Kanselruil HHK/CGK

SecorDabar

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door SecorDabar »

DDD schreef:Ik zal daar -in alle voorzichtigheid- enkele aspecten van benoemen. Het wordt wel off-topic, en het gaat om aspecten die ik er mee associeer, maar die natuurlijk in wisselende samenstelling naar voren komen. Het is niet mijn bedoeling om in dit draadje over al die aspecten de discussie te ontketenen dus ik vertrouw erop dat de moderatoren mij toestaan een antwoord te geven op de door twee personen gestelde vraag.

Allereerst is het zo dat bij de predikanten die ik hiermee associeer vaak naar voren treedt dat ze minder hechten aan protocol en stijl in erediensten en andere bijeenkomsten. Ze gaan bijvoorbeeld gerust op hun stoel zitten als er een psalm wordt gezongen in herinnering aan een overleden kerklid. De manier waarop sommigen de gemeente toespreken zou in een willekeurige werksituatie niet worden geaccepteerd.

Ook andere elementaire vormen van wellevendheid zoals bijvoorbeeld niet langer dan gepast in de betreffende sociale situatie aan het woord willen zijn zijn vaak niet aan de orde. Onder het mom van de eeuwige kerkdienst in de hemel weten ze van geen ophouden, soms zelfs zonder iets te zeggen. 'In de beperking toont zich de meester' zou mijn uitgangspunt zijn.

Er zijn er zelfs die het bestaan om zonder de organist vooraf te melden wat de te zingen psalmen zijn zich veroorloven om ook van anderen complete improvisatie te vragen. Dat vind ik een vorm van onwellevendheid die in de christelijke kerk niet voor zou mogen komen.

Soms lijkt het of het spreekwoord 'eenvoud is het kenmerk van het ware' zo wordt ingevuld dat een zekere knulligheid in het optreden wordt gezien als ootmoed en het ontbreken van hoogmoed. Soms zijn kleding (preektonnen bijvoorbeeld) en voordracht nog raarder dan in karikaturale verfilmingen. Soms compleet met een jaren dertig-hoed.

Daarnaast brengt de oriëntatie -en ik ben er me van bewust dat die ook door sommige predikanten in de GG bewust gezocht wordt- op de meer bevindelijke en hypercalvinistische cultuur en het daaraan verbonden taaleigen een afwijking van de lijn van steeds meer gereformeerd worden zoals die door de predikanten Kersten en Vergunst is ingezet. Dat zie je ook bij het afwijzen van inenten en verzekeren bijvoorbeeld, waarin mensen terug kunnen gaan op een oude bevindelijke traditie die in mijn ogen ongereformeerd is, en die juist zo ongeveer verdwenen was in veel gemeenten.

Dat zijn allemaal dingen waar ik me aan stoor. De tale Kanaäns daar stoor ik me niet zo aan, en bovendien hoor ik eigenlijk nooit predikanten die niet op hun manier een beetje hun best doen iets uit te leggen. Ik hoop dat ik het hiermee wat beter heb uitgelegd.
Het is ons duidelijk dat u aan genoemde zaken stoort.
Wat zou u persoonlijk doen, (ook met betrekking tot ons onderwerp kanselruil), als deze zaken structureel blijven voorkomen?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl

Bericht door ejvl »

Een gedegen opleiding op universitair niveau zoals ook de gedachte was van de Dordtse Synode, Calvijn en anderen, zo als deze aanwezig is bij de PKN/HHK/CGK en anderen.
Al moet ik zeggen dat ik mij lang niet altijd stoor en dat een een opleiding met dergelijk niveau niet alleen noodzakelijk is, maar ik ben wel absoluut voorstander van zo'n gedegen opleiding bij elke predikant zoals ook de gedachte was in 1618/1619.
DDD

Bericht door DDD »

@SecorDabar:

Mijn best doen gewoon te luisteren naar de inhoud. En natuurlijk de kerkenraad te vragen om hierin corrigerend op te treden. En bidden om een heleboel geduld. En hopen dat de betreffende predikanten op een gegeven moment zo volwassen zijn dat ze zichzelf durven worden, want voor een deel zijn het gewoon aanwensels. Niemand maakt mij wijs dat van de kleuterschool af dergelijke rariteiten de gewoonte waren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik zal daar -in alle voorzichtigheid- enkele aspecten van benoemen. Het wordt wel off-topic, en het gaat om aspecten die ik er mee associeer, maar die natuurlijk in wisselende samenstelling naar voren komen. Het is niet mijn bedoeling om in dit draadje over al die aspecten de discussie te ontketenen dus ik vertrouw erop dat de moderatoren mij toestaan een antwoord te geven op de door twee personen gestelde vraag.

