Ja, dat is wel weer een afsnijdende ervaringVrouwke schreef: ↑13 feb 2026, 11:58 @ Rijssenaar
Precies..
En al geeft de HEERE je heel veel gevoelige zekerheid, dan kan je dat nog niet als grond gebruiken om op verder te leven.
Het zal je als zand tussen je vingers door weg glijden.
Je zult uiteindelijk alsnog moeten leren leven door het geloof op de beloften van het Evangelie. Zo kaal als je in jezelf bent en blijft.
Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer…!
Jes. 45:22
https://charlesspurgeon.nl/wendt-u-naar ... der-aarde/
Hoe was je zondag [2]?
-
De Rijssenaar
Re: Hoe was je zondag [2]?
-
De Rijssenaar
Christus staat in het evangelie geopenbaard. Je krijgt Hem alleen in je hart als je Hem met een waar geloof aanneemt. Dus Hem omhelst. Niet door te wachten op een bijzonder gevoel..Posthoorn schreef: ↑13 feb 2026, 12:00 Ja, als de notie van de openbaring van Christus aan het hart weggehoond wordt... Dat is wel heel triest. Het is heel Bijbels hoor dat je ogen geopend worden en je getrokken wordt uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. En dát is die openbaring van Christus aan het hart, een zaligmakend licht in de ziel ontstoken. En dat gebeurt inderdaad als er van onze kant geen verwachting meer is en alles van onze kant is 'afgesneden'.
Wie hier mee wil spotten of het als iets onbijbels of onreformatorisch wegzetten, moet wél weten wat hij doet!
Kan het dat ik u ken?Vrouwke schreef: ↑13 feb 2026, 10:47Ja, het is heel ingewikkeld geworden. Als het op 1 punt gaat schuiven, schuift er al snel vanalles mee. En voor je het weet is het een ondoorzichtige kluwen geworden waarin mensen verstrikt raken.JanRap schreef: ↑13 feb 2026, 10:09@ Vrouwke, ik ben u erkentelijk voor uw eerlijkheid. Dat kom je zelden of nooit tegen in de kringen waar u in verkeert. Het moeilijkste is dat je er met niemand over kan praten.Vrouwke schreef: ↑12 feb 2026, 09:30 Ik denk nog steeds na over de leerdienst van afgelopen zondag.
Uit de HC was zondag 6 aan de beurt. Waarin gevraagd wordt wie de juiste Middelaar is. En waaruit we dat weten. De catechismus wijst dan op onze Heere Jezus Christus en dat we dat weten uit het Evangelie.
Maar eigenlijk werd er in de preek toch iets anders van gemaakt.
Want dat weten zou voort moeten komen uit een bijzondere openbaring/schenking. Die dan achteraf moet worden getoetst aan het Woord of het een openbaring gewerkt door de Heilige Geest was..
En zo wordt de middelijke weg tot geloofszekerheid geblokkeerd door de “uitleg” van de Heidelbergse Catechismus en worden de mensen het doolhof richting onmiddellijk zekerheid ingestuurd.
Ik merk dat ik er soms wat moedeloos van word.
Want enerzijds lijkt het soms alsof men weer wat terugkeert naar de Gereformeerde leer. Dat het aanbod weer meer onvoorwaardelijk klinkt (iig in de “toepassing” aan het einde van de diensten). En komt er sporadisch zelfs een duidelijke uitleg over het tweeërlei kindschap IN het verbond.
Maar als het puntje bij het paalje komt, sturen ze de mensen een doolhof in. Aan doolhof beschrijvingen geen gebrek. Met de waarschuwing dat het verder moet komen. Want dat Jezus (uiteindelijk) de enige vaste rots is.
Dat snap ik ook. Want in dat doolhof van gevoelige ervaringen vindt je nooit blijvende rust in de HEERE. Maar dat je er alleen uit kan komen door het leven des geloofs op de beloften zoals ze in het Woord tot de mensheid komen, wordt de mensen niet geleerd. En dat het doolhof een omweg is al helemaal niet..
En dat het (toevluchtnemend) geloof rechtvaardigend van aard is ook niet..
Ik hoop zo dat het ooit nog eens echt anders word. Dat er echt een terugkeer komt naar de Gereformeerde leer.
![]()
![]()
![]()
Ze snappen je in de verste verten niet, of ze zien je als een vijand van de bevindelijke oude waarheid. Wat betreft die bijzondere openbaring: dat is voluit Rooms. Immers het Concilie van Trente stelt: vervloekt ( anathema) is een ieder die verzekerd is van zijn zaligheid ZONDER daarvoor een bijzondere openbaring gehad te hebben. U gebruikt het woord doolhof. Dat voelt u haarfijn aan. Men maakt er een ondoorzichtig ratjetoe van. Iemand ( een theoloog) legde mij eens uit dat dit uiteindelijk allemaal Barthiaanse dialektiek is. Met de ene hand geven en met de andere hand nemen. Volgens mij beschrijft u dat ook toch, dat tweeslachtige? Onder het mom van de aloude zuivere waarheid is men uiteindelijk heel erg modern. Wijlen ds. K. Exalto moet eens gezegd hebben: de Reformatie moet daar nog beginnen.
