom is dat idee zo gek nog niet. Al ken ik ook mensen die op eigen gelegenheid wel eens met elk kind apart een paar dagen weggaan. (dan moet je er geen tien hebben natuurlijk).
Het is niet helemaal eerlijk om je af te vragen wat ds. Kersten ervan zou zeggen. Net zoals met de discussie over het vrouwenstandpunt binnen de SGP, waarbij hetzelfde gezegd wordt: Ja maar, ds. Kersten zei... Hij was naast dienaar van het Goddelijke Woord (en daar moet je achting voor hebben, en daar wijst de tekst uit Hebr. 13 op) gewoon een mens van zijn tijd. Dat moeten we niet vergeten.
:super
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:Hoe zou dat de kwaal verergeren dan? En als dat het geval zou kunnen zijn moet men daar gewoon voor waarschuwen.
Het bestuur heeft uiteraard wel degelijk gekeken naar de doelgroep en daar een behoefte geconstateerd die blijkbaar niet door de deelnemers zelf ingevuld wordt"
De eerste vraag is dan: Hoe komt het dat die behoefte niet door de deelnemers zelf wordt ingevuld itt tot de vele forummers hier die het gewoon zelf regelen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Willem schreef:
Het bestuur heeft uiteraard wel degelijk gekeken naar de doelgroep en daar een behoefte geconstateerd die blijkbaar niet door de deelnemers zelf ingevuld wordt"
De eerste vraag is dan: Hoe komt het dat die behoefte niet door de deelnemers zelf wordt ingevuld itt tot de vele forummers hier die het gewoon zelf regelen?
Misschien omdat ze het fijn/makkelijk vinden als iemand anders het regelt? Aanbod creëert ook weer vraag ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:
Marnix schreef:Hoe zou dat de kwaal verergeren dan? En als dat het geval zou kunnen zijn moet men daar gewoon voor waarschuwen.
Daar kunnen allerlei antwoorden op zijn. Men ik druk met werk, kerk etc waardoor het er wel eens bij inschiet, of men niet toekomt aan het regelen van die activiteiten. Als er dan zoiets wordt aangeboden denken ze allicht: Ja, daar moet ik ook eens meer aandacht aan besteden... laat ik me opgeven. Natauurlijk heb je gelijk dat er ook structureel dan iets moet veranderen, maar dit kan daar wel een aanzet toe zijn, een duwtje in de rug. Als men samen een goede tijd heeft, de relatie verbetert, heb je best kans dat ze denken: Ik moet tijd vrij maken om vaker dingen in te plannen met mijn zoon.

Ik denk niet dat het zo snel erger wordt door zo'n activiteit, dat men dan denkt: Zo, dan hoef ik daar de rest van het jaar niet naar om te kijken, ik heb mijn plicht weer gedaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

jvdg schreef:
Wilhelm schreef:Dat is de kanttekening die ik wilde maken. En, het klinkt misschien wat paradoxaal, maar alle vaders die met hun zonen op vakantie gaan wens ik hele fijne dagen, maar ga wel in het besef dat dit de oplossing niet is.
Als je het over roepen hebt, zonder een mening te ventileren, dan is deze posting daar ook een goed voorbeeld van.
Ja, mits, tenzij, mss, wellicht, positief maar.......
Kanttekening zus, paradoxaal zo.....

Enfin, wie kaatst kan de bal verwachten.

jvdg, je hebt gelijk.. ;)
Maar ik vind de JBGG zoveel goed werk doen, waar ik van harte achter sta, dat ik heel terughoudend ben met mn kritiek in deze.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mister schreef:
Willem schreef:
Misschien omdat ze het fijn/makkelijk vinden als iemand anders het regelt? Aanbod creëert ook weer vraag ;)

Zou het ook niet gewoon een commerciele zet kunnen zijn ? Er moeten toch keiharde centen binnen komen.
Plaats reactie