Hoe was je zondag [2]?

Arja

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

huisman schreef: 13 feb 2026, 14:09
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 12:54
huisman schreef: 13 feb 2026, 12:47
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 12:33

Christus staat in het evangelie geopenbaard. Je krijgt Hem alleen in je hart als je Hem met een waar geloof aanneemt. Dus Hem omhelst. Niet door te wachten op een bijzonder gevoel..
Wat is volgens jou het werk van de Heilige Geest in dit aannemen? Ik mis dat wel wat in jou berichten. Denk dat je je nog wat mag gaan verdiepen in Zijn werk in het brengen van de zondaar bij Christus.
Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..
Waarom zou iemand Christus willen aannemen? M.a.w. het ontdekkende werk van Gods Geest in noodzakelijk. Uit diepte van de ellende riep ik tot U. Of uit het N.T. Hij sloeg op zijn borst zeggende: O God, zijt mij zondaar genadig.

Dit roepen wordt niet geboren uit de natuurlijke mens maar uit de wedergeboorte door Gods Geest. Johannes 3 : 3 De Heilige Geest moet plaatsmaken voor de Zaligmaker. Plaatst die er van nature niet is en er nooit zal komen. Tenzij dat iemand…..
Als je strikt bij Evangelie naar Johannes 3 blijft, dan zie je het volgende. De Heere Jezus zegt: “Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien” (vs. 3). De oorzaak ligt bij de Geest: “Alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is” (vs. 8). Zonder dat werk van de Geest ziet niemand. Maar in datzelfde gesprek wordt de Zoon geopenbaard: “Alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; opdat een iegelijk, die in Hem gelooft…” (vs. 14–15). En: “Het licht is in de wereld gekomen” (vs. 19).

Johannes 3 tekent geen afzonderlijke, voorafgaande fase waarin de Geest eerst ‘plaats maakt’ voordat Christus Zich openbaart. De wedergeboorte wordt genoemd als noodzakelijke oorzaak, maar zij wordt direct verbonden met het zien, komen en geloven. Wie uit God geboren is, komt tot het licht (vs. 21).

Blijf je bij de tekst, dan kunnen je dit zeggen: de Geest werkt wedergeboorte, en die wedergeboorte is gelinkt aan komen tot het licht en het geloven in de verhoogde Zoon. Zeker bij een gezonde christocentrische prediking. Een aparte fase van ‘plaatsmaken’ vóór de openbaring van Christus kent Johannes 3 niet.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Hoopvol schreef: 13 feb 2026, 21:55
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 21:35
Hoopvol schreef: 13 feb 2026, 21:11
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 18:01

Hoe ik aan het geloof gekomen ben is Gods werk. Ik laat dat over aan de Heilige Geest. Wat ik wel weet is dat ik de zaken ken die in HC staan en de citaten die ik deelde..

Ik ken geen bijzondere openbaring van Christus. Wel een Christus die geopenbaard is in het evangelie en mij belooft wordt. Waarvan ik ook nog eens het teken en zegel draag aan mijn voorhoofd. Dat is voor mij genoeg.. Ik hoef daar geen andere toestanden bij. Want christus is een waarmaker van Zijn Woord en Hij zal mij niet uitwerpen… Dat weet ik zeker. De Heere is te vertrouwen
Maar ken je de Heere Jezus persoonlijk?
Hij is niet mijn buurman. Ik moet het hebben van het Woord
Ja de Heere openbaart Zichzelf door het Woord. Een openbaring door het Woord is toch een bijzondere openbaring?
De Heere is ook niet mijn buurman maar ik ben wel Zijn eigendom, want Hij heeft mij, door Zijn grote genade, gekocht met Zijn bloed. En daarom is Hij mij nader dan een buurman.
Weet ik niet of dat bijzonder is. Tis maar net wat je er van wil maken

Oké, mooi!
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 23:15
Hoopvol schreef: 13 feb 2026, 21:11
Maar ken je de Heere Jezus persoonlijk?
Ja de Heere openbaart Zichzelf door het Woord. Een openbaring door het Woord is toch een bijzondere openbaring?
De Heere is ook niet mijn buurman maar ik ben wel Zijn eigendom, want Hij heeft mij, door Zijn grote genade, gekocht met Zijn bloed. En daarom is Hij mij nader dan een buurman.

