Gereformeerde Gemeenten
- Maanenschijn
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik ben altijd wat jaloers om mensen die een duidelijk begin kennen. Ik denk dan altijd dat zij voor veel aanvechting bewaard blijven op het punt van de zekerheid.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Een duidelijk begin van wat?
- Maanenschijn
Een bewust moment na het in eigen beleving verloren gaan, een doorleven van onbekeerd zijn, een aan het eind gebracht zijn met eigen werk (toch geen onbekende klanken?) dat Christus Zich dan zo duidelijk komt te openbaren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Nee, maar ik wist niet precies wat je bedoelde. Persoonlijk geloof ik dat dat toch wel op één moment plaatsvindt: daar waar het licht opgaat voor de ziel. Alleen zal dat bij de een sterker zijn en met meer zekerheid dan bij de ander. Halyburton heeft daar mooie dingen over geschreven in 'Een zedig onderzoek' (staat ook op Theologienet.nl), al lees de vertaling vrij moeilijk.
- Lilian1975
Dat hongeren dorsten komt voort uit het arm van geest zijn. Dat is de wortel. Je kunt dat niet losmaken. Ik weet dat in onze gezindte gedacht wordt dat het ahw een soort kralenketting in. Eerst zaligspr 1, dan komt 2 erop volgend . Maar het is ook heel gereformeerd en reformatorisch om het te zien als een soort diamant. Alles tegelijk, verschillende aspecten.Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 11:44 @Lilian1975: Terechte vragen. Inderdaad staan de zaligsprekingen in het teken van Gods Koninkrijk en is het niet zo dat het hongeren en dorsten enz. op zal houden nadat Christus gekend wordt.
Tegelijk zal er een eerste hongeren en dorsten zijn. Dat heeft een begin. En dat begin zie ik niet pas als Christus gekend wordt, maar als er gezocht wordt naar Hem.
Vooraf is het zoeken naar een Borg. Maar hoe weet jij of je naar de echte Borg zoekt en niet naar iets wat je zelf bedenkt en wat jou goed uitkomt? Of dat je überhaupt echt zoekt? Achteraf dan kan gezegd worden... ja dat was de weg. Maar vooraf ben je geen inwoner van Zijn Koninkrijk en kind van de toorn. Een kind, inwoner van het Koninkrijk leeft vanuit de Borg. In het geloof leer je werkelijk verstaan wat dat hongeren en Dorsten is, arm zijn, zachtmoedig zijn etc. Het verdiept zich meer en meer. Daarbuiten versta je het niet. Want je kent je Bruidegom niet, omdat Hij niet de jouwe is! Dus ja als er echt hongeren en dorsten is, is daar ook het ware geloof.
Jezus sprak deze rede uit tegen Zijn kinderen. De omstanders die waren ontzet. Omdat zij uiteindelijk niet werkelijk hongerig en dorstig waren. ( lees maar wat er op een gegeven moment staat over hen die deze woorden hoorden)
En kijk ook naar Wie deze Woorden uitspreekt . Christus die Arm geworden is, zachtmoedig, boog onder het oordeel van God, Die vervolgd werd om Wie Hij is. En de wereld de duisternis liever heeft dan het licht..... Hij is het " geheim". En door Hem alleen kunnen we bestaan voor God!
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 26 nov 2024, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven; wetende dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft, de dood heerst niet meer over Hem. Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode. Alzo ook gij, houdt het daarvoor dat gij wel der zonden dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onze Heere. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijke lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden van dat lichaam. Romeinen 6:7-12Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 11:44 @Lilian1975: Terechte vragen. Inderdaad staan de zaligsprekingen in het teken van Gods Koninkrijk en is het niet zo dat het hongeren en dorsten enz. op zal houden nadat Christus gekend wordt.
Tegelijk zal er een eerste hongeren en dorsten zijn. Dat heeft een begin. En dat begin zie ik niet pas als Christus gekend wordt, maar als er gezocht wordt naar Hem.
Ja.Lilian1975 schreef: ↑26 nov 2024, 12:07Dat hongeren dorsten komt voort uit het arm van geest zijn. Dat is de wortel. Je kunt dat niet losmaken. Ik weet dat in onze gezindte gedacht wordt dat het ahw een soort kralenketting in. Eerst zaligspr 1, dan komt 2 erop volgend . Maar het is ook heel gereformeerd en reformatorisch om het te zien als een soort diamant. Alles tegelijk, verschillende aspecten.Mannetje schreef: ↑26 nov 2024, 11:44 @Lilian1975: Terechte vragen. Inderdaad staan de zaligsprekingen in het teken van Gods Koninkrijk en is het niet zo dat het hongeren en dorsten enz. op zal houden nadat Christus gekend wordt.
