Dat heb ik ook niet gezegd, iets anders, het hongeren en dorsten uit de bergrede gaat over mensen die al zalig zijn, dat woordje is zo belangrijk, dit heeft niks te maken met worden. Gebruik dit niet om de levensmaking uit te leggen .TSD schreef: ↑26 nov 2024, 12:55Als je alleen maar de wet zou horen en niet van de Zaligmaker, kan je ook helemaal niet hongeren en dorsten naar Hem. Het hongeren en dorsten naar Hem wordt niet veroorzaakt door de wet, maar door het Evangelie.CvD schreef: ↑26 nov 2024, 12:50Dus de wet alleen maakt levend?Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:45Lees het woordje ZIJN dat zijn zaligen die zijn levend in Christus, de laatste teksten zegt niks over levend gemaakt zonder Christus toch?CvD schreef: ↑26 nov 2024, 12:43 Een wat vindt je dan van Matt 5 vers 6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid;5 want zij zullen verzadigd worden. Kantekening 5 dorsten naar de gerechtigheid: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
Een hier de verwijst tekst naar Jes 55 vers 1 incl kanttekening 1 O1 a alle gij dorstigen!2 komt tot de wateren,3 en gij, die geen geld hebt,4 komt, koopt en eet,5 ja komt, koopt zonder geld,6 en zonder prijs, wijn en melk!7
1 O: Het Hebreeuwse woord hol, hetwelk elders zoveel is als wee, is hier een woord van opwekking.
a Joh. 7:37; idem v. 38.
2 alle gij dorstigen: Gij allen, die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uwe zonden en ellenden; Ps. 42:3; Matth. 5:6; Joh. 7:37.
3 tot de wateren: Dat is, tot mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons omniet en zonder enige onzer verdiensten van God in Christus gegeven worden; idem, de gaven van den Heiligen Geest, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het gebod moeten komen; Joh. 7:37.
4 die geen geld hebt: Hebreeuws, die geen geld heeft; dat is, die in of bij uzelven gene waardigheid noch verdiensten heeft.
5 eet: Dat is, geniet. Alzo ook vers 2, eten voor genieten, is zeer algemeen bij de Hebreën. Zie de aantekening Job 21:25.
6 komt, koopt zonder geld: Dat is, ontvangt omniet.
7 wijn en melk: Wijn en melk betekent hier hetzelfde, dat straks door water is te kennen gegeven; te weten alles wat tot het geestelijke leven van node is.
De wet maakt zeker niet levend, de wet dood en brengt in de wanhoop. Juist daarom is het hongeren en dorsten naar de Zaligmaker helemaal geen gevolg van het werk van de Wet, maar alleen het Evangelie. Dan zijn toch je ogen ergens voor open gegaan wat de wet echt niet zal werken.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
De wet brengt niet tot Christus, nooit. Er wordt in deze discussie veel te veel aan de wet toegeschreven, dan krijg je vanzelf het standpunt dat alleen verzekerde Christenen voor bekeerd gehouden worden.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:55 Nee ik heb juist gezegd dat de wet niet levend maakt, de wet maakt de zonden levend in een mens exuses voor de verwarring, door de wet kent gij uw zonden en brengt u tot Christus, en alleen in Christus bent u levend, dat heb ik net aangetoond vanuit Romeinen,
Ben het ook helemaal met je eens Want het einde van de wet is Christus.TSD schreef: ↑26 nov 2024, 12:55Als je alleen maar de wet zou horen en niet van de Zaligmaker, kan je ook helemaal niet hongeren en dorsten naar Hem. Het hongeren en dorsten naar Hem wordt niet veroorzaakt door de wet, maar door het Evangelie.CvD schreef: ↑26 nov 2024, 12:50Dus de wet alleen maakt levend?Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:45Lees het woordje ZIJN dat zijn zaligen die zijn levend in Christus, de laatste teksten zegt niks over levend gemaakt zonder Christus toch?CvD schreef: ↑26 nov 2024, 12:43 Een wat vindt je dan van Matt 5 vers 6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid;5 want zij zullen verzadigd worden. Kantekening 5 dorsten naar de gerechtigheid: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
Een hier de verwijst tekst naar Jes 55 vers 1 incl kanttekening 1 O1 a alle gij dorstigen!2 komt tot de wateren,3 en gij, die geen geld hebt,4 komt, koopt en eet,5 ja komt, koopt zonder geld,6 en zonder prijs, wijn en melk!7