Oké, mooi!
Ik denk dat als de Heere Zichzelf aan je ziel openbaart dat dat op dat moment het grootste wonder is.
En anders, als dat geen wonder is, ben ik bang dat je niet mag vertrouwen op valse gronden. De Heere Jezus zegt Zelf in Zijn Woord: zeg niet, we hebben Abraham tot een vader. In het verbond te zijn is niet genoeg, tenzij iemand wederom geboren is, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Buiten de Heere Jezus is God een verterend Vuur.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Hoopvol schreef: 13 feb 2026, 21:55 Ja de Heere openbaart Zichzelf door het Woord. Een openbaring door het Woord is toch een bijzondere openbaring?
Nee, als dit niet met het licht van de Heilige Geest gepaard gaat, gebeurt er niets, niets zaligmakends althans.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik denk inderdaad dat het de verlichting door de Heilige Geest is, die maakt dat Gods openbaring die de HEERE geeft in Zijn Woord, echt een openbaring voor ons wordt.

Maar dat is nog steeds een middellijke (of indirecte) gebeurtenis.

@posthoorn
Ik hoop dat je m’n reactie op je vraag van gisteren niet gemist hebt.
De Rijssenaar

Hoopvol schreef: 13 feb 2026, 23:34
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 23:15

Oké, mooi!
Ik denk dat als de Heere Zichzelf aan je ziel openbaart dat dat op dat moment het grootste wonder is.
En anders, als dat geen wonder is, ben ik bang dat je niet mag vertrouwen op valse gronden. De Heere Jezus zegt Zelf in Zijn Woord: zeg niet, we hebben Abraham tot een vader. In het verbond te zijn is niet genoeg, tenzij iemand wederom geboren is, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Buiten de Heere Jezus is God een verterend Vuur.
Ik vertrouw niet op op valse gronden. Ik vertrouw op de belofte van het Evangelie, dat eeuwig en heel erg zeker is. Ik heb geen bijzondere ervaringen nodig, al is het evangelie natuurlijk heel bijzonder. Dat God een zondaar als mij genadig wil zijn! Jezus openbaart zich door het Woord en door het Woord kunnen wij Hem kennen
De Rijssenaar

Posthoorn schreef: Gisteren, 08:42
Hoopvol schreef: 13 feb 2026, 21:55 Ja de Heere openbaart Zichzelf door het Woord. Een openbaring door het Woord is toch een bijzondere openbaring?
Nee, als dit niet met het licht van de Heilige Geest gepaard gaat, gebeurt er niets, niets zaligmakends althans.
Zonder de HG zou ik Hem nooit aangenomen hebben en zou ik de waarde die in Hem ligt niet gezien hebben. Dat klopt.. Maar gelukkig heeft God het evangelie gebruikt en mijn overtuigd van zonde en genade.. waardoor ik Jezus aangenomen heb als zaligmaker. Ben er blij mee
Martijn

Bericht door Martijn »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 09:07
Zonder de HG zou ik Hem nooit aangenomen hebben en zou ik de waarde die in Hem ligt niet gezien hebben. Dat klopt.. Maar gelukkig heeft God het evangelie gebruikt en mijn overtuigd van zonde en genade.. waardoor ik Jezus aangenomen heb als zaligmaker. Ben er blij mee
We zijn wel getuige hier met elkaar van een ontwikkeling bij je. Mooi om te zien en horen!
Terri

Bericht door Terri »

Martijn schreef: Gisteren, 09:13
We zijn wel getuige hier met elkaar van een ontwikkeling bij je. Mooi om te zien en horen!
Mooi @Martijn dat je zo reageert. Tegelijk zit ik wel met wat gekromde tenen hoe er gefileerd wordt. Dat zal wel eerlijk behandelen heten, maar ik word er niet door gesticht.
Als ik je mag raden @Rijssenaar, breng je innerlijk niet al te open hier op het forum. Als je een live gesprek hebt met iemand, komen woorden anders over, je ziet een gezicht, je ziet lichaamshouding. Op een forum komen woorden soms zo gevoelloos over.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Eens..!
Daarom deelde ik hier gisteren al 1 Petrus 2:7
De Rijssenaar