We hebben het hier ook uitgebreid over gehad toen ik hier net binnenkwam.
In het topic middelijke en onmiddellijke geloofszekerheid: viewtopic.php?t=15522.
Toen was ik hier onder de naam Gr. Blankenstein.
Maar we moeten de hoop niet opgeven. We hebben een God van wonderen..!
Wat is volgens jou het werk van de Heilige Geest in dit aannemen? Ik mis dat wel wat in jou berichten. Denk dat je je nog wat mag gaan verdiepen in Zijn werk in het brengen van de zondaar bij Christus.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:33Christus staat in het evangelie geopenbaard. Je krijgt Hem alleen in je hart als je Hem met een waar geloof aanneemt. Dus Hem omhelst. Niet door te wachten op een bijzonder gevoel..Posthoorn schreef: ↑13 feb 2026, 12:00 Ja, als de notie van de openbaring van Christus aan het hart weggehoond wordt... Dat is wel heel triest. Het is heel Bijbels hoor dat je ogen geopend worden en je getrokken wordt uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. En dát is die openbaring van Christus aan het hart, een zaligmakend licht in de ziel ontstoken. En dat gebeurt inderdaad als er van onze kant geen verwachting meer is en alles van onze kant is 'afgesneden'.
Wie hier mee wil spotten of het als iets onbijbels of onreformatorisch wegzetten, moet wél weten wat hij doet!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
De Rijssenaar
Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..huisman schreef: ↑13 feb 2026, 12:47Wat is volgens jou het werk van de Heilige Geest in dit aannemen? Ik mis dat wel wat in jou berichten. Denk dat je je nog wat mag gaan verdiepen in Zijn werk in het brengen van de zondaar bij Christus.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:33Christus staat in het evangelie geopenbaard. Je krijgt Hem alleen in je hart als je Hem met een waar geloof aanneemt. Dus Hem omhelst. Niet door te wachten op een bijzonder gevoel..Posthoorn schreef: ↑13 feb 2026, 12:00 Ja, als de notie van de openbaring van Christus aan het hart weggehoond wordt... Dat is wel heel triest. Het is heel Bijbels hoor dat je ogen geopend worden en je getrokken wordt uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. En dát is die openbaring van Christus aan het hart, een zaligmakend licht in de ziel ontstoken. En dat gebeurt inderdaad als er van onze kant geen verwachting meer is en alles van onze kant is 'afgesneden'.
@posthoorn
Maak je niet teveel zorgen..
Heb je dit boekje wel eens gelezen?
https://drpdevries.com/2025/02/12/toevl ... geloof-is/
Daar sta ik van harte achter.
Maar dat is wel andere taal, als wat ik in de kerk vaak hoor.
Nee, dat boekje ken ik niet. Maar wat wil je ermee zeggen?Vrouwke schreef: ↑13 feb 2026, 13:05 @posthoorn
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 13 feb 2026, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is 'Christus aannemen' volgens jou?De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:54
Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..
-
De Rijssenaar
Dit:Posthoorn schreef: ↑13 feb 2026, 13:42Wat is 'Christus aannemen' volgens jou?De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:54
Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..
Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.
Let ook op de zin: "dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft". Er staat niet "dat ons God Christus in onze ziel geopenbaard is". Heel groot verschil
Laatst gewijzigd door De Rijssenaar op 13 feb 2026, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
-
De Rijssenaar
Dat is wel antwoord op de vraag... Duidelijker kan het niet
Waarom zou iemand Christus willen aannemen? M.a.w. het ontdekkende werk van Gods Geest in noodzakelijk. Uit diepte van de ellende riep ik tot U. Of uit het N.T. Hij sloeg op zijn borst zeggende: O God, zijt mij zondaar genadig.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:54Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..huisman schreef: ↑13 feb 2026, 12:47Wat is volgens jou het werk van de Heilige Geest in dit aannemen? Ik mis dat wel wat in jou berichten. Denk dat je je nog wat mag gaan verdiepen in Zijn werk in het brengen van de zondaar bij Christus.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:33Christus staat in het evangelie geopenbaard. Je krijgt Hem alleen in je hart als je Hem met een waar geloof aanneemt. Dus Hem omhelst. Niet door te wachten op een bijzonder gevoel..Posthoorn schreef: ↑13 feb 2026, 12:00 Ja, als de notie van de openbaring van Christus aan het hart weggehoond wordt... Dat is wel heel triest. Het is heel Bijbels hoor dat je ogen geopend worden en je getrokken wordt uit de duisternis tot Gods wonderbaar licht. En dát is die openbaring van Christus aan het hart, een zaligmakend licht in de ziel ontstoken. En dat gebeurt inderdaad als er van onze kant geen verwachting meer is en alles van onze kant is 'afgesneden'.