Vooraf is het zoeken naar een Borg. Maar hoe weet jij of je naar de echte Borg zoekt en niet naar iets wat je zelf bedenkt en wat jou goed uitkomt? Of dat je überhaupt echt zoekt? Achteraf dan kan gezegd worden... ja dat was de weg. Maar vooraf ben je geen inwoner van Zijn Koninkrijk en kind van de toorn. Een kind, inwoner van het Koninkrijk leeft vanuit de Borg. In het geloof leer je werkelijk verstaan wat dat hongeren en Dorsten is, arm zijn, zachtmoedig zijn etc. Het verdiept zich meer en meer. Daarbuiten versta je het niet. Want je kent je Bruidegom niet, omdat Hij niet de jouwe is! Dus ja als er echt hongeren en dorsten is, is daar ook het ware geloof.
Jezus sprak deze rede uit tegen Zijn kinderen. De omstanders die waren ontzet. Omdat zij uiteindelijk niet werkelijk hongerig en dorstig waren. ( lees maar wat er op een gegeven moment staat over hen die deze woorden hoorden)
En kijk ook naar Wie deze Woorden uitspreekt . Christus die Arm geworden is, zachtmoedig, boog onder het oordeel van God, Die vervolgd werd om Wie Hij is. En de wereld de duisternis liever heeft dan het licht..... Hij is het " geheim". En door Hem alleen kunnen we bestaan voor God!
Je kunt pas achteraf weten dat het eerste hongeren en dorsten een geloofsdaad was. En als de geloofsdaad van het uitgaan naar de Borg niet komt, is het hongeren en dorsten ook geen werkelijk hongeren en dorsten geweest.
Dus zal ik nooit tegen een hongerende ziel zeggen: je leeft hoor, want je hebt honger. En tegelijk zal ik ook nooit zeggen: als je honger hebt, daar heb je niets aan, want je hebt verzadiging nodig. Nee, ik zal heenwijzen naar Hem, in Wie de verzadiging te vinden is. Voor het eerst, en telkens weer opnieuw.
- Niet meer zo actief -
-
Het hongeren en dorsten wat jij bedoelt is geen geloofsdaad, de wet maakt de zonden leven en niet de geest, de wet brengt je tot het geloof in Christus. Wie de zoon heeft heeft het leven, die de zoon niet heeft heeft het leven niet, ik stuurde net Romeinen, lees eens wat daar staat.
Een wat vindt je dan van Matt 5 vers 6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid;5 want zij zullen verzadigd worden. Kantekening 5 dorsten naar de gerechtigheid: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:31 Het hongeren en dorsten wat jij bedoelt is geen geloofsdaad, de wet maakt de zonden leven en niet de geest, de wet brengt je tot het geloof in Christus. Wie de zoon heeft heeft het leven, die de zoon niet heeft heeft het leven niet, ik stuurde net Romeinen, lees eens wat daar staat.
Een hier de verwijst tekst naar Jes 55 vers 1 incl kanttekening 1 O1 a alle gij dorstigen!2 komt tot de wateren,3 en gij, die geen geld hebt,4 komt, koopt en eet,5 ja komt, koopt zonder geld,6 en zonder prijs, wijn en melk!7
1 O: Het Hebreeuwse woord hol, hetwelk elders zoveel is als wee, is hier een woord van opwekking.
a Joh. 7:37; idem v. 38.
2 alle gij dorstigen: Gij allen, die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uwe zonden en ellenden; Ps. 42:3; Matth. 5:6; Joh. 7:37.
3 tot de wateren: Dat is, tot mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons omniet en zonder enige onzer verdiensten van God in Christus gegeven worden; idem, de gaven van den Heiligen Geest, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het gebod moeten komen; Joh. 7:37.
4 die geen geld hebt: Hebreeuws, die geen geld heeft; dat is, die in of bij uzelven gene waardigheid noch verdiensten heeft.
5 eet: Dat is, geniet. Alzo ook vers 2, eten voor genieten, is zeer algemeen bij de Hebreën. Zie de aantekening Job 21:25.
6 komt, koopt zonder geld: Dat is, ontvangt omniet.
7 wijn en melk: Wijn en melk betekent hier hetzelfde, dat straks door water is te kennen gegeven; te weten alles wat tot het geestelijke leven van node is.
-
Lees het woordje ZIJN dat zijn zaligen die zijn levend in Christus, de laatste teksten zegt niks over levend gemaakt zonder Christus toch?CvD schreef: ↑26 nov 2024, 12:43Een wat vindt je dan van Matt 5 vers 6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid;5 want zij zullen verzadigd worden. Kantekening 5 dorsten naar de gerechtigheid: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:31 Het hongeren en dorsten wat jij bedoelt is geen geloofsdaad, de wet maakt de zonden leven en niet de geest, de wet brengt je tot het geloof in Christus. Wie de zoon heeft heeft het leven, die de zoon niet heeft heeft het leven niet, ik stuurde net Romeinen, lees eens wat daar staat.
