Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Amstelodamense

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Amstelodamense »

MePaul schreef:
Ditbenik schreef:
Delftenaar schreef:Het is een interne discussie. Vandaar.
De discussie is wel intern maar dat het gesprek daarover gaande is staat op het open deel van de website vermeld. Als het agendapunt op zich ook alleen intern was, zou het op het afgesloten deel staan zoals alles onder het kopje 'beleid' afgesloten is. M.a.w.: de gemeente zelf maakt publiek dat het gesprek gaande is. Om daaruit, zoals MePaul doet, te suggereren wat de uitkomst daarvan zal zijn, gaat veel te ver. Het gesprek voeren kan ook betekenen dat wordt uitgelegd of geconcludeerd dat men vasthoudt aan wat tot nu het beleid was en wat genoemd wordt als een van de richtinggevende onderdelen van de identiteit. Daar wordt het helder geformuleerd: "Vrouwen en mannen zijn beiden geroepen om in Gods gemeente te dienen. Bij de invulling van de ambten laten we ons leiden door de uitleg van de Bijbel, dat God mannen verkiest om het ambt te dragen. Op deze visie op de ambten leven in de gemeente vragen. Daarover zal het gesprek plaats vinden in kerkenraad en gemeente in de beleidsperiode 2020-2024."
Ik noem het alleen om aan te geven dat het opvalt dat onderwerpen als de vrouw in het ambt gemiddeld genomen (!) meer vragen oproepen in weerklankzingende gemeentes dan in gemeentes waar alleen psalmen worden gezongen. In Nederland kun je die correlatie erg goed zien vind ik. Dat betekent overigens niet dat je als kerkenraad alle vernieuwingen moet tegenhouden, maar het betekent wel dat je goed moet kijken waar de vraag naar vernieuwingen vandaan komt. Komt het vanuit een levend geloof en willen mensen graag direct zingen over Jezus Christus? Of willen mensen uiteindelijk, beetje bij beeetje, loskomen van de gereformeerde theologie?
Wij zingen uit Weerklank (wat ik een verrijking vind!), maar ik heb geen behoefte aan de discussie "vrouw in het ambt". Dit zal voor iedereen persoonlijk zijn en anders kunnen liggen.

Ik zing heel graag psalmen, maar ook liederen uit Weerklank kunnen mijn hart raken. Ik ben overigens blij dat ik niet bij de discussie betrokken ben geweest destijds, toen wij overkwamen naar deze gemeente werd daar al uit Weerklank gezongen. En dat vind ik helemaal prima.

