Sorry, ik kijk af en toe even op het forum, soms zoek ik nog eens na of iemand reageert; ijdeltuiterij van mij, maar toch:
Die vruchten: een wilde kolokwint lijkt op het eerste gezicht toch ook mooi? En Jesaja kreeg helaas niet zoveel vruchten ("Wie heeft onze prediking geloofd, aan wie is de arm des Heeren geopenbaard"). Wat dacht je van Jeremia, enz. Daarentegen een Jona die helemaal geen vrucht wilde hebben, terwijl toch een wereldstad op de knieën ging.
Een wondervolle omkeer is opmerkelijk, maar in zo'n leven kan een mens zich nog vergissen. De beste vrucht komt uit het onderwijs van God; dat met Gods Woord overeen komt. In 1 Joh. 4:1 staat: "Gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn". Waarom dat afdingen op kritiek op genoemde website? Waarom het acceptabel maken om zonder taboe iets te publiceren zoals Alpha doet:
Wat is de maatstaf, of is dat een eng woord geworden? Als Jezus nog genoemd wordt, maar dan als een helpende Zaligmaker, berooft dat God van Zijn eer, en je ziel van de zaligheid. Het is het wegmasseren van dit grote wonder: "Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben."Misschien wordt Alpha Youth wel jouw nieuwe community: de plek waar je jezelf mag zijn. Door het hele land zijn er plekken waar je mee kunt doen met Alpha. Geen vraag is te gek en iedereen is welkom. Terwijl je samen naar antwoorden zoekt maak je vrienden voor het leven en leer je meer over wie God in jouw leven kan zijn.
Paulus waarschuwt niet voor niets voor een mooi uiterlijk, of een verboden vrucht. Hij vreest voor de Korinthiërs dat "gelijk de slang Eva door haar arglistigheid bedrogen heeft, alzo uw zinnen bedorven worden, om af te wijken van de eenvoudigheid die in Christus is."
En hij legt, ook voor zichzelf, de vinger bij de getrouwheid aan de leer en Gods Woord, de last hem opgelegd. Daarom schrijft hij ook: "En voorts wordt in de uitdelers vereist dat elk getrouw bevonden worde." Dát moet wel beoordeeld worden, of de dingen alzo zijn naar wat iemand zegt. En het oordeel over een persoon? "Doch ik ben daardoor niet gerechtvaardigd; maar Die mij oordeelt, is de Heere."