Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Wie gedoopt is op grond van het geloof van zijn ouders, is door God apart gezet, geheiligd. Deze heiliging, afzondering voor God, schept eerder een verplichting, dan dat deze als pleitgrond fungeert.
Op zich heb je daar wel gelijk in, omdat de pleitgrond niet in de doop ligt en de doop tot een nieuwe gehoorzaamheid verplicht.
Echter zo breng je het wel erg negatief. In de doop komen ook rijke beloften tot ons. God belooft in de doop vele malen meer dan dat wij als ouders met ons ja-woord doen.
Zeker, maar dat is de belofte van het Evangelie. En die komt tot iedereen die het hoort, niet specifiek tot gedoopten. En daarom zeg ik toch: een gedoopte die niet gelooft, is gelijk aan een ongedoopte.
Waarom toch die nadruk op het gedoopt-zijn? Is het Evangelie niet rijk genoeg? Moet daar nog een speciaal 'doop'-evangelie bij komen, in de zin van 'wie gedoopt is, is nóg meer welkom dan iemand die maar "gewoon" het Evangelie hoort'?
Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
Laatst gewijzigd door Marieke op 10 mei 2012, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen Mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
De Heere is altíjd de Eerste, hoe je het ook wendt of keert. En we hoeven toch echt niet te gaan pleiten in de trant van "u bent het Die mij hier geplaatst hebt, etc." Wat is dat toch allemaal?
learsi
Berichten: 391
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door learsi »

Simon schreef: Eerst geestelijke nakomelingen, dan weer hun lichamelijk zaad (nakomelingen) ?
Lichamelijk werd geestelijk, en nu draaien we het weer terug naar lichamelijk?
Ook geestelijke nakomelingen krijgen eerst lichamelijke nakomelingen, voordat deze lichamelijke nakomelingen (naar de verbondsbelofte) geestelijke nakomelingen worden.

Toch?.....

h.g. Learsi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19005
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen Mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
De Heere is altíjd de Eerste, hoe je het ook wendt of keert. En we hoeven toch echt niet te gaan pleiten in de trant van "u bent het Die mij hier geplaatst hebt, etc." Wat is dat toch allemaal?
Niet als je over iets vaags spreekt als "het erf van het verbond". Want wat zijn toezeggingen en beloften van het "verbondserf"? Onze H.C. is minder vaag en spreekt over de gedoopte kinderen ; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn met een mooie tekstverwijzing!
Ze zijn dus in het verbond en daar mogen ze idd de HEERE voor danken en smeken om vervulling van al de toezeggingen.
Smeken om wedergeboorte,bekering en geloof. Smeken om verzoening,rechtvaardiging en heiliging. Allemaal toezeggingen van een Drie-enig God (lees het doopformulier)
Laatst gewijzigd door huisman op 10 mei 2012, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen Mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
De Heere is altíjd de Eerste, hoe je het ook wendt of keert. En we hoeven toch echt niet te gaan pleiten in de trant van "u bent het Die mij hier geplaatst hebt, etc." Wat is dat toch allemaal?
Niet als je over iets vaags spreekt als "het erf van het verbond". Want wat zijn toezeggingen en beloften van het "verbondserf"? Onze H.C. is minder vaag en spreekt over de gedoopte kinderen ; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn met een mooie tekstverwijzing!
Ze zijn dus in het verbond en daar mogen ze idd de HEERE voor danken en smeken om vervulling van al de toezeggingen.
Smeken om wedergeboorte,bekering en geloof. Smeken om verzoening,rechtvaardiging en heiliging. Allemaal toezeggingen (lees het doopformulier)
Ik pas, ik ga de rotonde niet tot in het oneindige herhalen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen Mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
De Heere is altíjd de Eerste, hoe je het ook wendt of keert. En we hoeven toch echt niet te gaan pleiten in de trant van "u bent het Die mij hier geplaatst hebt, etc." Wat is dat toch allemaal?
Dat is het gekronkel in de Ger. Gem. denk ik. Enerzijds een pleitgrond, anderzijds geen pleitgrond, beide zaken worden in de GG genoemd. We weten er niet goed raad mee en dan krijg je zulke uitspraken. Klopt natuurlijk niet veel van. Zelfs het boekje van ds. Van Aalst wordt op een manier uitgelegd dat ineens GG-ers gedoopten beloften toeschrijven die hen niet toekomen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19005
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen Mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
De Heere is altíjd de Eerste, hoe je het ook wendt of keert. En we hoeven toch echt niet te gaan pleiten in de trant van "u bent het Die mij hier geplaatst hebt, etc." Wat is dat toch allemaal?
Niet als je over iets vaags spreekt als "het erf van het verbond". Want wat zijn toezeggingen en beloften van het "verbondserf"? Onze H.C. is minder vaag en spreekt over de gedoopte kinderen ; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn met een mooie tekstverwijzing!
Ze zijn dus in het verbond en daar mogen ze idd de HEERE voor danken en smeken om vervulling van al de toezeggingen.
Smeken om wedergeboorte,bekering en geloof. Smeken om verzoening,rechtvaardiging en heiliging. Allemaal toezeggingen (lees het doopformulier)
Ik pas, ik ga de rotonde niet tot in het oneindige herhalen.