Een hier de verwijst tekst naar Jes 55 vers 1 incl kanttekening 1 O1 a alle gij dorstigen!2 komt tot de wateren,3 en gij, die geen geld hebt,4 komt, koopt en eet,5 ja komt, koopt zonder geld,6 en zonder prijs, wijn en melk!7
1 O: Het Hebreeuwse woord hol, hetwelk elders zoveel is als wee, is hier een woord van opwekking.
2 alle gij dorstigen: Gij allen, die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uwe zonden en ellenden; Ps. 42:3; Matth. 5:6; Joh. 7:37.
3 tot de wateren: Dat is, tot mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons omniet en zonder enige onzer verdiensten van God in Christus gegeven worden; idem, de gaven van den Heiligen Geest, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het gebod moeten komen; Joh. 7:37.
4 die geen geld hebt: Hebreeuws, die geen geld heeft; dat is, die in of bij uzelven gene waardigheid noch verdiensten heeft.
5 eet: Dat is, geniet. Alzo ook vers 2, eten voor genieten, is zeer algemeen bij de Hebreën. Zie de aantekening Job 21:25.
7 wijn en melk: Wijn en melk betekent hier hetzelfde, dat straks door water is te kennen gegeven; te weten alles wat tot het geestelijke leven van node is.
Het is jammer dat de kantt. verwijst naar Jes. 55:1 bij deze zaligspreking. Want het gaat hier echt over een ander dorsten dan in de zaligspreking. De dorstende uit Jes. 55 wordt juist níét zaliggesproken, maar er wordt tegen hem gezegd: Waarom weegt gij geld uit voor hetgeen geen brood is, etc.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 26 nov 2024, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus de wet alleen maakt levend?Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:45Lees het woordje ZIJN dat zijn zaligen die zijn levend in Christus, de laatste teksten zegt niks over levend gemaakt zonder Christus toch?CvD schreef: ↑26 nov 2024, 12:43Een wat vindt je dan van Matt 5 vers 6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid;5 want zij zullen verzadigd worden. Kantekening 5 dorsten naar de gerechtigheid: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:31 Het hongeren en dorsten wat jij bedoelt is geen geloofsdaad, de wet maakt de zonden leven en niet de geest, de wet brengt je tot het geloof in Christus. Wie de zoon heeft heeft het leven, die de zoon niet heeft heeft het leven niet, ik stuurde net Romeinen, lees eens wat daar staat.
Als je alleen maar de wet zou horen en niet van de Zaligmaker, kan je ook helemaal niet hongeren en dorsten naar Hem. Het hongeren en dorsten naar Hem wordt niet veroorzaakt door de wet, maar door het Evangelie.CvD schreef: ↑26 nov 2024, 12:50Dus de wet alleen maakt levend?Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:45Lees het woordje ZIJN dat zijn zaligen die zijn levend in Christus, de laatste teksten zegt niks over levend gemaakt zonder Christus toch?CvD schreef: ↑26 nov 2024, 12:43Een wat vindt je dan van Matt 5 vers 6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid;5 want zij zullen verzadigd worden. Kantekening 5 dorsten naar de gerechtigheid: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:31 Het hongeren en dorsten wat jij bedoelt is geen geloofsdaad, de wet maakt de zonden leven en niet de geest, de wet brengt je tot het geloof in Christus. Wie de zoon heeft heeft het leven, die de zoon niet heeft heeft het leven niet, ik stuurde net Romeinen, lees eens wat daar staat.
De wet maakt zeker niet levend, de wet dood en brengt in de wanhoop. Juist daarom is het hongeren en dorsten naar de Zaligmaker helemaal geen gevolg van het werk van de Wet, maar alleen het Evangelie. Dan zijn toch je ogen ergens voor open gegaan wat de wet echt niet zal werken.
-
Nee ik heb juist gezegd dat de wet niet levend maakt, de wet maakt de zonden levend in een mens exuses voor de verwarring, door de wet kent gij uw zonden en brengt u tot Christus, en alleen in Christus bent u levend, dat heb ik net aangetoond vanuit Romeinen,
Exuses aanvaard dan is het helder.Scheepsbel schreef: ↑26 nov 2024, 12:55 Nee ik heb juist gezegd dat de wet niet levend maakt, de wet maakt de zonden levend in een mens exuses voor de verwarring, door de wet kent gij uw zonden en brengt u tot Christus, en alleen in Christus bent u levend, dat heb ik net aangetoond vanuit Romeinen,