Gereformeerde Gemeenten

Wachter
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wachter »

DDD schreef: 08 jan 2025, 20:50 Ja maar de gemeente is nooit rechterflank geweest, toch? Gewoon een middengemeente.
@GGotK bedoelt volgens mij te zeggen dat de gemeente hem als kandidaat met meerderheid van stemmen heeft beroepen en zijn huidige prediking (en stem) daarná niet is veranderd. De gemeente wist dat dus van te voren. Dus dan kun je nu wel problemen hebben, maar dat is dan, mijns inziens, wel iets wat lastig is.

En dat de vorige 2 predikanten andere accenten legden, kan allemaal waar zijn, maar dat doet hier verder niets aan af of toe.
Spreuken 23: 23
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Terri schreef: 08 jan 2025, 14:53 2 Tim. 4 wordt nu eenmaal niet graag gelezen. Het is maar goed dat John Knox en zovelen anderen uit die tijd niet nu leven.
Uit het verleden kan ik me zelfs een bevestigingsdienst herinneren waar in de dienst waarin de predikant bevestigd werd uit dat hoofdstuk gepreekt werd. Kerntekst uit dat gedeelte was toen "neem de reismantel mee".

De gemeente in kwestie is daarna geheel in stand gebleven....
Terri

Bericht door Terri »

Delftenaar schreef: 08 jan 2025, 22:04
Terri schreef: 08 jan 2025, 14:53 2 Tim. 4 wordt nu eenmaal niet graag gelezen. Het is maar goed dat John Knox en zovelen anderen uit die tijd niet nu leven.
Uit het verleden kan ik me zelfs een bevestigingsdienst herinneren waar in de dienst waarin de predikant bevestigd werd uit dat hoofdstuk gepreekt werd. Kerntekst uit dat gedeelte was toen "neem de reismantel mee".

De gemeente in kwestie is daarna geheel in stand gebleven....
Ik schreef dit niet overigens :huhu
Las het nog eens aandachtig door.
Het wordt regelmatig gebruikt om de keuze van vertrekkende leden te bekritiseren.

Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.

Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

Ik vind dat persoonlijk forse beschuldigingen.
Ze verdragen de gezonde leer niet, let vooral op gezonde.
Ze zoeken het geen streelt.
Ze verzamelen zelf leraars vanuit een eigen begeerte, ( wat houdt die begeerte in en waar komen deze leraars dan vandaan?)
Ze keren hun gehoor af van de waarheid en keren zich naar verzinsels.

Tjonge, je zult maar overstappen naar een degelijke HHK gemeente bv.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bijbelteksten zonder context citeren is altijd gevaarlijk. Zeker om hele groepen mensen te generaliseren.
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Tiberius schreef: 08 jan 2025, 22:28 Bijbelteksten zonder context citeren is altijd gevaarlijk. Zeker om hele groepen mensen te generaliseren.
De vraag is wat er verstaan wordt onder een Bijbelse prediking. Daar gaan de standpunten vaak al direct mijlenver uiteen. En het gevolg daarvan is ons allen algenoegzaam bekend.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Wachter schreef: 08 jan 2025, 20:55
DDD schreef: 08 jan 2025, 20:50 Ja maar de gemeente is nooit rechterflank geweest, toch? Gewoon een middengemeente.
@GGotK bedoelt volgens mij te zeggen dat de gemeente hem als kandidaat met meerderheid van stemmen heeft beroepen en zijn huidige prediking (en stem) daarná niet is veranderd. De gemeente wist dat dus van te voren. Dus dan kun je nu wel problemen hebben, maar dat is dan, mijns inziens, wel iets wat lastig is.

En dat de vorige 2 predikanten andere accenten legden, kan allemaal waar zijn, maar dat doet hier verder niets aan af of toe.
Ik heb alweer spijt dat ik die stem heb genoemd. Dat is niet de hoofdzaak, hoewel het opmerkelijk blijft dat iemand van in de dertig zo spreekt (zeer ouderwets, zangerig, moeilijk taalgebruik). Kern blijft dat de prediking echt anders is. Zoals iemand al opmerkte: echt aan de rechterflank van de GG, terwijl de gemeente dat niet is.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

Vervelend als kerkleden daardoor vertrekken. Maar het probleem zit hem dan niet in de dominee, maar in de kerkenraad.
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Evangelist schreef: 08 jan 2025, 23:46
Wachter schreef: 08 jan 2025, 20:55

Ik heb alweer spijt dat ik die stem heb genoemd. Dat is niet de hoofdzaak, hoewel het opmerkelijk blijft dat iemand van in de dertig zo spreekt (zeer ouderwets, zangerig, moeilijk taalgebruik). Kern blijft dat de prediking echt anders is. Zoals iemand al opmerkte: echt aan de rechterflank van de GG, terwijl de gemeente dat niet is.
Maar dat was in zijn studententijd toch ook al zo? Dus wat is dan nu het probleem? Ik begrijp dat dan eerlijk gezegd niet zo goed. En ik vind het ook lastig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: 08 jan 2025, 09:54
Tiberius schreef: 08 jan 2025, 09:50
Job schreef: 08 jan 2025, 09:48
Tiberius schreef: 08 jan 2025, 09:39 @Ararat zegt het met een soort van knipoog, maar het is wel heel terecht opgemerkt.
Als iemand weggepreekt, weggetreiterd of weg-ge-wat-dan-ook-t is, komt hij/zij echt niet meer terug. Je kan beter voorkomen dat mensen vertrekken. En het begin daarvan is een voluit Bijbelse prediking; dan is er al heel wat gewonnen.
Deze rotonde hebben we al vaak gereden, ik doe dit keer niet mee.
Jij zegt dit keer alleen maar A, geen B meer?
Ik wil best B zeggen, maar je kent mijn mening hierover heel goed. Ik meen dat de waarheid ergens in het midden ligt en dat de slachtofferrol die vertrekkers zich zovaak aanmeten, niet altijd terecht is. Er is nadrukkelijk ook een andere kant. Zie verder onze eerdere communicatie incl. aanvaringen over dit onderwerp.
Het gaat mij in deze discussie niet zozeer om de vraag waarom mensen vertrekken, maar om het feit dat ze sowieso niet meer terugkomen.
(Het is winst overigens om te lezen dat je de waarheid in het midden van onze standpunten ziet liggen. :super )
JanRap