1 O: Het Hebreeuwse woord hol, hetwelk elders zoveel is als wee, is hier een woord van opwekking.
a Joh. 7:37; idem v. 38.
2 alle gij dorstigen: Gij allen, die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uwe zonden en ellenden; Ps. 42:3; Matth. 5:6; Joh. 7:37.
3 tot de wateren: Dat is, tot mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons omniet en zonder enige onzer verdiensten van God in Christus gegeven worden; idem, de gaven van den Heiligen Geest, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het gebod moeten komen; Joh. 7:37.
4 die geen geld hebt: Hebreeuws, die geen geld heeft; dat is, die in of bij uzelven gene waardigheid noch verdiensten heeft.
5 eet: Dat is, geniet. Alzo ook vers 2, eten voor genieten, is zeer algemeen bij de Hebreën. Zie de aantekening Job 21:25.
6 komt, koopt zonder geld: Dat is, ontvangt omniet.
7 wijn en melk: Wijn en melk betekent hier hetzelfde, dat straks door water is te kennen gegeven; te weten alles wat tot het geestelijke leven van node is.
De wet maakt zeker niet levend, de wet dood en brengt in de wanhoop. Juist daarom is het hongeren en dorsten naar de Zaligmaker helemaal geen gevolg van het werk van de Wet, maar alleen het Evangelie. Dan zijn toch je ogen ergens voor open gegaan wat de wet echt niet zal werken.
Laatst gewijzigd door CvD op 26 nov 2024, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vooraf: Zou je Zoon niet met een hoofdletter schrijven? En op losse Schriftcitaten zonder verdere duiding reageer ik niet, en ook niet op bevel.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:31 Het hongeren en dorsten wat jij bedoelt is geen geloofsdaad, de wet maakt de zonden leven en niet de geest, de wet brengt je tot het geloof in Christus. Wie de zoon heeft heeft het leven, die de zoon niet heeft heeft het leven niet, ik stuurde net Romeinen, lees eens wat daar staat.
Het vetgedrukte is denk ik ook niet wat je bedoelt.
- Niet meer zo actief -
-
Dat is een type fout omdat ik te snel ging het is Zoon.Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 13:01Vooraf: Zou je Zoon niet met een hoofdletter schrijven? En op losse Schriftcitaten zonder verdere duiding reageer ik niet, en ook niet op bevel.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:31 Het hongeren en dorsten wat jij bedoelt is geen geloofsdaad, de wet maakt de zonden leven en niet de geest, de wet brengt je tot het geloof in Christus. Wie de zoon heeft heeft het leven, die de zoon niet heeft heeft het leven niet, ik stuurde net Romeinen, lees eens wat daar staat.
Welke duiding wil je hebben? Wanneer is een mens levend? Bij het thuis krijgen van zijn schuld? Of in Christus?
- Lilian1975
Iemand die werkelijk arm van geest is die zal ook verzadiging vinden in Christus alleen! Als een realiteit. Niet straks niet later. Maar direct! Lees maar wat Christus zegt!Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 12:25Ja.Lilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 12:07Dat hongeren dorsten komt voort uit het arm van geest zijn. Dat is de wortel. Je kunt dat niet losmaken. Ik weet dat in onze gezindte gedacht wordt dat het ahw een soort kralenketting in. Eerst zaligspr 1, dan komt 2 erop volgend . Maar het is ook heel gereformeerd en reformatorisch om het te zien als een soort diamant. Alles tegelijk, verschillende aspecten.Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 11:44 @Lilian1975: Terechte vragen. Inderdaad staan de zaligsprekingen in het teken van Gods Koninkrijk en is het niet zo dat het hongeren en dorsten enz. op zal houden nadat Christus gekend wordt.