Hoor ik bij ons bevindelijke prediking? Ja, wel degelijk. Maar allereerst schriftuurlijk met een klein stukje bevinding. Ook dat spreekt me erg aan.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Enkele zaken geknipt omdat het erg op de persoon discussie werd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Enkele zaken geknipt omdat het erg op de persoon discussie werd.
Dank u!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Geen flauw idee. Ik ben geen lid van de PKN en heb er dan ook geen zicht op. Het ging mij om je stellige bewering dat ds Catsburg in de jaren '70 al niet meer in de GB paste. Die stelling is onjuist. Hij nam het initiatief tot de uitgave van het blad 'Het Gekrookte Riet' in 1981 en was bij zijn plotselinge overlijden op 9 mei 1984 nog steeds lid van de GB. Je moet dit soort onjuiste beweringen niet gebruiken om een bepaalde vereniging in kwaad daglicht te stellen.
Even in juiste perspectief: Ds. Catsburg, en meerdere predikanten waren in die tijd een minderheid geworden in de Bond. Daarop is het blad HGR ontstaan, rond de bevordering van de bevindelijke prediking in de Nederlandse Hervormde Kerk.
Er waren er toen meer van die richting, maar niet allen werkten meer aan HGR. Denk aan ds. S. de Jong, ds. Wijnmaalen, ds. Dorsman...
Dan nog maar een keer. Ds Wijnmalen en ds Dorsman zijn nooit lid geweest van de GB. Ds Dorsman is overleden in het jaar dat het blad Het Gekrookte Riet werd opgericht. Hij was al enige tijd ziek dus best apart om te noemen dat hij niet mee werkte aan het Gekrookte Riet. Ik denk ook dat hij niet mee had willen werken. Het zal duidelijk zijn dat ik geen 'aanhanger' ben van ds Wijnmalen en ds Dorsman maar hun verzet tegen hokjesvorming deel ik van harte. Ds P. de Vries schijft trouwens een leerzaam stuk in dat verband. Hij gaat uit van de feiten. https://bit.ly/3PeWNKd .
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Geen flauw idee. Ik ben geen lid van de PKN en heb er dan ook geen zicht op. Het ging mij om je stellige bewering dat ds Catsburg in de jaren '70 al niet meer in de GB paste. Die stelling is onjuist. Hij nam het initiatief tot de uitgave van het blad 'Het Gekrookte Riet' in 1981 en was bij zijn plotselinge overlijden op 9 mei 1984 nog steeds lid van de GB. Je moet dit soort onjuiste beweringen niet gebruiken om een bepaalde vereniging in kwaad daglicht te stellen.
Even in juiste perspectief: Ds. Catsburg, en meerdere predikanten waren in die tijd een minderheid geworden in de Bond. Daarop is het blad HGR ontstaan, rond de bevordering van de bevindelijke prediking in de Nederlandse Hervormde Kerk.
Er waren er toen meer van die richting, maar niet allen werkten meer aan HGR. Denk aan ds. S. de Jong, ds. Wijnmaalen, ds. Dorsman...
Dan nog maar een keer. Ds Wijnmalen en ds Dorsman zijn nooit lid geweest van de GB. Ds Dorsman is overleden in het jaar dat het blad Het Gekrookte Riet werd opgericht. Hij was al enige tijd ziek dus best apart om te noemen dat hij niet mee werkte aan het Gekrookte Riet. Ik denk ook dat hij niet mee had willen werken. Het zal duidelijk zijn dat ik geen 'aanhanger' ben van ds Wijnmalen en ds Dorsman maar hun verzet tegen hokjesvorming deel ik van harte. Ds P. de Vries schijft trouwens een leerzaam stuk in dat verband. Hij gaat uit van de feiten. https://bit.ly/3PeWNKd .
"Oké, ik heb alles verzonnen, ik lieg gewoon. Ik ben niet te vertrouwen."
Tenminste zo voelt het wel. Als het nu een klein beetje off-topic zou zijn, waarom dat zo fel en wantrouwend? Zo wordt een bepaalde groep, waarvoor dit forum zegt te zijn monddood gemaakt men spreekt over dingen die men zelf niet kent of niet meer kent, of zelfs niet wenst te kennen.

PS Dit was een noodsprong, ik voel me van alle kanten in het nauw gedreven en dat op een reformatorisch forum, en dat niet een kleine tijd, maar zo is het al vanaf 2008. Mensen, ik heb vanaf mijn vroege jeugd het kerkelijk leven gevolgd, en ik ben nu 70 jaar. Hebben de meesten hier zo'n lange tijd van ervaring en waarneming? Waartoe tegenspreken van wat men wellicht niet kent of verstaat? Want wat ik zeg is beslist niet bedoeld is om iemand te kwetsen of aan te tasten, maar het gaat om de leer zuiver proberen te houden. En we, zover dat wordt opgemerkt zijn verder weg dab we denken.
Vraagje aan mods: Wat is de doelgroep van dit forum? Als ik de grondslag lees ben ik het er 100 % mee eens, maar de praktijk lijkt heel anders?

Een vriendelijke groet,
vanuit een geprangd gemoed.

Overigens, verschillenden op het forum zijn ook niet altijd even hoffelijk en vriendelijk zoals dat gewenst en gepast zou zijn, mijns inziens.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Och heden. Daar gaan we weer...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Och heden. Daar gaan we weer...
Alstublieft niet! laten we het netjes houden.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
"Oké, ik heb alles verzonnen, ik lieg gewoon. Ik ben niet te vertrouwen."
Tenminste zo voelt het wel.
Als het nu een klein beetje off-topic zou zijn, waarom dat zo fel en wantrouwend? Zo wordt een bepaalde groep, waarvoor dit forum zegt te zijn monddood gemaakt men spreekt over dingen die men zelf niet kent of niet meer kent, of zelfs niet wenst te kennen.

PS Dit was een noodsprong, ik voel me van alle kanten in het nauw gedreven en dat op een reformatorisch forum, en dat niet een kleine tijd, maar zo is het al vanaf 2008. Mensen, ik heb vanaf mijn vroege jeugd het kerkelijk leven gevolgd, en ik ben nu 70 jaar. Hebben de meesten hier zo'n lange tijd van ervaring en waarneming? Waartoe tegenspreken van wat men wellicht niet kent of verstaat? Want wat ik zeg is beslist niet bedoeld is om iemand te kwetsen of aan te tasten, maar het gaat om de leer zuiver proberen te houden. En we, zover dat wordt opgemerkt zijn verder weg dab we denken.
Vraagje aan mods: Wat is de doelgroep van dit forum? Als ik de grondslag lees ben ik het er 100 % mee eens, maar de praktijk lijkt heel anders?