Dit roepen wordt niet geboren uit de natuurlijke mens maar uit de wedergeboorte door Gods Geest. Johannes 3 : 3 De Heilige Geest moet plaatsmaken voor de Zaligmaker. Plaatst die er van nature niet is en er nooit zal komen. Tenzij dat iemand…..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
De Rijssenaar
Klopt. Dat zeg ik toch ook...huisman schreef: ↑13 feb 2026, 14:09Waarom zou iemand Christus willen aannemen? M.a.w. het ontdekkende werk van Gods Geest in noodzakelijk. Uit diepte van de ellende riep ik tot U. Of uit het N.T. Hij sloeg op zijn borst zeggende: O God, zijt mij zondaar genadig.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:54Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..huisman schreef: ↑13 feb 2026, 12:47Wat is volgens jou het werk van de Heilige Geest in dit aannemen? Ik mis dat wel wat in jou berichten. Denk dat je je nog wat mag gaan verdiepen in Zijn werk in het brengen van de zondaar bij Christus.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:33
Christus staat in het evangelie geopenbaard. Je krijgt Hem alleen in je hart als je Hem met een waar geloof aanneemt. Dus Hem omhelst. Niet door te wachten op een bijzonder gevoel..
Dit roepen wordt niet geboren uit de natuurlijke mens maar uit de wedergeboorte door Gods Geest. Johannes 3 : 3 De Heilige Geest moet plaatsmaken voor de Zaligmaker. Plaatst die er van nature niet is en er nooit zal komen. Tenzij dat iemand…..
God is wel volledig vrij in hoeveel ellendekennis je nodig hebt.. Hij is daar soeverein in en heeft daar niet de maatstaf van Huisman voor nodig.. Een dominee zei laatst: je hebt genoeg zondekennis als je Christus nodig hebt.. Dat vond ik wel een mooie
Denk bijvoorbeeld aan Lydia, Timotheüs, Petrus, Zacheüs en kamerling.. bijvoorbeeld. Allemaal mensen waar niet veel over ellende staat. Ik geloof wel dat ze voelden dat ze Christus nodig hadden.. Maar je leest daar geen grote taal van uit de diepten enz.. Ze gingen dat wel later misschien meer leren, zoals Petrus.. Maar voor Jezus was dat niet een soort voorwaarde om geschikt te zijn. Want je bent nooit geschikt. In principe
de puriteinen en (nadere) reformatoren leerden dat de wedergeboorte uit geloof en bekering bestaan. Voorafgaande werkzaamheden worden zeker erkent, maar niet als onderdeel hiervan gezien.
Zoals Boston in zijn aantekeningen bij "het Merg" schreef: Het nabijkomend werk kan dusdanig veel op het ware werk lijken dat het enkel vanuit de geloofsomhelzing kan worden herkend.
Of Brakel in de redelijke godsdienst: De algemene werkzaamheden van verbrijzeling zijn bestendiger bij de uitverkorenen.
Zoals Boston in zijn aantekeningen bij "het Merg" schreef: Het nabijkomend werk kan dusdanig veel op het ware werk lijken dat het enkel vanuit de geloofsomhelzing kan worden herkend.
Of Brakel in de redelijke godsdienst: De algemene werkzaamheden van verbrijzeling zijn bestendiger bij de uitverkorenen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Eens dat je geen maatstaf van huisman nodig hebt. Maar wel een Bijbelse maatstaf toch? Sterkte met je zoektocht. Beetje correctie hier en daar van een forummer is toch niet verkeerd?De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 14:16Klopt. Dat zeg ik toch ook...huisman schreef: ↑13 feb 2026, 14:09Waarom zou iemand Christus willen aannemen? M.a.w. het ontdekkende werk van Gods Geest in noodzakelijk. Uit diepte van de ellende riep ik tot U. Of uit het N.T. Hij sloeg op zijn borst zeggende: O God, zijt mij zondaar genadig.De Rijssenaar schreef: ↑13 feb 2026, 12:54Hij zorgt dat je Christus wilt aannemen. Daar gebruikt hij prediking van evangelie voor… Dus iemand die niet door Gods geest geraakt is wil dat niet. Als hij werkt zorgt hij dat je het wil aannemen. En omdat je het wil kun je het ook..
God is wel volledig vrij in hoeveel ellendekennis je nodig hebt.. Hij is daar soeverein in en heeft daar niet de maatstaf van Huisman voor nodig.. Een dominee zei laatst: je hebt genoeg zondekennis als je Christus nodig hebt.. Dat vond ik wel een mooie
Denk bijvoorbeeld aan Lydia, Timotheüs, Petrus, Zacheüs en kamerling.. bijvoorbeeld. Allemaal mensen waar niet veel over ellende staat. Ik geloof wel dat ze voelden dat ze Christus nodig hadden.. Maar je leest daar geen grote taal van uit de diepten enz.. Ze gingen dat wel later misschien meer leren, zoals Petrus.. Maar voor Jezus was dat niet een soort voorwaarde om geschikt te zijn. Want je bent nooit geschikt. In principe