Tegelijk zal er een eerste hongeren en dorsten zijn. Dat heeft een begin. En dat begin zie ik niet pas als Christus gekend wordt, maar als er gezocht wordt naar Hem.
Vooraf is het zoeken naar een Borg. Maar hoe weet jij of je naar de echte Borg zoekt en niet naar iets wat je zelf bedenkt en wat jou goed uitkomt? Of dat je überhaupt echt zoekt? Achteraf dan kan gezegd worden... ja dat was de weg. Maar vooraf ben je geen inwoner van Zijn Koninkrijk en kind van de toorn. Een kind, inwoner van het Koninkrijk leeft vanuit de Borg. In het geloof leer je werkelijk verstaan wat dat hongeren en Dorsten is, arm zijn, zachtmoedig zijn etc. Het verdiept zich meer en meer. Daarbuiten versta je het niet. Want je kent je Bruidegom niet, omdat Hij niet de jouwe is! Dus ja als er echt hongeren en dorsten is, is daar ook het ware geloof.
Jezus sprak deze rede uit tegen Zijn kinderen. De omstanders die waren ontzet. Omdat zij uiteindelijk niet werkelijk hongerig en dorstig waren. ( lees maar wat er op een gegeven moment staat over hen die deze woorden hoorden)
En kijk ook naar Wie deze Woorden uitspreekt . Christus die Arm geworden is, zachtmoedig, boog onder het oordeel van God, Die vervolgd werd om Wie Hij is. En de wereld de duisternis liever heeft dan het licht..... Hij is het " geheim". En door Hem alleen kunnen we bestaan voor God!
Je kunt pas achteraf weten dat het eerste hongeren en dorsten een geloofsdaad was. En als de geloofsdaad van het uitgaan naar de Borg niet komt, is het hongeren en dorsten ook geen werkelijk hongeren en dorsten geweest.
Dus zal ik nooit tegen een hongerende ziel zeggen: je leeft hoor, want je hebt honger. En tegelijk zal ik ook nooit zeggen: als je honger hebt, daar heb je niets aan, want je hebt verzadiging nodig. Nee, ik zal heenwijzen naar Hem, in Wie de verzadiging te vinden is. Voor het eerst, en telkens weer opnieuw.
En niet in iets of iemand anders. Of het nu zekerheid is. Of het nu een bepaald moment is. Verzadiging alleen in de gerechtigheid van Christus! Hij alleen!
Dan is er inderdaad zekerheid. Maar niet iets dat ahw vast te pakken is. En geen geloof op zak hebben. Zoals in preken deze twee dingen helaas soms in een adem worden genoemd. En verdacht worden gemaakt. Zodra je de zekerheid Of geloof in je zak hebt. Ben je al niet meer bedelarm. Maar het is er wel!Luther Zalig zijn, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid". Hier zijn dus niet bedoeld mensen, die wat hebben, maar iets niet hebben , géén goed, maar een gebrek bezitten. Het gaat hier niet over edelen, rechtvaardigen, godsdienstigen, maar over mannen, vrouwen, jonge mensen, die honger en dorst hebben.
Net zo dat je niet bedelarm, niets meer hebt, als je niet ten volle hongert en dorst ( dat is intens hé?) Naar Zijn gerechtigheid. Of daar niet genoeg aan hebt....