Terri schreef: Gisteren, 10:46
Martijn schreef: Gisteren, 09:13
Posthoorn schreef: Gisteren, 08:42 Nee, als dit niet met het licht van de Heilige Geest gepaard gaat, gebeurt er niets, niets zaligmakends althans.
Mooi @Martijn dat je zo reageert. Tegelijk zit ik wel met wat gekromde tenen hoe er gefileerd wordt. Dat zal wel eerlijk behandelen heten, maar ik word er niet door gesticht.
Als ik je mag raden @Rijssenaar, breng je innerlijk niet al te open hier op het forum. Als je een live gesprek hebt met iemand, komen woorden anders over, je ziet een gezicht, je ziet lichaamshouding. Op een forum komen woorden soms zo gevoelloos over.
Jah, dat is de “eerlijke” behandeling ;) Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar ben hier zo open omdat het anoniem is, als ik dit in m’n eigen context zou zeggen blijft het oordeel me echt achtervolgen. Dus als ze hier kritisch zijn, maakt dat verder niet zoveel uit… Maar als dat in rl is dan wel… Het forum biedt mij juist mogelijkheid om open te zijn, dat is in rl gewoon veel lastiger
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Vrouwke schreef: Gisteren, 09:01 Ik denk inderdaad dat het de verlichting door de Heilige Geest is, die maakt dat Gods openbaring die de HEERE geeft in Zijn Woord, echt een openbaring voor ons wordt.

@posthoorn
Nee, dat heb ik ook niet. Maar ik weet niet goed wat ik daarop moet antwoorden. Altijd lastig met die 'huiswerk'vragen. Ik ga nl. niet eerst een boekje lezen om jou te kunnen 'snappen'. Dus vraag ik opnieuw: wat is nu precies de visie die je wilt uitdragen?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 10:53
Jah, dat is de “eerlijke” behandeling
Inderdaad. Volgens mij wordt er alleen gereageerd op wat je zegt. Dat Terri daar niet door gesticht wordt is dan jammer, maar het gaat hier wel om wezenlijke zaken.
Ik denk nl. dat het gevaar aanwezig is een geloof dat de krachten der natuur niet te boven gaat, voor een werk van de Heilige Geest te houden.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Posthoorn schreef: Gisteren, 10:58
Vrouwke schreef: Gisteren, 09:01 Ik denk inderdaad dat het de verlichting door de Heilige Geest is, die maakt dat Gods openbaring die de HEERE geeft in Zijn Woord, echt een openbaring voor ons wordt.

@posthoorn
Nee, dat heb ik ook niet. Maar ik weet niet goed wat ik daarop moet antwoorden. Altijd lastig met die 'huiswerk'vragen. Ik ga nl. niet eerst een boekje lezen om jou te kunnen 'snappen'. Dus vraag ik opnieuw: wat is nu precies de visie die je wilt uitdragen?
Volgens mij heb ik die visie al heel vaak verwoord. Ik denk dat het weinig toegevoegd als ik daar nu weer een samenvatting van ga geven. En het staat je vrij om wel of niet te lezen wat ik als leestips deelde. Je hoeft ook je best niet te doen om me te begrijpen. Maar soms lijkt het net alsof je dat wel wilt. En dat mijn woorden niet genoeg zijn om dat voor elkaar te krijgen. Dat kan zomaar aan mij liggen. Want ik kreeg als kind al te horen, dat ik beter m’n mond maar kon houden als ik toch niet wist hoe ik iets zeggen moest. Maar ik blijf dapper oefenen 🙃
Terri

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef: Gisteren, 11:00
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 10:53
Jah, dat is de “eerlijke” behandeling
Inderdaad. Volgens mij wordt er alleen gereageerd op wat je zegt. Dat Terri daar niet door gesticht wordt is dan jammer, maar het gaat hier wel om wezenlijke zaken.
Ik denk nl. dat het gevaar aanwezig is een geloof dat de krachten der natuur niet te boven gaat, voor een werk van de Heilige Geest te houden.
De één zal zich juist herkennen in de manier van beschrijven van @Rijssenaar en de ander meer in de beschrijving die @Posthoorn meestal geeft.
Dat is op zich natuurlijk oke. Maar het blijven beschrijvingen van wat er ervaren wordt als je mag gaan geloven.
Ik heb te veel vervelende ervaringen met meetlatten. En te vaak lees ik ook hier, dat er vraagtekens gesteld worden. Wellicht ben ik nu ook een keer wat scherp, maar van iedereen hier, die een stukje open legt van z'n innerlijk kan ik wel wat vinden en vraagtekens hebben. En de keurige gepaste zinnen, daar prik ik ook door. Want vaak is er verder weinig liefdevols, barmhartigs te lezen in de posts.
1 Korinthe 13 is het meest ontdekkende hoofdstuk in de Bijbel.
Plaats reactie