Precies, ik kom ook teveel hetzelfde tegen op deze rotonde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6338
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Gian »

Huisman, wanneer zijn we zaad van Abraham; door onze gelovige ouders, of door het persoonlijke geloof?
(Rom.4)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

learsi schreef:
Simon schreef: Eerst geestelijke nakomelingen, dan weer hun lichamelijk zaad (nakomelingen) ?
Lichamelijk werd geestelijk, en nu draaien we het weer terug naar lichamelijk?
Ook geestelijke nakomelingen krijgen eerst lichamelijke nakomelingen, voordat deze lichamelijke nakomelingen (naar de verbondsbelofte) geestelijke nakomelingen worden.

Toch?.....

h.g. Learsi
Iedereen moet wedergeboren worden, uit God geboren worden.
Dat was niet slechts voor de generatie die toen leefde, maar nog steeds,
Wie niet wedergeboren is, kan het koninkrijk niet zien.
Wat uit vlees is, is vlees.
men wordt dus pas een geestelijke nakomeling bij de wedergeboorte, niet bij de eerste geboorte, (van het vllees,) ook al is deze uit gelovige ouders.
(het is natuurlijk wel een voorrecht)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24591
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door refo »

Wat bedoelde Jezus eigenlijk met 'wedergeboren worden'? Hetzelfde als wat wij daarmee bedoelen?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen Mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
De Heere is altíjd de Eerste, hoe je het ook wendt of keert. En we hoeven toch echt niet te gaan pleiten in de trant van "u bent het Die mij hier geplaatst hebt, etc." Wat is dat toch allemaal?
Gewoon, precies zoals ik het zeg. Natuurlijk is de Heere altijd de Eerste, maar hier betoont Hij door Zijn uitgaande daad dat extra om te laten zien met een zichtbaar teken!
En Afgewezen, dan kan het wel eens een wonder zijn dat je gedoopt bent, dat de Heere jou afgezonderd heeft.
Misschien dat jij het niet als wonder ziet, dat is goed, maar laat het een ander een wonder zijn!
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Marieke »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen Mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
De Heere is altíjd de Eerste, hoe je het ook wendt of keert. En we hoeven toch echt niet te gaan pleiten in de trant van "u bent het Die mij hier geplaatst hebt, etc." Wat is dat toch allemaal?
Dat is het gekronkel in de Ger. Gem. denk ik. Enerzijds een pleitgrond, anderzijds geen pleitgrond, beide zaken worden in de GG genoemd. We weten er niet goed raad mee en dan krijg je zulke uitspraken. Klopt natuurlijk niet veel van. Zelfs het boekje van ds. Van Aalst wordt op een manier uitgelegd dat ineens GG-ers gedoopten beloften toeschrijven die hen niet toekomen.
Dat is helemaal geen gekronkel uit of in de Ger.Gem. denk ik. In bijv. de Hervormde kerk klinkt precies hetzelfde geluid.
In, naar ik meen, de jaren zeventig zijn hier al lezingen over gehouden binnen de Gereformeerde Bond.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19005