Allereerst is het zo dat bij de predikanten die ik hiermee associeer vaak naar voren treedt dat ze minder hechten aan protocol en stijl in erediensten en andere bijeenkomsten. Ze gaan bijvoorbeeld gerust op hun stoel zitten als er een psalm wordt gezongen in herinnering aan een overleden kerklid. De manier waarop sommigen de gemeente toespreken zou in een willekeurige werksituatie niet worden geaccepteerd.
Klopt ja. Ik heb wel eens meegemaakt dat een ds. tijdens een weekdienst op 4 mei na het grote gebed afkondigde dat we een ogenblik stil moesten zijn i.v.m. de bevrijding. :) Met een zucht ging hij op de stoel zitten, hij vond het echt onzin, geloof ik. Daar mag zo iemand best op aangesproken worden.
Ook andere elementaire vormen van wellevendheid zoals bijvoorbeeld niet langer dan gepast in de betreffende sociale situatie aan het woord willen zijn zijn vaak niet aan de orde. Onder het mom van de eeuwige kerkdienst in de hemel weten ze van geen ophouden, soms zelfs zonder iets te zeggen. 'In de beperking toont zich de meester' zou mijn uitgangspunt zijn.
Anderhalf uur moet echt de norm zijn. Dat lange preken vind ik ook niet nodig. In de GGiN-weekdiensten die ik regelmatig bezoek is het gewoonte om erg lange diensten te houden. Ik stoor me er zo zeer niet aan en bedenk me dat die gemeenten heel weinig een predikant horen, dan mag het van mij wel wat langer duren. Voor kinderen is 2,5 uur echt wel lang.
Er zijn er zelfs die het bestaan om zonder de organist vooraf te melden wat de te zingen psalmen zijn zich veroorloven om ook van anderen complete improvisatie te vragen. Dat vind ik een vorm van onwellevendheid die in de christelijke kerk niet voor zou mogen komen.
Dat vind ik wat minder problematisch.
Soms lijkt het of het spreekwoord 'eenvoud is het kenmerk van het ware' zo wordt ingevuld dat een zekere knulligheid in het optreden wordt gezien als ootmoed en het ontbreken van hoogmoed. Soms zijn kleding (preektonnen bijvoorbeeld) en voordracht nog raarder dan in karikaturale verfilmingen. Soms compleet met een jaren dertig-hoed.
In het normale leven kom ik ook mensen tegen met een kledingkeus die niet bepaald de mijne is. In onze gezindte lopen de dames in de zomer liefst zo bloot mogelijk. Alles kan tegenwoordig. Of mannen met een korte broek in het openbare leven. Dan vind ik een preekton niet zo hinderlijk, moet ik zeggen. Een hoed is nog vrij gebruikelijk in de rechterflank.
Daarnaast brengt de oriëntatie -en ik ben er me van bewust dat die ook door sommige predikanten in de GG bewust gezocht wordt- op de meer bevindelijke en hypercalvinistische cultuur en het daaraan verbonden taaleigen een afwijking van de lijn van steeds meer gereformeerd worden zoals die door de predikanten Kersten en Vergunst is ingezet. Dat zie je ook bij het afwijzen van inenten en verzekeren bijvoorbeeld, waarin mensen terug kunnen gaan op een oude bevindelijke traditie die in mijn ogen ongereformeerd is, en die juist zo ongeveer verdwenen was in veel gemeenten.
Ik weet niet of ik deze omschrijving kan delen. In de jaren '30 was de voordracht niet erg modern en eigentijds. Preektonen zullen er blijven, soms bewust, soms onbewust. Prik er doorheen, zou ik zeggen en concentreer je op de boodschap. De boze kan deze ergernis ook gebruiken om je af te leiden van de boodschap. Dan kun je stellen dat predikanten geen preektoon moeten hebben maar je kunt ook stellen dat je zelf wat minder aanstoot moet nemen.
Dat zijn allemaal dingen waar ik me aan stoor. De tale Kanaäns daar stoor ik me niet zo aan, en bovendien hoor ik eigenlijk nooit predikanten die niet op hun manier een beetje hun best doen iets uit te leggen. Ik hoop dat ik het hiermee wat beter heb uitgelegd.
Ik herken er dus best wel wat in. Scheelt ook dat wij een predikant hebben die normaal praat, normaal is in de omgang en nooit een bijzondere uitspatting heeft. Dan ontwen je soms ook wel dingen.
freek