Een vriendelijke groet,
vanuit een geprangd gemoed.

Overigens, verschillenden op het forum zijn ook niet altijd even hoffelijk en vriendelijk zoals dat gewenst en gepast zou zijn, mijns inziens.
Ja, wat je er van maakt kan ik niks aan doen maar ik noemde verifieerbare feiten. Maar lees het zelf eens rustig door. In dit stuk bijvoorbeeld over ds Wijnmalen: https://bit.ly/3yNEhld en hier over ds Dorsman: https://bit.ly/3o8uCRw .
Ik ben mijn hele leven hervormd geweest en ken beide predikanten al uit mijn kinderjaren. Zelf heb ik me ook nooit bij een deel van de kerk laten voegen. Vanuit die worsteling wist ik dat deze twee predikanten ook geen lid wilde zijn van de GB. Deze gegevens zijn gewoon op internet te vinden.
Wat dit te maken heeft met het zuiver houden van de leer ontgaat me volledig.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef: Ja, wat je er van maakt kan ik niks aan doen maar ik noemde verifieerbare feiten. Maar lees het zelf eens rustig door. In dit stuk bijvoorbeeld over ds Wijnmalen: https://bit.ly/3yNEhld en hier over ds Dorsman: https://bit.ly/3o8uCRw .
Ik ben mijn hele leven hervormd geweest en ken beide predikanten al uit mijn kinderjaren. Zelf heb ik me ook nooit bij een deel van de kerk laten voegen. Vanuit die worsteling wist ik dat deze twee predikanten ook geen lid wilde zijn van de GB. Deze gegevens zijn gewoon op internet te vinden.
Wat dit te maken heeft met het zuiver houden van de leer ontgaat me volledig.
Wat zo aantrekkelijk is: Hij beleefde de breuk van de kerk. Dat herken ik ook. Dan maakt het voor mij niet uit of hij Hervormd of oudgereformeerd is. Ik denk niet in kerkverbanden, maar in de onverkorte waarheid zoals we belijden in onze belijdenisgeschriften. Wat veel verdriet geeft is de vervreemding van de gereformeerde leer.
https://www.rd.nl/artikel/64886-smart-o ... k-van-sion
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

Ik moet denken aan een citaat van iemand. De bond van tegenwoordig lap ik aan mijn .....
Het is echt niet meer zo als vroeger.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ora et labora schreef:Ik moet denken aan een citaat van iemand. De bond van tegenwoordig lap ik aan mijn .....
Tuurlijk, vroeger was alles veel beter. En dat met een "citaat van iemand". Daar zaten we nou echt op te wachten.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Ora et labora schreef:Ik moet denken aan een citaat van iemand. De bond van tegenwoordig lap ik aan mijn .....
Tuurlijk, vroeger was alles veel beter. En dat met een "citaat van iemand". Daar zaten we nou echt op te wachten.
Even eerlijk Hendrikus. Vind jij de GB nog hetzelfde als pakweg 30 jaar geleden? Sinds ze met de PKN zijn meegegaan en een forse aderlating hebben moeten doen door de oprichting van de HHK is de stevigheid van de bond m.i. verdampt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik helemaal niet. Lees je de Waarheidsvriend ook?

Ik heb eerder het idee dat het aantal gemeenten dat nog bij de Bond past drastisch is verminderd en dat de Bond juist relatief minder breed is. Zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde is de Bond ingekrompen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat vind ik helemaal niet. Lees je de Waarheidsvriend ook?

Ik heb eerder het idee dat het aantal gemeenten dat nog bij de Bond past drastisch is verminderd en dat de Bond juist relatief minder breed is. Zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde is de Bond ingekrompen.

Ik lees de Waarheidsvriend sporadisch. Mijn indrukken zijn van de ontwikkelingen in GB gemeenten waar vrienden of familie kerken
Minder breed zal waar zijn maar vooral de rechterzijde zit nu in de HHK. Dat is gewoon een feit en dat heeft de GB van nu sterk beïnvloed. Het zou jou niet verbazen dat mij dat weinig band met de GB van 2022 geeft.
Nu heb ik nooit veel gehad met de NHK(GB) daarvoor ben ik teveel een nazaat van de afscheiding.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

De ontwikkelingen in gemeenten zeggen niet alles over hoe de Bond zich ontwikkelt. En daar had jij het over.

Ik blijf erbij dat de Bond helemaal niet echt naar links is opgeschoven, maar eerder andersom.
Gesloten