Als je strikt bij Evangelie naar Johannes 3 blijft, dan zie je het volgende. De Heere Jezus zegt: “Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien” (vs. 3). De oorzaak ligt bij de Geest: “Alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is” (vs. 8). Zonder dat werk van de Geest ziet niemand. Maar in datzelfde gesprek wordt de Zoon geopenbaard: “Alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; opdat een iegelijk, die in Hem gelooft…” (vs. 14–15). En: “Het licht is in de wereld gekomen” (vs. 19).huisman schreef: ↑13 feb 2026, 14:09Waarom zou iemand Christus willen aannemen? M.a.w. het ontdekkende werk van Gods Geest in noodzakelijk. Uit diepte van de ellende riep ik tot U. Of uit het N.T. Hij sloeg op zijn borst zeggende: O God, zijt mij zondaar genadig.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:54Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..huisman schreef: ↑13 feb 2026, 12:47Wat is volgens jou het werk van de Heilige Geest in dit aannemen? Ik mis dat wel wat in jou berichten. Denk dat je je nog wat mag gaan verdiepen in Zijn werk in het brengen van de zondaar bij Christus.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:33
Christus staat in het evangelie geopenbaard. Je krijgt Hem alleen in je hart als je Hem met een waar geloof aanneemt. Dus Hem omhelst. Niet door te wachten op een bijzonder gevoel..
Dit roepen wordt niet geboren uit de natuurlijke mens maar uit de wedergeboorte door Gods Geest. Johannes 3 : 3 De Heilige Geest moet plaatsmaken voor de Zaligmaker. Plaatst die er van nature niet is en er nooit zal komen. Tenzij dat iemand…..
Johannes 3 tekent geen afzonderlijke, voorafgaande fase waarin de Geest eerst ‘plaats maakt’ voordat Christus Zich openbaart. De wedergeboorte wordt genoemd als noodzakelijke oorzaak, maar zij wordt direct verbonden met het zien, komen en geloven. Wie uit God geboren is, komt tot het licht (vs. 21).
Blijf je bij de tekst, dan kunnen je dit zeggen: de Geest werkt wedergeboorte, en die wedergeboorte is gelinkt aan komen tot het licht en het geloven in de verhoogde Zoon. Zeker bij een gezonde christocentrische prediking. Een aparte fase van ‘plaatsmaken’ vóór de openbaring van Christus kent Johannes 3 niet.