Bericht door JanRap »

Tiberius schreef: 09 jan 2025, 06:34
Job schreef: 08 jan 2025, 09:54
Tiberius schreef: 08 jan 2025, 09:50
Job schreef: 08 jan 2025, 09:48
Deze rotonde hebben we al vaak gereden, ik doe dit keer niet mee.
Jij zegt dit keer alleen maar A, geen B meer?
Ik wil best B zeggen, maar je kent mijn mening hierover heel goed. Ik meen dat de waarheid ergens in het midden ligt en dat de slachtofferrol die vertrekkers zich zovaak aanmeten, niet altijd terecht is. Er is nadrukkelijk ook een andere kant. Zie verder onze eerdere communicatie incl. aanvaringen over dit onderwerp.
Het gaat mij in deze discussie niet zozeer om de vraag waarom mensen vertrekken, maar om het feit dat ze sowieso niet meer terugkomen.
(Het is winst overigens om te lezen dat je de waarheid in het midden van onze standpunten ziet liggen. :super )
Ook hier in deze discussie wreekt zich het feit dat we in onze gezindte soms eigenaardige opvattingen hebben over links en rechts. Links is als je vragen durft te stellen over de prediking, rechts is als je ouderwets taalgebruik hanteert, zingt in een uiterst langzaam tempo en je kleedt in grijze tinten. Hoe dan ook, kritiek op de prediking moet rechtvaardig zijn. Beluister die passages waar je bezwaar tegen hebt nog eens. Schrijf ze uit, leg ze naast Schrift en Belijdenis. Dan heb je recht van spreken als je in gesprek wil met predikant of kerkenraad. Het kan dan wel moeilijk worden als men stelt: ja jij, met je Schrift en belijdenis, jij wil zalig worden buiten het recht Gods, of: je bent een vijand van de ware zielsbevinding, je wilt geen nadruk op de gangen en wegen die God met Zijn volk gaat omdat je vreemdeling bent van die gangen. Dan wordt het echt moeilijk om een serieus gesprek over de prediking te hebben.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wachter schreef: 08 jan 2025, 20:55 [@GGotK bedoelt volgens mij te zeggen dat de gemeente hem als kandidaat met meerderheid van stemmen heeft beroepen en zijn huidige prediking (en stem) daarná niet is veranderd. De gemeente wist dat dus van te voren. Dus dan kun je nu wel problemen hebben, maar dat is dan, mijns inziens, wel iets wat lastig is.
Met meerderheid van stemmen is wat anders dan de meerderheid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hendrikus schreef: 08 jan 2025, 20:37 Ik weet van nabij dat wijlen ds. A.F. Honkoop er een vreselijke hekel aan had dat 'ie op de kansel een andere toon had dan thuis, maar hij kon niet anders. Het zat helemaal in z'n systeem.
Tja, dat vind ik dan behoorlijk ongeloofwaardig. Zo groot was die hekel niet, anders had hij het wel nagelaten of zich laten helpen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wachter schreef: 09 jan 2025, 04:56 ]Maar dat was in zijn studententijd toch ook al zo? Dus wat is dan nu het probleem? Ik begrijp dat dan eerlijk gezegd niet zo goed. En ik vind het ook lastig.
Het probleem is toch helder? De beste man heeft lessen in openbaar spreken of preken nodig.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 09 jan 2025, 07:56
Wachter schreef: 09 jan 2025, 04:56 ]Maar dat was in zijn studententijd toch ook al zo? Dus wat is dan nu het probleem? Ik begrijp dat dan eerlijk gezegd niet zo goed. En ik vind het ook lastig.
Het probleem is toch helder? De beste man heeft lessen in openbaar spreken of preken nodig.
Ik kan er goed naar luisteren en vind het lastig om naar de stem van een andere dominee te luisteren. Stem en stemgebruik blijft een persoonlijk iets.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: 09 jan 2025, 07:51
Hendrikus schreef: 08 jan 2025, 20:37 Ik weet van nabij dat wijlen ds. A.F. Honkoop er een vreselijke hekel aan had dat 'ie op de kansel een andere toon had dan thuis, maar hij kon niet anders. Het zat helemaal in z'n systeem.
Tja, dat vind ik dan behoorlijk ongeloofwaardig. Zo groot was die hekel niet, anders had hij het wel nagelaten of zich laten helpen.
Ds. Honkoop was van 2 generaties eerder, toen had men nog niet zoveel oog hiervoor.
Tegenwoordig kom je als spreker met een paar lesjes logopedie een heel eind; jammer als predikers daar geen gebruik van willen maken. Het komt op mij over als de hoorder niet serieus nemen.
Plaats reactie