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Marieke schreef:
Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Marieke schreef:Ja, het Evangelie is rijk genoeg. En een gedoopte is niet méér welkom, maar daar heeft de Heere wel tegen gezegd: "Ik wil de Eerste zijn". Ik plaats jou op het erf van het verbond, onder de middelen der genade. Mensen die de volwassendoop voorstaan, hebben doorgaans wat moeite met het uitverkiezende wat van God uitgaat. Ze redeneren erg vanuit de mens. Ze willen eerst wachten tot ze zélf die keuze kunnen maken. Maar juist het rijke van de kinderdoop is dat nou God de Eerste is. En dat mag je tegen de Heere zeggen: "Heere, U bent toch die God die mij hier geplaatst heeft, Die tegen Mij gezegd heeft dat U me uit genade wil bekeren". Dát is de pleitgrond!
En dan kan zeker een ongedoopte nog zalig worden, maar die wil dan ook niets liever dan gedoopt te worden!
De Heere is altíjd de Eerste, hoe je het ook wendt of keert. En we hoeven toch echt niet te gaan pleiten in de trant van "u bent het Die mij hier geplaatst hebt, etc." Wat is dat toch allemaal?
Dat is het gekronkel in de Ger. Gem. denk ik. Enerzijds een pleitgrond, anderzijds geen pleitgrond, beide zaken worden in de GG genoemd. We weten er niet goed raad mee en dan krijg je zulke uitspraken. Klopt natuurlijk niet veel van. Zelfs het boekje van ds. Van Aalst wordt op een manier uitgelegd dat ineens GG-ers gedoopten beloften toeschrijven die hen niet toekomen.
Dat is helemaal geen gekronkel uit of in de Ger.Gem. denk ik. In bijv. de Hervormde kerk klinkt precies hetzelfde geluid.
In, naar ik meen, de jaren zeventig zijn hier al lezingen over gehouden binnen de Gereformeerde Bond.
Maar in de GerGem klinken verschillende geluiden. Dat is wat Anker bedoeld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Maar in de GerGem klinken verschillende geluiden. Dat is wat Anker bedoeld.
mijn vraag heb je nooit meer beantwoord, zou je dan die van Gian nog willen beantwoorden?
Of héb je daar ook geen antwoord op ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:
Anker schreef:Dat is het gekronkel in de Ger. Gem. denk ik. Enerzijds een pleitgrond, anderzijds geen pleitgrond, beide zaken worden in de GG genoemd. We weten er niet goed raad mee en dan krijg je zulke uitspraken. Klopt natuurlijk niet veel van. Zelfs het boekje van ds. Van Aalst wordt op een manier uitgelegd dat ineens GG-ers gedoopten beloften toeschrijven die hen niet toekomen.
Dat is helemaal geen gekronkel uit of in de Ger.Gem. denk ik. In bijv. de Hervormde kerk klinkt precies hetzelfde geluid.
In, naar ik meen, de jaren zeventig zijn hier al lezingen over gehouden binnen de Gereformeerde Bond.
Maar in de GerGem klinken verschillende geluiden. Dat is wat Anker bedoeld.
Als Anker mij kan aanwijzen waarin het boekje over de doop van ds. Van Aalst afwijkt van het boekje over de leer van de Ger.Gem. in "beloften, verbond en prediking" (is dat de titel? heb het hier even niet bij de hand) dan is het wat helderder dan een algemene opmerking.
Plaats reactie