Wij zingen uit Weerklank (wat ik een verrijking vind!), maar ik heb geen behoefte aan de discussie "vrouw in het ambt". Dit zal voor iedereen persoonlijk zijn en anders kunnen liggen.MePaul schreef:Ik noem het alleen om aan te geven dat het opvalt dat onderwerpen als de vrouw in het ambt gemiddeld genomen (!) meer vragen oproepen in weerklankzingende gemeentes dan in gemeentes waar alleen psalmen worden gezongen. In Nederland kun je die correlatie erg goed zien vind ik. Dat betekent overigens niet dat je als kerkenraad alle vernieuwingen moet tegenhouden, maar het betekent wel dat je goed moet kijken waar de vraag naar vernieuwingen vandaan komt. Komt het vanuit een levend geloof en willen mensen graag direct zingen over Jezus Christus? Of willen mensen uiteindelijk, beetje bij beeetje, loskomen van de gereformeerde theologie?Ditbenik schreef:De discussie is wel intern maar dat het gesprek daarover gaande is staat op het open deel van de website vermeld. Als het agendapunt op zich ook alleen intern was, zou het op het afgesloten deel staan zoals alles onder het kopje 'beleid' afgesloten is. M.a.w.: de gemeente zelf maakt publiek dat het gesprek gaande is. Om daaruit, zoals MePaul doet, te suggereren wat de uitkomst daarvan zal zijn, gaat veel te ver. Het gesprek voeren kan ook betekenen dat wordt uitgelegd of geconcludeerd dat men vasthoudt aan wat tot nu het beleid was en wat genoemd wordt als een van de richtinggevende onderdelen van de identiteit. Daar wordt het helder geformuleerd: "Vrouwen en mannen zijn beiden geroepen om in Gods gemeente te dienen. Bij de invulling van de ambten laten we ons leiden door de uitleg van de Bijbel, dat God mannen verkiest om het ambt te dragen. Op deze visie op de ambten leven in de gemeente vragen. Daarover zal het gesprek plaats vinden in kerkenraad en gemeente in de beleidsperiode 2020-2024."Delftenaar schreef:Het is een interne discussie. Vandaar.
Ik zing heel graag psalmen, maar ook liederen uit Weerklank kunnen mijn hart raken. Ik ben overigens blij dat ik niet bij de discussie betrokken ben geweest destijds, toen wij overkwamen naar deze gemeente werd daar al uit Weerklank gezongen. En dat vind ik helemaal prima.
Hoor ik bij ons bevindelijke prediking? Ja, wel degelijk. Maar allereerst schriftuurlijk met een klein stukje bevinding. Ook dat spreekt me erg aan.