Bericht door freek »

huisman schreef: Afbeelding

Als ik zie dat in dit dagboek predikanten uit de PKN,HHK,CGK,GG,OGG samenwerken dan zijn de verschillen iig niet zo groot dat dit niet zou kunnen. Van Korving (CGK) tot Reinders (HHK) van Gerritsen (OGG) tot Molenaar (PKN) Van Silfhout (GG) tot Egas (CGK) het kan allemaal in één dagboek. Ik vond alleen geen GGiN predikant maar misschien in andere jaargangen wel.
Heeft weinig met samenwerking te maken. Worden gewoon door de uitgeverij bij elkaar gezocht.
freek

Bericht door freek »

Wat is eigenlijk een preekton? :oO
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

freek schreef:Wat is eigenlijk een preekton? :oO
Afbeelding
zoiets, maar dan met een ton
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

freek schreef:
huisman schreef: Afbeelding

Als ik zie dat in dit dagboek predikanten uit de PKN,HHK,CGK,GG,OGG samenwerken dan zijn de verschillen iig niet zo groot dat dit niet zou kunnen. Van Korving (CGK) tot Reinders (HHK) van Gerritsen (OGG) tot Molenaar (PKN) Van Silfhout (GG) tot Egas (CGK) het kan allemaal in één dagboek. Ik vond alleen geen GGiN predikant maar misschien in andere jaargangen wel.
Heeft weinig met samenwerking te maken. Worden gewoon door de uitgeverij bij elkaar gezocht.
Maar niet zonder toestemming van de predikanten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

freek schreef:Wat is eigenlijk een preekton? :oO
Een kledingstuk in de vorm van een ton. Een soort overmaatse zeer lange regenoverjas in een halfrond model. Maar zodra je er een ziet herken je het onmiddellijk.

Orthodoxe Joden dragen hem soms ook, het was denk ik in de mode in de tijd van de Afscheiding, want het Joodse kledingstuk gaat terug op 1875, las ik onlangs in een krant.
huisman

Bericht door huisman »

HHK Montfoort : zondag 10 nov. 18:30 uur ds. A. C. Uitslag (CGK Urk)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

huisman schreef:HHK Montfoort : zondag 10 nov. 18:30 uur ds. A. C. Uitslag (CGK Urk)
Had het ook al gezien. Opmerkelijk vond ik zelf. Wist dat Ds. A.C. Uitslag in de HHK voorging, maar in Montfoort?!

Ds. A. Hoekman heeft er onlangs ook gepreekt en zal d.v. 22 december 11.45 uur weer hopen voort te gaan.
Hij preekt ook zeer regelmatig in de HHK van Alblasserdam.

Ds. Boiten preekt overigens ook veel in de HHK, net als geregeld Ds. C. Bos, Ds. A. van der Weerd, Ds. A.A. Egas, Ds. J. Westerink, Ds W.N. Middelkoop enz.

Wat mij opvalt is dat HHK dominee's nooit op zondag voorgaan in de CGK. Klopt dit?
freek

Bericht door freek »

Op zich wonderlijk dat HHK Montfoort ten aanzien van het eigen kerkverband een nogal strikt uitnodigingsbeleid voert, maar dan wel ds. Uitslag laat preken.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Bij mij staat Montfoort als een degelijke en behoudende gemeente te boek.
Die aan de rechterkant staat van de HHK.

Ds. A.T. van Andel is bij ons een paar keer voorgegaan in bijzondere diensten (CGK).
Onder de noemer Reformatieherdenking en een GBS-dienst.
Als je daar Ds. A.C. Uitslag inderdaad naast zet is het zeer opmerkelijk te noemen.
Overigens hoor ik Ds. A.C. Uitslag erg graag, en naar Ds. van Andel valt op zich ook nog wel te luisteren. :hum
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Kralingse Veer: zondag 16 februari: 10.00 uur en 16.30 uur: ds M.J. Kater (cgk)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Kralingse Veer: zondag 16 februari: 10.00 uur en 16.30 uur: ds M.J. Kater (cgk)
:super
Plaats reactie