Gereformeerde Gemeenten

Terri

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Terri »

Simon0612 schreef: 08 jan 2025, 10:34
Evangelist schreef: 08 jan 2025, 09:18
Job schreef: 08 jan 2025, 08:16
Ararat schreef: 08 jan 2025, 06:42

Eerst de borden "hier werken wij aan uw vertrek" weg.

(sorry, heel flauw, ik móest 'm even inkoppen) :)
Niets happen Job, niets terugzeggen. Niets terugzeggen. Niets teru....
Want? In Krimpen is inmiddels behoorlijk wat bezwaar tegen de prediking (en stem) van de nieuwe, jonge predikant. Daarover is nauwelijks gesprek mogelijk. Het is ook wel een forse wijziging tegenover de vorige twee predikanten.
Tja…2 Tim. 4 wordt nu eenmaal niet graag gelezen. Het is maar goed dat John Knox en zovelen anderen uit die tijd niet nu leven. Er zou geen hond meer naar de kerk gaan.
:D
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Job schreef: 07 jan 2025, 23:07

Misschien moeten we mevrouw Faber maar eens op al die waardeloze migratiestromen zetten. Borden bij de nieuw verkozen kerk: "Hier werken wij aan uw terugkeer".

Want? In Krimpen is inmiddels behoorlijk wat bezwaar tegen de prediking (en stem) van de nieuwe, jonge predikant. Daarover is nauwelijks gesprek mogelijk. Het is ook wel een forse wijziging tegenover de vorige twee predikanten.
Als je om de stem van een predikant weggaat, ben je volgens mij ‘kittelachtig’ van gehoor. Overigens hoor ik hele goede geruchten over deze predikant die veel studie maakt van zijn preken. Ook vanuit zijn eigen gemeente.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

wat maakt zijn prediking anders dan? wat zijn de verschillen te opzichte van de vorige predikanten?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zonder aanziens des persoons kunnen we makkelijk stellen dat een nieuwe dominee nagenoeg altijd een reden is voor gemeenteleden om het heroverwegen of ze deel willen uit blijven maken van een gemeente. Dat geldt voor een PKN net zo goed als een HHK of een GG. Het lijkt met verstandig om dat gesprek uit de taboesfeer te halen en niet te becommentariëren vanuit vooroordelen. Zoals overal in het leven wijzigen mensen hun loyaliteit als de omstandigheden wijzigen. Dat geldt ook voor personeel bij een wijziging in de directie van een bedrijf, of voor leerlingen bij de studiekeuze na het pensioneren van een befaamde professor, of het uiteenvallen van een familie na het overlijden van de laatste ouder.
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Herman schreef: 08 jan 2025, 16:36 Zonder aanziens des persoons kunnen we makkelijk stellen dat een nieuwe dominee nagenoeg altijd een reden is voor gemeenteleden om het heroverwegen of ze deel willen uit blijven maken van een gemeente. Dat geldt voor een PKN net zo goed als een HHK of een GG. Het lijkt met verstandig om dat gesprek uit de taboesfeer te halen en niet te becommentariëren vanuit vooroordelen. Zoals overal in het leven wijzigen mensen hun loyaliteit als de omstandigheden wijzigen. Dat geldt ook voor personeel bij een wijziging in de directie van een bedrijf, of voor leerlingen bij de studiekeuze na het pensioneren van een befaamde professor, of het uiteenvallen van een familie na het overlijden van de laatste ouder.
Eens hoor.

Maar bij de boodschap van het Evangelie zegt Paulus dat dit door de dwaasheid der prediking gebeurt. En dat is wel een wezenlijke zaak.
Spreuken 23: 23
CvdW

Bericht door CvdW »

Wachter schreef: 08 jan 2025, 16:51
Herman schreef: 08 jan 2025, 16:36 Zonder aanziens des persoons kunnen we makkelijk stellen dat een nieuwe dominee nagenoeg altijd een reden is voor gemeenteleden om het heroverwegen of ze deel willen uit blijven maken van een gemeente. Dat geldt voor een PKN net zo goed als een HHK of een GG. Het lijkt met verstandig om dat gesprek uit de taboesfeer te halen en niet te becommentariëren vanuit vooroordelen. Zoals overal in het leven wijzigen mensen hun loyaliteit als de omstandigheden wijzigen. Dat geldt ook voor personeel bij een wijziging in de directie van een bedrijf, of voor leerlingen bij de studiekeuze na het pensioneren van een befaamde professor, of het uiteenvallen van een familie na het overlijden van de laatste ouder.
Eens hoor.