Jezus zegt die zullen verzadigd worden. Maar heeft ook gezegd: want hunner is het Koninkrijk der hemelen,zullen vertroost worden, want zij zullen het aardrijk beërven, want hun zal barmhartigheid geschieden, want zij zullen God zien, want zij zullen Gods kinderen genaamd worden, Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn. Allemaal zaken die werkelijkheid, realiteit voor de inwoners van Zijn Koninkrijk zijn. Alles tegelijk...
Je plaatste in een reactie slechts een Bijbeltekst, zonder toelichting waarom je die tekst citeerde. Dan ga ik ook niet reageren. Dus als je uitlegt met welk doel je de tekst uit Romeinen citeerde, en wat het punt is wat je daarmee wilt maken, dan zou ik meer geneigd zijn om te reageren.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 13:09Dat is een type fout omdat ik te snel ging het is Zoon.Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 13:01Vooraf: Zou je Zoon niet met een hoofdletter schrijven? En op losse Schriftcitaten zonder verdere duiding reageer ik niet, en ook niet op bevel.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:31 Het hongeren en dorsten wat jij bedoelt is geen geloofsdaad, de wet maakt de zonden leven en niet de geest, de wet brengt je tot het geloof in Christus. Wie de zoon heeft heeft het leven, die de zoon niet heeft heeft het leven niet, ik stuurde net Romeinen, lees eens wat daar staat.
Welke duiding wil je hebben? Wanneer is een mens levend? Bij het thuis krijgen van zijn schuld? Of in Christus?
En als je terugleest zie je mijn antwoord op de laatste vragen die je stelt. Waarbij ik nu slechts toevoeg dat het punt niet is of een mens kan leven buiten Christus (antwoord: nee) maar of een mens, zodra hij levend gemaakt is, ook meteen weet dat hij in Christus is. En op die onzorgvuldigheid in formuleren is al menig ingewikkeld gesprek gevolgd.
- Niet meer zo actief -
Ik heb veel weggeknipt, ook omdat ik geen groot verschil ervaar.Lilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 13:15 (...)
Iemand die werkelijk arm van geest is die zal ook verzadiging vinden in Christus alleen! Als een realiteit. Niet straks niet later. Maar direct! Lees maar wat Christus zegt!
En niet in iets of iemand anders. Of het nu zekerheid is. Of het nu een bepaald moment is. Verzadiging alleen in de gerechtigheid van Christus! Hij alleen!
(...)
Alleen wringt het hier wat voor mij. Jezus zegt: Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
"Zij zullen", dat geeft een toekomende tijd aan. Niet iets dat meteen gebeurt, alsof honger en verzadiging in een moment vallen.
Dan zou het beeld ook mank gaan. In het natuurlijk leven is er eerst honger, daarna verzadiging.
- Niet meer zo actief -
Deze discussie doet me denken aan de 4 lezingen van Ds. C. Stelwagen naar aanleiding van de eerste verzen van Galaten 4:
1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.
Voor wie interesse heeft om ze eens te beluisteren hierbij links naar de lezingen.
1e lezing) http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... 0alles.mp3
2e lezing) http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... %20wet.mp3
3e lezing) http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... 0Vader.mp3
4e lezing) http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... ristus.mp3
De lezingen zijn ook nog terug te vinden in het archief van https://hervormdegemeenteelspeet.stacks ... StWaVpq/nl
1 Doch ik zeg, zo langen tijd als de erfgenaam een kind is, zo verschilt hij niets van een dienstknecht, hoewel hij een heer is van alles;
2 Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld.
3 Alzo wij ook, toen wij kinderen waren, zo waren wij dienstbaar gemaakt onder de eerste beginselen der wereld.
4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet;
5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.
Voor wie interesse heeft om ze eens te beluisteren hierbij links naar de lezingen.