Maar bij de boodschap van het Evangelie zegt Paulus dat dit door de dwaasheid der prediking gebeurt. En dat is wel een wezenlijke zaak.
Door de dwaasheid der prediking gebeurt overal. Toch kunnen mensen hun loyaliteit wijzigen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dwaasheid, dat vond men ervan in Paulus' tijd. Tegenwoordig denken we daar anders over.
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Tiberius schreef: 08 jan 2025, 16:56 Dwaasheid, dat vond men ervan in Paulus' tijd. Tegenwoordig denken we daar anders over.
Wat denken we er tegenwoordig dan van? En wie worden er bedoelt met 'we'?
Spreuken 23: 23
Ararat

Bericht door Ararat »

Job schreef: 08 jan 2025, 09:24

Ik doelde niet specifiek op Krimpen aan den IJssel. Weet daar eigenlijk niets van. Ik deed alleen wat terugkoppen op Ararat. Met een knipoog hoor :super
Het was inderdaad een knipoog, zeker niet gericht op Krimpen ad IJssel (geen idee welke ds daar zou staan of heeft gestaan).
Tegelijk weten Job en ik dat we behoorlijk van mening verschillen over dit onderwerp. Ik vind het zelf mooi dat het mogelijk is om elkaar een plaagstootje te geven.

Ik snap overigens wel wat Tiberius bedoelt over 'weggepreekt', enz., maar daar hebben we het idd al vaker over gehad op dit forum.
Job

Bericht door Job »

Wachter schreef: 08 jan 2025, 16:51
Eens hoor.

Het is waar, maar het is wel een werelds denken over de kerk en de prediking. Een beetje kijken wat bij me past. Je krijgt dan dus leden die dat bij een volgende dominee waaraan iets mankeert in hun nieuwe gemeente nog een beetje sneller doen. Dat is ten enenmale iets wat niet in de kerk hoort. Ik zeg dit niet makkelijk, want je zult maar zondag in, zondag uit naar een dominee moeten luisteren waar de ergernis over zijn spraakgebruik en dictie je óren uitkomt. Maarja. Als christen wacht ons dan een heel groot werk op de knieën, en beslist niet een nieuwe dominee zoeken.

Edit.......: heb ik er toch weer op gereageerd...... :nonnon
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het is ook aan dominees om niet de kleinen tot ergernis te zijn.
En als een dominee met een heel andere stem een halfje bruin besteld dan dat hij op de preekstoel spreekt, dan kan het eerbiedig lijken maar ik vraag me af of dat het is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Bertiel schreef: 08 jan 2025, 19:15 Het is ook aan dominees om niet de kleinen tot ergernis te zijn.
En als een dominee met een heel andere stem een halfje bruin besteld dan dat hij op de preekstoel spreekt, dan kan het eerbiedig lijken maar ik vraag me af of dat het is.
Ik was eens bij een vriend thuis lunchen, en zijn vader een tijd mee gepraat, toen gingen we lezen en die man herkende ik niet meer, een totaal andere stem, ik heb nog steeds geen idee waarom dat was, die vriend wist niet beter en kon mij ook niet vertellen waarom en zei dat doen meer mannen. Ik begrijp niet wat dit is.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Scheepsbel schreef: 08 jan 2025, 19:27
Bertiel schreef: 08 jan 2025, 19:15 Het is ook aan dominees om niet de kleinen tot ergernis te zijn.
Ik was eens bij een vriend thuis lunchen, en zijn vader een tijd mee gepraat, toen gingen we lezen en die man herkende ik niet meer, een totaal andere stem, ik heb nog steeds geen idee waarom dat was, die vriend wist niet beter en kon mij ook niet vertellen waarom en zei dat doen meer mannen. Ik begrijp niet wat dit is.
Dat kwam vroeger vaak voor. Blijkbaar werd dat dan nagebootst van de dominee, die ook zo'n beverige of zalvende preektoon hanteerde. Ik ken nog wel leeftijdgenoten die ook opeens een heel ander stemmetje opzetten als ze voorgaan in gebed. "Dan gaat de tremulant aan", zeggen we hier dan weleens.
Ik weet van nabij dat wijlen ds. A.F. Honkoop er een vreselijke hekel aan had dat 'ie op de kansel een andere toon had dan thuis, maar hij kon niet anders. Het zat helemaal in z'n systeem.
~~Soli Deo Gloria~~
GGotK

Bericht door GGotK »

Job schreef: 07 jan 2025, 23:07

Misschien moeten we mevrouw Faber maar eens op al die waardeloze migratiestromen zetten. Borden bij de nieuw verkozen kerk: "Hier werken wij aan uw terugkeer".

Ik ben verwonderd over het woord 'inmiddels'. De prediking (en de stem) was al 2 jaar bekend voordat hij beroepbaar was. Zijn prediking van heden is niet afwijkend t.o.v. zijn studententijd en ook niet t.o.v. van de gemiddelde prediking in de rechterflank van de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Ja maar de gemeente is nooit rechterflank geweest, toch? Gewoon een middengemeente.
Plaats reactie