1e lezing) http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... 0alles.mp3
2e lezing) http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... %20wet.mp3
3e lezing) http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... 0Vader.mp3
4e lezing) http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... ristus.mp3
De lezingen zijn ook nog terug te vinden in het archief van https://hervormdegemeenteelspeet.stacks ... StWaVpq/nl
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
In het toekomende bedoelt Jezus hier de hemel, als je zalig bent dus in Christus dan honger en dorst je naar Hem, dan leef je uit hem, een evangelische heiligmaking, je hele leven uit hem geen stap meer zonder Christus, er word niet bedoeld de weg van de bekering. Er staat zijn, dat betekend dat ze al zalig zijn. Dus in Christus en niet nog worden.Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 13:24Ik heb veel weggeknipt, ook omdat ik geen groot verschil ervaar.Lilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 13:15 (...)
Iemand die werkelijk arm van geest is die zal ook verzadiging vinden in Christus alleen! Als een realiteit. Niet straks niet later. Maar direct! Lees maar wat Christus zegt!
(...)
Alleen wringt het hier wat voor mij. Jezus zegt: Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
"Zij zullen", dat geeft een toekomende tijd aan. Niet iets dat meteen gebeurt, alsof honger en verzadiging in een moment vallen.
Dan zou het beeld ook mank gaan. In het natuurlijk leven is er eerst honger, daarna verzadiging.
- Lilian1975
Voor hen is het koninkrijk van God. En zullen steeds opnieuw, steeds dieper verzadigd worden. Het is er tegelijkertijd. Iemand die alleen hongert en dorst naar? Maar niet werkelijk arm is. Die is niet in het koninkrijk van God.Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 13:24Ik heb veel weggeknipt, ook omdat ik geen groot verschil ervaar.Lilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 13:15 (...)
(...)
Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben. Het is er allemaal tegelijkertijd. Jezus heeft de Zaligsprekingen niet als een kralenketting bedoeld. Van eerst dit dan dat. En dan ben je volmaakt christen. Nee, alles tegelijk, waar de eerste zaligspreking de wortel is. Zonder wortel is een boom of als je de wortel boven de grond zet en de stam eronder, is het geen boom meer. En ook straks in de Hemel zal het volledig verzadiging vinden zijn!. Dus vanuit het arm zijn, is het treuren, zachtmoedig zijn hongeren en dorsten.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 26 nov 2024, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De zaligsprekingen gaat over hen die zalig zijn, als je het omdraait maak je er een beleringsweg van ja dat doet men in bepaalde kerken maar dat is onbijbels, dan worden er voorwaarden van gemaakt en het is nog steeds een onvoorwaardelijke bekering, men is in Christus zalig.
Mooi verwoord..!Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 11:22
Het is helemaal geen geheim dat binnen (een deel van) de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt dat het moment van de levendmaking niet (altijd) gekend wordt. Dit vind je overigens ook bij Brakel, waar hij zegt: leg je het bij de eerste overtuiging, dan ben je wellicht te vroeg, leg je het bij de bewuste kennis van Christus, dan ben je wellicht te laat (even in mijn eigen woorden).
En daarom stelde ik na de eerste opmerking ook de vraag wat ervoor en erna gezegd werd. Dat maakt nogal een verschil namelijk.
Spreken in de lijn van Brakel, daar is volgens mij niets mis mee, al weet ik dat de mensen die meer op de lijn van ds. Kort zitten daar wat anders tegenaan kijken.
Maar als mensen "de handen opgelegd" krijgen, voordat ze kunnen spreken over kennis van Christus (trap en mate mag verschillen), dan wordt het gevaarlijk. Dan krijgen mensen rust buiten Christus, en dat kan nooit.
Anderzijds, als de stelling is dat mensen, zolang ze niet kunnen spreken over kennis van Christus (trap en mate mag verschillen), zeker niet wedergeboren zijn, dan dringt zich de vraag op of de overtuiging van zonde en het zoeken van de zaligheid buiten zichzelf dan door de Heilige Geest gewerkt wordt in de zondaar die nog dood is. En dan zou iemand die hongert en dorst naar de gerechtigheid, die door de Heere Jezus Zelf zalig wordt gesproken, maar niet kan spreken over Christus, toch nog onwedergeboren zijn.
Samengevat: leg iemand die niet over kennis van Christus kan spreken nooit de handen op, en gooi anderzijds niet alles voor de kennis van Christus weg.
Maar hier zijn al pagina's over volgeschreven op het forum. In deze voel ik mij een Brakeliaan, die het veel beter dan ik uit kon leggen, dus ik heb geen voornemens om op dit punt een grote discussie te voeren. Ik wilde slechts aangeven dat de geciteerde uitspraak in een zeker verband niet vreemd is binnen de gereformeerde traditie en tegelijk aangeven dat er ook gevaarlijke kanten aan zitten.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Als je een brakeliaan bent zou ik toch nog eens goed zijn institutie lezen, in de kerken die je bedoelt is men aan de haal gegaan met wat citaten en deze uit hun verband gerukt, Gods woord is duidelijk over de zaligsprekingen, die gaan over een gerechtvaardigd mens op zijn weg van evangelische heiligmaking.Groot Blankenstein schreef: ↑26 nov 2024, 13:46Mooi verwoord..!Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 11:22
Het is helemaal geen geheim dat binnen (een deel van) de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt dat het moment van de levendmaking niet (altijd) gekend wordt. Dit vind je overigens ook bij Brakel, waar hij zegt: leg je het bij de eerste overtuiging, dan ben je wellicht te vroeg, leg je het bij de bewuste kennis van Christus, dan ben je wellicht te laat (even in mijn eigen woorden).
En daarom stelde ik na de eerste opmerking ook de vraag wat ervoor en erna gezegd werd. Dat maakt nogal een verschil namelijk.
Spreken in de lijn van Brakel, daar is volgens mij niets mis mee, al weet ik dat de mensen die meer op de lijn van ds. Kort zitten daar wat anders tegenaan kijken.
Maar als mensen "de handen opgelegd" krijgen, voordat ze kunnen spreken over kennis van Christus (trap en mate mag verschillen), dan wordt het gevaarlijk. Dan krijgen mensen rust buiten Christus, en dat kan nooit.
Anderzijds, als de stelling is dat mensen, zolang ze niet kunnen spreken over kennis van Christus (trap en mate mag verschillen), zeker niet wedergeboren zijn, dan dringt zich de vraag op of de overtuiging van zonde en het zoeken van de zaligheid buiten zichzelf dan door de Heilige Geest gewerkt wordt in de zondaar die nog dood is. En dan zou iemand die hongert en dorst naar de gerechtigheid, die door de Heere Jezus Zelf zalig wordt gesproken, maar niet kan spreken over Christus, toch nog onwedergeboren zijn.
Samengevat: leg iemand die niet over kennis van Christus kan spreken nooit de handen op, en gooi anderzijds niet alles voor de kennis van Christus weg.
Maar hier zijn al pagina's over volgeschreven op het forum. In deze voel ik mij een Brakeliaan, die het veel beter dan ik uit kon leggen, dus ik heb geen voornemens om op dit punt een grote discussie te voeren. Ik wilde slechts aangeven dat de geciteerde uitspraak in een zeker verband niet vreemd is binnen de gereformeerde traditie en tegelijk aangeven dat er ook gevaarlijke kanten aan zitten.
Je hebt de bel wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Brakel schreef de Redelijke Godsdienst, Calvijn de Institutie.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 13:56
Als je een brakeliaan bent zou ik toch nog eens goed zijn institutie lezen, in de kerken die je bedoelt is men aan de haal gegaan met wat citaten en deze uit hun verband gerukt, Gods woord is duidelijk over de zaligsprekingen, die gaan over een gerechtvaardigd mens op zijn weg van evangelische heiligmaking.
Maar geeft niet, foutjes kunnen gebeuren.
- Niet meer zo actief -